همتی‌: قیمت ارز رو به کاهش خواهد بود

۱۳۹۷/۰۵/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۷۳۵
همتی‌: قیمت ارز رو به کاهش خواهد بود

افت نرخ دلار در سنا و تفاوت 2700 تومانی نرخ دلار در بازار ثانویه و آزاد

گروه بانک وبیمه|احسان شمشیری|

عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی روز چهارشنبه و در حاشیه جلسه هیات دولت با بیان اینکه نرخ‌های شکل گرفته در بازار ثانویه هنوز بالاست و مورد قبول واردکنندگان نیست، گفت: اگرچه ما هم این موضوع را تایید می‌کنیم و معتقدیم این نرخ‌ها باید کاهش یابد اما بدون دخالت ما خود بازار به تدریج روند کاهشی به خود می‌گیرد و قیمت‌ها نزول می‌کند.

به گزارش تعادل، وی بازار ثانویه را محور اصلی

تعادل‌بخشی نرخ ارز در کشور دانست و تاکید کرد: این بازار به تدریج در حال عمق یافتن است و در حال حاضر واردکنندگان و صادرکنندگان غیرنفتی هم در آن ورود کرده‌اند.

رییس شورای پول و اعتبار وزن اصلی قیمت ارز را بر بازار ثانویه متمرکز دانست و گفت: هم اکنون 96-95 درصد معاملات در بازار ثانویه انجام می‌شود. رییس کل بانک مرکزی درباره عرضه سکه هم گفت: از آنجایی که سکه‌هایی که پیش‌تر فروخته شده، به تعداد وسیع بوده، همچنان همان سکه‌ها به قیمت‌های قبلی به تدریج وارد بازار می‌شود. سکه‌هایی را که در گذشته با قیمت مشخص پیش فروش کرده ایم، به موقع و با همان قیمت تحویل خواهیم داد.

از سوی دیگر، روز چهارشنبه بیست و چهارم مردادماه ۹۷

در بازار تهران نیز قیمت انواع سکه و ارز کاهش یافت. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (امامی) با کاهش ۹۰ هزار تومانی نسبت به روز سه شنبه با رقم

۳ میلیون و ۸۴۶ هزار تومان به فروش رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۱۰۰ هزار تومان افت نسبت به روز سه شنبه به ارزش ۳ میلیون و ۴۵۳ هزار تومان داد و ستد شد.

هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۱۰۰ هزار تومان کاهش در مدت مشابه یک میلیون و ۷۸۲ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۳۰ هزار تومان افت به ارزش ۹۱۱ هزار تومان معامله شد. بر اساس این گزارش، هر قطعه سکه گرمی با ۱۰ هزار تومان کاهش ۵۰۱ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۳ هزار و ۲۰۰ تومان افت به ارزش ۲۹۴ هزار و ۸۰۰ تومان فروخته شد.بر اساس آمار سامانه سنا هر دلار امریکا با ۱۳ تومان افت ۷ هزار و ۹۳۵ تومان معامله شد. همچنین هر یورو با ۲۴ تومان افزایش ۹ هزار و ۴۰۰ تومان و هر پوند نیز با ۶۶ تومان افت ۱۱ هزار و ۹۶۰ تومان به فروش رفت.در بازار رسمی نیز، بانک مرکزی نرخ ۳۹ ارز را اعلام کرد که براساس آن نرخ ۲۴ ارز از جمله یورو و پوند کاهش و قیمت ۷ واحد پولی دیگر افزایش یافت؛ نرخ ۸ ارز از جمله دلار نیز ثابت ماند. نرخ هر دلار امریکا ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین نرخ هر پوند انگلیس با ۳۰۳ ریال کاهش نسبت به روز سه شنبه ۵۳ هزار و ۳۳۸ ریال و هر یورو نیز با ۳۵۳ ریال افت در مدت زمان مشابه ۴۷ هزار و ۵۷۰ ریال ارزش‌گذاری شد.

   تفاوت 2700 تومانی نرخ دلار

روز سه شنبه در پنجمین روز فعالیت بازار ثانویه ارزی میانگین نرخ معاملاتی دلار 8200 تومان، یورو 9350 تومان و درهم 2232 تومان بود و حجم معاملات به رقم 300 میلیون دلار رسید. معاملات در بازار ثانویه ارز در حالی با این ارقام انجام می‌شود که در بازار آزاد دلار معاملات نقد دلار 10 هزار و 900 تومان، یورو 12 هزار و 200 تومان و درهم 2914 تومان است.

  آزادی واردات مصنوعات طلا به شرط دریافت مجوز

همچنین رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر از آزاد شدن واردات مصنوعات طلا به شرط دریافت مجوز از بانک مرکزی و سازمان حمایت از

مصرف‌کننده خبر داد.

محمد کشتی آرای با اشاره به اخبار منتشره در خصوص ممنوعیت واردات مصنوعات طلا، توضیح داد: واردات طلا شامل دو بخش مواد اولیه به صورت شمش و مصنوعات است.وی افزود: طبق تعرفه و کتاب صادرات و واردات سال ۹۷، واردات مصنوعات طلا ممنوع و واردات شمش طلا آزاد بوده اما در بسته ارزی جدیدی که از سوی دولت ارایه شد، واردات شمش طلا آزاد و معاف از عوارض گمرکی است.

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر توضیح داد: این روند پیش از این بسته نیز وجود داشت اما تنها موضوعی که وجود دارد این است که پیش از این در صورت واردات شمش طلا یا مواد اولیه به کشور باید مبدا ارز مشخص می‌شد و به دلیل اینکه ارز دولتی به آن اختصاص نداشت، اقدامی برای واردات از سوی فعالان این بازار انجام نمی‌شد.

کشتی آرای گفت: اما در سیستم جدید ارزی واردات ارز و شمش طلا به هر میزانی، به کشور آزاد است و پس از واردات و اظهار گمرکی آن، درباره مبدا ارز و طلا جست‌وجویی نمی‌شود و طبق مقررات قانونی گمرک وارد کشور خواهد شد.

وی ادامه: اما موضوع دیگری که وجود دارد این است که در دستورالعمل جدید واردات مصنوعات طلا به شرط دریافت مجوزهای جدید از بانک مرکزی آزاد است در حالی که برای مورد اول اخذ مجوز بانک مرکزی لزومی نداشت و در این بندی که برای مصنوعات طلا ایجاد شده، برای واردات مصنوعات باید مجوزهای لازم اخذ شود که سازمان حمایت از مصرف کننده، بانک مرکزی از جمله نهاد‌های دخیل در این خصوص هستند.

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر افزود: اگر بانک مرکزی و سازمان حمایت از مصرف کننده مجوز چنین اقدامی را ندهند، بدون شک مشکلاتی دراین زمینه ایجاد خواهد شد.

این در حالی است که براساس اخبار منتشره و اظهارات فعالان این بازار درباره نامه گمرک برای واردات طلا به خصوص مصنوعات، پیگیری‌هایی از بانک مرکزی به عمل آمده و این بانک از عدم ابلاغ این نامه خبر داده است.

همچنین فعالان این بازار در این باره جلساتی با محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت داشته‌اند که وزیر نیز از وجود چنین نامه‌ای اظهار بی اطلاعی کرده و قول پیگیری به فعالان بازار را داده است.

  کمبود ارز نداریم

از سوی دیگر، یک نماینده مجلس بر ضرورت تسریع دولت در تک نرخی کردن ارز تاکید کرد و گفت: تامین ارز مورد نیاز کشور باید بر مبنای اولویت‌های موجود تعیین شود.

زهرا سعیدی مبارکه در گفت‌وگو با ایبِنا با بیان اینکه از نظر میزان ارز با توجه به رشد درآمدهای نفتی در ماه‌های ابتدایی سال مشکلی وجود ندارد و می‌توانیم تامین ارز کشور را با لحاظ اولویت‌های موجود مدیریت کنیم، گفت: با توجه به اینکه بعد از مدت‌ها بازار ثانویه ارز تشکیل شده باید این بازار از عمق لازم برخوردار باشد در غیر این صورت حواشی آن باز هم پدیدار خواهد شد.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه وضعیت سرگردان و نابسامان ارز بیشتر به مسائل مدیریتی ارتباط دارد، افزود: در حال حاضر سهام برخی شرکت‌ها در بورس با اعدادی به فروش می‌رسد که غیر منطقی است؛ بنابراین نظارت‌ها باید در همه بازارهای اقتصادی وجود داشته باشد چرا که بازارهای مختلف با همدیگر ارتباط داشته و اصطلاحا باید ساز تمامی بازارها به نوعی با هم کوک باشد.

سعیدی مبارکه با بیان اینکه اختلاف نرخ‌ها در بازار و بورس به ضرر فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی است، تصریح کرد: نباید اجازه دلالی و سوءاستفاده برخی از شرایط نابسامان بازار داده شود. این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه نظارت‌ها بر روند عملکرد بازار ثانویه باید به صورت صحیح انجام شود، گفت: نظارت صحیح باعث می‌شود که بتوان این بازار را کاملا ارزیابی و در نتیجه ساماندهی کرد.وی با بیان اینکه انتظار می‌رود مسوولان در زمان طلایی جلوی التهاب‌های بازار را بگیرند، افزود: بطور حتم پیشگیری بهتر از درمان بوده و هزینه رفع التهابات بازار بسیار بیشتر خواهد بود. سعیدی مبارکه با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی باید در تمامی مبادلات کالا یورور را جایگزین دلار کنیم، تصریح کرد: باید با رونق یورو در مبادلات ارزی و همچنین تک نرخی کردن نرخ ارز در بازار از حجم تلاطم خرید و فروش دلار کاست.سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: باید درآمدهای ارزی با سیاست‌های منسجم دولت افزایش یابد که در این راستا نیاز است مکانیزم‌هایی برای توسعه صادرات در دستور کار قرار بگیرد.

   دلار قدرتمند و پایین‌ترین قیمت طلا

در ۱۸ ماه اخیر

از سوی دیگر، در بازار جهانی، تحت فشار قدرت گرفتن قیمت دلار که به بالاترین سطح ۱۳ ماهه خود رسیده است، طلا به پایین‌ترین قیمت خود از ژانویه ۲۰۱۷

تا کنون سقوط کرد.قیمت فروش فوری طلا (اسپات گلد)، با بیش از ۰.۱ درصد کاهش به ۱۱85 دلار برای هر اونس رسید که پایین‌ترین قیمت آن، از ژانویه ۲۰۱۷ تا کنون است. قیمت طلا در لحظه نگارش این گزارش اندکی بهبود یافت و به ۱۱۹۲.۱۱ دلار برای هر اونس رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای امریکا هم ۰.۱ درصد افت کرد و به ۱۱۹۹.۱ دلار برای هر اونس رسید. روز سه‌شنبه شرکت معدن‌کاری طلای گلدفیلز آفریقای جنوبی اعلام کرد که در نظر دارد هزینه‌ها را کاهش دهد و ۱۱۰۰ شغل را در معدن‌سوز دیپ خود که به مشکل خورده است، تعدیل کند. پس از این بیانیه، سهام این شرکت، ۱۲ درصد سقوط کرد.اس‌پی‌دی‌آر گلدتراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری جهان با پشتوانه طلا، اعلام کرد که دارایی‌های طلای آن تنها در روز سه‌شنبه ۱.۰۱ درصد سقوط کرده است و از ۷۸۴.۶۰ تن در روز دوشنبه، به ۷۷۶.۶۵ تن در روز سه‌شنبه، افت کرده است.

 

 

ارسال نظر