افزایش 34 درصدی تقلب بانکی در خاورمیانه

۱۳۹۷/۰۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۳۰۵
افزایش 34 درصدی تقلب بانکی در خاورمیانه

تمرکز هکرها در خاورمیانه روی کارت‌های اعتباری بانک‌ها و سیستم‌های پرداخت

گروه بانک و بیمه  احسان شمشیری  

موسسه امریکایی PwC که در سه حوزه حسابرسی، خدمات و مشاوره مالیاتی تحقیق می‌کند و در مجلات خود، به تجزیه و تحلیل‌های مستمر در موضوعات موثر بر کسب و کار صنعت بانکداری، فناوری‌ها و بهداشت مشغول است و نتایج و راهکارهای آن را به بانک‌ها، موسسات مالی، شرکت‌های فناوری و بهداشتی توصیه می‌کند، اخیرا در یک نظر سنجی از موسسات مالی منطقه خاورمیانه و منا نتیجه گرفته که این موسسات هدف اقدامات متقلبانه هکرها در سوءاستفاده از کارت‌های اعتباری قرار گرفته‌اند.

به گزارش «تعادل»، نتایج این نظرسنجی موسسه PwC که به تازگی منتشر شده، نشان می‌دهد که در سال 2018 جرایم مالی در منطقه خاورمیانه بیشتر روی تقلب از کارت‌های اعتباری بوده و نسبت به سال 2016 تعداد موارد تقلب مالی 34درصد افزایش یافته است.

بیشتر پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی بدافزارها، سوءرفتارهای تجاری و تقلب توسط مصرف‌کنندگان را از دلایل این نوع جرایم می‌دانند که باعث شده سازمان‌ها به‌دنبال افزایش تجهیزات فناورانه ضدتقلب باشند تا با گسترش سرمایه‌گذاری و استفاده از آن بتوانند در مقابل حملات سایبری از خود مراقبت کنند. براساس تحقیقات صورت گرفته، افزایش فاصله تبعاتی و فشارهای اجتماعی و اقتصادی که در منطقه منا در حال افزایش است، باعث شده تا تمرکز بر تقلب و مسائل مربوط به جرایم اقتصادی در سراسر منطقه خاورمیانه افزایش یابد. به‌طوری‌که 34درصد از پاسخ‌دهندگان گزارش دادند که شاهد تقلب یا جرایم اقتصادی در 24 ماه گذشته بوده‌اند و 82درصد موافقند که استفاده از تکنولوژی برای نظارت بر زمان وقوع در مبارزه با تقلب کمک می‌کند.   البته میانگین جرایم گزارش شده در خاورمیانه 48درصد است که کمی کمتر از میانگین جهانی جرایم اقتصادی 52درصدی است. همچنین تقلب و جرایم بیشتر توسط عوامل داخلی در داخل کشورها صورت می‌گیرد و مدیران ارشد و اصلی بنگاه‌های اقتصادی عامل 62درصد تقلب‌ها گزارش شده‌اند. علاوه بر این، نسبت سازمان‌هایی که در طول 24 ماه گذشته میزان تقلب و ارزیابی ریسک اقتصادی را انجام داده‌اند، در سال 2018 به 77درصد رسیده که از 47درصد در سال 2016 بیش از 30درصد افزایش یافته است.

پیشگیری و کشف تقلب در سازمان‌ها یک کار آسان نیست وعلاوه بر سرمایه‌گذاری در کنترل و فناوری شامل تمرکز بر فرهنگ و مردم است. نتایج نظرسنجی روی نیاز به فکر کردن در زمان باز کردن پیام‌های جی‌میل و ایمیل هم جالب است به‌طوری‌که، 52درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند هنگام استفاده از ایمیل باید به تقلب و هک توجه ویژه‌یی داشت. موسسات مالی خاورمیانه گزارش داده‌اند بودجه‌یی که برای مقابله با تقلب و مبارزه با تقلب و جرایم اقتصادی در طول 24 ماه گذشته اختصاص داده شده است، به اندازه سطح جهانی است و در 24 ماه آینده، بیش از رقم کنونی خواهد بود که نشان می‌دهد تمرکز بر تقلب در خاورمیانه بیشتر از سایر نقاط جهان است.  بانک‌های خاورمیانه در حقیقت مورد توجه هکرهایی هستند که روی تقلب کارت اعتباری تمرکز دارند. هکر مجبور نیست لزوما به بانک به‌طور مستقیم حمله کند بلکه از طریق یک مشتری و با ترک خوردن یک شبکه به اندازه کافی داده‌های مشتری را دریافت می‌کند.  همان‌طور که هکرها دقیق‌تر و دقیق‌تر می‌شوند، بانک‌ها باید در سیستم‌های اطلاعاتی مناسب سرمایه‌گذاری کنند. مشارکت نهادها و شرکت‌های فعال با دولت در مقررات‌گذاری و اجرای برنامه‌های یکپارچه در انطباق شرکت‌ها با قوانین سایبری و همکاری و هماهنگی بیشتر با آن ضروری است.  بخش مالی در منطقه منا اکنون به‌طور غیرقابل برگشت به ارتباطات و اینترنت بستگی دارد. سطح امنیت در سطح امنیت بانک‌های خاورمیانه متنوع است و بلوغ هر بازار در بخش مالی متفاوت است. مثلا KSA و امارات‌متحده‌عربی بازار‌های بزرگ‌تری هستند که به‌شدت در امنیت سایبری سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما کشورهای دیگر خاورمیانه باید پیروی کنند. امروزه امنیت سایبری نه تنها حفاظت از اطلاعات در قالب داده‌های دیجیتالی است، بلکه گوشی‌های موبایل شبکه‌های مرتبط رایانه‌ها و پورتال‌هایی که دسترسی به این داده‌ها را حمل و فعال می‌کند را نیز شامل می‌شود.

بعضی کسب و کارها به‌طور کامل از بین رفته‌اند و بعضی آنچنان عوض شده‌اند که جز اسم‌شان چیزی از سبک گذشته را یدک نمی‌کشند. شغل‌ها و برنامه‌های جدیدی به عنوان استارت‌آپ در جوامع بروز و ظهور یافته و در حال گسترش است. این استارت‌آپ‌ها گاهی با تکنولوژی همراه می‌شوند و با استفاده از تکنولوژی در ساختار خود ایجاد جذابیت، درآمدزایـی و پیشرفت می‌کنند.

اما بانک‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیسـتند، استفاده از تکنولوژی در بین بانک‌ها نیز وجود دارد و بیشتر از اینکه یک ضرورت برای بانک‌ها باشد در حـال حاضـر بـه یـک نیـاز تبدیـل شـده و بانک‌ها بـرای همراهـی بـا مـردم و بـرآورده کـردن نیـاز‌های آنـان و همچنیـن بـرای کسـب درآمـد بیشـتر و راحـت‌تر بـه سـمت اسـتفاده از تکنولـوژی‌ها در کارهـای خـود رفتـه‌اند. بر این اساس لازم است که روش‌های مقابله با هکرها و تقلب در کارت‌های اعتباری را پیگیری کنند.

 

ارسال نظر