بحران منطقه‌ای، هزینه ریسک و کاهش سودآوری در بانک‌های خلیج فارس

۱۳۹۷/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۵۹۱
بحران منطقه‌ای، هزینه ریسک و کاهش سودآوری در بانک‌های خلیج فارس

گروه بانک و بیمه|

 با توجه به پذیرش و اتخاذ استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی و استانداردهای حسابداری مالی، انتظار برای افزایش هزینه ریسک وجود دارد و این افزایش هزینه به همراه اثر منتج از مالیات بر ارزش افزوده منجر به کاهش سودآوری بانک‌های اسلامی در دو سال آینده خواهد شد.

به گزارش «تعادل» بنا بر پیش‌بینی موسسه S&P کیفیت دارایی‌ بانک‌های اسلامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به استثنای بانک‌های کشور قطر تا اواسط سال ۲۰۱۸میلادی با ثبات بیشتری همراه شوند و البته تعدادی از دارایی‌های در کشورهای حاشیه خلیج فارس و ازجمله قطر با ریسک بیشتری نسبت به بقیه بانک‌ها مواجه هستند. بر این اساس پیش‌بینی شده که کیفیت دارایی‌ بانک‌های اسلامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس(GCC) به استثنای بانک‌های کشور قطر تا اواسط سال ۲۰۱۸میلادی ثبات یابند این درحالی‌‌ است که افزایش ریسک در برخی موارد مشاهده می‌شود.

به عقیده محمد داماک، رییس بخش مالی اسلامی موسسه رتبه‌بندی استاندارد‌اند پورز انتظار می‌رود پس از ثبات‌بخشی حدود ۴درصدی در مجموعه GCC در سال ۲۰۱۷میلادی شاهد باقی ماندن در رشد تک ‌رقمی و پایین برای کل دارایی بانک‌های اسلامی کشورهای عضو GCC طی ۱۲تا ۲۴ماه آینده باشیم. 3 ریسک و مخاطره اصلی برای ثبات مالی بانک‌های اسلامی کشورهای عضو GCC وجود دارند که عبارتند از: تنش و بحران در منطقه، بیشتر شدن هزینه ریسک و کاهش سودآوری.

در گزارش S&P در رابطه با هزینه ریسک برای بانک‌های اسلامی به این نکته اشاره شده است که با توجه به پذیرش و اتخاذ استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی و استانداردهای حسابداری مالی، انتظار برای افزایش هزینه ریسک وجود دارد و این افزایش هزینه به همراه اثر منتج از مالیات بر ارزش افزوده منجر به کاهش سودآوری بانک‌های اسلامی در دو سال آینده خواهد شد.

بانک‌های اسلامی کشورهای عضو GCC که از آنها به عنوان نمونه توسط موسسه S&P بهره گرفته شده است، رشد در بهبود سپرده‌های مشتریان را با روندی آهسته در سال ۲۰۱۷میلادی نشان دادند البته انتظار می‌رود که این روند همچنان ادامه داشته باشد.

 

ارسال نظر