واردات ارز اسکناس توسط اشخاص حقیقی و حقوقی آزاد شد

۱۳۹۷/۰۷/۰۸ - ۰۰:۱۴:۴۶
کد خبر: ۱۳۰۵۶۰
واردات ارز اسکناس توسط اشخاص حقیقی و حقوقی آزاد شد

با افزایش اختیارات بانک مرکزی سیاست‌های جدید مدیریت بازار پول و ارز تصویب شد

گروه بانک و بیمه|

بانک مرکزی از سوی شورای عالی هماهنگی سران سه قوه اختیار یافت که با دخالت در بازار ارز این بازار را به ثبات برساند.

به گزارش تعادل، شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا روز شنبه برای بررسی پیشنهادات بانک مرکزی تشکیل جلسه داد و در پایان این جلسه اختیارات لازم به رییس کل بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز داده شد. بر این مبنا، بانک مرکزی از طریق بانک‌ها و صرافی‌های مجاز در بازار ارز مداخله و اقدامات لازم برای کنترل نرخ ارز انجام خواهد داد و قیمت مبادله در بازار ارز را نیز به نحو مقتضی اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

همچنین طبق یکی دیگر از مصوبات این جلسه، هر شخص حقیقی و حقوقی با رعایت مقررات بانک مرکزی می‌تواند به هر میزان اسکناس ارز وارد کشور کند.

در جلسه صبح شنبه این شورا که با حضور روسای قوای مقننه و قضاییه و به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس‌جمهور تشکیل شد؛ رییس کل بانک مرکزی گزارشی از آخرین وضعیت بازار ارز ارایه کرد و سیاست‌های بانک مرکزی جهت مدیریت بازار ارز تصویب شد.

به موجب این سیاست‌های ارزی، کلیه صادرکنندگان غیرنفتی موظفند ظرف سه ماه بعد از صادرات، ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه یا به ترتیبی که بانک مرکزی معین می‌کند ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی برگردانند. صادرکنندگانی که در چارچوب دستورالعمل مربوطه عمل کنند، با تصویب دولت مشمول تشویق و تسهیلات صادراتی خواهند شد. شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، پیشنهادات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جهت مدیریت بازار ارز را بررسی و تصمیمات جدیدی اتخاذ کرد.

    الزام بانک مرکزی به مداخله در بازار

از طریق عملیات بازار باز

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با توجه به افزایش اختیارات بانک مرکزی براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا پیش بینی می‌شود نرخ ارز کاهش یابد.

محمدرضا پور ابراهیمی داورانی در گفت‌وگو با خانه ملت، گفت: شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا مصوبه‌ای در راستای افزایش اختیارات بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز داشت که مصوبه مذکور در مدیریت بازار ارز بسیار مهم و تاثیرگذار است. براساس مصوبه جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا، بانک مرکزی می‌تواند با مدیریت بازار ارز، بخشی از التهابات ارزی ناشی از فضای روانی موجود در بازار را کاهش دهد.

پورابراهیمی داورانی تصریح کرد: شرایط فعلی بازار ارز با مولفه‌های اقتصادی انطباق ندارد و براساس رویکرد فضای هیجانی شکل گرفته، بنابراین براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا، بانک مرکزی می‌تواند به عنوان بازیگر اصلی در مدیریت بازار ارز از محل منابع ارزی و منابع حاصل از صادرات غیرنفتی، نقش ایفا کند.

    حذف محدودیت در واردات ارز فیزیکی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی

عضو شورای هماهنگی اقتصادی قوا تصریح کرد: به نظر می‌رسد با توجه به عمق ناچیز بازار غیررسمی ارز، امکان مدیریت بازار توسط بانک مرکزی وجود دارد و عدم مداخله بانک مرکزی در مدت اخیر قابل قبول نیست.

پورابراهیمی داورانی افزود: براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا، محدودیت‌های موجود در واردات ارز فیزیکی (اسکناس) توسط اشخاص حقیقی و حقوقی حذف شود و مقرر شد بانک مرکزی مقررات تنظیمی در این راستا را عملیاتی کند.

نماینده مردم کرمان و راور یادآور شد: با توجه به اقدامات انجام شده پیش بینی می‌شود با افزایش اختیارات بانک مرکزی نرخ ارز کاهش یابد و نکته دیگر اینکه الزام بانک مرکزی به مداخله در بازار ارز، از طریق عملیات بازار باز نیز به تعدیل قیمت‌ها در بازار ارز کمک کند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: براساس مصوبه جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا، بانک مرکزی می‌تواند با مدیریت بازار ارز، بخشی از التهابات ارزی ناشی از فضای روانی موجود در بازار را کاهش دهد.

    ریسک سپرده‌گذاری ارزی رفع شد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در بحث سپرده‌های ارزی، بانک‌ها عاملیت بانک مرکزی را برعهده دارند، تاکید کرد که این سپرده‌ها با ضمانت بانک مرکزی پرداخت می‌شود.

پورابراهیمی گفت: یکی از موضوعات مهمی که در فضای اقتصادی لازم بود، مدیریت شود، موضوع منابع ارزی است که خارج از نظام بانکی در دست مردم به شکلی نگهداری می‌شود و طبیعتا خروج این مجموعه منابع از دسترس حوزه فعالیت‌های ارزی کشور می‌تواند عاملی برای نابسامانی در حوزه بازار ارز باشد و از طرفی برای مردم هم ایجاد مشکل کند.

وی با اشاره به طرح دوفوریتی مجلس درباره سپرده‌های ارزی‌، اظهار داشت: در این طرح پیشنهادی، مردم می‌توانند منابع ارزی که در اختیار دارند را در حساب سپرده ارزی در اختیار نظام بانکی و با ضمانت بانک مرکزی قرار دهند؛ یعنی بانک‌ها در حال حاضر عاملیت بانک مرکزی را برعهده دارند و هیچ‌گونه ریسکی برعهده نظام بانکی نیست و لذا با ضمانت بانک مرکزی میزان پرداخت تعهدات آنها انجام خواهد شد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه، جایگاه بانک مرکزی مبنای تصمیم در اقتصاد کشوربوده و ضمانت بانک مرکزی اساس آن است، افزود: امروز در بسیاری از موضوعات حتی در حوزه ریالی، مردم به بانک‌ها زمانی که بانک مرکزی به آن اعتماد دارد، اطمینان می‌کنند.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی همان رفتاری که در حوزه ریالی دارد، طبیعتا درباره سپرده‌های ارزی هم همان رفتار را خواهد کرد. طبیعتا انتظار نیز آن است که بانک مرکزی تمام چیزی که اعلام می‌کند را درباره سپرده‌های ارزی تعهد کند و طبعا این اتفاق هم خواهد افتاد.

وی، مشکلات قبلی درباره سپرده‌های ارزی در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ را یادآور شد و افزود: اشکالی که در گذشته وجود داشت این بود که سپرده‌های مردم ارزی دریافت و بعد ریالی یا نرخ‌های مبادله‌ای تصفیه شد البته این امر دیگر حتما اتفاق نخواهد افتاد و طبیعتا بانک مرکزی تضامین لازم را در این حالت ارایه کرده است.

    پاسخگویی به تقاضای ارزی راهکار تعادل فوری در بازار

دبیرکل کانون صرافان پاسخ صحیح به انواع تقاضا در بازار را عامل تعادل در بازار ارز عنوان کرد.

رضا ترکاشوند در گفت‌وگو با ایبِنا، درباره سیاست‌های جدید ارزی بانک مرکزی اظهار داشت: فعالیت‌ها و سیاست‌های ارزی بانک مرکزی در دوره جدید ریاست این بانک، موجب شده تا گره‌ها و قفل‌های این بازار باز شود.

وی افزود: امیدواریم با ادامه این روند سیستم ارزی مبتنی بر حرکت بازار سازماندهی شود و دولت با سیستم‌های حمایتی در قبال این بحران‌ها از طریق حمایت‌های خاص از گروه‌های خاص، آسیب‌های احتمالی ناشی از این سیاست‌ها را پاسخ دهد.

دبیرکل کانون صرافان در ادامه پیشنهاد داد: باید انواع تقاضا را در بازار به رسمیت شناخت زیرا یکی از انواع تقاضا، تقاضای احتیاطی در بازار است که به واسطه احتیاطی که مردم برای آینده زندگی خود دارند، پول ملی را تبدیل به ارز می‌کنند تا به نوعی امنیت را به زندگی خود بازگردانند.

وی ادامه داد: تقاضای دیگر، تقاضا انتقال سرمایه است که بخشی از بازار را در بر گرفته و کشش ایجاد کرده، دولت باید با اجرای سیاست‌های صحیح در بازار اجازه ندهد که به سمت قاچاق و تامین از طریق سیستم غیر رسمی حرکت کند.

به گفته ترکاشوند، این دو تقاضا اگر به شکل رسمی پاسخ داده شود بازار ارز به حالت تعادلی خواهد رسید. دبیرکل کانون صرافان درباره سپرده‌گیری ارزی، اظهار داشت: به دلیل تجربه قبلی که در این بازار وجود داشته، باید تمامی بخش‌های ذیربط از جمله سازمان مالیاتی، بانک مرکزی و سیستم بانکی این اطمینان را به مردم بدهند که مشکلی ایجاد نخواهد شد.

    طرح جدید ۵ میلیون و ۱۷۱ هزار تومان

قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران ۵۱ هزار تومان افزایش یافت.

روز شنبه هفتم مهرماه ۹۷ در بازار تهران با افزایش ۵۱ هزار تومانی نسبت به پنجشنبه گذشته ۵ میلیون و ۱۷۱ هزار تومان به فروش رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۲۵۰ هزار تومان کاهش به ارزش ۴ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان داد و ستد شد.

هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۱۴۰ هزار تومان رشد نسبت به پنجشنبه گذشته ۲ میلیون و ۵۹۳ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۱۰ هزار تومان افت یک میلیون و ۴۳۲ هزار تومان معامله شد. بر اساس این گزارش، هر قطعه سکه گرمی با ۱۰ هزار تومان کاهش در مدت مشابه ۶۹۲ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش ۴۹۴ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شد.

نرخ خرید و فروش در نیما نیز نشان می‌دهد که قیمت خرید و فروش یورو 19523 و 15024 تومان، یوآن 2359 و 1653 تومان، درهم 3861 و 3376 تومان بوده است.

در سامانه سنا نیز نرخ خرید وفروش پوند 22207 و 20534 تومان، قیمت خرید و فروش دلار امریکا 17588 و 16477 تومان اعلام شده است. نرخ خرید و فروش لیرترکیه نیز 2669 و 2747 تومان بوده است.

 

 

ارسال نظر