«دلار» بار دیگر از «یورو» پیشی گرفت

۱۳۹۷/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۷۴۶
«دلار» بار دیگر از «یورو» پیشی گرفت

سکه 4.4 میلیون تومان شد، تغییر طرح محدودیت سکه در صورت تصویب، پیش بینی افزایش نرخ دلار در روزهای آینده

 

گروه بانک وبیمه|  احسان شمشیری |

در شرایطی که براساس آمار سامانه سنا، میانگین نرخ فروش دلار 10949 تومان، درهم 2122، یورو 9211، پوند 13698، یوان چین 1143 تومان اعلام شده، قیمت انواع سکه روز یک شنبه در بازار تهران با نوسان زیادی همراه بود و سکه تمام بهار طرح جدید با ۳۷۰ هزار تومان افزایش به 4.4 میلیون تومان معامله شد  به گزارش تعادل، روز یک‌شنبه 11 شهریور 97، با افزایش 925 تومانی دلار سنا و ثبت رقم 10950 تومان و همچنین اعلام رقم دلار با رقم نزدیک به 12 هزار تومان، و همچنین اعلام نرخ هر انس طلای جهانی در سطح 1201 دلار، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امامی در بازار تهران به دلیل افزایش قیمت دلار و همچنین توقف معاملات بازار آتی سکه در بورس کالا، با ۳۷۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز شنبه با رقم ۴ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان به فروش رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۲۳۰ هزار تومان رشد نسبت به روز شنبه به ارزش ۳ میلیون و ۸۵۶ هزار تومان داد و ستد شد.

از سوی دیگر، در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۲۶۶ هزار تومان افزایش در مدت مشابه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۶۷ هزار تومان رشد به ارزش یک میلیون و ۵۰ هزار تومان معامله شد. هر قطعه سکه گرمی نیز با افزایش ۲۰ هزار تومانی نسبت به روز شنبه به قیمت ۵۵۲ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۲۳ هزار و ۵۵۰ تومان رشد به ارزش ۳۳۱ هزار و ۷۵۰ تومان فروخته شد. قیمت دلار و یورو از اواخر هفته گذشته رو به افزایش گذاشته بطوری که تا ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان برای دلار و ۱۳ هزار تومان برای یورو قیمت افزایش یافت و در هفته جاری نیز روند افزایشی ادامه داشته و روز یک شنبه قیمت دلار تا ۱۱ هزار و950 تومان و یورو تا ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان رشد داشته و دلار در آستانه ورود به کانال 12 هزار تومان است.  برخی کارشناسان، افزایش روز یکشنبه را واکنش بازار به سخنان روز گذشته رییس کل بانک مرکزی و کارشناسان بانکی در همایش بانکداری اسلامی ارزیابی کرده‌اند که همتی رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه ذخایر بانک مرکزی حفظ خواهد شد و وارد بازار نمی‌شود تاکید کرده که ذخایر ارزی مانند ناموس بانک مرکزی حفظ می‌شود. از سوی دیگر، گفته‌های چند روز گذشته رییس‌جمهور امریکا و مشاوران و مسوولان امریکایی در رابطه با حضور ایران در منطقه و فشار تحریم‌های امریکا به ایران، کاهش فروش نفت ایران در یک ماه اخیر، موضوعات سیاسی و اقتصادی موثر بر بازار ارز و طلا است که از نگاه فعالان بازار ارز حائز اهمیت است.

بررسی جریان بازار ارز با این توضیح فعالان بازار همراه شده که این روزها تقاضا برای خرید دلار و یورو در بازار افزایش پیدا کرده و این در حالی است که در مقابل عرضه کالا و ارز و دلار در بازار کمتر از تقاضا است. دلیل آن هم کمبود عرضه از سوی بانک مرکزی یا کاهش فروش از سوی دارندگان دلار است. این در حالی است که عبدالناصر همتی -رییس کل بانک مرکزی- در اظهاراتی اتمام حجت کرده و گفت که ذخایر ارزی ناموس بانک مرکزی بوده و برنامه‌ای برای حراج کردن ارز در بازار ندارد. وی گفته که ارز بانک مرکزی برای تامین کالاهای اساسی و ضروری بوده و بازار با ارز صادرات غیرنفتی که حدود ۴۰ میلیارد دلار در سال است تامین می‌شود. در هر صورت جریان بازار ارز در روزهای گذشته افزایشی پیش رفته و تحلیل‌گران بازار عنوان می‌کنند که اگر عرضه‌ای انجام نشود با توجه به تقاضایی که وجود دارد و در آینده تشدید خواهد شد دلار و یورو باز هم رشد بیشتری خواهد داشت. این در حالی است که کارشناسان تا حد زیادی با رییس کل بانک مرکزی هم‌عقیده بوده و تاکید دارند که دلیلی برای حراج کردن ارز در بازار و پاسخ دادن به تقاضاهای کاذب وجود ندارد، اما بانک مرکزی باید بتواند تقاضای کالاهای اساسی موجود را ساماندهی کرده و پاسخ دهد.

این در شرایطی است که قرار بر این بود تا ارزهای مورد نیاز مردم از جمله ارزهای خدماتی که در ۲۳ گروه تقسیم‌بندی شد از کانال صرافی‌ها عرضه شود، اما با توجه به اینکه تامین این ارز با مشکل مواجه بوده تنها چند صرافی در این باره اقدام کرده‌اند که قیمت آنها نیز تقریبا همسطح قیمت بازار بوده و گاهی تا ۱۰۰ تومان کاهش نرخ دارند. از سوی دیگر تامین ارز وارد کنندگان نیز در سامانه نیما و از طریق معامله با صادر کنندگان انجام می‌شود و آن طور که رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده در بازار ثانویه و البته نه در نرخ آن دخالت داشته و در صورت نیاز با عرضه و تقاضا آن را کنترل می‌کنند. همچنین در روز جاری بورس کالا با صدور اطلاعیه‌ای رسمی از بسته شدن «موقعیت‌های بازِ» بازار قراردادهای آتی سکه طلای بهار آزادی طرح امام (ره) خبر داد و مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالا در این اطلاعیه به فعالان معاملات قراردادهای مشتقه اعلام کرد: در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران و بر اساس معیارهای بخش الف «ماده الحاقی دستورالعمل اجرایی معاملات قراردادهای آتی در بورس کالا در خصوص شرایط اضطراری» و با استناد به بند ۱۰ بخش «ب» ماده الحاقی فوق و با تایید سازمان بورس اوراق و بهادار، تمامی کارگزاران ملزم به بستن کلیه موقعیت‌های تعهدی باز مشتریان خود بر اساس آخرین قیمت تسویه در تمامی نمادهای معاملاتی قراردادهای آتی سکه طلای بهار آزادی طرح امام (ره) هستند. رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر درباره دلیل اصلی افزایش قیمت سکه اظهار داشت: یکی از علت‌های اصلی افزایش قیمت سکه در روز جاری، بسته شدن معاملات آتی در بورس کالا است که این موضوع بر قیمت سکه تاثیر افزایشی داشته است. کشتی آرای با اعلام اینکه در این لحظه قیمت سکه تمام، ۴ میلیون و ۳۱۲ هزار تومان است، گفت: در بازار سنتی تقاضا برای خرید وجود ندارد و فقط تقاضا برای خرید سکه تمام که بخش زیادی از آن به دلیل سرمایه‌گذاری است، وجود دارد و می‌توان گفت مجدد موج جدیدی از نقدینگی به سمت خرید طلا و سکه سرازیر شد. در حال حاضر قیمت سکه یک میلیون ۸۰ هزار تومان حباب دارد.

  عرضه ۸۴۲ میلیون یورو ارز صادراتی در نیما

بررسی عملکرد بازار ثانویه ارزی همزمان با اجرای سیاست دوم ارزی نشان می‌دهد در این مدت ۸۴۲ میلیون یورو ارز صادراتی به این بازار تزریق و حدود ۷۴۵ میلیون یورو از انواع ارزها توسط واردکنندگان خریداری شده است.  از روز ۱۶ مرداد ماه بازار ثانویه ارزی با توجه به سیاست دوم ارزی در سال جاری آغاز به کار کرده است. بررسی عملکرد این بازار تا روز شنبه ۱۰ شهریور ماه نشان می‌دهد، حدود ۸۴۲ میلیون یورو ارز صادراتی به این بازار تزریق و حدود ۷۴۵ میلیون یورو توسط واردکنندگان خریداری شده است. روز گذشته میانگین یورویی نرخ فروش در بازار ثانویه حدود ۹۰۲۰ بوده و میانگین یورویی نرخ خرید در روز شنبه حدود ۹۱۰۰ تومان بوده است، این درحالی است میانگین قیمت خرید حدود ۸۹۲۵ بوده است، به این ترتیب قیمت میانگین یورویی خرید ارز طی یک روز کاری با افزایش نزدیک به ۲۰۰ تومان روبرو شده است.

  تغییر طرح محدودیت سکه در صورت تصویب

از سوی دیگر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه طرح محدودیت عرضه سکه الزاما مصوب و قانونی نخواهد شد، گفت: بطور حتم در صورت تصویب این طرح اصلاحاتی صورت خواهد گرفت. محمد حسینی با اشاره به اعلام وصول طرح محدودیت عرضه سکه در مجلس، گفت: این نوع طرح‌ها با توجه به آیین نامه داخلی مجلس بر اساس خواسته تعدادی از نمایندگان و با توجه به شرایط فعلی اقتصادی کشور تهیه می‌شود. همه طرح‌های اعلام وصول شده در مجلس الزاما مصوب و قانونی نخواهد شد و در خصوص این طرح نیز بطور حتم در صورت تصویب اصلاحاتی صورت خواهد گرفت. وی با تاکید بر اینکه برای تصویب طرح محدودیت عرضه سکه باید تمامی جوانب طرح مورد بررسی واقع شود، تصریح کرد: حتی اگر در مجلس نیز این طرح مصوب شود اما مورد تایید شورای نگهبان نباشد باز هم قابلیت اجرا نخواهد داشت. این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه طرح‌هایی همچون طرح محدودیت عرضه سکه اگر هم‌راستا با بسته‌های جدید بانک مرکزی باشد توفیق بیشتری در اجرا خواهد داشت، افزود: اگر طرح‌های مجلس و دولت در تقابل با هم باشند بطور حتم در جهت تضعیف هر چه بیشتر وضعیت و شرایط اقتصادی گام برداشته ایم. دولت در خصوص بازار سکه باید تدبیر ویژه‌ای داشته باشد تا از تحریک بی مورد تقاضا و نوسان قیمتی در این بازار بکاهد و مجلس نیز باید در این مسیر همکاری لازم را داشته باشد. در این رابطه تیمور رحمانی درباره تصمیم اخیر بانک مرکزی درباره سپرده‌گیری ارزی و ابلاغ بخشنامه چگونگی جذب سپرده ارزی در شعب بانک‌ها، گفت: این برنامه یک‌بار نیز در گذشته انجام گرفت که به دلیل عدم انجام تعهد از سوی بانک‌ها، متوقف شده بود. در گذشته به دلیل عدم انجام تسویه ارزی از سوی بانک‌ها، بی اعتمادی ایجاد شده بود ولی در مرحله جدید بانک مرکزی به دنبال این است که سپرده‌های ارزی مشتریان بانکی را تضمین کند. عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه نرخ گذاری‌های غیررسمی در بازار ارز پس از بخشنامه جدید بانک مرکزی متوقف می‌شود، گفت: دیگر نرخ کوچه پس کوچه‌ها در بازار تعیین کننده نخواهد بود. رحمانی خاطرنشان کرد: این اقدام باعث تقویت سپرده‌های ارزی نزد بانک‌ها خواهد شد و از آنسو نیز دولت اعلام کرده که منعی برای بازپرداخت سود سپرده‌های ارزی ندارد. این بخشنامه کار مثبتی است که می‌تواند نگرانی‌های کاهش ارزش پول ملی را از بین ببرد. وی افزود: همچنین بخشنامه ارزی بانک مرکزی می‌تواند باعث خروج ارز از خانه‌ها و سپرده گذاری در بانک‌ها شود. البته اجرای کامل این بخشنامه نیاز به زمان دارد ولی اینکه مردم مطمئن باشند که سپرده‌های ارزی آنها به ریال محاسبه نخواهد شد و دولت و بانک مرکزی پشت سر کار هستند، برنامه جلو خواهد رفت. عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره نرخ سود پیش بینی شده در بخشنامه بانک مرکزی، بیان داشت: در دنیا نرخ سود حقیقی بین ۲ تا ۴ درصد است و در مورد سپرده‌گیری ارزی در بانک‌ها نیز چون سپرده ارزی در برابر تورم مشکلی پیدا نمی‌کند، نرخ سود اعلامی مناسب است.

 

 

 

ارسال نظر