عرضه 2 میلیارد یورو در سامانه «نیما» در اجرای بسته جدید ارزی

۱۳۹۷/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۰۴۰

قیمت سکه از ۴.۵ میلیون تومان گذشت

گروه بانک و بیمه| عبدالناصر همتی گفت: مجموع ارز عرضه شده در سامانه نیما در مدت اجرای بسته جدید ارزی تاکنون نزدیک 2 میلیارد یورو بوده است که از این مبلغ، بیش از 80 درصد مربوط به شرکت‌های پتروشیمی بوده و بقیه صادرکنندگان غیرنفتی سهمی کمتر از20 درصد در بازار ثانویه داشته‌اند.

به گزارش تعادل، رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: 13میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، ضروری، دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافته که به تدریج تامین و واردات آنها درحال انجام است.

همتی همچنین درباره نیازهای ارزی مردم افزود: اسکناس مربوط به نیازهای واقعی مردم نیز توسط بانک‌ها و صرافی‌ها تامین می‌شود؛ ورود اسکناس به کشور توسط صرافی‌ها و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی آغاز شده و درحال افزایش است و در کنار آن، بانک مرکزی هم باقی مانده نیاز را تامین می‌کند، مضافاً بخشی از ارز سامانه نیما توسط صرافی‌ها به صورت اسکناس وارد کشور شده و در بازار عرضه می‌شود.

رییس کل بانک مرکزی حجم صادرات غیر نفتی ایران در پنج ماه نخست امسال را بیش از 19 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: از مجموعه صادرات غیر نفتی؛ 3میلیارد دلار صادرات گاز و فرآورده‌های نفتی بوده که به چرخه اقتصاد بازگشته و حدود 16میلیارد دلار باقی مانده نیز باید به این چرخه باز برگردد.

همتی در ادامه از سایر صادرکنندگان غیرنفتی درخواست کرد با عرضه ارزهای حاصل از صادرات خود در تعمیق بازار ثانویه نقش آفرینی کنند البته بانک مرکزی نیز برای تنظیم این بازار برخی از انواع ارزهای مورد نیاز وارد کنندگان را عرضه می‌کند.

رییس کل بانک مرکزی عرضه ارز توسط صادرکنندگان را یک مطالبه ملی دانست که باید انجام پذیرد.

وی تاکید کرد: مسوولان ذی‌ربط در بانک مرکزی تعامل خوبی با کانون صرافان داشته و جهت روان سازی خرید و فروش ارز در صرافی‌ها، برنامه‌هایی در دست اقدام دارند.

  افزایش نرخ سکه

از سوی دیگر، ، بر اساس آمار سامانه سنا، هر یورو در این سامانه ۱۰ هزار و ۲۰۶ تومان و هر پوند ۱۸ هزار و ۲۳۵ تومان به فروش رسید، دلار امریکا ۱۱ هزار و ۷۴۹ تومان داد و ستد شد و هر یوان چین نیز یک هزار و ۱۹۷ تومان قیمت خورد. در سامانه سنا نرخ خرید و فروش پوند 18042 و18235 تومان و دلار 13874 و 11749 تومان اعلام شده است. در سامانه نیما نیز نرخ خرید و فروش یورو به ترتیب 13849 و 10952 تومان، درهم 2685 و 2420 تومان، یوآن 1197 و 1242 تومان، اعلام شد.  در بازار آزاد نیز قیمت سکه تمام بهار آزادی روز شنبه ۳۱ شهریور ماه در بازار تهران وارد کانال ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شد.و دلار با 400 تومان کاهش به 14 هزار و 480 تومان و همچنین یورو 16 هزار و 650 تومان در بازار آزاد معامله شد

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امامی روز شنبه در بازار تهران با رقم ۴ میلیون و ۵۰۱ هزار تومان به فروش رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم به ارزش ۴ میلیون و ۱۸۵ هزار تومان داد و ستد شد.

از سوی دیگر، در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۱۱۳ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز یک میلیون و ۱۱۲ هزار تومان معامله شد. بر اساس این گزارش، هر قطعه سکه گرمی ۶۴۲ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳۹۶ هزار تومان فروخته شد.

 

 

ارسال نظر