جامعه منتظر بسته ارزی دولت

۱۳۹۷/۰۵/۱۳ - ۰۱:۰۳:۰۳
کد خبر: ۱۲۶۸۵۴
جامعه منتظر بسته ارزی دولت

گروه بانک و بیمه|

 در حالی که مردم منتظر بسته ارزی دولت هستند رییس کل بانک مرکزی می‌گوید: به همراه صاحبنظران، کارشناسان و مسوولان اقتصادی به‌طور تمام وقت در حال بررسی راه‌های برون رفت از وضعیت فعلی ارزی هستیم. به‌گزارش «تعادل»، دولت از هفته پیش اعلام کرد که بسته ارزی خود را به زودی اعلام می‌کند در همین حال روایت‌های مختلف حاکی از آن است که این بسته امروز یا طی روزهای آینده اعلام می‌شود. قیمت ارز در این بسته نرخ‌های گوناگونی مطرح شده است از 7000 تومان به ازای هر دلار گرفته تا 8500 تومان.

در همین حال عبدالناصر همتی در مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: این روزها خیلی از فعالان حوزه رسانه که بابت همراهی خوب آنها در تنویر افکار عمومی در ماه‌ها و سال‌های گذشته قدردان هستم، این سوال را مطرح می‌کنند که چرا همتی ارتباط خود با رسانه‌ها را قطع کرده و توضیحی در مورد مسائل ارزی، پولی و اقتصادی نمی‌دهد؟

وی در پاسخ به این موضوع نوشته است: اول اینکه از روزی که مسوولیت گرفته‌ام به همراه صاحبنظران، کارشناسان و سایر مسوولان اقتصادی تمام وقت درگیر بررسی راه‌های برون رفت از وضعیت فعلی ارزی و یافتن بهترین راه با کمترین آثار منفی هستیم و نتیجه حاصله را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

رییس شورای پول و اعتبار ادامه داد: دوم اینکه هرچند مسوولان بانک مرکزی در تمام کشورها بیشتر عمل می‌کنند و به‌ندرت سخن می‌گویند، ولی با توجه به شرایط خاص کشورمان حتما در حد ضرورت مصاحبه و توضیحات لازم را ارایه خواهم داد.

 آخرین خبرها از بسته جدید ارزی

همچنین رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد بسته جدید ارزی گفت: دولت اخیرا به مجلس اعلام کرده که با محورهای طرح دوفوریتی ساماندهی بازار ارز موافق بوده و در بسته جدید ارزی لحاظ می‌شود اما اطلاعی از محتوای بسته جدید دولت نداریم.

به‌گزارش خانه ملت، محمدرضا پورابراهیمی درخصوص بسته جدید ارزی دولت و وضعیت نرخ دلار، اظهار داشت: سه ماه و نیم گذشته تعدادی از نمایندگان در کمیته ارزی کمیسیون اقتصادی مجلس متنی را تحت عنوان طرح دوفوریتی ساماندهی بازار ارز تهیه کردند.  رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محورهای این طرح دو فوریتی، ساماندهی، مدیریت و توجه ویژه به صرافی‌ها و راه‌اندازی بازار ثانویه به شکل کامل بود، گفت: راه‌اندازی بازار ثانویه به این صورت است که ارز صادرات غیرنفتی وارد بازار ثانویه شود و در آنجا به صورت توافقی برای واردات به کشور تخصیص پیدا کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه محور سوم این طرح دوفوریتی درخصوص سپرده‌های ارزی با عاملیت بانک‌ها و ضمانت بانک مرکزی بود، ادامه داد: این طرح محورهای دیگری نیز داشت که تمامی آنها تحت عنوان طرح دو فوریتی ساماندهی بازار ارز مطرح شدند.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه از ابتدا، طرح دو فوریتی ساماندهی بازار ارز با واکنش غیرتخصصی و غیرمنطقی دولت مواجه شد، عنوان کرد: دولت به ما اعلام کرده که موافق محورهای طرح دو فوریتی ساماندهی بازار ارز بوده و در بسته جدید ارزی لحاظ می‌شود اما اطلاعی از محتوای بسته جدید دولت نداریم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه در صورتی که دولت در بسته پیشنهادی خود موضوعات و محورهایی را که در گذشته مجلس مطرح کرده بود و مباحث جدید را اضافه کند و مبنای آن علمی، تخصصی و کارشناسی باشد حتما از آن حمایت می‌کنیم و سیاست جدید ارزی مورد حمایت مجلس نیز قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در غیر این صورت باید منظر ارایه بسته جدید باشیم تا آن زمان اظهارنظر کنیم.

 سکه ۳ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان

از سوی دیگر، قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید روز پنج شنبه 11 مرداد 97 در بازار تهران با کاهش قیمت ۱۵۷ هزار تومانی به ۳ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان رسید و سایر انواع سکه نیز روند نزولی داشت.

همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم به ارزش ۳ میلیون و ۶۵۱ هزار تومان داد و ستد شد. هر قطعه نیم سکه بهار آزادی یک میلیون و ۹۲۰ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز به ارزش ۹۵۰ هزار تومان معامله شد. بر اساس این گزارش، هر قطعه سکه گرمی ۵۱۰ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز به ارزش ۲۹۹ هزار و ۴۰۰ تومان فروخته شد.

با این حال، بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا با ۳ تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۴ هزار و ۴۱۱ تومان قیمت خورد. هر یورو با ۱۱ تومان افت ۵ هزار و ۱۴۰ تومان و هر پوند نیز با ۲۲ تومان رشد ۵ هزار و ۷۸۲ تومان ارزش‌گذاری شد.

 کشف نیم میلیون دلار جعلی

اداره کل اطلاعات آذربایجان غربی باندهای قاچاق ارز و طلا را متلاشی، ۱۵ نفر را دستگیر و نیم میلیون دلار تقلبی را کشف کرد. با اقدامات اطلاعاتی و تخصصی و با هماهنگی مراجع قضایی دو باند قاچاق ارز و طلا به همراه دو باند جعل اسکناس‌های خارجی (دلار، یورو، لیر و دینار عراقی) و ضرب سکه‌های تقلبی را طی چند مرحله عملیات هوشمندانه در سطح استان‌های آذربایجان غربی، تهران و برخی از استان‌های عمقی کشور شناسایی و مورد ضربه قرار داده و از تداوم فعالیت مجرمانه آنها ممانعت به عمل آوردند.

در این عملیات ۱۵ نفر از عوامل باندهای مورد نظر دستگیر و بیش از پانصد هزار انواع ارزهای خارجی (دلار، یورو و لیر) و همچنین بیش از نیم میلیون دلار جعلی و ۱۲۲ میلیون دینار جعلی عراقی به همراه کلیه تجهیزات و ملزومات جعل اسکناس و ضرب سکه‌های تقلبی کشف و ضبط شد.

 ارز رمزها ابزار انجام معاملات تجاری

از سوی دیگر، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به وجود محدودیت در نقل و انتقال بانکی برای تجارت، گفت: یکی از ابزارهایی که می‌توان برای انجام معاملات تجاری از آنها بهره برد، ارزرمزها هستند. پدرام سلطانی در گفت‌وگو با ایبِنا درباره امکان استفاده از ارز رمزها برای تجارت خارجی و اینکه آیا این ابزار می‌تواند جایگزین نقل و انتقال بانکی شود، اظهار داشت: ما در شرایطی هستیم که باید بین بد و بدتر انتخاب کنیم. وی در این رابطه توضیح داد: از آنجایی که ارز رمزها نظارت پذیر نیستند و بانک‌های مرکزی نظارتی بر آنها ندارند، امکان پولشویی یا موارد تخلف دیگر با استفاده از آنها بالاست.

نایب رییس اتاق بازرگانی ادامه داد: با این حال زمانی که یک کشور تحریم اقتصادی می‌شود و امکان استفاده از نظام بانکی بین‌المللی را ندارد، باید به ابزارهای غیر بانکی برای انجام معاملات تجاری خود متوسل شود.

سلطانی خاطرنشان کرد که ارز رمزها می‌توانند یکی از ابزارهای انجام معاملات تجاری در زمان تحریم باشند.

 

 

ارسال نظر