افزایش دو باره قیمت سکه

۱۳۹۷/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۴۷۹
افزایش دو باره قیمت سکه

گروه بانک و بیمه|

قیمت سکه بهار آزادی روز شنبه ۲۳تیر ماه ۹۷ در بازار تهران با ۳۷هزار تومان افزایش به کانال ۲میلیون و ۷۰۰هزار تومان بازگشت.  به گزارش «تعادل» در شرایطی که اونس جهانی با 2دلار افزایش به 1241دلار رسید، نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید(امامی) در بازار تهران با ۳۷هزار تومان افزایش قیمت نسبت به پنج‌شنبه گذشته با رقم ۲میلیون و ۷۲۳هزار تومان به فروش رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۱۰هزار تومان رشد نسبت به پنج‌شنبه گذشته به ارزش ۲میلیون و ۵۷۴ هزار تومان داد و ستد شد.

از سوی دیگر هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۱۰هزار تومان افت نسبت به پنج‌شنبه گذشته یک میلیون و ۳۰۳هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز بدون تغییر به ارزش ۶۷۲ هزار تومان معامله شد.

براساس این گزارش هر قطعه سکه گرمی با ۵ هزار تومان رشد قیمت ۴۰۱هزار تومان معامله شد و قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار نیز با رشد یک هزار و ۲۷۰تومانی به ارزش ۲۲۹هزار تومان فروخته شد.

با این حال براساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا با ۸ تومان رشد نسبت به پنج‌شنبه گذشته ۴هزار و ۳۲۷تومان قیمت خورد. هر یورو با ۱۴تومان افزایش نسبت به پنج‌شنبه گذشته ۵ هزار و ۵۶ تومان و هر پوند نیز با ۲۷تومان رشد ۵ هزار و ۷۲۶تومان ارزش‌گذاری شد.

هر چند بازار سکه و طلا طی ۴سال گذشته با نوسانات اندکی مواجه بود اما این بازار طی ماه‌های اخیر با تنش‌های زیادی مواجه شد و ارقام جدیدی در این بازار به ثبت رسید.  قیمت سکه با افزایش نرخ ارز اواخر سال ۹۶و نوسانات به وجود آمده در ماه‌های اخیر نه تنها دستخوش تغییرات شدیدی شد بلکه فعالان این بازار می‌گویند، قیمت‌ها در این بازار حباب هم دارد ضمن اینکه با افزایش لحظه‌یی قیمت ارز در ماه‌های گذشته، نرخ سکه نیز نوسان شدیدی را تجربه کرد.   نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در سال ۹۶ از یک میلیون و 200هزار تومان تا یک میلیون و 700هزار تومان افزایش پیدا کرد یعنی حدود ۴۰درصد افزایش قیمت داشته که معادل ۳۸درصد آن به دلیل افزایش قیمت ارز بوده است.  این روند افزایشی در سال ۹۷ نیز ادامه داشت به نحوی که طبق اعلام محمد کشتی‌آرای، رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر، بازار طلا امسال خلاف سال‌های گذشته نه تنها به دلیل افزایش قیمت جهانی طلا ناشی از جنگ تجاری چین و امریکا و کاهش ارزش دلار در بازار جهانی با افزایش روبه‌رو بود بلکه قیمت ارز هم در بازارهای داخلی با نوسان همراه بود و به همین دلیل قیمت سکه و طلا حتی در روزهای تعطیل نیز با افزایش شدید روبه‌رو شد.  رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر شرایط موجود را عاملی برای ایجاد تقاضای کاذب در بازار عنوان کرد و افزود: در ایام تعطیل عید نوروز در عین تعطیلی صنوف شاهد افزایش قیمت سکه بودیم و انتظار برای کاهش قیمت‌های قطعات کوچک‌تر سکه برآورده نشد و قیمت‌ها همچنان در مدار افزایش قرار داشت.  بازار سکه و طلا نه تنها فصل بهار بلکه در ماه ابتدایی فصل تابستان نیز دستخوش نوسانات شدیدی بود به نحوی که نرخ سکه تمام در تیر ماه مرز ۳میلیون تومان را نیز رد کرد.

البته این افزایش قیمت‌های ناگهانی این فلز گرانبها را نمی‌توان مختص به بازی‌های بازار ارز و نوسانات لحظه‌یی این بازار دانست بلکه قیمت اونس جهانی نیز طی این مدت روند رو به رشدی را تجربه کرده که بی‌تاثیر بر قیمت سکه نیست. البته افزایش تقاضا را می‌توان یکی از دلایل رشد بی‌رویه قیمت‌ها و هیجانی شدن بازار عنوان کرد در شرایطی که به گفته کارشناسان و فعالان حاضر در بازار، سکه حباب ۵۵۰ تومانی را تجربه کرد.

علاوه بر این تحولات، بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط هم تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا با عرضه سکه در بازار همچنین کنترل نرخ ارز به بازار سر و سامانی داده و مدیریت بازار را برعهده بگیرند. با اقدام به موقع دولت در این بازار جایی برای جولان و سفته‌بازی دلالان وجود نخواهد داشت. البته توجه به این نکته ضروری است که در این میان مردم نیز نقش قابل توجهی دارند تا با اقدام صحیح و جلوگیری از رفتارهای هیجانی در بازار همسو با بانک مرکزی و دولت حرکت کنند.

 

ارسال نظر