سپرده‌گذاری‌ ارزی جذاب شد

۱۳۹۷/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۵۹۱
سپرده‌گذاری‌ ارزی جذاب شد

حباب سکه 320 هزار تومان

گروه بانک وبیمه| احسان شمشیری |

در شرایطی که نوسانات نرخ ارز طی هفته‌های گذشته و میل به کاهش نرخ از سمت بازار برای انواع ارز، برخی دارندگان ارز را دچار تردید کرده، سپرده‌گذاری‌های ارزی جذاب شده است. زیرا کسانی که سرمایه‌های خود را به دلیل نااطمینانی از آینده بازار و جوی که دلالان ارزی به راه انداخته بودند، به دلار و یورو تبدیل کرده‌اند، اکنون با توجه به زمزمه‌هایی که طی دو سه هفته اخیر از سوی فعالان بازار ارز مبنی بر کاهش بیشتر نرخ به میان آمده و مقاومت دلالان برای نگه داشتن نرخ در سطح بالا را در پی داشته، ترجیح می‌دهند که ارز خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند.

  رشد مراجعه برای سپرده‌گذاری ارزی

به گزارش «تعادل»، آنگونه که متصدیان ارزی شعب می‌گویند، طی هفته‌های گذشته استقبال مردم از سپرده‌گذاری‌های ارزی بالا بوده و البته دولت و بانک مرکزی نیز تلاش کرده‌اند که تضامین لازم را به سپرده‌گذاران برای ارزهای پرداختی به بانک‌ها ارایه بدهند تا جای نگرانی از بابت سپرده‌ها وجود نداشته باشد. آنگونه که بانک مرکزی اعلام کرده، تسویه سپرده‌های ارزی با ارز روز گشایش خواهد بود و این امر، از سوی بانک مرکزی تضمین‌ شده است تا خاطرات ناخوشایند سپرده‌گذاران ارزی در تلاطمات بازار در سال‌های ۹۰ و ۹۱ تکرار نشود.  همان روزهایی که نظام بانکی اعتماد مردم درباره سپرده‌گذاری‌های ارزی را سلب کرد و هر فردی که درخواست دریافت تمام یا بخشی از سپرده ارزی خود را داشت، با این جملات مواجه کرد: معادل ریالی سپرده ارزی آن هم به قیمت مرکز مبادلات ارزی و نه بازار آزاد، پرداخت می‌شود.

  سود سپرده‌ها ماهانه و ارزی پرداخت می‌شود

حال اما تضمین بانک مرکزی پشت سر سپرده‌های ارزی قرار دارد. آنگونه که مقامات بانک مرکزی می‌گویند، با تضمین‌های ارایه شده از سوی این بانک، جذب سپرده‌های ارزی توسط بانک‌ها روند روبه رشدی را طی می‌کند. البته پیش‌تر هم بانک مرکزی اعلام کرده بود که با همکاری بانک‌ها، شعب شهرهای مختلف برای جذب سپرده‌های ارزی مردم فعال شده است؛ اما نکته حائز اهمیت آن است که بانک‌ها سود سپرده را ماهانه و به صورت اسکناس ارز پرداخت می‌کنند.

بر اساس ضوابط اعلام شده به بانک‌ها، در صورت انصراف سپرده گذار پیش از سررسید، بانک‌ها موظفند بلافاصله نسبت به استرداد وجوه سپرده‌گذاری شده اقدام کنند؛ ضمن اینکه در این طرح برای سپرده‌های یورویی سالانه ٣ درصد، دلاری ۴ درصد و درهمی ۲ درصد سود پرداخت می‌شود که بانک مرکزی اصل و سود این سپرده‌ها را تضمین کرده است.

این در حالی است که روز شنبه 20 مهر 97، بانک‌ها هر دلار امریکا را ۱۰ هزار و ۴۵۰ تومان و هر یورو را ۱۲ هزار و ۶۰ تومان از فروشندگان خریداری می‌کنند.

این بانک با اشاره به تمایل مردم به فروش ارزهای خود و نیز امتناع دلالان ارز و برخی صرافی‌ها از خرید ارز، از مردم خواست با مراجعه به شعب ارزی بانک‌های دارای مجوز عملیات ارزی، نسبت به فروش ارزهای خود به قیمت اعلامی اقدام کنند.

در روز نخست اجرای این طرح، بانک‌ها هر دلار امریکا را تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کردند. قیمت خرید هر دلار در برخی روزها تا ۹ هزار و ۹۵۰ تومان افت کرده بود. بانک مرکزی همچنین این امکان را برای مشتریان بانک‌ها فراهم کرده است تا با استفاده از بخشنامه ارزی بانک مرکزی، در بانک‌ها حساب سپرده ارزی افتتاح کنند.

براین اساس بانک مرکزی روز سوم شهریورماه ۱۳۹۷ بخشنامه سپرده‌گیری ارزی را به بانک‌ها ابلاغ کرد که براساس آن بانک‌ها مجاز شدند سپرده‌گیری ارزی به صورت اسکناس ارزهای یورو، درهم امارات و دلار امریکا را با نرخ‌های سود به ترتیب ۳، ۲ و ۴ درصد سالیانه با تضمین بانک مرکزی برای متقاضیان افتتاح کنند.

  کاهش التهاب بازار

از سوی دیگر، التهابات بازار کاسته شده و تقریبا عرضه و تقاضا برابر است؛ بطوری که قیمت‌ها دارای نوسان جزئی در حد ۱۰ تا ۴۰ هزار تومان هستند. در این رابطه محمد کشتی‌آرای در مورد آخرین تغییرات قیمت انواع سکه گفت: هر چند طلا در بازارهای جهانی تقریبا 15 دلار افزایش داشته اما با توجه به ثبات نسبی در نرخ ارزر، قیمت طلا و سکه نیز از پنجشنبه گذشته دارای ثبات است.

وی افزود: از همین روی، التهابات بازار کاسته شده و تقریبا عرضه و تقاضا برابر است بطوری که قیمت‌ها دارای نوسان جزئی در حد 10 تا 40 هزار تومان دارند. این شرایط نشان می‌دهد که در روزهای آینده این نرخ تغییرات مختصری خواهد داشت و همچنین حباب سکه تقریبا 320 هزار تومان است.

عضو هیات مدیره طلاوجواهر تهران با اشاره به آخرین نرخ انواع سکه و طلا در روز شنبه 21 مهرماه گفت: نرخ فروش سکه تمام با تصویر امام 4 میلیون و 450 هزار تومان، سکه تمام طرح قدیم 4 میلیون و 300 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 180 هزار تومان، ربع سکه نیز 1 میلیون و 190 هزار تومان و سکه یک گرمی 670 هزار تومان است.

وی ادامه داد: همچنین قیمت هر مثقال طلا یک میلیون و 830 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار نیز 422 هزار تومان است.

  چرایی تفاوت قیمت سکه قدیم و جدید

همچنین رییس اتحادیه طلا و جواهر، اختلاف قیمت سکه طرح جدید و قدیم در بازار را ناشی از رفتارهای هیجانی خریداران و بالا بودن تقاضا دانست و گفت: سکه طرح جدید با نرخ‌های هفته گذشته، همچنان حباب دارد.  آیت محمدولی درباره اختلاف قیمت حدود یک میلیون تومانی سکه طرح جدید و قدیم در بازار گفت: اختلاف قیمت سکه طرح جدید و قدیم در بازار به رفتارهای هیجانی خریداران و بالا بودن تقاضا برای خرید سکه طرح جدید از سوی مردم برمی‌گردد و دلیل منطقی دیگری ندارد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: تنها عامل تقاضا می‌تواند اختلاف نرخ میان سکه طرح جدید و قدیم را در بازار رقم بزند، چرا که سکه طرح جدید از نظر وزن، عیار و رنگ هیچ‌گونه تفاوتی با سکه طرح قدیم ندارد. تنها تفاوت این دو سکه، نقشی است که روی این دو سکه حک شده است. ولی این طور در ذهن مصرف‌کنندگان و مردم شکل گرفته که سکه امامی که تاریخ ضرب سال ۸۶ را دارد، خریداری کنند و سکه طرح قدیم نخرند.

وی تصریح کرد: تنها دلیل این اختلاف قیمت به هیجانات بازار برمی‌گردد و دلیل دیگری نمی‌توان برای آن متصور بود و افزایش تقاضا، قیمت و اختلاف آن با سکه طرح قدیم را رقم زده است.

  بخشنامه بانک مرکزی برای سپرده‌گیری ارزی بانک‌ها

نوسانات نرخ برخی از دارندگان ارز را برای فروش یا نگهداری ارزهای خود مردد کرده و به همین دلیل، اکنون سپرده‌گذاری ارزی در بانک‌ها با شرایط جدیدی که اعلام شده، نظر بسیاری را به خود جلب کرده است.

بانک مرکزی اعلام کرده که نرخ سود سپرده‌گذاری سالیانه برای اسعار یورو، درهم امارات و دلار به ترتیب ۳، ۲ و ۴ درصد است و کارمزد عاملیت بانک هم ۰.۳ درصد خواهد بود که قرار بر این است که نسبت به حجم سپرده دریافتی در پایان دوره سپرده‌گذاری ارزی یک ساله

پرداخت شود.

در این میان البته اگر متقاضی خواستار ابطال و یا دریافت سود باشد، به منظور تسریع و تسهیل در ارایه خدمات به سپرده گذاران، آن بانک نسبت به پرداخت اسکناس از محل منابع خود اقدام خواهد کرد؛ اما به هر روی، بازپرداخت اصل و پرداخت سود سپرده‌گذاری به صورت اسکناس نزد این بانک، به همان نوع ارز تودیعی و به صورت اسکناس خواهد بود که البته پرداخت سود به سپرده گذار به صورت ماهانه خواهد بود.

بر اساس این بخشنامه، اگر فردی درخواست ابطال سپرده ارزی تودیعی قبل از سررسید را داشته باشد، نرخ سود سالیانه مورد عمل برای سپرده یورویی، درهمی و دلاری به ترتیب ۱، ۰.۵ و ۱.۵ درصد خواهد بود؛ اما به سپرده‌های ارزی کمتر از یک ماه سودی تعلق نمی‌گیرد.

 

 

 

ارسال نظر