سکه از ۳ میلیون تومان گذشت

۱۳۹۷/۰۴/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۹۷۱
سکه از ۳ میلیون تومان گذشت

حباب سکه به ۷۰۰ هزار تومان رسید

گروه بانک و بیمه|

در حالی که اونس جهانی به 1231 دلار رسیده، قیمت سکه تمام بهار آزادی در بازار تهران با افزایش ۱۷۸ هزار تومانی از سه میلیون تومان گذشت و با رقم ۳ میلیون و ۹۶ هزار تومان معامله شد.

به گزارش «تعادل»، روز شنبه ۳۰ تیر ماه ۹۷ در بازار تهران هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۱۳۰ هزار تومان رشد نسبت به روز پنج‌شنبه به ارزش ۲ میلیون و ۸۲۴ هزار تومان داد و ستد شد. از سویی دیگر، امروز در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۶۰ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به پنج شنبه گذشته یک میلیون و ۴۳۸ هزار و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۲۰ هزار تومان رشد در مدت مشابه به ارزش ۷۳۷ هزار تومان معامله شد. هر قطعه سکه گرمی با ۷ هزار تومان افزایش نسبت به روز پنج‌شنبه ۴۲۳ هزار تومان معامله شد و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با رشد ۷ هزار تومانی به ارزش ۲۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شد.

در بازار ارز رسمی نیز هر دلار امریکا با ۱۴ تومان افزایش ۴ هزار و ۳۶۵ تومان قیمت خورد. هر یورو با ۴۰ تومان رشد ۵ هزار و ۱۱۹ تومان و هر پوند نیز با ۳۳ تومان کاهش ۵ هزار و ۷۳۳ تومان ارزش‌گذاری شد.

عضو هیات‌مدیره اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر ضمن اعلام اینکه سکه‌های تحویل شده به بازار عرضه نشده است، از افزایش حباب ۲۰۰ هزار تومانی سکه طی یک هفته خبر داد و گفت: در حال حاضر قیمت سکه حدود ۷۰۰ هزار تومان حباب دارد. محمد کشتی‌آرای با بیان اینکه هر مثقال طلای آب‌شده در روز پنج‌شنبه یک میلیون و ۴۰ هزار تومان بوده است، اظهار کرد: قیمت طلا هیچ حبابی ندارد و هرگونه افزایش قیمت آن ناشی از افزایش قیمت ارز است. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز امروز ۲۴۶ هزار و ۱۰۰ تومان است.

 اضطراب مسافران با شایعه توقف پرداخت ارز مسافرتی

از سوی دیگر، وضعیت نامشخص ارز مسافرتی هیجان خاصی را بین مسافرانی که این روزها بلیت سفر دارند، ایجاد کرده است. شعب بانک‌ها میزبان مسافرانی است که نمی‌دانند آیا پرداخت ارز تا زمان سفر آنها برقرار خواهد شد یا خیر.

به گزارش ایسنا، از حدود یک ماه پیش اخبار و شایعاتی درباره حذف ارز مسافرتی منتشر شد؛ بطوری که خبرها از این حکایت داشت میزان ارزی که برای مسافران در نظر گرفته شده و با نرخ رسمی به آنها پرداخت می‌شود، قطع خواهد شد. هرچند این اخبار ضد و نقیض از سوی رییس کل بانک مرکزی و سایر مسوولان مورد تایید قرار نگرفت، اما به هر حال نمی‌توانست بطور کلی این موضوع که قرار است در روند و نحوه پرداخت ارز مسافرتی تغییراتی ایجاد شود را رد کند.

به هر حال هیجان و نگرانی مسافران از توقف پرداخت ارز مسافرتی طبیعی است؛ چراکه اکنون برای سفرهای خود تا ۱۰۰۰ یورو با نرخ رسمی دریافت می‌کنند که در مجموع هزینه‌یی حدود پنح میلیون تومان برای آنها دارد؛ در حالی که قیمت هر یورو در بازار تا ۹۶۰۰ تومان رسیده و درمجموع هزینه تامین ۱۰۰۰ یورو با ارز آزاد تا ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌رسد که اختلاف تا چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی را نشان می‌دهد. همین اختلاف البته موجب افزایش تقاضا برای سفر و البته برگرداندن ارز دریافتی و فروش آن در بازار آزاد و به نوعی دلالی در ارز مسافرتی شده است. این روزها منتقدان به دفعات خواستار تغییر در نحوه پرداخت ارز مسافرتی با توجه حجم بالای خروج ارز و ارزانی آن در مقایسه با نرخ بازار آزاد شده بودند.

در حالی تاکنون از سوی مسوولان پیشنهادات مطرح شده برای جایگزینی روش فعلی پرداخت ارز اعلام نشده که بعید نیست با قطع روند فعلی، ادامه پرداخت به بازار ثانویه ارز در سامانه نیما منتقل شود. در این سامانه گروه سوم کالایی که واردات غیرضروری هستند بر اساس نرخ رقابتی بین عرضه‌کننده و متقاضی معامله را انجام می‌دهند. خبرها از این حکایت دلار که نرخ دلار در این معاملات تا ۷۵۰۰ تومان رسیده است.

 لیست پرحاشیه به دادستانی رسید

 همچنین بعد از مهلت ۴۸ ساعته‌یی که دادستانی برای بانک مرکزی برای ارسال اسامی دریافت‌کنندگان ارز دولتی تعیین کرد، این لیست تحویل شده است؛ اما همچنان بحث‌ها برای انتشار کامل اسامی و رسانه‌یی شدن آن پابرجاست.

اواخر هفته گذشته بود که منتظری-دادستان کل کشور- اعلام کرد که از رییس کل بانک مرکزی خواسته تا ظرف ۴۸ ساعت لیست کامل دریافت‌کنندگان ارز دولتی را تحویل دهد. پایان زمان تعیین شده روز پنج‌شنبه (۲۸ تیرماه) بود و انتظار می‌رفت تا بانک مرکزی که در مدت اخیر در انتشار کامل لیست تا حدی تعلل کرده بود، آن را به دادستانی ارسال کند.

این در حالی است که اخیرا ولی‌الله سیف- رییس کل بانک مرکزی- اعلام کرده که فهرست کامل کلیه ارزهای تامین شده، برای دادستان ارسال شده است. این اعلام سیف درباره ارسال اسامی به قوه قضاییه تا حدی توقعات برای اعلام لیست دریافت‌کنندگان ارز از این قوه را هم در کنار بانک مرکزی تقویت کرده و این انتظار را ایجاد می‌کند که دادستانی بنابر تشخیص خود نسبت به اعلام اسامی اقدام کند.

 زارع: دولت در بازار ثانویه ارز دخالت حداقلی داشته باشد

 از سوی دیگر، یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تشکیل بازار ثانویه ارز را موجب ثبات نسبی نرخ ارز عنوان کرد و گفت که بهتر است دولت دخالت خود را به حداقل برساند و صرفا به سیاست‌گذاری و نظارت دراین زمینه بسنده کند. رحیم زارع در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: همین که بازار ثانویه ارز از سوی دولت به رسمیت شناخته شده در چند روز اخیر تا حدی موثر بوده است. حتی اگر رسما این بازار شکل نمی‌گرفت به دلیل نیازهای موجود به شکل غیررسمی تشکیل می‌شد، اما حالا که به رسمیت شناخته شده امکان کنترل و نظارت بر آن و همچنین سنجش میزان ارز مبادله شده و هدایت آن به سمت تولید وجود دارد.

 

 

 

 

ارسال نظر