قیمت سکه از مرز ۳ میلیون تومان گذشت

۱۳۹۷/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۷۵۱
قیمت سکه از مرز ۳ میلیون تومان گذشت

گروه بانک و بیمه| احسان شمشیری|

 با وجودی که نرخ اونس طلا در بازار جهانی به 1248دلار کاهش یافته اما قیمت انواع سکه در بازار ایران در روز دوشنبه یازدهم تیر ماه ۹۷ متاثر از نرخ دلار همچنین وجود حباب و رشد تقاضا با رشد همراه بود به نحوی که نرخ سکه بهار آزادی طرح جدید از مرز 3میلیون تومان عبور کرد. اما نرخ هر گرم طلای ۱۸عیار با کاهش قیمت ۵ هزار و ۸۵۰ تومانی به ارزش ۲۴۷هزار و ۷۰۰تومان رسید که نشان می‌دهد نرخ طلای 18عیار با حباب کمتری نسبت به نرخ سکه همراه شده است.

به گزارش «تعادل» هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز دوشنبه در بازار تهران با ۵۲ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به روز یک‌شنبه با رقم ۳میلیون و ۵ هزار تومان به فروش رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۸۰ هزار تومان رشد قیمت نسبت به روز یک‌شنبه به ارزش ۲میلیون و ۸۱۴ هزار تومان داد و ستد شد.

از سویی دیگر در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۲۰هزار تومان افزایش نسبت به روز یک شنبه یک میلیون و ۴۴۸هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۲۷هزار تومان رشد به ارزش ۷۷۲هزار تومان معامله شد. براساس این گزارش هر قطعه سکه گرمی با ۲هزار تومان افزایش ۴۲۱هزار تومان معامله شد.

در بازار ارز رسمی نیز هر دلار امریکا با یک تومان افزایش نسبت به روز یک شنبه ۴هزار و ۲۶۲تومان قیمت خورد. همچنین هر یورو با ۱۰تومان کاهش نسبت به روز یک‌شنبه ۴هزار و ۹۷۰تومان و هر پوند نیز با ۹تومان افت ۵ هزار و ۶۱۸ تومان ارزش‌گذاری شد.

 واکنش سیف به اظهارات ترکان

به دنبال اظهارات چند روز پیش اکبر ترکان، که بانک مرکزی را مقصر نابسامانی ارزی دانست و اعلام کرد ارزان نگه‌ داشتن ارز ممکن نیست، ارزان نگه داشتن نرخ ارز با فشار سیاسی غیرممکن است و تاخیر بانک مرکزی در تک نرخی کردن ارز عامل نوسانات ارزی است و دارایی بانک‌ها موهوم است، ولی‌الله سیف در گفت‌وگو با ایبنا گفت: اظهارات ایشان را خواندم و اگر درست نقل شده باشد موجب تعجب بنده شد. در این صورت به ایشان می‌گویم آقای ترکان شما چرا؟

رییس کل بانک مرکزی افزود: هر کس نداند، آقای مهندس ترکان به خوبی در جریان دیدگاه‌های کارشناسی بانک مرکزی و بنده هستند و از تصمیم‌گیری‌ها و مباحث مطرح شده در جلسات ستاد اقتصادی دولت و هیات وزیران آگاهی دارند بنابراین شنیدن برخی مواضع ایشان دست‌کم برای اینجانب مایه تعجب است.

وی ادامه داد: تصمیم‌گیری در مورد سیاست‌های ارزی به دلیل حساسیت‌های مختلف و ملاحظات متعدد دارای پیچیدگی‌های فراوانی است و مجموعه دولت و بانک مرکزی باید با لحاظ کردن همه این ملاحظات به جمع‌بندی برسند.

 سهم دلار در ذخایر ارزی آب رفت

از سوی دیگر در بازار جهانی ارز، سهم دلار از ذخایر ارزی باز هم کاهش یافته و صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد، سهم ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی جهان به دلار در 3ماه نخست امسال برای پنجمین بار متوالی با کاهش روبه‌رو شد.

صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود در مورد سهم دلار در ذخایر ارزی بانک‌ها اعلام کرد که در 3ماه نخست سال جاری میلادی سهم دلار به کمترین حد خود در ۴سال اخیر در بانک‌های مرکزی جهان رسید؛ این درحالی است که سهم یوآن و پوند افزایش نشان می‌دهد. همچنین سهم دلار در ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی جهان برای پنجمین دوره 3ماه با روند نزولی روبه‌رو می‌شود. ازجمله دلایل کاهش سهم دلار در ذخایر بانک‌ها به انتظارات در مورد رشد اقتصادی سریع‌تر در خارج از امریکا و گمانه‌زنی در مورد اینکه بانک‌های اصلی مرکزی جهان کاهش بسته‌های محرک اقتصادی را در پیش خواهند گرفت، برمی‌گردد.

این درحالی است که ارزش دلار برای دومین دوره 3ماه به دلیل ترس از جنگ تجاری جهانی و پدیدار شدن سیگنال‌های بانک مرکزی اروپا مبنی بر عدم افزایش نرخ بهره تا نیمه دوم سال ۲۰۱۹میلادی در برابر سایر ارزهای اصلی جهان افزایش نشان می‌دهد.

ذخایر ارزی بانک‌های جهان به ارزهای مختلف برای پشتیبانی برای تعهدات مالی آنها نگهداری می‌شود. بانک‌های مرکزی بعضی وقت‌ها از ذخایر خود برای پشتیبانی ارزهای خاص خود بهره می‌برند.  بر پایه این گزارش در 3ماه نخست سال جاری میلادی ذخایر ارزی جهان که به دلار نگهداری می‌شود 62.48 درصد از مجموع ارزها را به خود اختصاص می‌دهد که رقم آن 6.499 تریلیون دلار است؛ اگرچه این رقم در مقایسه با 3ماه پایانی سال گذشته میلادی که رقم 6.282 تریلیون دلار است، افزایش نشان می‌دهد؛ اما تمایل بانک‌های مرکزی جهان برای این ارز به عنوان ذخیره خود روند کاهشی دارد.

 نظرسنجی کیتکو: طلا ارزان می‌شود

 تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو نیوز از کارشناسان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بین‌المللی نشان می‌دهد که روند نزولی قیمت طلا در روزهای آینده نیز ادامه خواهد یافت.

به گزارش کیتکو نیوز، دیدگاه کارشناسان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بین‌المللی درباره روند قیمت طلا طی روزهای آینده کاملا نزولی است.

براساس این گزارش از 9مارس تاکنون این نخستین ‌بار است که هم کارشناسان اقتصادی و هم سرمایه‌گذاران بین‌المللی پیش‌بینی کردند، قیمت طلا طی روزهای آینده کاهش خواهد یافت.

از 15کارشناس ارشد اقتصادی که در نظرسنجی کیتکو نیوز شرکت کرده‌اند 8 نفر معادل 53 درصد اعلام کردند، قیمت طلا طی روزهای آینده کاهش خواهد یافت. 3 نفر معادل 20درصد پیش‌بینی کردند قیمت طلا با افزایش روبه‌رو می‌شود و 4 نفر معادل 27درصد نیز تاکید کردند، قیمت طلا تغییری ندارد.

در نظرسنجی آنلاین نیز 878 نفر شرکت کردند که از این تعداد 406 نفر معادل 46درصد پیش‌بینی کردند، قیمت طلا با کاهش روبه‌رو می‌شود 325نفر اعلام کردند، قیمت طلا افزایش خواهد داشت و 147نفر معادل 17درصد نیز بر این باور بودند که قیمت طلا تغییری نمی‌کند.

قیمت طلا طی هفته گذشته با افت 1.4درصدی و در 3ماه دوم امسال با کاهش 5.5 درصدی روبه‌رو شده است.

 

 

ارسال نظر