تلاش بالاخریدها برای جبران ضرر

۱۳۹۷/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۴۲۳

گروه بانک وبیمه|احسان شمشیری |

روز چهارشنبه 18 مهرماه، در حالی که فعالان بازار ارز، عمدتا خریدار ارز هستند و دلالان و صرافی‌ها بیشتر به خرید ارز تمایل دارند، نرخ دلار آزاد در بازار تهران به بالای 15 هزار تومان صعود کرده و در قیمت 15 هزار و 100 تومان معامله می‌شود.  به گزارش تعادل، میانگین موزون سنا اسکناس یورو 15 هزار و 700 تومان خرید و 15 هزار و 800 تومان فروش رفته و نرخ دلار نیز 13 هزار 440 تومان خریداری و به قیمت 13 هزار 420 تومان به فروش رسید همچنین نرخ فروش هر یورو در تابلوی صرافان 17 هزار و صد تومان درج شده بود. نرخ فروش اسکناس در سنا نیز برای درهم 3715، یوآن 2 هزار تومان، ‌پوند 17848 تومان، لیرترکیه 1846 تومان اعلام شده است.  از سوی دیگر در بازار تهران نرخ فروش هر قطعه سکه تمام طرح جدید 4 میلیون و ششصد هزار تومان و نرخ هر سکه تمام طرح قدیم 4 میلیون و چهارصد هزار تومان است.همچنین نرخ فروش نیم سکه 2 میلیون و سیصد هزار تومان و هر ربع سکه نیز یک میلیون و سیصد هزار تومان است.

   تلاش بالاخریدها برای جبران ضرر

شماری از فعالان بازار ارز، اعتقاد دارند افزایش دلار در روزهای اخیر بیشتر ناشی از تلاش نوسان گیران برای فروش دلارهای «بالا خرید» بوده است. به باور آنها، معامله گرانی که در قیمت‌های بالای ۱۴ و ۱۵ هزار تومان خریدهای سنگینی را انجام داده بودند، از کاهش قیمت به سطوح پایین‌تر ضرر هنگفتی را متحمل شده‌اند.  در نتیجه در روزهای اخیر سعی کردند با جوسازی و تحرک در بخش معاملات فردایی قیمت را به سطوح بالاتر ببرند و زمینه را برای فروش دلارهای خود فراهم کنند.  اما نگاه دیگری نیز در بازار وجود دارد؛ نگاهی که برخلاف دسته اول باور دارد، افزایش قیمت دلار ادامه‌دار خواهد بود. این عده معتقدند نوسان گیران اهداف بلندمدت‌تری را دنبال کنند و به دنبال آن هستند که با شکست مرزهای مقاومتی بار دیگر مردم عادی را به بازار بازگردانند.

   ساماندهی بازار ارز با استفاده از ظرفیت صرافی ها

در این رابطه محمدرضا پور ابراهیمی در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره نشست مشترک کمیسیون اقتصادی با کانون صرافان کشور، گفت: با توجه به تغییر سیاست‌های ارزی در چند ماه گذشته و شرایط خاص مراودات ارزی، صرافی‌ها نقش مهمی در مبادلات ارزی دارند، بنابراین جهت بررسی مشکلات، مسائل و دغدغه‌ها و انتظارات که از حوزه فعالیت‌ها صرافی‌ها وجود دارد جلسه امروز برگزار شد. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: مباحث بسیار مهم و جامع در جلسه مطرح شد، به نظر می‌رسد برای آنکه از ظرفیت این مجموعه صرافی‌ها استفاده شود باید مسائل مربوط به صرافی‌ها پیگیری شود و بانک مرکزی‌اقداماتی در رابطه با آنها انجام دهد.

   لزوم استفاده از ظرفیت‌های جدید

نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به محدودیت‌هایی که کشورهای خاص در ارتباط با انجام فعالیت صرافی‌ها به وجود آورده‌اند استفاده از ظرفیت‌های جدید در حوزه ارزی امروز در جلسه کمیسیون اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. موضوعات مرتبط با بخشنامه‌های بانک مرکزی که برخی محدودیت‌ها در عملکرد صرافی‌ها ایجاد کرده که باید اصلاح شود مورد بررسی قرار بگیرد.

پورابراهیمی ادامه داد: افزایش اختیارات به جهت انجام ماموریت‌ها به ویژه در حوزه حوالجات ارزی و در بخش اسکناس مطرح و بررسی شد، مشکلات مالیاتی صنف صرافی‌ها که در عملکرد آنها موثر است نیز مورد بررسی قرار گرفت.تمامی موارد مذکور برای ساماندهی بازار ارز با استفاده از ظرفیت صرافی‌ها بود.

وی با بیان اینکه نشست بعدی با کانون صرافی‌ها با حضور مسوولان وزارت و بانک مرکزی برگزار می‌شود، گفت: مقرر شد برنامه پیشنهادی و گزارش تخصصی کانون صرافان به کمیسیون ارایه شود.از بانک مرکزی انتظار داریم به دلیل جایگاه کانون صرافان این ساختار را به رسمیت بشناسد و نقش هماهنگ کننده ایفا کند. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: گزارش جامع کانون صرافان و کمیته ارزی کمیسیون اقتصادی مجلس در حال جمع بندی است که این موضوع کمک می‌کند تا از ظرفیت صرافی‌ها بیشتر استفاده شود تا دو هفته آینده نتایج مصوبات، هماهنگی و اقدامات و تغییر بخشنامه‌های دولت در ارتباط با بهبود و ارتقاء توانمندی صرافی‌ها به مردم ارایه می‌شود.

   کاهش نرخ ارز ادامه می‌یابد

همچنین عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر تداوم روند نزولی ارز گفت: قطعا ثبات به بازار ارز باز می‌گردد.

سیده فاطمه مقیمی درخصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد عنوان کرد: زمانی که سیاست‌گذار، سیاست و تصمیمی را در مقطع زمانی تعیین کند، فعالان این حوزه باید به آن عمل کنند و قطعاً باید نظارت در این زمینه نیز ادامه‌دار باشد.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بازار ارز باید به ثبات برسد، گفت: بازار کاذب و حبابی فعلی در تلاش است که نگذارد سیاست‌های اتخاذ شده به ثمر بنشیند اما با اجرای برنامه‌های پیش رو، ارزش واقعی نرخ ارز تعیین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اعمال سیاست‌های بانک مرکزی و برقراری ثبات در بازار ارز به نفع صادرکنندگان، واردکنندگان، تولیدکنندگان و در نهایت مصرف کنندگان است. به نظر می‌رسد تحت تاثیر بحث‌هایی که درباره پذیرش و اجرای مقررات اف ای تی اف در ماه‌های اخیر انجام شده و حساسیت‌ها به ویژه در حوزه مالی و بانکی و حتی بازار نسبت به آن افزایش یافته است، برخی به عمد یا سهو این موضوع را القاء می‌کنند که با اجرای مقررات اف ای تی اف از سوی ایران، روند ورود دلار از طریق حساب‌های بانکی، آزاد خواهد شد، قیمت دلار کاهش خواهد یافت یا تعاملات بانکی تسهیل می‌شود. در حالی که اینگونه نیست و اجرای مقررات اف ای تی اف ارتباط مستقیمی با قیمت دلار و واردات آن یا بهبود تعاملات بانکی ندارد. طرح این مباحث جز به انحراف کشاندن افکار عمومی یا بالا بردن سطح انتظار جامعه از اجرای این مقررات یا بالا بردن هزینه اجرای این مقررات برای دولت نیست.

به زبان ساده، هیچ یک از مشکلات اقتصادی، بانکی و پولی کشور قرار نیست با اجرای مقررات اف ای تی اف رفع شود؛ چرا که اصولا اف ای تی اف قرار نیست مشکلات اقتصادی را حل کند. بلکه عدم رعایت استانداردهای اف ای تی اف و بازگشت اقدامات تقابلی اف ای تی اف علیه ایران که بعد از اجرای برجام تا کنون معلق شده است، باعث بدتر شدن وضعیت و بسته‌شدن هر منفذی برای تلاش در جهت بهبود اوضاع است.

اجرای مقررات اف ای تی اف امکان انتقال ارز به داخل را افزایش نمی‌دهد و لزوما مسیر بانکی جدیدی را برای ورود ارز حاصل از هر نوع صادرات به داخل باز نمی‌کند بلکه تعاملات بانکی که در عرصه بین‌الملل معطل ایران هستند را به جریان می‌اندازد و کشورها و بانک‌ها و موسساتی که وابستگی به امریکا ندارند و می‌توانند با ایران کار کنند اما متعهد به قوانین اف ای تی اف هستند را به همکاری با ایران سوق خواهد داد. اجرای اف ای تی اف اگر سنگ‌های بزرگی را که امریکا بر سر راه ایران انداخته است برنمی‌دارد، سنگ‌اندازی جدیدی ندارد و اجازه نمی‌دهد شرایط از آنچه هست بدتر شود.

در مثالی ساده از این بحث، اگر فردی گواهینامه رانندگی نداشته باشد، چه بنز سوار شود چه پیکان فرقی در اصل قضیه ندارد و بدون رعایت مقررات، رانندگی برایش امکان‌پذیر نیست.

 

ارسال نظر