نرخ دلار از یورو سبقت گرفت

۱۳۹۷/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۸۹۵
نرخ دلار از یورو  سبقت گرفت

گروه بانک و بیمه    احسان شمشیری   

روز شنبه 27 مرداد 97، نرخ ارز بر اساس آمار سامانه سنا افزایش یافت و هر دلار امریکا با افزایش قابل توجه نسبت به روز پنج شنبه 9811 تومان معامله شد. همچنین هر یورو با ۲۶ تومان کاهش 9284 تومان، درهم 2193 تومان و هر پوند نیز با یک هزار و ۳۷۸ تومان افزایش ۱۳ هزار و ۴۰8 تومان به فروش رفت.

به گزارش تعادل، متاثر از افزایش نرخ ارز در بازار سنا، در بازار آزاد و صرافی‌ها نیز دلار 10570 تومان و یورو 12500 تومان معامله شد. این نکته نشان می‌دهد که فاصله نرخ سنا و بازار صرافی‌ها و آزاد درحال کاهش است و درحال حاضر فاصله نرخ دلار سنا و آزاد به 1284 تومان رسیده که نسبت به رقم 2900 تومان قبلی کاهش زیادی نشان می‌دهد و به کاهش نرخ ارز در بازار آزاد منجر شده است.

همچنین قیمت انواع سکه روز شنبه در بازار تهران در حالی افزایش یافت که نرخ فروش دلار در سامانه سنا از یورو پیشی گرفت و انس جهانی با 9 دلار افزایش به 1184 دلار رسید.

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امامی روز شنبه بیست و هفتم مردادماه ۹۷ در بازار تهران با افزایش ۵۶ هزار تومانی نسبت به پنج شنبه گذشته با رقم ۳ میلیون و ۷90 هزار تومان به فروش رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۵۲ هزار تومان رشد نسبت به پنج شنبه گذشته به ارزش ۳ میلیون و ۴10 هزار تومان داد و ستد شد.

هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۱۲ هزار تومان افزایش در مدت مشابه یک میلیون و ۷۷۲ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با یک هزار تومان رشد به ارزش ۹۰۱ هزار تومان معامله شد. بر اساس این گزارش، هر قطعه سکه گرمی بدون تغییر ۵۰۱ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۴۶۰ تومان رشد به ارزش ۲۸۹ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شد.

  آغاز واگذاری حدود ۲.۶ میلیون قطعه سکه پیش‌فروش

همچنین بر اساس خبرها دو میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه پیش فروش قطعی از امروز ۲۸ مرداد ماه سال جاری به مدت سه ماه در شعب بانک ملی عرضه خواهد شد.

دو میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه با سر رسید شش ماهه پیش فروش شده که از این میزان ۲۵ هزار قطعه سکه ودیعه‌ای و مابقی پیش فروش قطعی سکه بوده است. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است از امروز ۲۸ مرداد ماه سال جاری عرضه سکه‌های قطعی در شعب بانک ملی آغاز شود.

واگذاری سکه‌های قطعی طی سه ماه شهریور، مهر و آبان انجام خواهد شد. بر همین اساس بانک مرکزی در روز جاری سکه‌های مذکور را تحویل بانک ملی داده تا عملیات عرضه از فردا در شعب این بانک آغاز شود.

سکه‌ها در همان شعبه‌ای که عملیات پیش خرید در آن انجام شده، تحویل خواهد شد. مراجعه کنندگان باید هنگام حضور در شعبه، کارت ملی به همراه اسناد پیش خرید سکه را به همراه داشته باشند.

یادآور می‌شود، در طرح پیش‌فروش سکه که از تاریخ 17 بهمن 96 تا 16 اردیبهشت 97 ادامه داشت در مجموع تعداد ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه پیش‌فروش شد که از این تعداد، یک میلیون و ۶۱۰ هزار قطعه سکه در سررسیدهای یک و سه ماهه (معادل بیش از ۹۵ درصد تعهدات این دو سررسید) به متقاضیان تحویل شده است. بر این اساس بانک مرکزی تاکنون ۷۹۰ هزار قطعه سکه در سررسید یک ماهه و ۸۲۰ هزار قطعه سکه در سررسید سه ماهه به خریداران تحویل داده که تعداد اندکی از آن تا کنون باقی مانده است.

همچنین تحویل سکه‌های پیش فروش شده در سررسید شش ماهه از تاریخ 17 مرداد آغاز شده است. در مجموع ۲ میلیون ۵۸۰ هزار قطعه سکه با سررسید شش‌ماهه تا تاریخ 16 آبان 97 تحویل خریداران خواهد شد.

 لازم به ذکر است که سکه‌های پیش خرید شده کسانی که تاکنون برای دریافت آنها به بانک مراجعه نکرده‌اند نزد بانک ملی ایران محفوظ است و خریداران می‌توانند تا سه‌ ماه پس از زمان سررسید به شعب آن بانک و ارایه رسید پیش خرید، سکه‌های خود را دریافت کنند.

  ازدیاد تقاضای سوداگرایانه برای ارز

همچنین معاون سابق وزارت اقتصاد با اشاره به ازدیاد تقاضای سوداگرایانه برای ارز، دلایل استقبال بیشتر نسبت به حواله را تشریح کرد.  حسین قضاوی، معاون سابق وزارت امور اقتصادی و دارایی، در صفحه خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت: اینکه اکنون بر خلاف گذشته قیمت دلار حواله‌ای (ارز موجود در خارج از کشور)، از اسکناس دلاری در داخل کشور بیشتر است، به معنای ازدیاد تقاضای سوداگرایانه برای ارز است.

وی ادامه داد: در شرایط نرمال تقاضای معاملاتی برای ارز وجود دارد و در نبود تقاضای سوداگرایانه، ارز حواله‌ای طالب بیشتری دارد

  نرخ واقعی دلار، ۸ هزار تومان

در این راستا عضو شورای پول و اعتبار با تاکید بر اینکه نمی‌توان نرخ دلار را به صورت مصنوعی پایین نگه داشت، گفت: قیمت واقعی دلار ۸ هزار تومان و یا اندکی بیش از آن است.

بهمن عبدالهی در خصوص شکل‌گیری بازار ثانویه ارز به منظور هدایت نیازهای ارزی خارج از گروه کالاهای اساسی و دارو و همچنین تاثیرگذاری بر کاهش حباب نرخ ارز، گفت: باید بپذیریم که قیمت واقعی دلار در کشور ما ۴۲۰۰ تومان نیست و ما در چند سال گذشته به صورت مصنوعی و با فشار نرخ را پایین نگه داشتیم، در حالی که نرخ دلار واقعی نبود.

عضو شورای پول و اعتبار اظهارداشت: قیمت دلار امروز بیشتر از ۴۲۰۰ تومان است و ما نباید انتظار داشته باشیم که نرخ دلار به عنوان نمونه به ۴۵۰۰ تومان کاهش یابد و قطعا این اتفاق نخواهد افتاد، ولی از آنسو نرخ ۱۲ و یا ۱۳ هزار تومان برای هر دلار امریکا نیز غیرواقعی بود. عبدالهی تاکید کرد: به اعتقاد من رقمی حدود ۸ هزار تومان و بیشتر از آن طبق محاسباتی که ما انجام دادیم می‌تواند برای نرخ دلار واقعی و منطقی باشد. اگر در این ارقام قیمت دلار بماند، می‌تواند برای فعالان اقتصادی قابل قبول باشد.

رییس اتاق تعاون ایران تصریح کرد: اگر غیر از این باشد و بخواهیم نرخ‌ها را با فشار کاهش دهیم و دوباره نرخ‌ها را به صورت مصنوعی نگه داریم، نرخ‌ها بعد از مدتی جهش خواهد کرد و مباحث حباب شکل خواهد گرفت.

  بازار ارز تا دو هفته آینده به پایداری می‌رسد

همچنین دبیرکل کانون صرافان ایران با بیان اینکه هنوز تقاضاهای اصلی در بازار ارز، غیرواقعی است، گفت: اگر این تقاضاها کنار رود، بازار تا دو هفته آینده به پایداری می‌رسد و می‌تواند به تقاضای ارز خدماتی پاسخ دهد.

دولت دوازدهم مرداد امسال سیاست ارزی خود را که از ۲۱ فروردین امسال اجرایی کرده بود، تغییر داد؛ تا پیش از این به مدت حدود چهار ماه فعالیت صرافی‌ها غیرمجاز و هر نوع خرید و فروش ارز به صورت آزاد مصداق قاچاق بود و دولت قصد داشت همه نیازهای ارزی کشور را با نرخ هر دلار ۴۲۰۰تومان تامین کند.

با این حال سوءاستفاده‌های انجام شده در زمینه تخصیص ارز، احتکار و فروش کالای وارداتی با نرخ آزاد در بازار و فعال شدن دلالان در بازار سیاه ارز سبب شد تا دولت سیاست‌های خود را اصلاح و بازار ارز را بار دیگر آزاد کند.

هرچند هنوز رونق به بازار ارز آزاد بازنگشته اما در دور جدید فعالیت صرافان آن هم در شرایطی که کمتر از سه ماه به آغاز تحریم‌های جدید امریکا در زمینه اعمال محدودیت بر مراودات بانکی و نقل و انتقال‌های پولی باقی‌مانده، انتظارها از این صنف برای کمک به تجارت کشور در شرایط تحریم بسیار است.  

در این باره «رضا ترکاشوند» دبیرکل جدید کانون صرافان ایران در گفت‌وگو با ایرنا، اثر تحریم‌های پیش رو بسیار کمتر از تحریم‌هایی دانست که در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ مردم ایران تجربه کردند. دبیرکل کانون صرافان در ارزیابی خود از آنچه از ۲۱ فروردین بر بازار ارز گذشته است، اظهار داشت: در این مدت فعالیت‌های شفاف و روی زمین، به بازار دلالی و زیرزمینی سپرده شد؛ هرچند علت اعمال این سیاست را نمی‌دانم اما اگر می‌خواهیم بازار را به شرایط گذشته بازگردانیم، باید صبر کنیم صرافان خود را با شرایط جدید تطبیق دهند.

در این مدت برخی صرافان نیروهای خود را تعدیل یا فعالیت‌ها را راکد کردند؛ حداکثر ۳۰ صراف در سامانه ارزی نیما فعال بودند و بقیه نتوانستند با نیما کار کنند و در نتیجه صراف‌ها به یک دوره تعطیلی و رکود وارد شدند.

دبیرکل کانون صرافان ایران با توضیح تفاوت‌های سامانه ارزی نیما و سنا گفت: نیما یک بازار ارز کاملا خارجی است یعنی به شکل حواله معامله می‌شود. حواله‌هایی که در نیما عرضه می‌شود، در حقیقت همان پولی است که صادرکنندگان و حتی دولت در خارج از کشور دارند و آن را به صراف می‌فروشند تا در اختیار واردکنندگان برای تهیه کالاها قرار گیرد؛ این بازار هیچ ارتباطی با مردم عادی سطح جامعه ندارد و فقط ویژه بازرگانان و تجار است. در مقابل نیما، بازار داخلی ارز با سنا کنترل می‌شود و خرید و فروش‌ها با سندی که در سامانه سنا ثبت می‌شود، رسمیت می‌یابد. برخی در تحلیل‌های خود این تفکیک را قائل نمی‌شوند و نرخ این دو سامانه را با هم مقایسه می‌کنند در حالی که هیچ ربطی به یکدیگر ندارد؛ صرافی‌ها حداکثر می‌توانند ۱۰ درصد از ارز خریداری شده از نیما را به داخل کشور وارد کنند؛ یعنی این پول باید بیشتر خرج حواله‌های وارداتی شود. وی در بیان علت پایین‌تر بودن نرخ‌ها در نیما گفت: در سامانه نیما، عرضه ارز حجیم‌تر و زمان عملکردی آن طولانی تر؛ یعنی ممکن است امروز خریدی از یک پتروشیمی انجام شود اما پول آن ۱۰ روز دیگر به حساب صراف بیاید.

ترکاشوند اظهار داشت: البته روال بر این است که حواله گرانتر از پول نقد باشد اما چون اکنون بازار شرایط خاص دارد و تقاضا برای نقدینگی است، اسکناس از حواله گرانتر است.

دبیرکل کانون صرافان ایران درباره اینکه چرا هنوز بازار ارز پس از بازگشایی صرافی‌ها به تعادل مورد نظر نرسیده است، گفت: هنوز تقاضای اصلی در بازار، تقاضاهای غیرواقعی است؛ یعنی ارز را برای انتقال سرمایه از کشور و نگهداشت سرمایه می‌خواهند. این مشکل ریشه در مباحث سیاسی و اجتماعی داشته و ربطی به اقتصاد ندارد؛ اگر این دو تقاضا را از بازار کنار بگذاریم، حجم تقاضا برای ارز خدماتی اعم از مسافری، دانشجویی و درمانی تغییری نکرده است. اگر این خواسته‌های غیرواقعی از بازار کنار گذاشته شود، بازار تا یکی دو هفته دیگر به پایداری می‌رسد و می‌تواند به تقاضاها پاسخ دهد.

ترکاشوند تاکید کرد: منظور از پایداری بازار، پایداری در تامین ارز خدماتی است که برعهده صرافی‌ها گذاشته شده است؛ اگر صرافان در مقابل سیستم‌های نظارتی و قضایی احساس امنیت کنند، خودشان ارز بازار را تامین می‌کنند. این تضمین به صرافی‌ها داده شود که اگر فعالیتی برای تامین ارز بازار انجام دادند و به پایداری و بهبود اوضاع کمک کردند، فردا از سوی دستگاه‌های نظارتی و قضایی بازخواست نشوند که چه کاره بوده اید و ارز وارد کشور کرده اید.

 

ارسال نظر