پرداخت دینار در مهران و شلمچه همزمان با 300 باجه شهرهای عراق

۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۵۰۴
پرداخت دینار در مهران و شلمچه همزمان با 300 باجه شهرهای عراق

  بیش از 200 هزار زائر ایرانی دینار دریافت کرده‌اند    

   تمهیدات جدید بانک مرکزی برای ارز زائران اربعین

گروه بانک وبیمه| احسان شمشیری|

آخرین خبرها از پرداخت دینار به زائران مراسم اربعین نشان می‌دهد که علاوه بر بیش از 300 مرکز توزیع دینار به زائران در خاک عراق و شهرهای کربلا، کاظمین و نجف که با حضور 500 تن ازکارمندان شبکه بانکی در حال انجام است، در مرز مهران و شلمچه نیز امکان پرداخت دینار به زائران فراهم شده و تا ساعات آخر شب کار پرداخت دینار ادامه دارد.

به گزارش تعادل، بانک مرکزی ایران مبلغ ۲۰۰ میلیارد دینار عراق برای این منظور اختصاص داده تا زائران تا حد امکان ارز خود را در مرزهای مهران و شلمچه تحویل بگیرند و به زائران توصیه شده که تا حد امکان، دینار را از مرز مهران و شلمچه دریافت کنند.

در حال حاضر در پی اعزام تیم‌های مختلف و حضور بیش از 500 نفر در بیش از 300باجه تحویل ارز در عراق، وضعیت ارایه ارز در تمامی نقاط از جمله شلمچه، مهران، کاظمین، نجف و کربلا بهتر شده و پیش بینی می‌شود ظرف روزهای آینده تامین ارز متقاضیان انجام شود.

مسوولان ارزی و بانکی اعلام کرده‌اند که با توجه به عدم همکاری طرف عراقی برای افزایش تعداد باجه‌های تحویل ارز در شهرهای نجف، کربلا و کاظمین، زائرانی که هنوز از کشور خارج نشده‌اند با توجه به شرایط سرویس دهی مطلوب‌تر، ارز خود را از ایستگاه‌های استقرار یافته در دو مرز مهران و شلمچه تهیه کنند. به عبارت دیگر، در راستای جلوگیری از ازدحام در باجه‌های تحویل ارز و با توجه به افزایش باجه‌های ارایه‌ ارز در مناطق مرزی و همچنین اضافه شدن بر جمعیت حاضر در شهرها، زائران می‌توانند ارز خود را از باجه‌های پس از مرز مهران و شلمچه در خاک عراق دریافت کنند.

مسعود خاتونی معاون فناوری اطلاعات بانک ملی در این زمینه گفت: در 48 ساعت اخیر، تعداد باجه‌ها و نفرات شبکه بانکی در مرز مهران و شلمچه و داخل عراق افزایش یافته و در بیش از 300 مرکز مشغول پرداخت ارز هستند و علاوه بر مراکزی که در داخل خاک عراق مستقر هستند، در مرز مهران و شلمچه نیز امکان پرداخت دینار به زائران فراهم شده و سرعت پرداخت ارز افزایش قابل توجهی داشته و در مسیر رفت و برگشت زائران در خاک عراق تا روز 11 آبان ادامه خواهد داشت.

وی افزود: به نظر می‌رسد که مشکلات دریافت ارز زائران که در روزهای نخست سفر به عراق و شرکت در مراسم اربعین با آن مواجه بوده‌اند، کاهش خواهد یافت. در مهران 20 ایستگاه دیگر را اضافه کردیم و پیش‌بینی می‌کنیم به ۴۰ هزار نفر ارز بدهیم.

خاتونی، درخصوص صفوف طولانی شکل گرفته در ایستگاه‌های توزیع ارز اظهار داشت: ازدیاد جمعیت در اکثر ایستگاه‌ها وجود دارد و این هم می‌تواند طبیعی باشد و هم می‌تواند از نسبت خارج شده باشد.. در بعضی ایستگاه‌ها ترافیک داریم و در بعضی ایستگاه‌ها اگر چه ترافیک داریم، کارها با آرامش پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه چند عامل وجود داشت که ما هم نتوانستیم ایستگاه‌ها را افزایش دهیم و هم ایستگاه‌های ما تحت تاثیر قرار گرفت، گفت: ثبت نام از بامداد روز یک‌شنبه آغاز شد و تحویل ارز از روز دوشنبه آغاز شد. یعنی آنهایی که ثبت نام کردند با تاخیر به مرز می‌رسند، بنابراین رسما از روز دوشنبه باید سرویس را آغاز می‌کردیم.

وی ادامه داد: سه مرزی که مرزهای اصلی ما بودند و بالای 90 درصد ترافیک ما را در بر می‌گرفت براساس تعهداتی که طرف عراقی پذیرفته بود، باید در سه نقطه مرز مهران، مرز چزابه و مرز شلمچه ایستگاه می‌زدیم. در مرز مهران روز یک‌شنبه استقرار پیدا کردیم در حالی که ثبت نام تازه آغاز شده و بطور طبیعی خدماتی هم ارایه نمی‌شد و مرز شلمچه هم به همین ترتیب کار انجام شد. مجوز در مرز شلمچه با مشکل مواجه شد و پس از رایزنی‌های بسیار زیاد توسط ستاد اربعین و سفارت ایران در عراق، در نهایت این مجوز صادر شد و ما از روز دوشنبه در آنجا مستقر شدیم.

خاتونی افزود: در مرز چزابه تا الان به ما مجوز استقرار نداده‌اند. در واقع اگر چه ما در آنجا مستقر شدیم اما امکان ارایه خدمات نداریم. به همین دلیل ترافیک مرز چزابه که 11 درصد از کل ترافیک را تشکیل می‌دهد به نجف، کربلا و کاظمین شد. در مرز شلمچه تا مجوز را بگیریم و کار راه بیافتد، تعدادی از زائران مرز مهران توفان و سیل به سراغ ما آمد و همه زیرساخت‌ها را در یک‌شنبه شب تخریب کرد و ما مجبور شدیم دوباره از نو ایستگاه‌ها را بنا کنیم و به همین دلیل بخشی از زائران دوباره از مرز عبور کردند و باید نیاز ارزی خود را از ایستگاه‌های مستقر در شهرهای نجف، کاظمین و کربلا تهیه کنند.

وی اضافه کرد: ما انتظار داشتیم زائران یک مقدار با ما همراهی می‌کردند. ترافیک ایجاد نمی‌کردند و کمی بیشتر صبر می‌کردند تا مسوولان عراقی تحریک نمی‌شدند و بعضی ایستگاه‌ها را تعطیل نمی‌کردند. به عنوان مثال دو ایستگاه‌ ما در فرودگاه نجف به دلیل ازدحام زیاد و بی‌نظمی‌هایی که به وجود آمد، از سوی مسوولان عراقی تعطیل شد. این ترافیک به داخل شهر منتقل می‌شود. طرف عراقی به ما تعهد داده بود اجازه راه‌اندازی 250 ایستگاه و 51 مرکز را به ما بدهد و این کار انجام شد و ما درخواست کردیم تعداد این ایستگاه‌ها افزایش یابد اما مورد قبول واقع نشد.

خاتونی تصریح کرد: حتی پیش‌بینی ما این بود که در مدت 2 دقیقه به هر زائر ارز بدهیم اما در مرز مهران هر 30 ثانیه به هر زائر ارز می‌دهیم. یعنی فقط پاسپورت را می‌بینیم و احراز هویت می‌کنیم و بلافاصله ارز را پرداخت می‌کنیم. زائران اگر نتوانند در مسیر رفت ارز بگیرند، در مسیر برگشت ارز به آنها داده می‌شود و اگر نخواستند یا به هر دلیلی نتوانستند ارز بگیرند، همه مبالغ در ایران به آنها بازپرداخت می‌شود.

خاتونی در واکنش به این نکته که بعضی زائران روی این پول برای هزینه در سفر حساب کرده بودند، گفت: بله، کاملا درست است اما ما هم روی تعهدات دولت عراق حساب کرده بودیم. ما در کشور خدمات نمی‌دهیم. ارز در آن طرف مرز است و ما براساس تعهداتی که انجام دادیم کار را انجام می‌دهیم و اگر هم‌وطنان با ما همراهی بیشتری کنند و کمک کنند، قول می‌دهیم ترافیک و انتظار دریافت ارز کاهش یابد.

وی در پاسخ به این سوال که وقتی با این جمعیت مواجه شدید چرا تعداد ایستگاه‌های مرز مهران را افزایش ندادید، گفت: ما از زائران خواهش کردیم ارز را از مرز بگیرید و بعد بروند چون در مهران و شلمچه یک مقدار تسلط داریم و ایستگاه‌های بیشتری داریم. در مهران 20 ایستگاه اضافه کردیم و در شلمچه 25 ایستگاه داریم اگر چه ترافیک داریم ولی کار روان است.

     پرداخت دینار به بیش از 200 هزار نفر

براساس آخرین آمارها، تا ساعت 12 روز پنج شنبه 170 هزار نفر ثبت نام کرده‌اند و روز چهارشنبه تا ساعت 11 شب بیش از 21 هزار نفر ارز و روز پنج شنبه تا آخر وقت حدود 40 هزار نفر ارز تحویل گرفتند.

در مرز شلمچه و مهران فعالیت 24 ساعته است اما متاسفانه در مرز مهران مسوولان عراقی در ساعت 11 شب کار را متوقف کردند و گفتند 8 صبح دوباره شروع به کار کنید اما با این حال ما ساعت 6 صبح کار را آغاز کردیم.

     بررسی مشکل در بانک مرکزی

در این راستا، به منظور بررسی و حل مشکل تأمین ارز زائران اربعین حسینی، پنج‌شنبه شب جلسه مشترک بانک مرکزی و بانک ملی برگزار و طی آن تمهیدات تازه‌ای برای رفع مشکلات پیش‌آمده در این مسیر اندیشیده شد.

در پی مشکلات پیش‌آمده در پرداخت ارز زائران اربعین در روز چهارشنبه که عمدتاً به خاطر قطعی پی‌درپی اینترنت عراق و محدودیت باجه‌ها شکل گرفته بود، جلسه اضطراری در دفتر دکتر همتی رییس کل بانک مرکزی با حضور مسوولان بانک ملی تشکیل شد و تصمیمات مهم و ضربتی اتخاذ و رییس کل بانک مرکزی دستورات ویژه‌ای برای بسیج امکانات و نیروها و اعزام شبانه آنها به عراق و اتخاذ روش‌های متفاوت برای تأیید و پرداخت ارز صادر کرد که با همکاری بسیار خوب و قابل تقدیر مدیران و کارکنان بانک ملی از صبح پنج‌شنبه عملیاتی و به تدریج مشکل رفع و پرداخت ارز روان شد.

ذخایر دیناری بانک مرکزی تا چند روز پیش در بانک عراقی توسط بانک مرکزی عراق مسدود شده بود، اما بعد از آزاد شدن منابع، قصد انتقال اسکناس به داخل ایران مطرح شد، که به دلیل مقررات بانک مرکزی عراق، انتقال آن مقدور نشد؛ بنابراین تحویل دینار در داخل عراق پیگیری شد.

در این رابطه محمدرضا حسین‌زاده اظهارداشت: ما از بانک مرکزی عراق درخواست کردیم اگر اجازه افزایش تعداد باجه‌ها و همچنین افزایش ساعات کار و شبانه روزی کردن آنها را نمی‌دهد، لااقل اجازه بدهد دینارهای موجود را به داخل مرز ایران منتقل کنیم تا در کشورمان و در لب مرز به زائران پرداخت شود که متاسفانه طرف عراقی با این پیشنهاد هم موافقت نکرده است. البته باید به این مشکلات، ضعف زیر ساخت‌های ارتباطی و بانکی عراق را نیز اضافه کرد.

بانک مرکزی عراق نسبت به صدور مجوز برای دایر کردن باجه‌های بیشتر در عراق جهت پرداخت ارز به زائران، همکاری لازم را ندارد و لذا زائران اربعین حسینی با مشکلاتی مواجه شده‌اند. از دولت و بانک مرکزی کشور دوست عراق، انتظار همکاری بیشتری داریم تا بتوانیم به زائران عزیز خدمات بهتری ارایه دهیم.

بانک ملی در این شرایط رایزنی‌های متعددی برای افزایش باجه با مقامات عراقی انجام داد و باجه‌های متعدد و مناسبی را اجاره کرد که متاسفانه مسوولان عراقی آنها را هم تعطیل کردند و در نهایت یک ساختمان قدیمی که در شان مردم عزیزمان هم نیست، تحویل بانک ملی ایران شد و بانک مجبور شد به خاطر مصالح زائران از حداقل امکانات برای ارایه خدمات استفاده کند و در صورت عدم تحویل ارز توسط بانک در این شرایط، زائران دچار مشکلات دیگری می‌شدند. با این حال بانک ملی ایران درصدد است با تسهیل روند تحویل ارز به زائران در این شهر، صف را از بین ببرد. به گزارش تعادل، با توجه به عدم همکاری طرف عراقی برای افزایش تعداد باجه‌های تحویل ارز در شهرهای نجف، کربلا و کاظمین زائرانی که هنوز از کشور خارج نشده‌اند با توجه به شرایط سرویس دهی مطلوب‌تر، ارز خود را از ایستگاه‌های استقرار یافته در دو مرز مهران و شلمچه تهیه کنند.

 در راستای رفاه حال زائران گرامی و جلوگیری از ازدحام در باجه‌های تحویل ارز و با توجه به افزایش باجه‌های ارایه‌ ارز در مناطق مرزی و همچنین اضافه شدن بر جمعیت حاضر در شهرها زائران می‌توانند ارز خود را از باجه‌های پس از مرز مهران و شلمچه در خاک عراق دریافت کنند.

با توجه به مشکلاتی که در هفته گذشته برای پرداخت ارز وجود داشت و تاخیر در پرداخت ارز و همچنین نبود امکانات و آماده نبودن برخی مراکز باعث ایجاد صف‌های شلوغ شده بود، مسوولان ایرانی تلاش کردند که پرداخت ارز را در مراکزی که مشغول پرداخت دینار هستند به صورت شبانه روزی دایر کنند، اما در نهایت منجر به افزایش تعداد پرسنل و مراکز توزیع دینار و فعال شدن مراکزی در مهران و شلمچه شده است.

در چند روز اخیر تصاویر متعددی از بی‌نظمی و صف‌های طولانی دریافت ارز از باجه‌های توزیع ارز در مرز و در کشور عراق در رسانه‌ها منتشر شده که نشانگر عدم دسترسی زائران به دینار عراق و حضور آنها در صف و همچنین مراجعه به مراکز دیگر است که با محل استقرار آنها فاصله داشته است آخرین عکس‌ها و فیلم‌های ارسالی از وضعیت تحویل ارز در شهر نجف نیز حاکی از حضور جمعیت زیاد زائران در این شهر است هر چند دو مرکز تحویل ارز در این شهر با تمام قوا و سرعت در حال کار هستند و اوضاع تحویل ارز تحت کنترل است.

در حال حاضر با وجود ازدحام جمعیت در نجف، تحویل ارز در زمان کوتاهی به زائران انجام می‌شود ولی به علت اینکه هر لحظه به جمعیت در مسیر نجف و کربلا اضافه می‌شود، طبیعی است که در این محورها تراکم دیده می‌شود.

 

ارسال نظر