خرید ارز گردشگران خارجی به نرخ رسمی در بانک‌ها

۱۳۹۷/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۶۲۱
خرید ارز گردشگران خارجی به نرخ رسمی در بانک‌ها

گروه بانک و بیمه|

 قیمت انواع سکه روز شنبه در بازار تهران نسبت به پنج‌شنبه گذشته افزایش یافت.

به گزارش «تعادل» قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید(امامی) در بازار تهران با ۶۶ هزار تومان افزایش نسبت به پنج‌شنبه گذشته ۲میلیون و ۱۰۵ هزار تومان تعیین شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۳۳هزار تومان رشد در مدت مشابه یک میلیون و ۹۸۱ هزار تومان داد و ستد شد.

هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۲۲هزار تومان افزایش قیمت نسبت به پنج‌شنبه گذشته یک میلیون و ۱۸هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۱۲هزار تومان رشد در مدت مشابه ۶۰۳ هزار تومان معامله شد.

از سوی دیگر هر قطعه سکه گرمی با افزایش ۷هزار تومانی نسبت به پنج‌شنبه گذشته به قیمت ۳۶۷هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸عیار نیز با رشد ۱۹هزار تومانی به قیمت ۱۹۷هزار و ۳۰۰تومان ارزش‌گذاری شد.

در بازار ارز نیز قیمت هر دلار امریکا بدون تغییر نسبت به روزهای گذشته ۴هزار و ۲۰۰تومان تعیین شد. افزون بر این هر یورو با ۲۴ریال افزایش نسبت به روز پنج‌شنبه ۵ هزار و ۱۶ریال و هر پوند نیز با ۱۱ریال افت در مدت مشابه ۵ هزار و ۶۸۷ ریال ارزش‌گذاری شد.

    

 خرید ارز به نرخ رسمی در بانک‌ها

بانک‌ها می‌توانند ارز گردشگران خارجی، رانندگان ترانزیت خارجی، سرمایه‌گذاران خارجی با تایید سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، نمایندگی‌های سیاسی مقیم ایران همچنین دفاتر نمایندگی بانک‌های خارجی را با درخواست کتبی به نرخ روز اعلامی بانک مرکزی، خریداری کنند و در چارچوب مقررات ارزی به فروش برسانند.

 در راستای اجرای تصویب‌نامه هیات وزیران درخصوص ساماندهی و مدیریت بازار ارز به تمام بانک‌ها و موسسات اعتباری ابلاغ کرده است که می‌توانند نسبت به خرید ارز از گردشگران خارجی، رانندگان ترانزیت خارجی، سرمایه‌گذاران خارجی با تایید سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، نمایندگی‌های سیاسی مقیم ایران همچنین دفاتر نمایندگی بانک‌های خارجی با درخواست کتبی به نرخ روز اعلامی بانک مرکزی اقدام کنند و ارز خریداری شده را در چارچوب مقررات ارزی به فروش برسانند.

گفتنی است، خرید ارز توسط بانک‌ها در راستای ایفای نقش اصلی آنها به عنوان واسطه‌گران در مدیریت منابع ارزی صورت می‌گیرد که منابع را از سمت عرضه‌کنندگان به متقاضیان هدایت می‌کنند.

خاطرنشان می‌شود، سیاست جدید ارزی با هدف برگرداندن آرامش به بازار ارز، مصون‌سازی کشور در برابر تهدیدات خارجی، تامین نیازهای واقعی جامعه در هر دو بخش کالایی و خدماتی از طریق شفاف و مطمئن، جلوگیری از مصرف منابع ارزی کشور در قاچاق و خروج سرمایه و شفافیت کامل در عرضه و تقاضای بازار ارز توسط هیات دولت، تصویب و از 22فروردین ماه سال جاری لازم‌الاجرا شد.

پیش ‌بینی بازار طلا تا پایان اردیبهشت

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: قیمت طلا در بازار در سال جدید نوسان زیادی داشته و بازار سکه درحال حاضر از ثبات برخوردار نیست.

آیت محمدولی درباره وضعیت بازار طلا و سکه اظهار کرد: بازار سکه با اعلام نرخ ۴۲۰۰تومانی دلار نیاز به زمان برای تعدیل قیمت‌ها داشت اما در این میان با مطرح شدن بحث خروج امریکا از برجام، نوسانات بازار تشدید شد به نحوی که در یک ماه گذشته فراز و نشیب‌های زیادی را در قیمت سکه و طلا شاهد بودیم.

وی افزود: بازاری که هر مثقال طلا در آن طی یکی دو ماه گذشته حدود ۱۰۰هزار تومان نوسان دارد، بازار با ثباتی نیست و برای تحلیل بازار باید تا آخر اردیبهشت ماه صبر کرد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با تاکید بر اینکه بورس‌های معتبر دنیا روزهای شنبه و یک‌شنبه تعطیل است، اظهار کرد: قیمت‌ها در بازار صوری است اما قیمت طلا به گرمی ۲۰۰هزار تومان رسیده و مقایسه قیمت نسبت به هفته گذشته که گرمی ۱۸۰هزار تا ۱۹۰هزار تومان بود، نشان می‌دهد که نوسان در بازار درحال حاضر زیاد است. وی با بیان اینکه در بازار سکه و طلا دو قیمت واقعی و کاذب داریم، گفت: قیمت کاذب به تصمیمات سیاست‌گذاران اقتصادی مانند بحث عرضه در بازار بازمی‌گردد که اگر عرضه به صورت مناسب صورت گیرد، حبابی که در سکه شاهد هستیم به حداقل می‌رسد. محمدولی خاطرنشان کرد: با توجه به فراز و نشیب‌هایی که در اقتصاد دنیا به ویژه ایران شاهد بودیم، مردم به خرید سکه و طلا روی آورده‌اند که دولت باید این تقاضا را رصد کند و از طریق بانک مرکزی سیاست جمع‌آوری پول در بازار را مدیریت کند. رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: البته باید به این موضوع نیز توجه داشت که قیمت پایه طلا در دنیا رو به افزایش است اما با مدیریت و سیاست‌گذاری مناسب می‌توان ثبات را در قیمت سکه در بازار شاهد بود.

 جا به ‌جایی دلار قاچاق با پیک موتوری

در همین حال عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از درز دلار در بیخ گوش بانک مرکزی خبر داد و گفت این دلارها با پیک موتوری جابه‌جا می‌شود.

سیدتقی کبیری در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به فروش دلار در بازار سیاه با قیمتی فراتر از ٤٢٠٠تومان اظهار کرد: تک نرخی شدن دلار اتفاق ناگهانی و بدون ایجاد زیرساخت‌ها بود درحالی که برای تک نرخی کردن باید زیرساخت‌ها را در برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت فراهم ‌کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت بعد از اعلام سیاست تک نرخی با حواشی متعددی مواجه شد، گفت: دولت با اتخاذ سیاست تک نرخی با حواشی مانند تامین ارز تولیدکننده، صادرکننده، مسافران و دانشجویان رو به رو شد.

نماینده خوی و چایپاره در مجلس دهم شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد دولت در زمینه تک نرخی کردن ارز بیان کرد: دولت در وضعیت بحرانی نسبت به تک نرخی کردن دلار اقدام کرد البته مجلس از گذشته بر این موضوع تاکید داشت؛ اما نه اینکه ناگهانی و در وضعیت بحران آن را عملیاتی کند. وی ادامه داد: باید لوازم اجرای چنین تصمیمی فراهم می‌شد. در این راستا نخستین ابراز روشن شدن مسیر خروج دلار از نرخ ٤٢٠٠تومان بود. درحال حاضر شاهد آن هستیم که بیخ گوش بانک مرکزی و صرافی‌ها، دلار در قالب پیک موتوری در اختیار افراد قرار می‌گیرد. این نماینده مجلس با بیان اینکه باید درزهای دلار غیرقانونی و قاچاق مشخص شود، گفت: درحالی که دلار قاچاق در اختیار افراد قرار می‌گیرد اما واردکنندگان ارز مورد نیاز برای ثبت سفارش را پیدا نمی‌کنند.

کبیری با بیان اینکه دولت و بانک مرکزی باید کار جامعی را برای تک نرخی شدن انجام می‌دادند، اظهار کرد: ارز در بازار از جاهایی درز می‌کند که لازم است، دولت از درز آن جلوگیری کند. درحال حاضر با چند نرخ دلار روبه‌رو هستیم، دلار ٤٢٠٠تومان، دلار واردکننده با یارانه و دلار با نرخ‌های بیشتر از ٥ هزار تومان که اگر دولت به این وضعیت ورود نکند، شرایط خطرناک‌تری نسبت به گذشته ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه دلار غیر٤٢٠٠تومان قاچاق محسوب می‌شود، گفت: دولت برای مقابله با دلار قاچاق باید لیستی از افراد و سیستمی که عامل فروش چنین دلارهایی می‌شوند، تهیه کند؛ اما تاکنون چنین لیستی تهیه نشده است.

 نشست غیرعلنی مجلس درباره بازار ارز

همچنین عضو هیات‌رییسه مجلس از نشست غیرعلنی پارلمان برای بررسی وضعیت بازار ارز خبر داد. غلامرضا کاتب، عضو هیات‌رییسه مجلس از برگزاری نشست غیرعلنی خانه ملت برای بررسی علل نوسانات موجود در بازار ارز خبر داد و گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است نشست غیرعلنی پارلمان برای بررسی وضعیت بازار ارز و نوسانات موجود در این بازار روز یک‌شنبه 23 اردیبهشت برگزار شود. وی افزود: از کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس، وزارت امور اقتصادی و دارایی و نیز بانک مرکزی برای حضور در نشست غیرعلنی مجلس جهت بررسی وضعیت بازار ارز دعوت کرده‌ایم. نماینده گرمسار در مجلس با اشاره به جزئیات چگونگی برگزاری جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی وضعیت بازار ارز اظهار کرد: قرار است روسای کمیسیون‌های اقتصادی مجلس در این نشست سخنرانی کرده و دیدگاه‌های خود را پیرامون وضعیت بازار ارز مطرح کنند. عضو هیات‌رییسه مجلس در پایان با تاکید بر اینکه بازار ارز نیازمند ساماندهی است، خاطرنشان کرد: مجلس از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای ساماندهی وضعیت بازار ارز استفاده کرده و در این مسیر راهکارهای لازم را نیز به دولت ارائه می‌دهد.

 صنعت بیمه تابع ارز مبادله‌ای

همچنین معصوم ضمیری، مدیرعامل بیمه پاسارگاد در نشست بررسی نوسانات نرخ ارز بر صنعت بیمه که در سندیکای بیمه‌گران برگزار شد، گفت: از نظر مقررات ارزی، صنعت بیمه تابع دریافت ارز مبادله‌یی است و نیازهای خود را از بانک مرکزی و با تایید بیمه مرکزی دریافت می‌کند. مدیرعامل بیمه پاسارگاد اعلام کرد: شرکت‌هایی که دارایی یا منابع ارزی دارند از تسعیر ارز بهره‌مند می‌شوند ولی شرکت‌هایی که باید خسارت به ارز پرداخت کنند، بدهی آنها افزایش می‌یابد. ضمیری خاطرنشان کرد: حق بیمه اتکایی باید به ارز پرداخت شود و به همین دلیل حق بیمه دریافتی نیز افزایش می‌یابد. مدیرعامل بیمه پاسارگاد توضیح داد: اگر شرکت‌های بیمه در زمان عقد قرارداد، افزایش نرخ ارز را پیش بینی نکرده باشند باید با نرخ بالاتر خسارت بپردازند. وی افزود: شرکت‌های بیمه تلاش می‌کنند تا در زمان عقد قرارداد یک نرخ ارز ثابت را لحاظ کرده و آن را ملاک قرار دهند.

 چالش نقدینگی

همچنین محمد آسوده، مدیرعامل بیمه اتکایی ایرانیان اظهار کرد: افزایش نرخ ارز در صورت‌های مالی شاید مثبت باشد اما نقدینگی برای شرکت‌ها به همراه نخواهد داشت زیرا دارایی ٣٧٠٠تومانی آنها به ٤٢٠٠تومان افزایش می‌یابد ولی نقدینگی به همراه ندارد.

آسوده با اشاره به قاعده نسبی و ماده ١٠ قانون بیمه گفت: در صورتی که دارایی به کمتر از ارزش واقعی بیمه شده باشد به تناسب خسارت کمتری دریافت می‌کند. وی بیمه‌نامه‌های داخلی را به 3 دسته بیمه‌نامه‌های ریالی، بیمه‌نامه‌های ارزی و بیمه‌نامه‌های با نرخ ثابت ارز تقسیم کرد و افزود: حق بیمه برخی از این بیمه‌نامه‌ها زودتر و برخی دیرتر به افزایش نرخ ارز حساس هستند.

 

ارسال نظر