اخبار

۱۳۹۷/۰۷/۰۸ - ۰۰:۱۷:۲۶
کد خبر: ۱۳۰۵۶۴

پیگیری نمایندگان سران سه قوه برای تسویه سپرده‌گذاران

نایب رییس مجلس، آخرین نشست نمایندگان سران سه قوه برای پیگیری مشکلات موسسات مالی و اعتباری با موضوع پرداخت سپرده‌ها تا سقف یک میلیارد تومان را تشریح کرد. مسعود پزشکیان در گفت‌وگو با خانه ملت، در تشریح آخرین نشست نمایندگان سران قوا برای پیگیری مشکلات سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری، گفت: با تغییر رییس کل بانک مرکزی، حنیفی جایگزین حیدری در بخش نظارت بانک مرکزی شده است که هم اکنون در حال استخراج و جمع بندی پرونده پرداخت به سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری از ابتدا تاکنون است. نایب رییس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه نمایندگان سران سه قوه در حال پیگیری پرداخت و تسویه مطالبات سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری تا سقف یک میلیارد تومان هستند، افزود: بانک‌ها باید تاکنون مطالبات سپرده گذاران تا سقف یک میلیارد تومان را تسویه می‌کردند اما همچنان برخی سپرده‌های برخی افراد تا سقف یک میلیارد تومان پرداخت نشده است. نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مقرر شد که در جلسه هفته جاری تمامی اطلاعات پرداخت‌ها به هیئت نمایندگان سران سه قوه ارایه تا مشخص شود مطالبات چه تعداد از سپرده گذاران پرداخت شده و چه میزان باقی مانده‌اند تا مطالبات این افراد نیز پرداخت شود.

انتشار اوراق گواهی بهتر از افزایش نرخ سود بانک

یک کارشناس اقتصادی، اعتمادسازی برای جذب سپرده ارزی، راه‌اندازی بازار سلف ارزی و عرضه اوراق گواهی سپرده ریالی بلند‌مدت و با نرخ سود بالا را از جمله راهکارهای مدیریت بازار ارز دانست. سید مهدی بنی‌طبا در گفت‌وگو با فارس در مورد راهکارهای مدیریت بازار ارز اظهار داشت: دولت و بانک مرکزی باید سپرده‌گیری ارزی را بطور جدی پیگیری کند و حتی باید اعتماد‌سازی شود.  وی افزود: به همین دلیل به نظر می‌رسد، باید طرحی در مجلس تدوین شود و یا لایحه‌ای به مجلس داده شود که براساس آن بانک مرکزی و دولت ملزم به بازپرداخت اصل و سود سپرده‌های ارزی شوند.  این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا این نرخ‌های سود سپرده‌ ارزی برای دارندگان ارز جذاب است، گفت: نرخ سود برای این سپرده‌ها چندان اهمیت ندارد، بلکه امنیت نگه‌داری سپرده‌های ارزی مهم است و اساسا استقبال از این سپرده‌گیری‌ها منوط به امنیت سپرده‌گذاری است. وی در پاسخ به این سوال که اگر کشور به این نتیجه برسد که مالیات بر عایدی سرمایه را اجرا کند، در آن صورت همان اعتماد به سپرده‌گذاری ارزی مخدوش نمی‌شود، گفت: اگر قانونی در این زمینه تصویب شود، عطف به ماسبق نمی‌شود. اگر چنین قانونی تصویب شد، مشمول معاملاتی می‌شود که پس از تصویب قانون انجام شده است، بنابراین سپرده‌های ارزی که پیش از تصویب این قانون جذب می‌شود و یا طلایی که خریداری شده است، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نخواهد بود. این کارشناس اقتصادی در مورد راه‌اندازی بازار سلف ارزی که یکی از روش‌های مدیریت بازار ارز است گفت: باید به لوازم و جنبه‌های آن توجه شود. به عنوان مثال وقتی اوراق سلف ارزی پتروشیمی منتشر می‌شود، دیگر نباید نرخی برای فروش ارز در داخل برای پتروشیمی‌ها تعیین کرد.

تولد ۴ نوع حساب سپرده در طرح جدید بانکداری

یکی از طراحان طرح جدید بانکداری در مجلس از تولد چهار نوع سپرده در این طرح خبر داد و گفت: سپرده‌های جاری، قرض‌الحسنه، سپرده سرمایه‌گذاری عام و سپرده سرمایه‌گذاری خاص در این طرح در نظر گرفته شده است. به گزارش «تعادل»، در این 4 نوع سپرده بانکی، سپرده سرمایه‌گذاری عام برای عقود مبادله‌ای، خاص برای عقود مشارکتی در نظر گرفته شده و در کنار آن، سپرده‌های قرض‌الحسنه و جاری نیز وجود دارد که چهار نوع سپرده با هدف ساماندهی سپرده‌ها و عقود تسهیلات بانکی را شکل می‌دهد.  موسی شهبازی استاد دروس پولی و مالی دانشگاه در پاسخ به این پرسش که وضعیت طرح جدید بانکداری در مجلس چگونه پیش می‌رود واز چه ابعادی نظام بانکی متحول می‌شود؟ به ایبنا، گفت: اینکه مشکلات ساختاری و ریشه‌ای در نظام بانکی داریم ولی به بهانه‌های واهی چون مصلحت‌اندیشی و خطر تضعیف دولت و ریسک اجرایی و ... اصلاح آن را سال‌ها به تعویق انداخته‌ایم امری نامناسب است البته اگر توجیه شود نظام بانکی عظیم است و در یک مرحله نمی‌توان تمامی آن را اصلاح کرد می‌توان پذیرفت اما باید گفت که وقتی باید مثلا در ۱۰ گام این اصلاح صورت بگیرد و آرام آرام باید روند اصلاح را به مقصد رساند بنابراین حداقل در آغاز کار می‌طلبد ۲ گام را پیش برد و نه اینکه دست روی دست گذاشت. اما اکنون وضعیت‌مان طوری شده که سال‌هاست تن به وضعیت نامطلوب جاری داده‌ایم و از اصلاح ریشه‌ای نظام بانکی می‌ترسیم. وی افزود: ما متاسفانه در طول این سال‌ها نه بانکداری اسلامی کرده‌ایم و نه حتی غربی چراکه اصول و استانداردهای جهانی را نیز بانک‌های ما به درستی اجرا نمی‌کنند. چرا بانک‌های ما مطالبات غیرجاری را ذخیره‌گیری نکردند که الان شاهد وضعیت فاجعه‌بار در ترازنامه آنها هستیم؟ چرا ترازنامه بانک‌ها تا این‌قدر نابسامان است. بانک مرکزی چند سال است که دقیقا متوجه شده باید نظارت‌ها را بر بانک‌ها تشدید کرد و بنابراین به صورت‌های مالی مشکل‌دار آنها اجازه انتشار نمی‌دهد که کار بسیار خوبی بوده است. بیاییم برای یک‌بار جرات کنیم که نظام بانکی‌مان را از اساس اصلاح کنیم.

 

ارسال نظر