قیمت خرید سه ارز در سنا بالاتر از فروش شد

۱۳۹۷/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۲۳۸
قیمت خرید سه ارز در سنا بالاتر از فروش شد

نرخ ارز در بازار سوم افت کرد، قیمت سکه در سراشیبی سقوط

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

در بازار سنا، نرخ خرید برخی ارزها از جمله دلار امریکا، لیرترکیه، درهم امارات، فرانک سویس، کرون سوئد و کرون نروژ بالاتر از قیمت فروش در حال معامله است بطوری که دلار امریکا با 13151 تومان قیمت خرید و 12311 تومان قیمت فروش، لیر ترکیه 2089 تومان خرید و 1252 تومان فروش، درهم امارات با 2164 تومان قیمت خرید و 2148 تومان قیمت فروش، در حال

معامله است. به گزارش تعادل، این درحالی است که قاعده بازار، بالاتر بودن نرخ فروش نسبت به نرخ خرید است و بازار یا فروشنده حداقل برای خود سهمی از کارمزد یا سود فروش را قائل است یا اگر بدون سود کارمی‌کند، باید نرخ خرید و فروش یکسان باشد.

اما ادامه این روند که در روزهای قبل نیز مشاهده شده، نشان می‌دهد که عده‌ای با هدف جمع‌آوری ارز، یا افزایش عرضه ارز، نرخ خرید بالاتری را ارایه می‌دهند و این موضوع باعث می‌شود که میزان خرید یا عرضه بیشتر باشد و فروشنده در مقایسه با نرخ خرید ظاهرا دچار زیان می‌شود تا در آینده از افزایش قیمت سود ببرد. از سوی دیگر، ممکن است به این معنا باشد که حجم خرید این نوع ارزها بیش از میزان فروش باشد و در نتیجه به جمع‌آوری یا احتکار ارز منجر خواهد شد و می‌تواند در آینده منجر به کاهش عرضه برخی ارزها شود و نوعی کمبود را ایجاد کرده و باعث افزایش نرخ آن در آینده شود و سود بیشتر را فروشنده در آینده که نرخ‌ها بالا می‌رود خواهد برد. یعنی امروز حباب ایجاد می‌کند و بالاتر می‌خرد تا در آینده گران‌تر بفروشد و سود ببرد.

براین اساس، بانک مرکزی یا نهاد نظارتی باید توضیحی در این مورد کسب کند که این اقدام به چه دلیل صورت می‌گیرد و چه تحول یا اتفاقی ممکن است به دنبال آن رخ دهد. آیا موجب کاهش عرضه در آینده خواهد شد و قیمت‌ها را بالا خواهد برد. آیا هدف گران فروختن در آینده است؟

راهکار دیگر این است که دولت یا بانک مرکزی با استفاده از منابع خود با هدف تنظیم بازار، نرخ خرید بالاتری را اعلام می‌کند تا عرضه بیشتری در بازار انجام شود اما قیمت پایین‌تری برای فروش ارایه می‌دهد و از این طریق، ‌دامنه نوسان و اختلاف نرخ خرید و فروش را محدود می‌کند و از افزایش شدید قیمت فروش جلوگیری می‌کند.

اما به هر دلیل این وضعیت ایجاد شده، مهم این است که اثر آن بر معاملات و بازار ارز در آینده، باعث نوسانات شدید قیمتی نشود و ارز را از دسترس نیازمندان واقعی دور نکند.

ممکن است عده‌ای از این کاهش قیمت‌ها استفاده کنند و ارز را جمع کنند و بعد از کاهش اثر سیاست حمایتی دولت و بانک مرکزی و افزایش قیمت‌ها، اقدام به عرضه با قیمت بالاتر کنند و سود سرشار ببرند و لذا دولت و بانک مرکزی باید برنحوه کاهش قیمت‌ها، میزان نوسان قیمت، اختلاف دو نرخ خرید و فروش و... نظارت کنند تا بازار با ایجاد رانت، نوسان شدید قیمت‌ها و خسارت به فعالان اقتصادی و مردم مواجه نشود.

 کاهش قیمت ارز و سکه در بازار

از سوی دیگر، به دنبال سیاست جدید ورود و عرضه اسکناس توسط صرافی‌ها، قیمت هر دلار امریکا در بازار تهران به 12 هزار و 700 تومان و هر یورو 14 هزار 560 تومان رسید هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امامی در بازار تهران با ۳۶۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز شنبه گذشته با رقم ۳ میلیون و ۹۹۵ هزار تومان به فروش رسید.

همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۲۰۰ هزار تومان افت نسبت به روز شنبه به ارزش ۳ میلیون و ۹۰۶ هزار تومان داد و ستد شد. از سوی دیگر، در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۱۰۰ هزار تومان کاهش در مدت مشابه ۲ میلیون و ۳۴ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۸۳ هزار تومان افت به ارزش یک میلیون و ۱۰۳ هزار تومان معامله شد.

بر اساس این گزارش، هر قطعه سکه گرمی با کاهش ۱۰ هزار تومانی نسبت به روز شنبه به قیمت ۶۱۲ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۱۶ هزار و ۴۸۰ تومان کاهش به ارزش ۳۳۶ هزار و ۷۲۰ تومان فروخته شد.

بر اساس آمار سامانه سنا، هر یورو در این سامانه ۹ هزار و ۱۶۷ تومان و هر پوند ۱۶ هزار و ۴۶۰ تومان به فروش رسید، دلار امریکا ۱۳ هزار و ۸۲ تومان داد و ستد شد و هر یوآن چین نیز یک هزار و ۱۲۸ تومان قیمت خورد.

شنیده‌های خبرنگار ما حاکی است پیش بینی می‌شود به دلیل نزدیک شدن به ایام محرم و افزایش جشن‌های عروسی شاهد افزایش قیمت طلا و سکه در بازار باشیم.

 اقدامات بانک مرکزی

قیمت سکه  را کاهش داد

این در حالی است که محمد کشتی آرای رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر از تاثیر اقدامات بانک مرکزی بر کاهش قیمت سکه خبر داد.

محمد کشتی آرای درباره کاهش قیمت سکه طی روزهای اخیر، اظهار داشت: با توجه به اقدامات اخیر بانک مرکزی و تامین ارز مورد نیاز بازار، قیمت‌ها رو به کاهش است. وی افزود: در همین راستا و از آنجایی که قیمت سکه متاثر از قیمت ارز است، طی روزهای اخیر شاهد کاهش قیمت در این بازار هستیم.

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر درباره پیش‌بینی روند قیمت سکه طی روزهای آتی، گفت: در حال حاضر امکان پیش بینی قیمت‌ها وجود ندارد و در صورتی که این روند ادامه داشته باشد، بطور حتم شاهد آرامش در بازار خواهیم بود.کشتی آرای درباره تاثیر مذاکرات روند آستانه بر قیمت سکه و همچنین شروع ماه محرم، گفت: برای اظهارنظر درباره تاثیر این مذاکرات بر قیمت سکه و طلا زود است و ایام سوگواری ماه محرم نیز تا به امروز تاثیری بر بازار نداشته است.

 استقبال از ورود اسکناس ارز صادراتی

همچنین رییس کنفدراسیون صادرات با تاکید بر ضرورت نزدیک شدن نرخ ارز در سامانه نیما با بازار سوم، از مجوز بانک مرکزی به صرافی‌ها و صادرکنندگان برای ورود اسکناس ارز به کشور استقبال کرد. محمد لاهوتی درباره اظهارات عبدالناصر همتی ریییس کل بانک مرکزی درباره اعطای مجوز به صرافی‌ها و صادرکنندگان درباره ورود اسکناس ارز به کشور گفت: نکته مثبت در بحث‌های دیروز رییس کل بانک مرکزی در کمیسیون اقتصادی مجلس این بود که به هر حال بانک مرکزی پذیرفت در بازار ارز فیزیکی مداخله کرده و اجازه تزریق ارز صادرکنندگان یا صرافی را صادر کرد.

وی با بیان اینکه باید این واقعیت را پذیرفت که نرخ ارز در بازار سوم، قیمت آن را تعیین می‌کند، اظهار داشت: در صورتی که بانک مرکزی بتواند نظارت بر بازار ارز فیزیکی را برعهده بگیرد و صرافی‌ها درخواست‌های خُرد را تامین کنند، بطور حتم قیمت‌ها در بازار سوم کاهش خواهد یافت.عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با بیان اینکه موفقیت طرح‌های بانک مرکزی در آن است که قیمت ارز در سامانه نیما و بازار سوم به یکدیگر نزدیک شوند، توضیح داد: موفقیت هدایت‌گری بانک مرکزی درباره نرخ ارز در آن خواهد بود که تفاوت نرخ ارز در بازار سوم و سامانه نیما به عنوان سامانه مرجع در تجارت بین یک تا ۲ درصد باشد.

لاهوتی درباره اینکه صادرکنندگان به ویژه صادرکنندگان کوچک تا چه اندازه می‌توانند اسکناس ارز به کشور وارد کنند، گفت: این موضوع بیشتر به نوع کالا و کشورهای هدف در صادرات بازمی‌گردد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: امکان اینکه صادرکننده بتواند اسکناس ارز از کشورهایی مانند عراق یا افغانستان را به کشور بیاورد وجود دارد اما این امکان درباره اروپا یا چین وجود ندارد.وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی و چین اجازه خروج بیش از ۱۰ هزار یورو یا معادل آن را نمی‌دهند، گفت: با این حال معتقدم که مجوز داده شده به صرافی‌ها و صادرکنندگان برای ورود اسکناس ارز نکته مثبتی است.رییس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه مجوز ورود اسکناس ارز به کشور باعث آرامش بازار خواهد شد، ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته قیمت ارز در بازار سوم کاهنده بوده و در صورتی که روند کنونی ادامه یافته و بانک مرکزی خود را موظف به مدیریت این بازار بداند، تا هفته آینده می‌توانیم شرایط بهتری را شاهد باشیم.

 فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها آغاز شد

همچنین از بانک‌ها خبر رسیده فروش ارز مسافرتی آغاز شده و یورو با قیمت ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان با ارایه مدارک به متقاضیان پرداخت می‌شود.

فروش ارز مسافرتی در شعب منتخب بانک ملی با شرایط و مدارک پیشین و با نرخ جدید، از امروز در شعب میرداماد، اسکان، مرکزی، بازار،

امام حسین (ع)، هفتم تیر، استاد معین و کاشف انجام می‌شود که البته با گذشت زمان و به‌ تدریج، تعداد این شعب بیشتر خواهد شد.

 لازم به ذکر است، ارز پرداختی به مسافران یورو است و دلار به متقاضیان پرداخت نمی‌شود. طبق بخشنامه بانک مرکزی تامین و پرداخت ارز مسافرتی (به صورت اسکناس) از طریق بانک‌های‌ ملی ایران، ملت، سامان، تجارت و پارسیان به نرخ بازار بلامانع است که در حال حاضر بانک ملی به عنوان نخستین بانک اقدام به پرداخت کرده است.

بر این اساس بانک‌ها مجازند از محل ارزهای خریداری‌ شده و با تامین اسکناس از محل منابع خود، نسبت به فروش و پرداخت ارز مسافرتی به نرخ بازار در سطح شعب داخل شهر با اخذ مدارک مثبته از قبیل گذرنامه‌ معتبر، بلیت‌ مسافرت هوایی، ویزای کشور مقصد-‌ در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند- اقدام کنند.

همچنین لازم است مدارک مزبور به منظور نظارت بازرسان بانک در سوابق نگهداری شود و اخذ تعهد کتبی از متقاضی مبنی بر خرید ارز صرفا از یک منبع اعم از بانک و یا صرافی مجاز معتبر الزامی است.در عین حال، نرخ ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومانی یورو بر مبنای نرخ حدود ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومانی برای هر دلار تعیین شده است. بانک ملی اعلام کرده سقف فروش اسکناس یورو به هر مسافر معادل ۵۰۰ یورو است.

 

 

 

 

ارسال نظر