«نیما» رونمایی می‌شود

۱۳۹۷/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۴۲۵

سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) که با هدف تسهیل تامین ارز برای خریداران و فروشندگان ایجاد شده، امروز دوشنبه 3 اردیبهشت 97 رونمایی می‌شود.

این سامانه با قابلیت تنظیم‌شوندگی و سیاست‌گذاری، تمام منابع و مصارف ارزی کشور را در یک محل جمع می‌کند و بر اساس ترجیحات متقاضی و اولویت‌های سیاست‌گذار عرضه و تقاضا تلاقی می‌کنند. سامانه نیما امکان رصد لحظه‌یی بازار ارز را برای سیاست‌گذار فراهم کرده و اجازه مداخله موثر حاکمیتی را در این بازار می‌دهد.

سه ویژگی مهم این سامانه فراهم کردن داده‌های کامل و واقعی از عرضه و تقاضای ارز، فرآیند تامین منابع و تخصیص مصارف ارزی در ساختاری یکپارچه و ایجاد پیوند بین فرآیند تجارت خارجی کشور از ثبت‌سفارش تا ترخیص کالا هستند. همچنین این سامانه قابلیت پوشش نیازهای خرد مردم نظیر ارز مسافرتی، درمانی و دانشجویی را دارد. به گفته رییس کل بانک مرکزی، ساختار نیما بر اساس چهار بازیگر عمده شامل واردکنندگان کالا و خدمات به عنوان متقاضیان ارز، صادرکنندگان کالا و خدمات شامل دولت به عنوان صادرکننده نفت، واسطه‌گران شامل بانک‌ها و صرافی‌ها و سیاست‌گذار ارزی که بر اساس پیش‌بینی منابع و مصارف نرخ و دامنه آزادی نرخ‌ها، اولویت‌ها و سقف مصارف شکل گرفته است را کنترل می‌کند. با عملیاتی شدن نیما رویکرد واکنشی سیاست‌گذار به رویکرد کنشی تبدیل می‌شود و پیش از بروز التهابات ارزی با کنترل تقاضای موثر و هدایت بهینه منابع نوسانات هیجانی، مقطعی و سیستمیک در آن قابل کنترل است. نیما همچنین با سامانه جامع تجارت وزارت صنعت و پنجره واحد نظام فرامرزی پیوسته مرتبط است.

از سوی دیگر نقش صرافی‌ها و بانک‌ها در سامانه نیما به عنوان واسطه منابع و مصارف ارزی است. بر این اساس نقش شبکه صرافی‌ها در سامانه، مکمل نقشی است که بانک‌ها برعهده دارند و بر اساس نیازهای اعلام شده واردکنندگان امکان تخصیص اولویت‌بندی یا عدم تخصیص ارز به آنها توسط سیاست‌گذاران وجود دارد.

 

ارسال نظر