دارندگان FAN ID بدون نیاز به ویزا ارز می‌گیرند

۱۳۹۷/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۹۰۹
دارندگان  FAN ID بدون نیاز به ویزا ارز می‌گیرند

گروه بانک و بیمه   احسان شمشیری

مقررات ارزی برای سفر به کشورهای بدون نیاز به اخذ ویزا ابلاغ شد و بانک مرکزی در بخشنامه‌یی ترتیبات پرداخت ارز مسافرتی به مسافران کشورهایی که نیاز به روادید ندارند را اعلام و تاکید کرد که به دارندگان

FAN ID یا بلیت مسابقات جام جهانی فوتبال ارز مسافرتی تعلق می‌گیرد.

به گزارش «تعادل»، بانک مرکزی در این بخشنامه‌، ترتیبات ارزی تامین و پرداخت ارز مسافرتی برای مسافرانی که مقصد آنها کشورهایی است که نیاز به اخذ ویزا ندارند را به بانک‌های عامل ابلاغ و اعلام کرده که ارائه مجوز صادره از سوی سفارت فدراسیون روسیه تحت عنوان FAN ID به جای ویزا برای دریافت ارز مسافرتی کافی است.

خاطرنشان می‌شود، درحال حاضر تامین و پرداخت ارز مسافرتی(به صورت اسکناس) از طریق 5 بانک ملی ایران، ملت، سامان، تجارت و پارسیان امکان‌پذیر است.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی در مورد مسافرانی که مقصد آنها کشورهایی است که نیاز به اخذ ویزا ندارند، لازم است بانک عامل هنگام تحویل ارز به مسافر در باجه فرودگاه نسبت به تطبیق کارت پرواز مربوطه با کشور مقصد اعلامی از سوی مسافر اقدام کند. یادآور می‌شود، مسوولیت هر گونه اعلام اطلاعات خلاف واقع به عهده مسافر خواهد بود.

بر این اساس و با توجه به ابلاغیه وزارت امور خارجه، تامین و پرداخت ارز به مسافرینی که برای تماشای مسابقات جام جهانی فوتبال 2018 قصد سفر به کشور روسیه را دارند، ارائه مجوز صادره از سوی سفارت فدراسیون روسیه توسط مسافر تحت عنوان FAN ID به جای ویزای آن کشور از نظر این بانک بلامانع است و مبلغ 500 یورو یا معادل آن به سایر ارزها به متقاضیان تعلق می‌گیرد. درحال حاضر تامین و پرداخت ارز مسافرتی(به صورت اسکناس) از طریق 5 بانک ملی ایران، ملت، سامان، تجارت و پارسیان امکان‌پذیر است.

 افزایش قیمت سکه و طلا

از سوی دیگر روز چهارشنبه نهم خرداد ماه 97 در بازار ارز و طلا، خبرها حکایت از ادامه رشد نرخ سکه و طلا و ارز در حاشیه بازار است. بانک مرکزی نرخ ۳۹ ارز را اعلام کرد که براساس آن نرخ ۱۷ ارز ازجمله دلار نسبت به روز سه‌شنبه افزایش و قیمت ۲۰واحد پولی دیگر مانند یورو و پوند کاهش یافت؛ نرخ ۲ ارز نیز ثابت بود. نرخ هر دلار امریکا با ۸ ریال افزایش نسبت به روز گذشته ۴۲هزار و ۱۴۳ریال قیمت خورد. همچنین نرخ هر پوند انگلیس با ۲۷۹ریال کاهش نسبت به روز سه‌شنبه ۵۵ هزار و ۸۵۰ ریال و هر یورو نیز با ۴۰۴ریال اُفت در مدت مشابه ۴۸هزار و ۵۹۹ ریال ارزش‌گذاری شد.

در بازار طلا نیز با وجود کاهش نرخ هر اونس طلای جهانی به 1297دلار، قیمت طلا و سکه افزایش قابل توجهی داشته که نشان‌دهنده رشد نرخ دلار در حاشیه بازار است. هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار ۲۰۰هزار تومان، هر مثقال طلا ۸۶۵ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۲میلیون و ۶۰ هزار تومان، سکه طرح جدید ۲میلیون و ۱۴۰هزار تومان، سکه گرمی ۳۶۵هزار تومان، نیم سکه یک میلیون و ۶۵ هزار تومان و ربع سکه ۶۲۰ هزار تومان است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه قیمت جهانی طلا نوسان شدیدی دارد، گفت: وقتی نرخ هر گرم طلا در بازار تهران طی روز ۱۰هزار تومان تغییر می‌کند، نشان‌دهنده این است که بازار ثبات ندارد.

آیت محمدولی درباره وضعیت بازار سکه و طلا اظهار کرد: با توجه به تک نرخی شدن ارز، مدتی برای به ثبات رسیدن بازار زمان لازم است تا بتوان تحلیل منطقی درباره بازار طلا و سکه ارائه داد. اکنون وقتی نرخ هر گرم طلا در بازار طی روز ۱۰هزار تومان تغییر می‌کند، نشان‌دهنده این است که بازار ثبات ندارد و نوسانات قیمتی شدید است همچنین بحث آینده برجام و تحریم‌ها نیز از عواملی است که بر قیمت در بازار تاثیرگذار است. در بحث خارجی نیز حجم وسیعی از تقاضا توسط دولت‌ها در 3ماهه گذشته وارد بازار شده که بخش مهمی از بازار را به خود اختصاص داده و ذخیره‌سازی طلا در دنیا درحال انجام است.

وی با بیان اینکه عرضه طلا نیز با مشکلات عدیده مواجه است و جوابگوی تقاضا در بازار نیست، تصریح کرد: قیمت جهانی طلا نوساناتی بین ۳تا ۱۴دلار در هر اونس دارد که در سطح جهانی معمول نیست و نوسانات معمولا در حد یک یا دو دلار است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران یادآور شد: اکنون هر اونس طلای جهانی ۱۳۰۰دلار، هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار ۲۰۰هزار تومان، هر مثقال طلا ۸۶۵ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۲میلیون و ۶۰ هزار تومان، سکه طرح جدید ۲میلیون و ۱۴۰هزار تومان، سکه گرمی ۳۶۵هزار تومان، نیم سکه یک میلیون و ۶۵ هزار تومان و ربع سکه ۶۲۰ هزار تومان است.

محمدولی درباره وضعیت تقاضا و معاملات در بازار نیز گفت: اکنون در بازار تقاضا برای خرید طلا وجود دارد اما مردم بیشتر طلای آب شده و شمش‌های مارک‌دار خریداری می‌کنند و تقاضا برای مصنوعات طلا در بازار بسیار کم است که این حجم تقاضا نیز به بحث قیمتی شدت می‌بخشد.

 

ارسال نظر