تمایل بازار ارز و سکه به رشد قیمت‌ها

۱۳۹۷/۰۷/۰۲ - ۰۰:۲۹:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۱۳۶
تمایل بازار ارز و سکه به رشد قیمت‌ها

گروه بانک و بیمه| احسان شمشیری|

بررسی روند قیمت ها در بازار ارز و سکه و طلا بیانگر این موضوع است که همچنان قیمت ها میل به رشد بالایی دارند و ایام محرم نیز  نتوانست جلوی رشد قیمت ها را بگیرد و با باز شدن بازار طلای تهران شیب رشد قیمت‌ها ادامه یافته به طوری که در بازار آزاد، دلار با 200 تومان افزایش 14 هزار و 780 تومان و یورو با 500 تومان افزایش به به 17 هزار و 300 تومان رسیده است .

به گزارش «تعادل»، عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به تعطیلات چند روز گذشته گفت که علی‌رغم تعطیلات در بازار غیر رسمی، قیمت ارز افزایش داشته که همین مساله باعث افزایش قیمت سکه و طلا شد.

محمد کشتی‌آرای با بیان اینکه صبح روز  یک‌شنبه قیمت طلا در بازار کاهشی بود، اظهار کرد: با این حال از ظهر به بعد قیمت ارز افزایش پیدا کرد و به  تبع آن بازار سکه و طلا هم افزایشی شد.

او با تاکید بر تاثیر مسائل سیاسی روی قیمت‌ها در بازار طلا افزود: روز یک شنبه  قیمت سکه 100 هزار تومان بیشتر شد، در حالی که قیمت جهانی طلا با توجه به تعطیلی روز یک‌شنبه در کشورهای غربی ثابت بود. همچنین قیمت هر مثقال طلا با افزایش حدود 70 هزار تومانی روز (یکم مهر) به یک میلیون و 769 هزار تومان رسید.

کشتی‌آرای با بیان اینکه داد و ستدها در بازار طلا کم شده بود، گفت: بازار فعال شده و داد و ستدها روال عادی خود را پیدا کرده و نسبت به روزهای قبل حالت افزایشی داشته است.

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر همچنین با اشاره به آخرین قیمت‌های سکه و طلا گفت: سکه تمام چهار میلیون و 550 هزار تومان، نیم سکه دو میلیون و 150 هزار تومان و ربع سکه یک میلیون و 140 هزار تومان فروخته می‌شود. به گفته وی، سکه‌های یک گرمی 645 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار 408 هزار و 400 تومان قیمت دارد.

    پیش‌بینی همتی در مورد کاهش قیمت ارز

 سخنگوی فراکسیون مستقلین  مجلس گفت: رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بازار ارز تقریبا مدیریت شده پیش بینی کرد که فضا به سمت کاهش قیمت ارز برود.

مهرداد لاهوتی با اشاره به حضور عبدالناصر همتی در نشست فراکسیون مستقلین گفت: در این جلسه نگرانی‌های نمایندگان در مورد مباحث مختلف ارزی و بانکی مطرح شد. آقای همتی عامل اصلی شرایط بازار ارز را رشد نقدینگی دانست و گفت دولت به شدت به دنبال کنترل آن است. در دولت اول آقای روحانی میزان نقدینگی ۴۵۰ هزار میلیارد تومان و در حال حاضر هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است که این رقم باید به سمت نیاز جامعه هدایت شود.

وی اضافه کرد: تامین کالاهای اساسی هم از دیگر نگرانی‌های نمایندگان بود که در این جلسه مطرح شد و آقای همتی گفتند ۱۳ هزار میلیارد تومان نیاز به تامین کالاهای اساسی وجود دارد که این میزان تامین شده است.

سخنگوی فراکسیون مستقلین با اشاره به صادرات غیر نفتی سالانه ۴۵ میلیارد دلار در کشور اظهار کرد: ما باید کمک کنیم این رقم افزایش یابد اما آقای همتی این بحث را مطرح کردند که این پول باید برگردد یعنی یا در حساب این افراد باشد یا در یک صرافی آن را بفروشند. در شش ماهه گذشته از ۲۲ تا ۲۳ میلیارد دلار فروش و صادرات فقط ۴ میلیارد دلار به خزانه بانک مرکزی برگشته که این موضوع قابل بررسی است.

لاهوتی ادامه داد: موضوع دیگر جلسه بند و تبصره ماده ۱۶ قانون بودجه بود که ما پیش بینی کرده بودیم اگر تولید کنندگان تصفیه حساب کنند سود مرکب و جریمه از این ها گرفته نشود. اما بانک مرکزی آن را اجرا نکرده است.

وی با بیان اینکه بنگاه داری بانک‌ها یکی از عوامل رشد نقدینگی است، اضافه کرد: طبق قانون رفع موانع تولید بانک‌ها باید ظرف سه سال اموال مازاد بر ۴۰ درصد خود را واگذار کنند و در غیر این صورت مشمول مالیات ۲۵ درصد می‌ شوند که سالانه سه درصد افزایش می‌یابد تا به ۵۰ درصد برسد.

آقای همتی متعهد شد در مورد بانک‌هایی که اموال مازادشان را واگذار نکرده‌اند از اهرم مالیات استفاده کنند. همتی در این نشست عنوان کرده بازار ارز تقریبا مدیریت شده و فضا به سمت کاهش قیمت ارز می‌رود.

   آیا دلار کوتاه می‌آید

این در حالیست که برخی صاحب نظران معتقدند که نرخ دلار وضعیت افزایشی خود را حفظ خواهد کرد.                                  

حسین راغفر، اقتصاددان، گفته است که دلار در سال ٩٧ شیب افزایش قیمت عجیب و غریبی به خود دیده و اگر این شیب ادامه پیدا کند دلار تا پایان سال به ٤٠ هزار تومان می‌رسد.

این نظریه البته  با انتقاد انجمن اقتصاددانان  و برخی دیگر از صاحب نظران اقتصادی مواجه شده است.  حسین راغفر معتقد است تنها با بررسی روند افزایش قیمت دلار و به صورت علمی این عدد را درآورده است.به نوشته شهروند، با وجود این، برخی دیگر از اقتصاددانان معتقدند قیمت دلار به زودی کنترل می‌شود و سوداگران این بازار و آنهایی که بازار را دستکاری می‌کنند ناچارند کوتاه بیایند، زیرا مردم توان خرید کافی ندارند و دلار تا هر جایی که خواست نمی‌تواند بالا برود. حالا باید منتظر ماند و دید آیا دلار کوتاه می‌آید؟

    نظرسنجی کیتکو نیوز درباره روند بهای طلا

این در حالیست که تازه ترین نظرسنجی کیتکو نیوز نشان می دهد قیمت جهانی طلا در روزهای آینده با افزایش روبرو خواهد شد.تحلیلگران اقتصادی وال‌استریت و سرمایه‌گذاران بین‌المللی در تازه‌ترین نظرسنجی اعلام کردند که روند قیمت طلا در روزهای آینده صعودی خواهد بود.

بر اساس این گزارش پیش بینی می شود فدرال رزرو آمریکا در نشست هفته آتی خود نرخ بهره را برای سومین بار در سال 2018 میلادی افزایش دهد. ولی این عامل موجب نشده است تا تحلیلگران و سرمایه‌گذاران بین‌المللی به کاهش قیمت طلا رای دهند.

در نظرسنجی این هفته 18 تحلیلگر اقتصادی شرکت کردند که 13 نفر معادل 72 درصد پیش بینی کردند قیمت طلا در روزهای آینده افزایش خواهد یافت. 2 نفر معادل 11 درصد اعلام کردند قیمت طلا کاهش خواهد داشت و 3 نفر معادل 17 درصد نیز پیش‌بینی کردند قیمت طلا تغییری نمی‌کند.

در نظرسنجی آنلاین نیز 374 نفر شرکت کردند که از این تعداد 215 نفر معادل 57 درصد به افزایش قیمت طلا رای دادند، 105 نفر دیگر معادل 28 درصد پیش‌بینی کردند قیمت طلا کاهش می‌یابد و 54 نفر دیگر معادل 14 درصد اعلام کردند قیمت طلا تغییر چندانی نخواهد داشت.

هفته گذشته نیز 59 درصد تحلیلگران اقتصادی وال‌استریت و 52 درصد سرمایه‌گذاران بین‌المللی پیش‌بینی کردند قیمت طلا با افزایش روبرو می‌شود.

 

ارسال نظر