آغاز به کار بازار ثانویه ارز از امروز

۱۳۹۷/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۱۶۷

گروه بانک وبیمه| احسان شمشیری|

قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید روز یک‌شنبه در بازار تهران ۴۳ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت و به 2 میلیون و ۸۸۷ هزار و ۵۰۰ تومان و اونس جهانی نیز با 9 دلار افزایش به 1263 دلار رسید که نشان‌دهنده روند صعودی نسبت به هفته گذشته است.

به گزارش «تعادل» همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم بدون تغییر قیمت نسبت به روز شنبه به ارزش ۲ میلیون و ۶۸۴ هزار تومان داد و ستد شد. از سوی دیگر، روز یک‌شنبه در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۵ هزار تومان افت نسبت به روز شنبه یک میلیون و ۳۸۸ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۵ هزار تومان کاهش به ارزش ۷۲۲ هزار تومان معامله شد. بر اساس این گزارش، هر قطعه سکه گرمی بدون تغییر قیمت ۳۹۶ هزار تومان معامله شد و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز بدون تغییر به ارزش ۲۳۳ هزار و ۹۰۰ تومان فروخته شد.

با این حال بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا بدون تغییر نسبت به روز شنبه ۴ هزار و ۲۹۳ تومان قیمت خورد. همچنین هر یورو بدون تغییر نسبت به روز شنبه ۵ هزار و ۴۶ تومان و هر پوند نیز ۵ هزار و ۴۰۶ تومان ارزش‌گذاری شد. انتشار خبر مربوط به دستور رهبر معظم انقلاب به رییس‌جمهور جهت ارائه گزارش مربوط به بازار ارز و سکه و همچنین دستگیری سلطان سکه و همدستان او از مهم‌ترین دلایل کاهش قیمت طلا و سکه در بازار طی روزهای اخیر است. گفته می‌شود، نزدیک شدن به زمان تحویل دور دوم سکه‌های پیش‌فروش و افزایش عرضه سکه در بازار از دیگر دلایل کاهش قیمت سکه در روزهای اخیر و البته افزایش تعداد فروشنده‌ها در این بخش است. مشاهدات میدانی از بازار تهران نشان می‌دهد که در روزهای اخیر فروشنده سکه بهار آزادی در بازار زیاد شده آن‌ هم در حالی که بازاری‌ها از خرید سکه امتناع می‌کنند. فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که این هفته، هفته‌یی آرام و کم‌نوسان برای سکه و ارز خواهد بود البته بازاری‌ها می‌گویند؛ برقراری و تداوم این آرامش منوط به اخبار سیاسی و بین‌المللی نیز است. این در حالی است که مهدی کسرایی‌پور مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی از آغاز به کار بازار ثانویه ارز از روز سه‌شنبه هفته جاری خبر داد. مهدی کسرایی‌پور با اعلام این خبر افزود: با انجام معاملات مربوط به ۲۰درصد صادرات غیرنفتی و اختصاص ارز آن به واردات کالاهای مصرفی در سامانه نیما به‌طور خودکار اطلاعات مربوط به نرخ توافق شده مبادله ارز در سامانه اطلاعات بانک مرکزی موسوم به سنا قابل دسترس خواهد بود. وی درباره ساز و کار تعیین نرخ و مبادله ارز در بازار ثانویه گفت: صادر‌کنندگان می‌توانند ارز حاصل از ۲۰ درصد صادرات غیر نفتی را با واردکنندگان کالاهای دسته سوم مبادله کنند. مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی گفت: دو طرف می‌توانند هم از سامانه‌های تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت استفاده کنند که در این صورت ارز و ریال و امتیاز واردات صادرکننده مورد مبادله قرار می‌گیرد یا اینکه این امکان در سامانه نیما نیز وجود دارد که این بخش از صادرکنندگان بتوانند ارز خود را در سامانه نیما به نرخ رقابتی که به صورت عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، بفروشند. کسرایی‌پور گفت: صرافی‌ها نیز به عنوان واسطه بین واردکننده و صادرکننده عمل می‌کنند و برای نرخ توافقی بازار ثانویه سقفی تعیین نشده است. وی پیش‌بینی کرد که ایجاد بازار ثانویه بتواند نرخ‌های بازار غیر رسمی را کنترل کند.

در این رابطه رییس کل اسبق بانک مرکزی گفت: بازار ثانویه ارزی بازاری نیست که توسط دولت ایجاد شود و دولت نمی‌تواند کاری در این زمینه انجام دهد و اگر دولت خودش را با اصول بازار تطبیق دهد همه کارها بهتر انجام می‌شود. طهماسب مظاهری با بیان اینکه اگر بخواهیم نیمه خالی لیوان را ببینیم، باید بگوییم وضعیت بازار ارز همچنان مبهم است و هنوز وضعیت توسط دولت و بانک مرکزی روشن نشده است، گفت: اگر بخواهیم نیمه پر لیوان را ببینیم، می‌توانیم بگوییم دولت و بانک مرکزی از آن اشتباه بزرگی که در فروردین ماه انجام دادند و اعلام کردند ارز 4200 تومانی تک نرخی است، پشیمان شدند و این یک پیشرفت محسوب می‌شود. رییس کل اسبق بانک مرکزی با اشاره به بازار ثانویه ارز اظهار داشت: این بازار توسط ما ایجاد نمی‌شود، بلکه این بازار از قبل وجود دارد و حالا می‌خواهیم ساماندهی کنیم. پیش از این نیز این بازار وجود داشت اما دولت آن را قبول نمی‌کرد و در واقع آن را انکار می‌کرد و تلاش داشت تک نرخی به شیوه دستوری را اجرا کند. وزیر اسبق اقتصاد تصریح کرد: بازار ثانویه ارزی بازاری نیست که توسط دولت ایجاد شود و اساسا دولت نمی‌تواند کاری در این زمینه انجام دهد و اگر دولت خودش را با اصول بازار تطبیق دهد همه کارها بهتر انجام می‌شود. مظاهری تاکید کرد: دولت باید قبول کند نرخ بازار ثانویه ارز در قالب عرضه و تقاضا خودش را پیدا کند و با توجه به ارتباطات زیادی که وجود دارد، این نرخ می‌تواند متعادل باشد. البته وظیفه دولت این است که از نوسانات سیاسی و هیجانی و احتکار جلوگیری کند. دولت با اعلام صادقانه مطالب و سیاست‌های خودش می‌تواند بازار ارز را ثبات ببخشد.

همچنین نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از عدم ریل‌گذاری مناسب برای هدایت نقدینگی سرگردان در اقتصاد به سمت امور مولد انتقاد کرد و گفت: اخذ مالیات از معاملات سکه و ارز در کوتاه‌مدت پاسخگوی بهبود شرایط بازار است. عین‌الله شریف‌پور با بیان اینکه اخذ مالیات از سکه و ارز می‌تواند در کوتاه‌مدت به شناسایی میزان دارایی افراد کمک کند، افزود: تا زمانی که دولت از دارایی‌های در سایه برخی افراد اطلاع ندارد، اخذ مالیات از مراودات آنها می‌تواند کارساز باشد.

نماینده ماکو و چالدران افزود: از این‌رو دولت با توجه به فراهم نبودن زیرساخت‌ها نمی‌تواند برای مدت طولانی با اخذ مالیات از خرید سکه و ارز به ساماندهی بازار اقدام کند. شریف‌پور با تاکید بر اینکه دولت باید با رصد کنش‌های بانکی افراد، نقل و انتقالات و همچنین راه‌اندازی صندوق مکانیزه فروش سعی در ساماندهی بازار داشته باشد، تصریح کرد: در پی تشدید نظارت‌ها تمام کنش‌ها در بازار تحت نظر بوده و در نتیجه تمام عایدات مشخص می‌شود.

 

ارسال نظر