کاهش نرخ ارز و سکه به دنبال ورود اسکناس توسط صرافی‌ها

۱۳۹۷/۰۶/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۱۵۹
کاهش نرخ ارز و سکه به دنبال ورود اسکناس توسط صرافی‌ها

افت ۱۶۰ هزار تومانی قیمت سکه در بازار

گروه بانک  وبیمه|  احسان شمشیری|

به دنبال نشست سه‌جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه درباره مسائل سوریه که در آن موضوع حذف دلار از مبادلات پولی بین کشورها مطرح شده بود و همچنین اعلام خبر ورود اسکناس ارز توسط صرافی ها و صادرکنندگان به کشوراز سوی عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس، نرخ ارز، سکه و طلا  روز شنبه 17 شهریور 97 کاهش یافت.

به گزارش تعادل، نرخ دلار  در بازار آزاد که در روزهای اخیر تا 15 هزار تومان افزایش یافته بود روز شنبه به 13 هزار تومان کاهش یافت و نرخ سکه نیز به 4 میلیون و 355 هزار تومان رسید.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، روز شنبه و در حاشیه جلسه با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در جمع خبرنگاران گفت: صرافی ها از روز شنبه به طور گسترده شروع به واردات اسکناس ارز به کشور کرده اند. همچنین علاوه بر صرافی ها، به صادرکنندگان نیز مجوز داده ایم که بخشی از ارز حاصل از صادرات خود را نیز به شکل اسکناس وارد کشور کرده و از طریق سامانه نیما و تحت نظارت بانک مرکزی در بازار عرضه کنند.

به دنبال این خبر، نرخ ارز در سامانه سنا کاهش یافت و هر یورو در این سامانه ۹ هزار و 532 تومان و هر پوند ۱۶ هزار و ۴۶۰ تومان به فروش رسید، دلار آمریکا ۱۳ هزار و ۸۱ تومان داد و ستد شد و هر یوآن چین نیز یک هزار و ۱3۸ تومان و درهم امارات 2114 تومان قیمت خورد.

در بازار طلا نیز در حالی که اونس جهانی 1195 دلار اعلام شده،  هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امامی روز شنبه ۱۷ شهریور ماه ۹۷ در بازار تهران با ۱۶۰ هزار تومان کاهش نسبت به پنجشنبه گذشته با رقم ۴ میلیون و ۳۵۵ هزار تومان به فروش رسید.

همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۱۰۰ هزار تومان افت نسبت به روز پنجشنبه به ارزش ۴ میلیون و ۱۰۶ هزار تومان داد و ستد شد. از سوی دیگر، در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۷۰ هزار تومان کاهش در مدت مشابه ۲ میلیون و ۱۳۴ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۴۰ هزار تومان افت به ارزش یک میلیون و ۱۱۳ هزار تومان معامله شد.

بر اساس این گزارش، هر قطعه سکه گرمی بدون تغییر قیمت نسبت به روز پنجشنبه به قیمت ۶۲۲ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان کاهش به ارزش ۳۵۳ هزار و ۲۰۰ تومان فروخته شد.

   سکه ۱۵ روزه نیم میلیون گران شد

بررسی روند قیمت سکه طی ۱۵ روز اخیر حاکی از افزایش قیمت ۵۵۰ هزار تومانی سکه امامی در این مدت است. در یکم شهریور ماه سال جاری قیمت هر سکه امامی ۳ میلیون و ۸۴۵ هزار تومان بوده که طی ۱۵ روز به ۴ میلیون و ۳۹۵ هزار تومان رسیده و رشد حدودا ۱۵ درصدی را طی دو هفته تجربه کرده است.

این درحالی است که به عقیده کارشناسان این بازار روند رشد با توجه به تغییرات ارز ادامه دار خواهد بود و از سویی افزایش تقاضا نیز دلیل دیگر رشد قیمت طلا و سکه است. این موضوع با توجه به التهابات بازار به وجود آمده و با توجه به همین وضعیت مراجعه و خرید مردم نسبت به روزهای عادی و حتی روزهای گذشته بیشتر شده است.

همچنین بررسی روند قیمت سکه امامی در ۱۵ شهریور ماه سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال جاری نشان از رشد ۲.۵ برابری داشته به شکلی که از یک میلیون و ۲۷۱ هزار و ۲۱۰ تومان با افزایش ۳ میلیون و ۱۲۳ هزار و ۷۹۰ تومانی به ۴ میلیون و ۳۹۵ هزار تومان رسیده است.

در همین راستا، آیت محمدولی درباره تحلیل افزایش قیمت ها طی روزهای اخیر اظهار داشت: با ادامه شرایط فعلی بازار ملتهب خواهد شد و نوسانات نیز افزایش خواهد داشت. وی گفت: حجم زیادی از این افزایش قیمت ها و نوسانات سکه و طلا در بازار به دلیل تنظیم نبودن عرضه و تقاضا است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به مذاکرات اخیر صورت گرفته میان سه کشور ایران، ترکیه و روسیه و تاثیر بر قیمت سکه، توضیح داد: آنطور که انتظار می‌رفت این مذاکرات بر قیمت سکه تاثیرگذار نبود که دلیل عمده آن نیز به دلیل سیاست های اقتصادی داخلی است.

محمدولی افزود: به طوری که در حال حاضر قیمت سکه امامی ۴ میلیون و ۴۶۵ هزار تومان و قیمت هر سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۱۵۴ هزار تومان است.  

   مذاکرات روند آستانه طلا را ارزان کرد

رییس اتحادیه طلا و جواهر از کاهش قیمت طلا و تاثیر مذاکرات روند آستانه بر این بازار خبر داد.

آیت محمدولی درباره تاثیر نشست سه‌جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه درباره مسائل سوریه که روز گذشته برگزار شد بر بازار طلا، اظهار داشت: آغاز این مذاکرات بر بازار طلا موثر بوده و تا این لحظه موجب کاهش قیمت ها در بازار شده به شکلی که طلا ۱۸ عیار مثقالی یک میلیون و ۶۶۲ هزار و ۶۵۰ تومان و گرمی ۳۶۰ هزار و ۸۰۰ تومان است.

وی افزود: البته آنطور که انتظار می رفت بر قیمت سکه موثر نبود که دلیل آن سیاست گذاری های اقتصادی داخلی و عرضه و تقاضا در بازار است. رییس اتحادیه طلا و جواهر ادامه داد: اکنـون سکه امـامـی۴ میلیون و ۴۶۵ هزار تومان و سکه بهار آزادی نیز ۴ میلیون و ۱۵۴ هزار تومان در بازار معامله می شود.

به گفته محمدولی اگر این مذاکرات ادامه دار باشد به طور حتم قیمت طلا به روند عادی بازخواهد گشت و بر بازار سکه نیز تاثیرگذار خواهد بود. به گزارش ایبِنا، نشست سه‌جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه درباره مسائل سوریه برگزار شد اما مسائل سوریه تنها محور این مذاکرات نبود، در این نشست درباره مسائل اقتصادی، روابط بانکی و حذف دلار از مبادلات تجاری سه‌ کشور نیز توافقاتی صورت گرفت.

   آغاز ورود اسکناس توسط صرافی‌ها

همچنین عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی به مجوز اعطا شده به صرافی ها برای ورود اسکناس ارز به کشور اشاره کرد و گفت: صرافی ها از روز شنبه به طور گسترده شروع به واردات اسکناس ارز به کشور کرده اند.

به گزارش تعادل،  عبدالناصر همتی روز شنبه و در حاشیه جلسه با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در جمع خبرنگاران گفت: علاوه بر صرافی ها، به صادرکنندگان نیز مجوز داده ایم که بخشی از ارز حاصل از صادرات خود را نیز به شکل اسکناس وارد کشور کرده و از طریق سامانه نیما و تحت نظارت بانک مرکزی در بازار عرضه کنند.

وی خاطرنشان کرد که ۲.۵ میلیارد یورو با متوسط قیمت ۹ هزار تومان برای واردات کالاهای ضروری، مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ها و تولید از طریق سامانه نیما و بازار ثانویه در اختیار فعالان اقتصادی قرار گرفته است.

رییس شورای پول و اعتبار به اظهار نظر هفته گذشته خود مبنی بر اینکه «ذخایر ارزی، ناموس بانک مرکزی است» اشاره کرد و افزود: نکته ای در این رابطه باید بگویم؛ ذخایر بانک مرکزی متعلق به تمام ملت ایران است و ما مجاز نیستیم این ذخایر را به بازار تزریق کنیم.

وی با بیان اینکه ذخایر بانک مرکزی ظرف یک ماه گذشته تقویت قابل توجهی یافته است، اظهار داشت: ذخایر بانک مرکزی باید تقویت شوند؛ ورود ارز حاصل از صادرات محصولات نفتی و غیرنفتی برای تامین نیازهای اساسی کشور کافی است.

رییس کل بانک مرکزی به روند کاهنده نرخ ارز ظرف یک ماه گذشته اشاره کرد و افزود: در طول یک ماه گذشته درباره اینکه نرخ ارز کاهش یافته یا افزایش می یابد، اظهار نظری نکردم و مردم خود باید به مسائل توجه کرده و ریسک آن را در نظر بگیرند.

همتی به اظهارات اخیر رهبر معظم انقلاب درباره جنگ اقتصادی و جنگ رسانه ای دشمن اشاره کرد و گفت: دشمن جنگ رسانه ای و تبلیغاتی را همراه جنگ اقتصادی خود کرده است ولی موفق نخواهد شد.رییس کل بانک مرکزی درباره صادرکنندگانی که ارز خود را به بازار تزریق نمی کنند، گفت: میزان صادرات صادرکنندگان اصلی مانند پتروشیمی ها، شرکت های فولاد، فلزات رنگی و معادن مشخص است و می دانیم که آنها سال گذشته چه میزان کالا صادر کرده اند.

وی به اظهارات رییس جمهوری در همایش شهید رجایی اشاره کرد و افزود: صادرکنندگان موظف هستند ارز حاصل از صادرات خود را به کشور وارد کنند و اگر این اقدام را انجام ندهند با آنها برخورد می شود؛ دولت و نظام از این موضوع کوتاه نخواهد آمد.

همتی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که پیمان سپاری ارزی برای صادرکنندگان ضروری شده است و صادرکنندگان قبل از صادرات باید تعهدنامه ای را امضا کرده و متعهد شوند که ظرف دو ماه ارز حاصل از صادرات خود را به کشور وارد کنند.

رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: مطمئن هستیم با توجه به اینکه قیمت ارز برای صادرکنندگان خوب شده است، باید ارز حاصل از صادرات خود را به داخل از کشور بیاورند و جریان واردات و صادرات به خوبی انجام شود.

رییس شورای پول و اعتبار در پاسخ به سوال دیگری درباره پیمان های پولی و مذاکرات حاشیه ای روز جمعه در تهران بین ایران، روسیه و ترکیه گفت: روز گذشته و در حاشیه اجلاس سران سه کشور، بحث های مفصلی داشتیم و توافقات خوبی درباره صادرات نفت، گاز، مبادله پول و حل مشکلات بانکی حاصل شد.

همتی تصریح کرد: هر سه کشور تاکید دارند که مبادلات باید بدون نیاز به دلار انجام شود. وی خاطرنشان کرد که علاوه بر مذاکراتی که با همتای تُرک خود درباره پیمان پولی دوجانبه خواهد داشت، در ماه‌های آینده به مسکو سفر کرده و با همتای روس خود نیز درباره اجرایی شدن سریعتر پیمان پولی بین دو کشور مذاکره خواهد کرد.

رییس کل بانک مرکزی توضیح داد که براین اساس یک نرخ واحد برای پول های ملی ایران با کشورهایی که با آن پیمان پولی دوجانبه امضا می شود، مشخص شده و معاملات بر آن اساس انجام می شود.

   گامی دیگر برای حذف دلار برداشته شد

سه کشور ایران، روسیه و ترکیه که این روزها هریک به نوعی درگیر جنگ تجاری با آمریکا هستند، به تازگی گام دیگری برای حذف دلار از مبادلات و استفاده از ارزهای ملی در تجارت دوجانبه برداشتند.

نشست سه‌جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه درباره مسائل سوریه روز جمعه برگزار شد اما مسائل سوریه تنها محور این مذاکرات نبود، در این نشست درباره مسائل اقتصادی، روابط بانکی و حذف دلار از مبادلات تجاری سه‌ کشور نیز توافقاتی صورت گرفت.

آنطور که عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده مقامات اقتصادی سه کشور نشست‌های دوجانبه مفید و سازنده‌ای را در حضور روسای جمهور برگزار کرده‌اند و مسائلی چون فروش نفت، خرید کالاهای اساسی، گسترش روابط بانکی، مبادله با پول‌های ملی طرفین با هدف حذف دلار و توسعه روابط تجاری و اقتصادی محور این مذاکرات بوده است که مقرر شده توافقات صورت گرفته در اولین فرصت در دیدار روسای بانک مرکزی دو کشور ایران و روسیه پیگیری شود.

در حالی که ایران مدت زیادی است که برای مقابله با اثر تحریم‌های آمریکا به دنبال حذف دلار از مبادلات با شرکای تجاری اصلی خود است، اقدامات ترامپ در راه‌اندازی جنگ تجاری علیه سایر کشورها و همچنین اجرای تحریم‌های اقتصادی و مالی علیه کشورهایی چون روسیه و ترکیه، این کشورها را نیز برای حذف دلار از مبادلات تجاری بیش از پیش مصمم کرده است.

در این راستا رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه بر افزایش همکاری‌های بانکی و استفاده از ارزهای ملی در تجارت دو جانبه با ایران تاکید کرده است. اردوغان پیش از این نیز اعلام کرده بود که برای تجارت با ارزهای ملی با ایران برنامه دارد. این در حالی است چندی پیش اولین ال.سی میان ایران و ترکیه برای انجام تراکنش‌های تجاری با ارزهای ملی به عنوان بخشی از تلاش دو کشور برای کنار گذاشتن دلار و یورو در تجارت دوجانبه افتتاح شد.

توافق برای حذف دلار از مبادلات ایران و روسیه نیز در حالی پررنگ‌تر شده است که مقامات روسیه در روزهای گذشته با انتقاد از سوء استفاده آمریکا از نقش دلار به عنوان یک ذخیره ارز جهانی، مکررا اعلام کرده‌اند که این کشور به صورت فعالانه در حال کار به منظور تغییر تسویه حساب‌ها به ارزهای ملی با کشورهای خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی، آمریکای لاتین و آفریقا است که دیدار عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی ایران با همتای روس خود به همین منظور برنامه‌ریزی شده است.

از سوی دیگر به خاطر تحریم‌های آمریکا که علیه بسیاری از کشورها اعمال شده و همچنین جنگ تجاری ایالات متحده با دیگر کشورها،  بسیاری از کشورهای جهان برای ایجاد یک نظام پرداخت بین‌المللی جایگزین با ارز مبنایی به غیر از دلار قدم برداشته‌اند و احتمال اینکه ارزهایی چون یورو یا یوان جایگزین دلار در مبادلات شود چندان دور از ذهن نیست، اتفاقی که روسیه، ترکیه و ایران نیز از آن سود خواهند برد و با ادامه این روند مورد حمایت آنها نیز خواهد بود.

به طور قطع با برنامه‌ریزی های انجام شده، ایران، روسیه و ترکیه به ریال، روبل و لیر مبادلاتی انجام خواهند داد اما نیم‌نگاهی نیز به جایگزینی ارز مبدا در مبادلات تجاری از دلار به یک ارز دیگر مانند یورو و یوان خواهند داشت. اتفاقی که این روزها بیش از هر زمان دیگری امکان شکل گرفتن آن وجود دارد.

P-04

 

 

ارسال نظر