فروش یک ماهه ارز صادراتی برای واردات یک میلیارد یورو

۱۳۹۷/۰۶/۱۷ - ۰۱:۲۴:۲۱
کد خبر: ۱۲۹۰۷۴
فروش یک ماهه ارز صادراتی برای واردات یک میلیارد یورو

ریزش دسته جمعی قیمت انواع سکه در بازار آزاد

گروه بانک وبیمه | احسان شمشیری|

 بازار سکه و ارز هفته‌ای پر نوسان را پشت سر گذاشت بطوری که با اظهارات رییس کل بانک مرکزی مبنی بر حفظ ذخایر ارزی، قیمت دلار و دیگرارزها با رشد همراه شد و به دنبال آن شاهد افزایش قیمت انواع سکه بودیم تا جایی که نرخ سکه تا 4.7 میلیون تومان و نرخ دلار آزاد تا 14300 تومان افزایش داد.

به گزارش تعادل، اما پس از ابلاغ دستورالعمل خرید و فروش اسکناس دلار در صرافی‌ها و تامین اسکناس از سامانه نیما و فروش در صرافی‌ها برای مخارج مسافرت و دانشجویان و... قیمت‌ها تاحدودی با کاهش مواجه شد بطوری که نرخ دلار آزاد از 15 هزار تومان تا 14300 تومان کاهش یافت.

به گزارش تعادل، بازار سکه و ارز نسبت به روزهای ابتدای هفته گذشته آرامشی نسبی را تجربه کرد بطوریکه بازار سکه که در هفته گذشته نوسانات شدیدی داشته و حتی در برخی روزها شاهد افزایش قیمت ساعت به ساعت بود، کمی آرام گرفت و قیمت سکه در روز چهارشنبه و پنجشنبه روندی کاهشی داشت.قیمت انواع سکه روز پنج شنبه ۱۵ شهریور ماه ۹۷ در بازار تهران در آخرین روز معاملاتی هفته با ریزش همراه شد. بطوری‌که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امامی در بازار تهران با ۲۳۵ هزار تومان کاهش با رقم ۴ میلیون و ۵۱۵ هزار تومان به فروش رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۵۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز چهارشنبه به ارزش ۴ میلیون و ۲۰۶ هزار تومان داد و ستد شد. از سوی دیگر، در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۵۰ هزار تومان کاهش در مدت مشابه ۲ میلیون و ۲۰۴ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۲۰ هزار تومان افت به ارزش یک میلیون و ۱۵۳ هزار تومان معامله شد.

بر اساس این گزارش، هر قطعه سکه گرمی با ۱۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز چهارشنبه به قیمت ۶۲۲هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان کاهش به ارزش ۳۶۵ هزار تومان فروخته شد.همچنین براساس آمار سامانه سنا، هر یورو در این سامانه ۹ هزار و 242 تومان و هر پوند 16 هزار و 459 تومان به فروش رسید، دلار امریکا 13 هزار و 81 تومان داد و ستد شد و هر یوآن چین نیز به قیمت یک هزار و 226 تومان قیمت خورد.

بنابر گزارش روابط عمومی بانک مرکزی؛ مجموع فروش ارز حاصل از صادرات از تاریخ ١٦ مرداد تا ١٥ شهریور به یک میلیارد و هشتاد و دو میلیون یورو رسید. همچنین مجموع تامین ارز برای واردات از تاریخ ١٦ مرداد تا ١٥ شهریور به یک میلیارد و هشت میلیون یورو رسید. از سوی دیگر، نرخ یورو روز پنج شنبه در سامانه نیما به ازاء هر یورو حدود ٨٩٠٩ تومان بوده است. نرخ سنا که برآیند نرخ نقدی اسکناس در صرافی‌ها و سامانه نیما است به ازاء هر یورو ٩٢٨٢ تومان شد.

  ریشه نوسانات اخیر بازار ارز و سکه

همچنین آیت محمدولی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد تاثیر بخشنامه جدید بانک مرکزی مبنی بر مجاز بود صرافی‌ها برای خرید ارز از سامانه نیما گفـت: هر اقدام و حرکتی از سوی بانک مرکزی جهت کنترل بازار باید دارای شرایط ایده‌آل با لحاظ کردن زمان و مقدار مناسب و البته بدون پیش‌شرط باشد تا در میان‌مدت بازار را در کنترل داشته باشد.

محمدولی گفت: بنده که سال‌ها در زمینه طلا وسکه فعالیت داشته‌ام اصلا نگران تحریم‌ها، تهدید‌ها و عربده‌کشی‌های خارجی نیستم، بلکه بیشتر نگرانی بنده معطوف به درون است. متاسفانه ما در سال‌های اخیر زیرساخت‌های لازم را ایجاد نکرده‌ایم تا در شرایط لازم از آن بهره‌برداری کنیم.

وی ادامه داد: نوسانات اخیر بازار ارز و سکه نشان‌دهنده عدم کنترل بازار است و برای این منظور باید برنامه‌هایی اجراء شود که از نظر مقدار و تیراژ، پشتیبانی کافی صورت بگیرد. البته این تزریق باید به صورت کنترل‌شده و با دریافت بانک اطلاعاتی جامع از درخواست‌کنندگان باشد.

رییس کمیسیون طلا و جواهر تهران با تاکید بر واقعیت بازار گفت: رفتارهای ما باید به گونه‌ای باشد که مردم این سیگنال را دریافت کنند که تصمیمات براساس واقعیات است، در آن صورت بازار نمی‌تواند در برابر سیاست‌ها و طرح‌ها واکنش نشان دهد. اگر مشاهده می‌کنیم که در ماه‌های اخیر بازار نسبت به برنامه‌های اعلامی واکنش نشان داده به این دلیل بوده که این سیاست‌ها فاکتورهای لازم را نداشته است.

وی اضافه کرد: باید رفتار ما با بازار براساس منطق باشد، هنوز ما آمار مناسبی از فعالین بازار در اختیار نداریم، کنشگران حوزه طلا و سکه به درستی سازمان‌دهی نشده‌اند و شرایط لازم برای فروشندگان سکه یا صرافی‌ها لحاظ نمی‌شود.محمدولی با اشاره به تاثیر تحریم‌های امریکا بر بازار سکه‌وطلا گفت: بنده که سال‌ها در زمینه طلا وسکه فعالیت داشته‌ام اصلا نگران تحریم‌ها، تهدید‌ها و عربده‌کشی‌های خارجی نیستم، بلکه بیشتر نگرانی بنده معطوف به درون است. متاسفانه ما در سال‌های اخیر زیرساخت‌های لازم را ایجاد نکرده‌ایم تا در شرایط لازم از آن بهره‌برداری کنیم.

  مردم با سپرده‌های ارزی به دولت کمک کنند

همچنین رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مردم با آوردن ارزهای خود در قالب سپرده‌های ارزی می‌توانند به کشور کمک کنند؛ همچنین با اعتماد به بانک و سپرده گذاری می‌توان دولت را حمایت کرد.

محمدرضا پور ابراهیمی با اشاره به تضمین سپرده‌های ارزی از سوی بانک مرکزی، اظهار داشت: پیش از بانک‌ها سپرده‌های ارزی را تضمین می‌کردند اما چون عملکرد بانک‌ها در زمان دولت احمدی‌نژاد بد بود و تخلف کردند عدم اعتماد به بانک‌ها ایجاد شد.

  تضمین سپرده‌های ارزی موثر است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: از این جهت تصور می‌شود تضمین بانک مرکزی برای سپرده‌های ارزی قطعا می‌تواند تضمین بالایی محسوب شود و موثر باشد. نماینده مردم کرمان و راور در مجلس دهم شورای اسلامی بیان داشت: با توجه به اینکه بانک مرکزی بازپرداخت سپرده‌های ارزی را با همان ارز تضمین کرده است، مردم ارزهای خود را به بانک‌ها بیاورند، البته این امر تازه ابلاغ شده و آماری از میزان سپرده‌ها در دست نداریم با این حال تا ۱۰ روز دیگر آماری دراین زمینه از مسوولان ذیربط دریافت می‌کنیم.

  پیشنهاد کمیسیون اقتصادی به بانک مرکزی

وی با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی نیز از روز اول برای سپرده‌های ارزی چنین پیشنهادی داشت، ادامه داد: پیشنهاد ما این بود که سپرده‌های ارزی از سوی بانک مرکزی تضمین شود اما تیم قبلی بانک مرکزی به دنبال چیز دیگری رفتند با این حال اکنون که بانک مرکزی سپرده هر نوع ارزی را ضمانت می‌کند تا حد زیادی مردم تشویق به سپرده گذاری می‌شوند.

  مردم برای کمک به دولت پای کار بیایند

پورابراهیمی با تاکید براینکه مردم نباید تنها از مسوولان برای بهبود امور توقع داشته باشند، گفت: مردم نیز با آوردن ارزهای خود می‌توانند به کشور کمک کنند، مانند زمان جنگ که هرکسی به اندازه وسع خود عمل کرد، چطور مردم ترکیه با حساسیت بر روی کشورشان دلارهای امریکایی را آتش زدند، در ایران نیز با اعتماد به بانک و سپرده گذاری می‌توان دولت را حمایت کرد.

 سود ۴درصد تشویقی است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه سپرده ارزی می‌تواند تغییر اساسی ایجاد کند، در خصوص سودهای این سپرده‌ها گفت: سود سپرده‌های ارزی در دنیا تقریبا یک تا ۱.۵ درصد است، شخصا قبول دارم که سود ۴ درصد برای سپرده‌های ارزی زیاد است اما احتمالا این سود با نگاه تشویقی در نظر گرفته شده که می‌تواند اثر مثبتی داشته باشد.

  دستگیری دلال با ۲۰۰ سکه بهار آزادی

در بازار تهران

همچنین فرمانده یگان امداد پلیس پایتخت از دستگیری دلال سکه با ۲۰۰ قطعه سکه بهار آزادی در بازار تهران خبر داد.سردار مسعود مصدق در تشریح جزییات این خبر گفت: در اجرای طرح برخورد با دلالان سکه و ارز و همچنین اخلالگران این بازار، ماموران یگان امداد پلیس اقدام به گشت‌زنی در محدوده بازار تهران و محل‌های خرید و فروش سکه و ارز کردند.وی افزود: در جریان این گشت‌زنی‌ها ماموران در محدوده سبز میدان به رفتار مردی که یک عدد دستگاه کارتخوان در دست داشت مشکوک شده و برای بررسی بیشتر موضوع، به وی نزدیک شدند؛ اما این فرد به محض مشاهده ماموران، پا به فرار گذاشت.مصدق با بیان اینکه در تعقیب و گریز میان ماموران و این مرد، این فرد دستگیر و در بازرسی بدنی از وی ۲۰۰ قطعه سکه تمام بهار آزادی کشف و ضبط شد، اظهارکرد: همچنین مقادیری پول و دستگاه کارتخوان نیز از متهم اخذ و ضمیمه پرونده شد.فرمانده یگان امداد پلیس پایتخت با بیان اینکه این فرد در بازجویی‌های خود به خرید و فروش غیر قانونی سکه معترف شد، گفت: برای متهم پرونده‌ای تشکیل شده و برای ادامه روند رسیدگی به جرم، روانه دستگاه قضایی شد.

P-04

 

 

ارسال نظر