افت حباب قیمت سکه تمام

۱۳۹۷/۰۶/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۷۷۲
افت حباب قیمت سکه تمام

گروه بانک وبیمه     محسن شمشیری

نگاهی به آمار معاملات سنا در روز یک‌شنبه 25شهریور 97 نشان می‌دهد که تمام 5 ارز اصلی شامل دلار، یورو، پوند، درهم و یوآن با نرخ فروش کمتر از نرخ خرید مواجه شده‌اند و این موضوع نشان می‌دهد که فعالان بازار ارز چشم‌انداز نرخ ارز را رو به صعود ارزیابی کرده‌اند و همین موضوع باعث شده که نرخ خرید ارز در سنا بالاتر از نرخ‌های فروش باشد و عده‌ای حاضر شده‌اند که ارز را با نرخ بالاتر از فروش، خریداری کنند.

به گزارش «تعادل»، آمارها نشان می‌دهد که دلار 1191 تومان بالاتر از نرخ فروش خریداری شده است، اختلاف قیمت نرخ فروش با نرخ خرید نیز در یورو 1529، پوند 34، درهم 467و یوآن 766 تومان بوده است. همچنین یورو در این سامانه ۹هزار و 719 تومان و هر پوند ۱۷هزار و ۴۸۰ تومان به فروش رسید، دلار امریکا ۱۲هزار و ۳۶۲تومان و هر یوآن چین نیز یک هزار و 209تومان قیمت خورد.

البته برخی کارشناسان معتقدند که به دلیل تعطیلات این هفته بازار ارز و طلا، برخی فعالان بازار به دلیل تعطیلی یا کمبود عرضه، حاضر شده‌اند که نرخ‌های بالاتر برای خرید ارایه کنند و هر چه ارز عرضه می‌شود را خریداری می‌کنند. لذا شاید دلیل این وضعیت بازار که خرید گران‌تر از فروش است، همین موضوع باشد که دسترسی متقاضیان به ارز کمتر شده و لذا سعی می‌کنند که پیش از تعطیلی بازار، هرچه سریع‌تر نیاز خود را برای روزهای آینده تامین کنند.

در بازار طلا نیز در شرایطی که اونس جهانی به 1193 دلار کاهش یافته، اما به دلیل افزایش نرخ دلار در بازار آزاد که به 14 هزار و 200 تومان رسیده، قیمت طلا و سکه روز یکشنبه ۲۵ شهریور ماه ۹۷ در بازار تهران با افزایش همراه بود و نرخ سکه تمام بهار طرح جدید از ۴.۵ میلیون تومان گذشت و دلار در بازار آزاد نیز 14 هزار و 200 تومان و یورو نیز به 16 هزار و 550 تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امامی در بازار تهران با ۱۳۹ هزار تومان رشد نسبت به روز شنبه با رقم ۴ میلیون و ۵۳۱ هزار تومان به فروش رسید.

همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۱۵۴ هزار تومان افزایش نسبت به روز شنبه به ارزش ۴ میلیون و ۲۰۵ هزار تومان داد و ستد شد. هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۲۲ هزار تومان رشد نسبت به مدت مشابه ۲ میلیون و ۱۱۳ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۱۶ هزار تومان افزایش به ارزش یک میلیون و ۱۱۲ هزار تومان معامله شد.

هر قطعه سکه گرمی با ۱۶ هزار تومان افزایش نسبت به روز شنبه به قیمت ۶۴۲ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۱۳ هزار تومان رشد به ارزش ۳۸۸ هزار تومان فروخته شد.

به گزارش تعادل، براساس نرخ اونس جهانی 1193 دلار، که نرخ سکه را حدود 281 دلار برآورد می‌کند و همچنین نرخ دلار آزاد 14200 تومان بازار آزاد، نرخ واقعی سکه بدون حباب حدود 4 میلیون تومان است و لذا می‌توان میزان حباب سکه 4 میلیون و 530 هزار تومانی را حدود 500 تا 600 هزار تومان در نظر گرفت.

  بازار طلا یک هفته تعطیل شد

در ارتباط با تحولات اخیر بازار، محمد کشتی آرای رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر با اشاره به تعطیلی یک هفته‌ای بازار طلا وسکه از روز دوشنبه، گفت: حباب سکه امامی به ۷۵۰ هزار تومان رسیده است. محمد کشتی آرای درباره افزایش قیمت طلا و سکه طی روز جاری، اظهار داشت: افزایش قیمت ارز و طلا جهانی، تاثیر مستقیم بر قیمت طلا داشته و شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار هستیم.

وی با تاکید بر اینکه سطح داد و ستدها در بازار به‌شدت کاهش یافته است، گفت: عامل اصلی رشد قیمت طلا در بازار، افزایش قیمت‌ها در بازار ارز بوده و همچنین با کاهش تقاضا در بازار نیز شاهد کاهش حباب سکه در بازار هستیم که نشان از نبود تقاضا برای خرید در بازار است.

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر با تاکید بر اینکه افت داد و ستدها در بازار نشان از کاهش تقاضا و خرید در بازار دارد، افزود: سکه امامی ۴ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان، سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و صد هزار تومان، سکه یک گرمی ۶۴۰ هزار تومان، هر مثقال طلا یک میلیون و ۶۸۲ هزار تومان و هر گرم طلا ۱۸ عیار ۳۸۸ هزار و ۲۰۰ تومان در بازار در حال معامله است. کشتی آرای در ادامه با اشاره به اینکه قیمت سکه در بازار در حال کاهش است، توضیح داد: حباب سکه امامی در حال حاضر به ۷۵۰ هزار تومان رسیده و حباب نیم سکه نیز به ۲۱۰ هزار تومان رسیده که نشان از کاهش حباب سکه در بازار دارد. وی درباره پیش بینی قیمت‌ها در بازار، گفت: در شرایطی که بازار در آستانه ایام تعطیلی است، اما افزایش قیمت‌های اخیر به دلیل افزایش نرخ ارز در بازار است و انتظار کاهش قیمت‌ها در ماه محرم نیز وجود ندارد زیرا قیمت‌ها ناشی از قیمت جهانی و قیمت ارز است و تحت تاثیر تعطیلی نخواهد بود. رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر در پایان از تعطیلی بازار از دوشنبه ۲۶ شهریور ۹۷ به مدت یک هفته خبر داد.

 

  ضرورت ادغام بانک‌ها

برای افزایش کفایت سرمایه

همچنین پرویزیان رییس کانون بانک‌ها و موسسات خصوصی می‌گوید که افزایش نرخ دلار باعث کاهش کفایت سرمایه بانک‌ها شده و در چنین شرایطی ادغام بانک‌ها یک ضرورت به نظر می‌رسد.

کوروش پرویزیان با بیان اینکه افزایش نرخ دلار به اُفت سرمایه بانک‌ها منجر شده است، اظهار داشت: عامل کفایت سرمایه در فعالیت‌های بین‌المللی بانک‌ها موثر است درحالی که با گرانی دلار ارزش سرمایه بعضی از بانک‌های ایرانی به زیر یک میلیارد دلار رسیده است و در چنین شرایطی ادغام یک ضرورت به نظر می‌رسد.

وی تصریح کرد: ادغام بانک‌ها که در ماه‌های اخیر بیش از همیشه مطرح‌شده، از روش‌های موثر در بهبود شبکه بانکی است؛ از نظر من ادغام چند بانک در یک بانک تصمیم درستی است و تمام اجزا و اعضای شبکه بانکی باید به عناصر درگیر در این فرایند و اجرای این فرایند کمک کنند چراکه بعضی از بانک‌ها با توجه به شرایط جدید وضعیت مطلوبی ندارند.

وی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز در بازار داخل بر میزان کفایت سرمایه بانک‌ها نیز اثر گذاشته است، تاکید کرد: سرمایه بسیاری از بانک‌ها تحت تأثیر افزایش ناگهانی نرخ ارزش به‌شدت افت کرده و از سوی دیگر فضا و انگیزه لازم برای سهامداران به‌منظور مشارکت بیشتر برای افزایش سرمایه وجود ندارد. این در حالی‌ است که کفایت سرمایه یکی از مهم‌ترین عوامل حضور بانک‌ها و رقابت آنها در فضای بین‌المللی است.

وی ادامه داد: با توجه به این شرایط می‌توان صلاحیت‌های لازم در عامل کفایت سرمایه را با ادغام و پیوستگی چند بانک در یک بانک فراهم کرد. متأسفانه سرمایه بعضی از بزرگ‌ترین بانک‌های ایران زیر یک میلیارد دلار است و این میزان سرمایه برای حجم تجارت، اعم از صادرات و واردات و تعهدات بانکی کافی نیست.

رییس کانون بانک‌ها و موسسات خصوصی گفت: از این منظر فرایند ادغام بانک‌ها که بانک مرکزی آن را کلید زده است، جز ضروری‌ترین اقدامات در شبکه بانکی به نظر می‌رسد. مجوز این اقدام هم از سوی فرماندهی کل قوا صادرشده و ادغام بانک‌ها از سوی دولت، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، بانک مرکزی و نیروهای مسلح دنبال می‌شود.

P-04

 

ارسال نظر