نرخ خرید دلار در «سنا» به زیر ۸ هزار تومان رسید

۱۳۹۷/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۶۵۶
نرخ خرید دلار در «سنا»  به زیر ۸ هزار تومان رسید

  سکه گران و دلار ارزان شد                  

 افزایش ۱۶۰ هزار تومانی قیمت سکه

 

گروه بانک وبیمه|احسان شمشیری|

روز سه‌شنبه بیست و سوم مردادماه ۹۷ در بازار تهران، در حالی که نرخ اونس جهانی به 1195 دلار کاهش یافته ونرخ دلار در بازار ثانویه و همچنین سامانه سنا مربوط به معاملات صرافی‌ها، به زیر 8 هزار تومان رسیده و 7948 تومان ثبت شده، اما در عین حال متاثر از نرخ دلار در بازار آزاد، قیمت سکه 160 هزار تومان افزایش یافته و با رقم ۳ میلیون و ۹۳۶ هزار تومان به فروش رسیدکه نشان‌دهنده حرکت قیمت سکه در مرز 4 میلیون تومان است.

به گزارش تعادل، قیمت انواع سکه روز سه شنبه در بازار تهران در حالی افزایش یافت که نرخ دلار براساس سامانه سنا به ۷ هزار و ۹۴۸ تومان کاهش یافته است. این موضوع نشان می‌دهد که قیمت سکه و طلا متاثر از نرخ بازار آزاد در روزهای اخیر بوده و در حالی که نرخ سنا و نیما و بازار ثانویه کاهشی بوده اما نرخ بازار ازاد با فاصله قابل توجه بالا بوده است و در شرایطی که دلار در بازار سنا و ثانویه زیر 8 هزار تومان ثبت شده اما در بازار آزاد 10600 تومان ثبت شده است.

البته این نرخ‌ها در مقایسه با هفته قبل که دلار بالای 11 هزار تومان و یورو بالای 13 هزار تومان بوده کمتر شده و به عقیده کارشناسان، دلیل کاهش. روزهای گذشته این بوده که با توزیع بخشی از ارز پتروشیمی‌ها، بازار ارز تا حدودی آرام گرفته و روند رو به کاهشی را تجربه می‌کند و حالا دلالان به معاملات فردایی با نرخ کاهشی روی آورده‌اند.

همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۹۷ هزار تومان رشد نسبت به روز دوشنبه به ارزش ۳ میلیون و ۵۵۳ هزار تومان داد و ستد شد. هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۸۶ هزار تومان یک میلیون و ۸۸۲ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۲۹ هزار تومان رشد به ارزش ۹۴۱ هزار تومان معامله شد. بر اساس این گزارش، هر قطعه سکه گرمی بدون تغییر به قیمت ۵۱۱ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۲ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش به ارزش ۲۹۸ هزار تومان فروخته شد.

بر اساس آمار سامانه سنا هر دلار امریکا با یک هزار و ۴۹۱ تومان افت ۷ هزار و ۹۴۸ تومان معامله شد.همچنین هر یورو با ۷ تومان افزایش ۹ هزار و ۳۷۶ تومان و هر پوند نیز با ۲۲ تومان افت ۱۲ هزار و ۲۶ تومان به فروش رفت.

به گزارش تعادل، برخی فعالان بازار ارز معتقدند که ضوابط جدید و هدایت معاملات مربوط به واردات کالا، به سامانه نیما، بازار ثانویه و پرداخت ارز مسافری در صرافی‌ها، موجب شده که قیمت ارز در سامانه نیما وبازار ثانویه و سامانه سنا، فاصله قابل توجهی با بازار آزاد داشته باشد. زیرا بخشی از تقاضای ارز که به خاطر حفظ ارزش پول و قاچاق کالا در حاشیه بازار وجود دارد، موجب شده که نرخ حاشیه بازار یا بازار آزاد، بالاتر از نرخ بازار ثانویه و صرافی‌ها باشد. در نتیجه بازار طلا و سکه نیز که متاثر از حفظ ارزش پول است، با افزایش نرخ‌ها و همچنین حباب سکه مواجه شده است.

موضوع حفظ ارزش پول، از طریق طلا تا جایی پیش رفته که حتی برخی محلات و شهرها، بنگاه‌های معاملات ملکی و موجر و مستاجرها، برای ارزش ودیعه خود، معادل ارزش طلا و سکه طلا ودیعه و حتی اجاره تعیین می‌کنند تا از این طریق متناسب با افزایش نرخ سکه و ارز، ودیعه آنها حفظ شود و اجاره نیز با یک ارزش ثابت همراه باشد.

  کاهش التهاب بازار

بازار ارز دو سه روزی است که وضعیت بهتری دارد و نرخ‌ها رشد شدید ندارند و متعادل شده‌اند. صرافی‌ها کار خود را با اجازه بانک مرکزی آغاز کرده و خرید و فروش‌های خود را رونق داده‌اند. در این میان برخی خبرها هم از توزیع بخشی از درآمدهای ارزی ناشی از صادرات پتروشیمی میان صرافی‌ها حکایت دارد. اگرچه هنوز هم بخش عمده‌ای از ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی و میعانات گازی، در بازار تزریق نشده است و عرضه بیشتر این ارز، طی روزهای آتی منجر به تعادل بیشتر بازار خواهد شد.

 واقعیت آن است که ارز پتروشیمی‌ها و تزریق بهینه آن در بازار آزادارز می‌تواند نقش یک تعدیل‌کننده اثرگذار را ایفا کند؛ همین چند وقتی که نه صرافی‌ها اجازه فعالیت داشتند و نه صادر کنندگان پتروشیمی انگیزه‌ای برای توزیع ارز حاصل از صادرات خود داشتند، بازار ارز تحولات بی سابقه‌ای را تجربه کرد که در نهایت منجر به نوسان شدید قیمتی شد. حال دولت با مجموعه تدابیر تشویقی و تنبیهی، پتروشیمی‌ها را قانع کرده تا در بازار ارز حضور یافته و بخشی از درآمدهای خود را به بازار تزریق کنند. به همین دلیل طی یکی دو روز گذشته که صرافی‌ها کار خود را رونق داده‌اند، با تکیه بر ارز پتروشیمی‌ها، توانسته‌اند نقش یک تعدیل‌گر را در بازار ایفا کرده و شرایط رو به بهبودی را در بازار آشفته ارز رقم بزنند.

یکی از فعالان ارز در این زمینه گفت: طی این یکی دو روز، رفتار دلالان نیز در بازار برای خود حکایتی دارد. آنها حاضر شده‌اند تا منابعی که مدت‌ها احتکار کرده بودند را در بازار تزریق کرده و با نرخی بعضا کمتر از صرافی‌ها به مردم بفروشند اما استقبال از ارز دلالان به اندازه روزهای اوج کاسبی شان نیست. ماه‌ها بود که با توقف فعالیت صرافی‌ها، دلالان عرصه را بر بازار ارز و معاملات منطقی تنگ کرده بودند و نرخ مورد علاقه خود را به بازار تحمیل می‌کردند. اما دوره سودهای نجومی آنها به پایان رسیده است . چه بسیار افرادی که به دلیل جذابیت حاشیه قیمتی ارز، کسب و کار خود را تغییر داده و به خرید و فروش ارز روی آوردند و در سودای سود بیشتر، به آشفتگی بازار دامن زدند چرا که بر این باور بودند باید حداکثر سوءاستفاده قیمتی را از بازار داشته باشند.

یکی دیگر از صرافان درباره وضعیت فعلی بازار ارز گفت: دلالان به معاملات فردایی در بازار ارز با نرخی بعضا کمتر از نرخ صرافی‌ها روی آورده‌اند و نگران این هستند که نرخ دلار طی روزهای آینده کاهش بیشتری را تجربه کند. برنامه دولت آن است که نرخ را در کانال ۸ تا ۹ هزار تومانی قرار دهد و همین امر سبب شده تا دلالان نسبت به کاهش نرخ‌ها اقدام کنند. به هر حال اکنون نرخ‌ها رو به کاهش گذاشته و همین امر واسطه گران سودجو در بازار را نگران کرده است.

یکی دیگر از صرافان گفت: بانک مرکزی باید با دقت بسیار بالا تزریق ارز به بازار اعم از ارز مداخله‌ای و ارز پتروشیمی‌ها را در بازار آزاد مدیریت کند تا سوداگران دوباره هوس نکنند که بازار را به هم ریخته و نبض آن را به دست بگیرند. تحرکات دلالان در فاصله میدان فردوسی تا چهارراه استانبول کاملا مشهود است و البته تلاش آنها این است که بر روی کاهش نرخ مقاومت کنند. در حالی که به موازات آن، بانک مرکزی برنامه‌هایی را تدارک دیده که بازار را مدیریت خواهد کرد.

بررسی‌ها حکایت از آن دارد که هنوز هم تب و تاب خرید و فروش ارز میان دلالان وجود دارد و حتی آنها معاملات فردایی را به نحوی مدیریت می‌کنند که کمترین کاهش نرخ را متحمل شوند. اما به نظر نمی‌رسد این موضوع دوام زیادی داشته باشد و بالاخره تمهیدات دولت در صورتی که به درستی اجرایی شود، زمینه ساز کاهش بیشتر نرخ در بازار خواهد شد.

دولت حدود یک هفته است که بسته جدید ارزی خود را رونمایی کرده و امیدوار است بر طبق آن بتواند بازار ارز را مدیریت کرده و به نیازهای بخش واقعی اقتصاد ایران پاسخ دهد. بر این اساس شرایط به نحوی مدیریت شده تا کالاهای اساسی، دارو و ملزومات پزشکی بتوانند با دلار دولتی یا همان ۴۲۰۰ تومانی تامین ارز شده و مابقی نیازها از بازار ثانویه تامین اعتبار شوند.

  واکنش مثبت بازار

به سخنان مقام معظم رهبری

برخی فعالان بازار ارز معتقدند که به دنبال سخنان رهبر انقلاب درباره سیاست‌های ارزی وتحولات بین‌المللی، بازار ارز سیگنال‌های مهمی دریافت کرد که آثار آن در معاملات روز سه شنبه بازار خود را نشان داده است. ایشان به این موضوع اشاره کرد بودند که مبلغ ۱۸ میلیارد دلار از ارز موجود کشور آن هم در حالی که برای تهیه ارز مشکل داریم، بر اثر بی‌تدبیری، به افرادی واگذار شد و برخی از آن سوءاستفاده کردند. این موارد مشکلات مدیریتی است و ارتباطی با تحریم‌ها ندارد. وقتی ارز یا سکه به صورت غلط عرضه و تقسیم می‌شود، مشکلات فعلی به‌وجود می‌آید زیرا این قضیه دو طرف دارد، یک طرف آن فردی است که دریافت می‌کند و طرف دیگر آن کسی است که عرضه می‌کند. همه بیشتر به‌دنبال آن فردی هستند که ارز یا سکه را گرفته است، در حالی که تقصیر عمده متوجه آن فردی است که ارز یا سکه را با بی تدبیری عرضه کرده است که اقدامات اخیر قوه قضاییه نیز در واقع برخورد با کسانی است که با یک تخلف و خطای بزرگ، زمینه‌ساز این مسائل و کاهش ارزش پول ملی شده‌اند". ایشان همچنین اطمینان دادند که "جنگی در پیش نخواهد بود".

 یکی از صرافان حدفاصل میدان فردوسی تا چهارراه استانبول گفت: سخنان رهبری، تکلیف مردم و فعالان اقتصادی را مشخص کرد و به خصوص در مورد اینکه این التهابات ارتباطی به تحریم ندارد و برخورد با کسانی که تصمیمات اشتباهشان منجر به التهابات اخیر در بازار شده است، به ما امید داد که این تصمیمات غلط تداوم نخواهد داشت و آرامش به بازار برمی‌گردد.

  10 خریدار بزرگ با 170 هزار سکه

پس از شش ماه از آغاز طرح پیش فروش سکه دولتی با سررسیدهای چند ماهه از سوی بانک مرکزی، برخی رسانه‌ها ومسوولان از خریدهای انبوه سکه انتقاد کردند و اسامی تعدادی از این افراد منتشر شده است. این درحالی است که براساس مقررات و قوانین، خرید انبوه سکه برای ایجاد تعادل در بازار و کاهش التهاب‌ها در ماه‌های اخیر، خلاف قانون نبوده و براین اساس، عده‌ای معتقدندکه انتشار اسامی افراد و ایراد گرفتن به خرید انبوه آنها مشکلی را حل نمی‌کند و تاثیری بر تحولات ارز و طلا در بازار ندارد زیرا به دلیل رشد نقدینگی و سیاست‌های پولی وارزی و شرایط کشور، تحریم‌ها و... التهاب‌ها متاثر از دلایل و عوامل مختلف شکل گرفته است.

اما با این وجود، عده‌ای از افراد و برخی رسانه‌ها، این موضوع را مصداق تخلف و اخلال در نظام اقتصادی کشور ارزیابی کرده‌اند و اقدام به انتشار اسامی خریداران انبوه سکه کرده‌اند.

در این راستا، برخی خبرگزاری‌ها اسامی 10 نفر از خریداران عمده سکه که حدود ۱۷۰ هزار قطعه سکه پیش خرید کرده‌اند را منتشر کرده‌اند که نفرات اول و صدر این لیست را بیش از ۳۸ هزار عدد سکه معادل ۵۵ میلیارد تومان، بیش از ۲۷ هزار قطعه سکه با رقمی معادل ۴۰ میلیارد تومان، حدود ۲۴ هزار قطعه سکه با ۳۵ میلیارد تومان، ۱۵ هزار قطعه سکه با رقمی حدود ۲۲ میلیارد تومان، ۱۲ هزار قطعه سکه حدود ۱۷ میلیارد تومان، کمتر از ۱۲ هزار سکه، ۱۱ هزار و پانصد قطعه سکه، ۱۱ هزار قطعه سکه، و ۱۰هزار قطعه سکه معرفی کرده‌اند.

  احضار ۸۵۰ نفر در ارتباط با

پرونده‌های سکه و ارز

در همین حال رییس پلیس پایتخت از احضار ۸۵۰نفر در ارتباط با پرونده‌های سکه و ارز تشکیل‌شده در پلیس آگاهی تهران خبر داد.

سردار حسین رحیمی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر پرونده‌های بسیار مهمی توسط پلیس آگاهی پایتخت در فضای اقتصادی درحال رسیدگی است که نتایج آن توسط مسوولان قضایی اعلام می‌شود.در این مدت بالغ بر ۸۵۰ نفر در خصوص این پرونده‌های بزرگ اقتصادی احضار شدند و تعدادی از آنها به زندان رفته و پرونده تعدادی نیز در مرحله صدور رأی در دادسرا هستند.

رییس پلیس پایتخت در ادامه با اشاره به تشکیل یک پرونده بزرگ در خصوص قاچاق و احتکار کاغذ در تهران گفت: در دو روز گذشته یک پرونده بزرگ مرتبط با کاغذ در پلیس آگاهی تشکیل شده و همکاران ما در حال رسیدگی به آن هستند و پس از تکمیل رسیدگی‌ها نتایج آن اعلام خواهد شد.

وی در پایان با بیان اینکه تمام انبارهای تهران توسط پلیس کنترل می‌شوند، خاطرنشان کرد: در این خصوص تعدادی از انبارهای متخلف شناسایی شدند و روز چهارشنبه جزییات بیشتری از این موضوع ارایه خواهد شد.

 

ارسال نظر