طرح دو‌فوریتی مجلس برای اصلاح سیاست‌های ارزی

۱۳۹۷/۰۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۳۰۴
طرح دو‌فوریتی مجلس برای اصلاح سیاست‌های ارزی

تحویل یک میلیون سکه در 3 روز

گروه بانک و بیمه  محسن شمشیری

هر چند که براساس اعلام مدیرکل نشر و ریالی بانک مرکزی، پیش‌فروش سکه در سررسیدهای مختلف از روز دوشنبه 17 اردیبهشت 97 تا اطلاع ثانوی متوقف شده و این موضوع می‌تواند باعث اثر روانی بر بازار طلا و سکه و افزایش نرخ سکه و طلا شود، اما به‌دنبال انتشار خبر تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده از سوی بانک مرکزی به بانک ملی برای تحویل به مردم قبل از تاریخ 26 اردیبهشت 97 و همچنین ارائه طرح دو فوریتی ارزی مجلس، نرخ سکه و طلا روز دوشنبه 17 اردیبهشت نزولی شد و سکه طرح جدید که روز یک‌شنبه بین 2 میلیون و 130 تا 2 میلیون و 280هزار تومان معامله شده بود، روز دوشنبه

17 اردیبهشت 97 به 2 میلیون و 10 هزار تا

2 میلیون و 100 هزار تومان کاهش یافت و انتظار می‌رود با عرضه بیشتر سکه‌های پیش‌فروش شده در هفته‌های بعد به بازار، قیمت سکه با کاهش بیشتری همراه باشد.

به گزارش «تعادل»، برخی طلافروشان در گفت‌وگو با خبرنگار ما اعلام کردند: وقتی نرخ‌ها رو به افزایش است و ریسک کاهش آن وجود دارد، طلافروشی‌ها سعی می‌کنند که طلا بفروشند و وقتی قیمت نسبت به روزهای قبل کاهشی می‌شود، به خریدار تبدیل می‌شوند و سعی می‌کنند که بیشتر خرید کنند. درنتیجه فاصله بین نرخ خرید و فروش سکه که در شرایط ثبات نرخ‌ها، بین 10 تا 30 هزار تومان بوده، اکنون به 80 تا 100 هزار تومان رسیده و همین موضوع باعث نارضایتی خریداران سکه و رکود و کاهش خرید و فروش می‌شود.

بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود که با کاهش نرخ سکه و همچنین افزایش عرضه سکه از طریق پیش‌فروش‌های انجام شده، طلافروشی‌ها به خریدار سکه تبدیل شوند و همین موضوع باعث کاهش بیشتر قیمت سکه در هفته‌های آینده خواهد شد. مگر آنکه اخبار دیگری این شرایط را به‌هم بزند و باعث رشد دوباره نرخ ارز حاشیه بازار و نرخ سکه شود.

عده‌یی از طلافروشی‌ها نیز معتقدند که با پیگیری طرح دو فوریتی مجلس و اثرگذاری بر نرخ حاشیه بازار ارز، انتظار می‌رود که نرخ سکه در روزهای آینده کاهش یابد. زیرا علاوه بر عرضه و تقاضای سکه و تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده به مردم، می‌توان انتظار داشت که کاهش نرخ اونس جهانی طلا به‌دنبال اعلام خبر کاهش نرخ بیکاری در امریکا به زیر 4درصد و کاهش نرخ ارز حاشیه بازار، اثرات مختلفی بر قیمت سکه در روزهای آینده داشته باشد.

یکی از طلافروش‌ها به خبرنگار ما گفت: بهتر است روند تزریق سکه و طلا به صورت تدریجی ادامه یابد و پیش‌فروش‌ها و حراج سکه بار دیگر از سر گرفته شود زیرا در شرایط نبود بازار ارز و خرید و فروش ارز، بازار طلا نباید با کاهش عرضه همراه باشد.

این گفته فعالان بازار طلا را اگر در کنار خبر فروش 9 میلیون تن طلا در سه ماهه بهمن 96 تا فروردین 97 قرار دهیم به این نتیجه خواهیم رسید که در حال حاضر موج قابل‌توجهی از نقدینگی روانه بازار طلا شده و در نبود جذابیت‌های بورس، بازار مسکن، ارز، خودرو و... خرید دارایی دیگری در دستور کار نیست و خریداران سعی می‌کنند برای حفظ ارزش پول خود یا تبدیل ریال به دارایی و سفته‌بازی و کسب سود و... به سمت بازار سکه و طلا بروند و این موضوع نباید از نظر دولت دور باشد.

در حال حاضر با وجود افزایش بی‌رویه قیمت مسکن، بازار ملک دچار رکود شده و خرید و فروش‌ها عملا متوقف شده و توان خرید برای کم‌درآمدها و متقاضیان واقعی وجود ندارد و در عین حال سفته‌بازی و دلالی مسکن نیز بدون تزریق نقدینگی و متقاضی واقعی با رونق مواجه نمی‌شود و رشد بی‌رویه قیمت‌ها عملا سودآوری و امکان عرضه و تقاضا را کاهش داده است.

در هر حال، معاملات بازار طلا نشان می‌دهد که روز دوشنبه، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران با ۸۲ هزار تومان کاهش ۲میلیون و ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان تا 2 میلیون و 100هزار تومان تعیین شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۵۸ هزار تومان افت، یک میلیون و ۹۸۵ هزار تومان تا 2 میلیون تومان

داد و ستد شد.

همچنین هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۳۰هزار تومان کاهش قیمت یک میلیون و ۳۳ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۵ هزار تومان افت در مدت مشابه ۶۲۵ هزار تومان معامله شد. هر قطعه سکه گرمی نیز با کاهش یک هزار تومانی نسبت به ۳۸۳هزار تومان معامله شد. قیمت هر اونس طلا نیز روز دوشنبه هزار و ۳۱۳ دلار و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با افت ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومانی به قیمت ۱۹۴هزار و ۶۰۰ تومان ارزش‌گذاری شد. در حالی که روز یک‌شنبه قیمت هر گرم طلا تا ۲۰۷ هزار تومان و قیمت هر سکه بهار آزادی تا ۲ میلیون و 200هزار تومان افزایش یافته بود.

در بازار ارز رسمی نیز قیمت هر دلار امریکا بدون تغییر نسبت به روزهای گذشته ۴ هزار و ۲۰۰تومان تعیین شده است. همچنین نرخ یورو با ۴تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۵ هزار و ۲۹ تومان و هر پوند نیز با ۱۴ تومان رشد ۵ هزار و ۶۹۵تومان تعیین شد.

 پیش‌فروش سکه متوقف شد

همچنین مدیرکل نشر و ریالی بانک مرکزی اعلام کرد: پیش‌فروش سکه در سررسیدهای مختلف از دوشنبه 17 اردیبهشت 97 تا اطلاع ثانوی متوقف می‌شود

مسعود رحیمی اظهار داشت: از زمان آغاز پیش‌فروش سکه از سوی بانک مرکزی در شعب بانک ملی ایران، تاکنون هفت میلیون سکه پیش‌فروش شده و برآورد ما این است که با تزریق آنها به بازار، قیمت‌ها متعادل می‌شود.

وی اظهار داشت: نخستین موعد سررسید سکه‌های پیش‌فروش شده یک ماهه 26 اردیبهشت ماه است که باتوجه به اینکه در آستانه نزدیک شدن به این موعد هستیم، همه سکه‌های پیش‌فروش شده تحویل بانک ملی ایران شده است.

وی افزود: در سه روز نخست توزیع، بالغ بر یک‌میلیون سکه توزیع خواهیم کرد که حسب دستور رییس کل بانک مرکزی بنا شد این توزیع حتی زودتر از 26 اردیبهشت ماه انجام شود و مردم می‌توانند سر موعد و حتی زودتر سکه خود را تحویل بگیرند.

این مقام مسوول تاکید کرد: همان‌گونه که بانک مرکزی بارها اعلام کرده، ایفای تعهدات خود در قبال مردم مهم‌ترین اصل است.

وی میزان پیش‌فروش سکه را بالغ بر 7میلیون قطعه برآورد کرد و گفت: از آنجا که نیاز است در قبال پیش‌فروش بتوانیم تعهدات خود را انجام دهیم و کیفیت بالای ضرب سکه را نیز حفظ کنیم، قرار شد از 17 اردیبهشت به‌طور موقت پیش‌فروش سکه متوقف شود.

رحیمی تاکید کرد: مهم‌ترین محدودیت ما انجام ضرب سکه است که بتوانیم سر موعد ضرب کنیم و تحویل مردم دهیم ضمن آنکه به نظر می‌رسد با ورود این تعداد سکه، بازار متعادل شود.

وی افزود: ما از نظر موجودی طلای خام در خزانه بانک مرکزی هیچ محدودیتی نداریم و به میزان کافی طلا وجود دارد اما به هر حال بانک مرکزی به رصد بازار ادامه می‌دهد و در صورتی که نیاز به مداخله ببیند، چه از طریق حراجی و چه پیش‌فروش سکه بار دیگر اقدام خواهد کرد.

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی درباره حباب قیمتی موجود در بازار سکه نیز گفت: به نظر می‌رسد بخش عمده‌یی از حباب ایجاد شده ناشی از هیجان‌های بازار است و معادلات اقتصادی در آن تاثیری ندارد. رحیمی تاکید کرد: با توزیع زودتر از موعد سکه‌ها این پیام را به بازار می‌دهیم که بانک مرکزی به تعهد خود پایبند است.

 نرخ سکه و طلا واقعی نیست

از سوی دیگر محمد کشتی‌آرای رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر معتقد است که قیمت‌های سکه و طلا در بازار در حال حاضر واقعی نبوده و تحت تاثیر التهابات و شایعه‌هاست. نوسانات اخیر قیمت سکه و طلا در بازار تحت تاثیر اخبار سیاسی و اقتصادی مبنی بر تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده است.

وی ادامه داد: در صورت ورود سکه‌های پیش‌فروش شده به بازار قیمت‌ها در بازار کاهش خواهد یافت و دلیل دیگر نوسانات شدید چند روزه بازار تقاضای موجود در بازار بوده است. قیمت‌های جهانی طلا تغییر نکرده و نوسانات بازار در حال حاضر به خاطر تقاضاهای داخلی و اخبار سیاسی و اقتصادی است و هیچ ربطی به قیمت‌های جهانی ندارد.

 ارائه طرح دو فوریتی ساماندهی بازار ارز به مجلس

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طرح دو فوریتی مجلس برای اصلاح سیاست‌های ارزی پس از برگزاری جلسه مشترک کمیسیون اقتصادی با معاون اول رییس‌جمهوری و تیم ارزی دولت به صحن علنی مجلس تقدیم خواهد شد. هدف از این طرح دو فوریتی؛ تقویت نقاط قوت تصمیمات جدید ارزی دولت و رفع نقاط ضعف و همچنین اقدامات تخصصی در راستای ساماندهی بازار ارز است. محورهای طرح دو فوریتی ارزی به زودی در ضمن متن نهایی اعلام می‌شود.

به گزارش خانه‌ملت، محمدرضا پورابراهیمی‌داورانی از برگزاری نشست ویژه این کمیسیون با حضور رییس مجلس برای تهیه طرح دو فوریتی ارزی خبر داد و گفت: روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با علی لاریجانی رییس مجلس جلسه داشت و موضوعات مختلف و کارشناسی درباره طرح دو فوریتی مجلس برای ساماندهی بازار ارز مطرح و بررسی شد. مقرر شد نشست مشترک اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با تیم ارزی دولت در رابطه با طرح دو فوریتی مجلس برای ساماندهی بازار ارز انجام شود تا جمع‌بندی‌های نهایی در این خصوص صورت گیرد که براساس آن نقاط قوت طرح تقویت و نقاط ضعف طرح مذکور رفع شود.

طرح دو فوریتی مجلس برای اصلاح سیاست‌های ارزی پس از برگزاری جلسه مشترک کمیسیون اقتصادی با معاون اول رییس‌جمهور و تیم ارزی دولت به صحن علنی مجلس تقدیم خواهد شد.

وی افزود: پس از جمع‌بندی نهایی در این جلسه طرح ۲ فوریتی ارزی ظرف ۴۸ساعت راهی صحن علنی می‌شود. بعدازظهر یک‌شنبه نشست غیرعلنی کمیسیون اقتصادی در خصوص وضعیت ساماندهی بازار ارز برگزار شد. در این نشست ابعاد، وضعیت و راهکارهای ساماندهی بازار ارز و همچنین نقاط ضعف و قوت اقدامات ارزی دولت و اقدامات مورد نیاز در آینده بررسی شد. بنا به تصمیم اعضا طی نشستی با رییس مجلس گزارش‌های واصله از بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین گزارش کمیسیون اقتصادی را به آقای لاریجانی ارائه دادم. پیرو این جلسه مقرر شد؛ صبح دوشنبه نشست فوق‌العاده و غیرعلنی اعضای کمیسیون اقتصادی با رییس مجلس برای بررسی آخرین تحولات بازار ارز و بررسی نقاط قوت و ضعف تصمیمات ارزی دولت برگزار شود.

 پیمان‌های پولی دوجانبه

از سوی دیگر برخی کارشناسان برای دور زدن تحریم‌های ارزی و کاهش مشکلات بازار ارز راهکارهای مختلفی را ارائه می‌دهند. در این رابطه مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات گفت: در حال حاضر به دلیل اینکه ما تحریم دلاری هستیم و نمی‌توانیم با این ارز مبادلاتمان را انجام دهیم باید تا جایی که امکان دارد از پیمان‌های پولی دوجانبه بهره ببریم.

کمال سیدعلی در خصوص پیمان‌های پولی دوجانبه در اقتصاد ایران،اظهار کرد: سلطه دلار در دنیا بسیار قوی است و حتی کشورهای بزرگ برای نگهداری ذخایر ارزی باید میزانی از آن را به دلار ذخیره‌سازی کنند. در حال حاضر به دلیل اینکه ما تحریم دلاری هستیم و نمی‌توانیم با این ارز مبادلاتمان را انجام دهیم باید تا جایی که امکان دارد از پیمان‌های پولی دوجانبه بهره ببریم. مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با بین اینکه چین درصدد جهانی کردن یوان است، گفت: کشورهای دنیا به این مساله پی برده‌اند که صرفا اتکا به دلار ممکن است آسیب‌پذیری‌هایی را در آینده برای آنها به وجود آورد.

سیدعلی بیان داشت: از سال ۲۰۱۰ ما پیمان پولی امضا کرده‌ایم که بسیاری از آنها اجرایی نشده و در این راستا باید آسیب‌شناسی صورت بگیرد. معاون سابق ارزی بانک مرکزی تصریح کرد: در شرایط عادی ما در خصوص پیمان‌های پولی دوجانبه مشکلی نداریم، اما در حال حاضر به دلیل وجود محدودیت‌هایی بانک‌های خصوصی بعضی از کشورها به علت تحریم با ما همکاری نمی‌کنند.

 

 

ارسال نظر