اخبار

۱۳۹۷/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۷۵۶

مشارکت خارج از سوییفت بانک‌های اروپایی با ایران

رییس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس جزییات مشارکت بانک‌های اروپایی با ایران برای نقل و انتقالات پولی مستقل از امریکا را اعلام کرد. به گزارش خانه‌ملت، مرتضی صفاری نطنزی با اشاره به مشروط کردن بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا به انجام تعهدات برجامی این اتحادیه، اظهار داشت: نباید این دو موضوع را به یکدیگر مرتبط کنیم و بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در گروی انجام تعهدات برجامی ۳ کشور اروپایی بدانیم. رییس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان داشت: اروپا حدود ۳ سال پیش درخواست خود برای تاسیس دفتر در ایران را مطرح کرد ولی به دلایلی در ایران با این موضوع موافقت نکردند و اکنون نیز اروپایی‌ها تمایل دارند تا دفتری در تهران تاسیس کنند. وی با بیان اینکه راه‌اندازی ساز و کار برای نقل و انتقالات جز تعهدات اتحادیه اروپا است و آنها به خاطر حفظ برجام پیشنهاد راه‌اندازی مکانیزم انتقال پولی که مستقل از امریکا باشد را مطرح کردند، افزود: نحوه مشارکت بانک‌های اروپایی با ایران را نیز مشخص کرده‌اند. صفاری نطنزی با بیان اینکه پیش از این اعلام شد که ۷ بانک مرکزی از کشورهای اروپایی با ایران توافق کرده‌اند تا نقل و انتقالات پولی مستقل از امریکا راه‌اندازی شود، ادامه داد: مشکلات بانکی و مکانیزم نقل و انتقال پول کشورهای اروپایی با ایران نیز حل می‌شود.

استانداردسازی بانکی در مهلت ۴ ماهه «اف‌ای‌تی‌اف»

عضو هیات رییسه مجلس تاکید کرد: کشور باید به سمت استانداردسازی بانکی حرکت کند تا ضمن بهبود و منفعت در فضای «اف‌ای‌تی‌اف»، در فضای داخلی کشور نیز شهروندان از خدمات بهتری برخوردار شوند. به گزارش خانه‌ملت، علیرضا رحیمی با یادآوری تمدید مهلت ۴ ماهه «اف‌ای‌تی‌اف» به ایران و ضرورت تدوین ساز و کار لازم در این دوره، گفت: بخشی از توصیه‌های گروه اقدام مالی مربوط به اصلاح لوایح مرتبط با پول شویی و مبارزه با تروریسم بود که این اقدام در مجلس انجام شد، از سوی دیگر هم دو قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم اصلاح و تدوین شده لذا فرایند قانونگذاری در مجلس تمام شده است. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس، تصریح کرد: لایحه «سی‌اف‌تی»  تنها لایحه‌ای است که به تازگی در مجلس تصویب و به شورای نگهبان ارجاع شده، غیر از این موارد سایر توصیه نامه‌های گروه اقدام مالی مربوط به اصلاح ساختار بانکی، شفافیت مالی و غیره است.

راه مناسب کانال مالی ایران و اروپا

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به مزایای کانال مالی ایران و اروپا برای مبادلات مالی در زمان تحریم گفت: مزیت این کانال تضمین خرید نفت ایران و دومین حسن آن حذف نیاز دلاری از مبادلات مالی ایران است.  به گزارش ایبِنا، هادی حق شناس با مفید خواندن طراحی کانال مالی ایران و اتحادیه اروپا در شرایط تحریم، افزود: با ایجاد کانال مالی با کشورهای اروپایی ضمن تضمین فروش نفت ایران، کشورمان از نیازهای دلاری معاف خواهد شد.  این کارشناس اقتصادی در خصوص مکانیزم کانال مالی ایران و اروپا تصریح کرد: مکانیزم این کانال به این صورت است که با خرید نفت ایران توسط اروپا، وجوه فروش نفت در یک بانک خاص متمرکز می‌شود و ایران مجاز خواهد بود از ۲۸ کشور اروپایی اگر کالایی خریداری کند از محل فروش نفت، پرداخت آن کالا انجام گیرد.

سیستم جدید بانکی میان ایران و چین تعریف می‌شود

با احتمال قطع روابط بانکی میان بانک کونلون چین با تجار ایرانی، پکن در نظر دارد یک سیستم جدید بانکی برای ادامه همکاری‌های مالی و بانکی با تهران دایر کند. به گزارش ایبِنا، منابع موثق روز دوشنبه در پکن به ایرنا گفتند این سیستم جایگزین در حال راه‌اندازی و تاسیس است و کارشناسان دو کشور تاکنون چندین نشست در مورد جزییات آن برگزار کرده‌اند.  این منابع با اشاره به اینکه بانک کونولون به دلیل فشارهای امریکا اعلام کرده است روابط بانکی با ایران را از اول نوامبر تضمین نمی‌کند تاکید کردند این سیستم که قرار است جایگزین بانک کونلون شود قرار است از اول نوامبر یا با تاخیر فعالیت خود را شروع کند.  در همین حال اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم چین نیز در نشستی با مسوولان ایرانی و چینی خواستار تعریف خواسته‌های آنان در قالب سیستم جدید شده است به نحوی که مشکلات بانک کونلون در این سیستم جدید رفع شده باشد.

 با این حال کارشناسان معتقدند در مدل جدیدی که چینی‌ها در نظر می‌گیرند نمی‌توان موردی غیر از تاسیس یک بانک جدید را در نظر گرفت در غیر این صورت راه‌های دیگر مشکل زا خواهند بود.  ممکن است ایجاد ساختارهای جایگزین از سوی چین مدتی به طول خواهد انجامد به همین دلیل پیش بینی می‌شود این سیستم جدید به سال ۲۰۱۹ میلادی موکول شود. بانک کونلون یک صندوق اعتباری است که برای مبادله چین با ایران طراحی شده و در دوره قبل تحریم‌های امریکا علیه ایران نیز به دلیل ادامه فعالیت‌های تجاری با تهران مورد تحریم واشنگتن قرار گرفت.

 

ارسال نظر