شفاف‌سازی ارز پتروشیمی‌ها

۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۴:۵۵
کد خبر: ۱۲۸۲۴۲
شفاف‌سازی ارز پتروشیمی‌ها

ابلاغ بخشنامه سپرده‌گیری ارزی

گروه بانک وبیمه |

در شرایطی که بازار ارز با نوسانات غیر قابل پیش بینی در ماه‌های اخیر مواجه بوده و سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی خواستار کاهش تصمیمات خلق الساعه دولت هستند، بانک مرکزی بخشنامه سپرده‌گیری ارزی را ابلاغ کرد تا از این طریق به ثبات بازار ارز، افزایش سپرده‌های ارزی مردم کمک کند.  به گزارش «تعادل»، از آنجا که در گذشته، بانک‌ها در برابر حواله‌های ارزی مردم از خارج کشور، نرخ مبادله‌ای یا رسمی را مبنا قرار داده و به جای ارز، معادل ریالی را به مشتری پرداخت می‌کردند، این موضوع همواره مورد انتقاد مردم بود که چرا حساب ارزی با معادل ریالی محاسبه شده و ارز به آنها پرداخت نمی‌شود. اما به تازگی بانک مرکزی تاکید کرده که پرداخت خود ارز و حتی سود سپرده ارزی را به مردم تضمین خواهد کرد تا از این طریق بتواند بخشی از سپرده‌های 25 میلیارد دلاری خانه‌ها را به بانک‌ها منتقل کند. در بخشنامه بانک مرکزی، اعلام شده که بانک‌ها نسبت به سپرده‌گیری ارزی به صورت اسکناس به ارزهای یورو، درهم امارات و دلار با نرخ سود به ترتیب 3، 2 و 4 درصد با تضمین بانک مرکزی مجاز خواهند بود.همچنین بانک مجاز است نسبت به سپرده‌گیری ارزی به صورت اسکناس به ارزهای یورو، درهم امارات و دلار از اشخاص حقیقی و حقوقی بخش غیر دولتی با تضمین بانک مرکزی اقدام و با انجام هماهنگی لازم با اداره بین‌الملل این بانک، نزد بانک مرکزی سپرده‌گذاری کند و بازپرداخت اصل و سود وجوه ارزی سپرده‌گذاری شده توسط بانک مرکزی تضمین می‌گردد.دوره سپرده‌گذاری ارزی یک ساله بوده و در صورت ارایه درخواست تمدید (قبل از سررسید) و موافقت این بانک، دوره مذکور برای دوره‌ یک ساله دیگر قابل تمدید خواهد بود. نرخ سود سپرده‌گذاری سالانه برای اسعار یورو، درهم امارات و دلار به ترتیب 3، 2 و 4 درصد است.کارمزد عاملیت بانک 0.3 درصد نسبت به حجم سپرده دریافتی در پایان دوره سپرده‌گذاری ارزی یک ساله پرداخت می‌شود. در صورت درخواست متقاضی مبنی بر ابطال یا دریافت سود، به منظور تسریع و تسهیل در ارایه خدمات به سپرده‌گذاران، آن بانک نسبت به پرداخت اسکناس از محل منابع خود اقدام و مراتب را به اداره بین‌الملل بانک مرکزی جهت دریافت اصل و سود سپرده پرداختی منعکس کند. بازپرداخت اصل و پرداخت سود سپرده‌گذاری به صورت اسکناس نزد این بانک، به همان نوع ارز تودیعی و به صورت اسکناس خواهد بود. تبصره: پرداخت سود به سپرده گذار به صورت ماهانه خواهد بود. درصورت درخواست ابطال سپرده ارزی تودیعی قبل از سررسید، نرخ سود سالانه مورد عمل برای سپرده یورویی، درهمی و دلاری به ترتیب 1، 0.5 و 1.5 درصد خواهد بود. به سپرده‌های ارزی کمتر از یک ماه سودی تعلق نمی‌گیرد.

  پیش‌نویس سند ارزهای رمزنگار به دولت رفت

این در حالی است که معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی گفت: با توجه به تاکید ریاست‌جمهوری، پیش نویس سند ارزهای رمزنگار توسط مرکز ملی فضای مجازی آماده و در جلسات اخیر شورای عالی فضای مجازی موضوع دنبال می‌شود.سعید مهدیون در خصوص رگولاتوری ارزهای رمزنگاری شده گفت: اسفندماه سال ۱۳۹۲ با دستوری از سوی دولت موضوع بلاکچین و ارزهای رمزنگاری شده به عنوان یک پدیده در حال رواج و توسعه در حوزه فناوری مالی به مرکز ملی فضای مجازی و شورای عالی فضای مجازی ابلاغ شد و در همین راستا مرکز ملی فضای مجازی با ۱۴ ارگان از جمله بانک مرکزی، سازمان بورس و اوراق بهادار، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت اقتصاد، قوه قضاییه، نیروی انتظامی، پلیس فتا، مرکز پژوهش‌های مجلس جلساتی را به منظور هماهنگی و هم افزایی تشکیل داد و در این جلسات تاکید شد باید برای این حوزه رگولاتوری انجام شود چرا که در آینده بسیاری از سرمایه‌ها در بستری مجازی ایجاد و منتقل خواهند شد و همین مساله باعث خواهد شد تا این تاثیرگذاری را داشته باشد.در بازار ارز و سکه نیز قیمت سکه امامی در بازار روز شنبه با کاهش ۴۶ هزار تومانی، ۳ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان معامله شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم بدون تغییر نسبت به روز پنج شنبه به ارزش ۳ میلیون و ۴۵۶ هزار تومان داد و ستد شد. هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۱۰ هزار تومان افت در مدت مشابه یک میلیون و ۷۵۴ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز بدون تغییر به ارزش ۹۰۳ هزار تومان معامله شد. هر قطعه سکه گرمی نیز بدون تغییر نسبت به پنج شنبه به قیمت ۵۰۲ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با یک هزار و ۷۶۰ تومان افت به ارزش ۲۹۳ هزار تومان فروخته شد.

در سامانه سنا نیز هر یورو ۹ هزار و 479 تومان و هر پوند ۱۳ هزار و ۱۸۴ تومان نیز به فروش رسید. دلار امریکا نیز ۹ هزار و ۴۵۸ تومان داد و ستد شد و هر یوآن چین نیز به قیمت هزار و ۱73 تومان در بازار قیمت خورد.این در حالی است که با آغاز سیاست‌های جدید ارزی از ۱۵ مردادماه، روند معاملات حواله و نقدی را صعودی کرد.با آغاز سیاست‌های جدید ارزی در تاریخ ۱۵ مرداد ماه و از سرگیری فعالیت صرافی‌ها، معاملات حواله و نقدی روند صعودی به خود گرفته است. سامانه سنا که در آن اطلاعات کلیه معاملات قطعی صرافی‌ها ثبت می‌شود، نشان می‌دهد از تاریخ مذکور تا  اول شهریور ماه میزان خرید ارز ۵۰۸ میلیون یورو و فروش ۴۳۷ میلیون یورو بوده است. سهم معاملات نقدی نیز از این تراکنش‌ها ۳.۱۱ درصد بوده است.از سوی دیگر در سامانه نیما که بازاری برای فروش ارز حاصل از صادرات و تامین ارز وارداتی است، در همین دوره زمانی ۵۶۶ میلیون یورو عرضه و ۳۷۷ میلیون یورو تقاضا ثبت شده که با نهایی شدن عملیات انتقال ارز، این آمار به صورت خودکار در سامانه سنا ثبت می‌شود و از طریق آدرس https: //sanarate.ir قابل رویت است.

  جزئیات تصمیم مهم دولت برای بازگشت ارز پتروشیمی‌ها

این در حالی است که دولت در یک تصمیم مهم به تمامی پتروشیمی‌ها اعلام کرده که از این پس باید ارز موجود در حساب‌های خارجی، شرکت‌های تراستی، کارگزاران و صرافی‌های خود را تسلیم بانک مرکزی کنند.دولت با اعلام بسته جدید ارزی، تلاش کرده تا ارز حاصل از صادرات پتروشیمی‌ها را نیز در بازار ثانویه و با نرخ توافقی به بازار ارز تزریق کند، اما طی هفته‌هایی که از ابلاغ این بسته سیاست‌های ارزی می‌گذرد، هنوز حضور پررنگی از سوی پتروشیمی‌ها دیده نمی‌شود.حال دولت در یک اقدام حائز اهمیت، به تمامی پتروشیمی‌ها اعلام کرده که از این پس باید ارز موجود در حساب‌های خارجی، شرکت‌های تراستی، کارگزاران و صرافی‌های خود را تسلیم بانک مرکزی کنند.

یک مقام مسوول در دولت در گفت‌وگو با مهر با تایید این خبر گفت: بیژن زنگنه، وزیر نفت طی نامه‌ای از تمام پتروشیمی‌ها (شرکت‌های متعلق به نهادهای عمومی، نیمه دولتی و خصوصی) در خواست کرده است که در راستای اجرای سیاست ابلاغی دولت به منظور تامین نیاز ارزی کشور از طریق بازار ثانویه، تمام ارز موجود در حساب‌های خارجی، یا شرکت‌های تراستی، صرافی‌ها وکارگزاران ارزی طرف معامله خود را کتبا به بانک مرکزی تسلیم کرده و با دریافت معادل ریالی آن، ارز مورد نظر را بر اساس آنچه بانک مرکزی معین می‌کند در اختیار مراحل بعدی برای عرضه در بازار ثانویه قرار دهند.بر این اساس، انتظار می‌رود با اجرای این سیاست ابلاغی از سوی وزیر نفت به عنوان گامی تاثیرگذار و کارآمد، درآمدهای ارزی دولت و مهم‌تر از آن مدیریت بازار ارز توسط بانک مرکزی در ریل صحیحی قرار گیرد. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این سیاست ابلاغی وزارت نفت را می‌توان خروج نبض بازار ثانویه ارز از دست پتروشیمی‌ها دانست.این که در پاسخ به این تصمیم دولت، شرکت‌های پتروشیمی چگونه عمل خواهند کرد و چه سازوکاری را در پیش خواهند گرفت، ‌نکته‌ای است که در روزهای آینده مشخص خواهد شد و بانک مرکزی و دولت باید به گونه‌ای عمل کند که شرکت‌های پتروشیمی بیشتری همکاری و همراهی را در تحقق این برنامه داشته باشند.

  پیش‌بینی ثبات نرخ سکه و طلا در هفته آتی

در این رابطه رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر پیش‌بینی کرد که نرخ سکه و طلا در هفته آینده روند با ثباتی را طی کند. محمد کشتی آرای درباره پیش بینی وضعیت نرخ سکه و طلا در هفته آتی، اظهار داشت: بازار سکه و طلا در هفته گذشته روند با ثباتی را طی کرد که پیش بینی می‌شود این روند در هفته آتی نیز ادامه یابد.وی با تاکید بر اینکه، التهاب و هیجان خاصی برای بازار سکه و طلادر هفته پیش‌رو پیش بینی نمی‌شود، خاطرنشان کرد: قیمت جهانی طلا در هفته گذشته در ابتدا نزولی و سپس روند صعودی به خود گرفت که این روند تاثیر چندانی بر بازار نداشت. معاملات در بازار در حد حرف و صحبت است و معاملات واقعی بسیار کم انجام می‌شود. وی ادامه داد: به نظر می‌آید بازار در انتظار ورود سکه‌های پیش فروشی است تا نسبت به نرخ‌ها واکنش نشان دهد.قیمت طلا روز پنج شنبه به دنبال تشدید نگرانی‌ها نسبت به جنگ تجاری قدرت‌های اقتصادی و نرخ‌های بهره بالاتر در امریکا که ارزش دلار را تقویت کرد، با کاهش روبرو شد. بهای معاملات این بازار روز گذشته به ۱۲۰۱.۵۱ دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت از ۱۳ اوت بود اما طلا نتوانست این مرز روانی با اهمیت را حفظ کند. در بازار امریکا، هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر، با ۰.۳ درصد کاهش، ۱۲۰۰ دلار معامله شد. بهای معاملات این بازار روز چهارشنبه با ۳.۳۰ دلار یا ۰.۳ درصد افزایش، در ۱۲۰۳.۳۰ دلار بسته شده بود.

 

 

ارسال نظر