کاهش نرخ ارز و سکه و طلا در بازار

۱۳۹۷/۰۷/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۶۵۴

گروه بانک و بیمه| احسان شمشیری|

مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی از فروش ارز خدماتی با ساز و کار جدید در ۱۱ بانک عامل خبر داد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، مهدی کسرایی‌پور درخصوص مصارف ارز خدماتی اظهار کرد: در بخشنامه‌ها و بخش سوم مجموعه مقررات ارزی بانک مرکزی مصارف ارز خدماتی (غیربازرگانی) احصا شده که برخی از این مصارف به صورت نقد (اسکناس) و برخی به صورت حواله قابل پرداخت هستند. وی افزود: در سازوکار جدید تعداد مصارفی که به صورت نقد قابل پرداخت هستند با توجه به محدودیت بانک‌ها در روابط کارگزاری و عدم امکان انجام حواله افزایش یافته و نکته قابل توجه این است که برای سهولت و سرعت در انجام پرداخت‌ها منابع ارزی لازم برای انجام این موضوع پیشاپیش به صورت تنخواه از طرف بانک مرکزی در اختیار بانک‌های عامل قرار می‌گیرد.مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی گفت: سایر مصارف ارزی علاوه بر موارد احصا شده که در بخشنامه‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی مورد اشاره قرار نگرفته در صورت انعکاس موضوع به این بانک قابل بررسی بوده و در صورت تشخیص به عنوان یک نیاز واقعی قابل افزودن به سایر موارد احصا شده خواهد بود.وی خاطرنشان کرد: علاوه بر آنچه از محل منابع بانک مرکزی تامین می‌شود بانک‌های عامل نیز پیش از این اجازه یافته‌اند از محل منابع ارزی خود نسبت به فروش ارز خدماتی به مشتریان در چارچوب ضوابط و مقررات ابلاغی این بانک اقدام کنند.

  کاهش قیمت سکه

در بازار طلا و ارز، در حالی که هفته‌ گذشته سکه تمام طرح جدید تا پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم پیش رفته بود، از روز شنبه قیمت‌ها در بازار ارز و طلا کاهشی شد و روز یک‌شنبه 8 مهر 97 هم ادامه یافت. سکه تمام طرح جدید که روز شنبه پنج میلیون و ۱۴۲ هزار تومان بود، با کاهش ۳۵ هزار تومانی، پنج میلیون و ۱۰۷ هزار تومان و در پایان معاملات 5 میلیون و 91 هزار تومان فروخته شد. سکه تمام طرح قدیم نیز دوباره به کانال پنج میلیون تومان برگشت و چهار میلیون و ۹۵۱ تومان قیمت خورد. نیم‌سکه و ربع سکه نیز هر کدام با اندکی کاهش قیمت، به ترتیب دو میلیون و ۵۷۱ هزار تومان و یک میلیون و ۴۱۱ هزار تومان داد و ستد شدند. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۲۳۰۰ تومان کاهش ۴۹۱ هزار و ۳۰۰ تومان در طلافروشی‌ها معامله شد و هر مثقال طلای ۱۷ عیار نیز دو میلیون و ۱۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود که نسبت به روز گذشته ۱۰ هزار تومان کاهش یافته است. هر قطعه سکه‌ یک گرمی با حفظ قیمت نسبت به روز قبل، ۷۰۱ هزار تومان است.در ساعات عصر یک‌شنبه نیز قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با 80 هزار تومان کاهش نسبت به روز شنبه به ۵ میلیون و ۹۱ هزار تومان رسید. بر اساس آمار سامانه سنا، هر یورو در این سامانه ۱۸ هزار و ۶۹۸ تومان و هر پوند ۲۱ هزار و ۱۱۹ تومان به فروش رسید، دلار امریکا ۱۶ هزار و ۴۵۰ تومان داد و ستد شد و هر یوان چین نیز ۲ هزار و ۳۹۷ تومان قیمت خورد. در بازار آزاد نیز دلار 17200 و یورو 20200 تومان معامله شده است.

با وجود شایعات و قیمت‌های پرتی که از بازار آزاد ارز در برخی از کانال‌ها و سایت‌ها برای دلار وجود داشت و قیمت را تا ۱۵ هزار تومان هم اعلام کردند، این ارز در بازار آزاد بین ۱۷ تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان دارد. با این نوسان‌ها، دلار در کانال ۱۸ هزار تومان چرخید؛ بطوری که دلار با حدود قیمت ۱۷ هزار و ۴۰۰ تومان کار خود را آغاز کرد اما دقایقی طول نکشید که ریزش قیمت شروع شد و تا ۱۷ هزار و ۲۵۰ تومان هم رسید، بعد از این رقم به سرعت نرخ شکست و در حدود کمتر از ۱۵ دقیقه دلار با سقوط ۲۵۰ تومانی به ۱۷ هزار تومان کاهش یافت. با این حال این ریزش قیمت ارز نیز پایدار نبود و بار دیگر دلار تا مرز ۱۷ هزار و ۴۵۰ تومان بطور پلکانی و دقیقه‌ای بالا آمد. یورو نیز در این میان از نوسان جا نماند و بین ۱۹ تا ۲۰ هزار تومان نوسان داشته است. تا زمان تنظیم این گزارش (ساعت ۱۴: ۱۵) قیمت دلار حدود ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان و یورو ۲۰ هزار و ۱۰۰ تومان بوده است.

خرید و فروش در این بازار برای افراد غیرحرفه‌ای کار آسانی نیست، چراکه هر لحظه ممکن است با خریدی خریدار متضرر شود. فعالان بازار ارز می‌گویند در این بازار پر نوسان ورود افراد غیر حرفه‌ای نمی‌تواند کار درستی باشد، چراکه اکنون بازار محلی شده برای نوسان‌گیران حرفه‌ای و دلالانی که به دنبال سودجویی به هر قیمتی هستند و باید در لحظه برای خرید و فروش تصمیم گرفت. از این رو اگر افراد غیرحرفه‌ای نتوانند در این وضعیت بازار عملکرد خوبی داشته باشند بطور حتم ضرر بزرگی خواهند داشت. آنچه در بازار ارز به وضوح مشاهده می‌شود، این است که این بازار دیگر مانند گذشته و شاید حدود شش ماه پیش کمتر محل معاملات ارزی واقعی بوده و به محلی برای دلالی و سودآوری تبدیل شده که رخ دادن هر اتفاقی در آن عجیب نیست.

    قیمت ارز تا ۲ ماه آینده کاهش می‌یابد

از سوی دیگر، واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور با اشاره به برنامه‌های دولت برای بازار ارز و قیمت سایر کالاها، با بیان اینکه تنها یک درصد ارز در کوچه پس کوچه‌ها معامله می‌شود، گفت: در دوران گذر هستیم و با ساز و کارهای دولت تا دو ماه آینده قیمت‌ها کاهش می‌یابد.ریشه نوسانات نرخ ارز پیچیده‌تر از آن است که آن را به مسائل اقتصادی، سیاسی، روانی، داخلی یا خارجی ربط دهیم

    39 میلیارد دلار تزریق ارز

واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور با بیان اینکه تنها یک درصد ارز در کوچه پس کوچه‌ها معامله می‌شود، گفت: دولت حدود ۱۴ میلیارد دلار ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی و حدود ۲۵ میلیارد دلار از طریق سامانه نیما برای واردات نیازمندی‌های کشور اختصاص داده و تنها یک درصد ارز در بازار کوچه و پس کوچه مبادله می‌شود. این یک درصد نه تعیین کننده قیمت محصولات و نه نشان‌دهنده اقتصاد کشور است. سیاست‌های ثبات زای دولت، مدارای تولید کنندگان، کسبه و بنگاه‌های اقتصادی و خرید به اندازه نیاز مردم، موجب برون رفت کشور از مسائل کنونی اقتصادی می‌شود و دولت در پی راه‌حلی برای مساله گرانی است. ‌محمود واعظی در برنامه نگاه یک سیما با بیان اینکه دولت، بخش خصوصی و مردم اضلاع حل مشکلات اقتصادی کشور هستند گفت: اگر مسائل باز و به مردم گفته شود آنان تحت تاثیر مسائل روانی قرار نمی‌گیرند. نیاز کشور به کالا سالانه ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد، اما اگر هر فردی بر اساس جنگ روانی ۳ برابر نیاز خود خرید کند نیاز کشور به کالاها ۳ برابر افزایش می‌یابد.رییس دفتر رییس‌جمهور ادامه داد: مردم نگران کالاهای اساسی خود نباشند زیرا به اندازه کافی واردات داشته و ذخیره سازی کرده ایم و اولویت دولت تامین سفره مردم و نیازهای دارویی آنان است. دولت هیچ تغییر رویه‌ای را در سیاست‌های خود در چند ماه اخیر نداشته و همان دولتی است که از سال ۹۲ در اقتصاد کشور ثبات ایجاد کرد و تورم را کاهش داد.

P-04

ارسال نظر