پیش ‌فروش 3 ماهه سکه هم متوقف شد

۱۳۹۷/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۴۲۳

گروه بانک و بیمه|

به دنبال محدودیت در ضرب سکه که موجب توقف پیش‌فروش سکه یک ماهه شد از صبح یک‌شنبه 2 اردیبهشت 97 نیز اعلام شد که پیش‌فروش سکه تمام بهار آزادی 3ماهه که با قیمت یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان عرضه می‌شد هم متوقف شده است.

به گزارش«تعادل» قیمت پیش‌فروش سکه با سررسید 6 ماهه یک میلیون و 475هزار تومان، 9ماهه یک میلیون و 410هزار تومان، یک‌ ساله یک میلیون و 245هزار تومان و دو ساله یک میلیون و 160هزار تومان اعلام شده است. مراجعه به چندین شعبه مختلف بانک ملی ایران حاکی از آن است که این بانک پیش‌فروش سکه تمام بهار آزادی برای دوره 3ماهه را متوقف کرده است. با این حال پیش‌فروش سکه برای دوره‌های ۶ ماهه، ۹ماهه، یک ساله، ۱۸ماهه و دو ساله همچنان با نرخ‌های مصوب اعلام شده از سوی بانک مرکزی ادامه دارد.

پیش‌تر و در تاریخ ۲۹فروردین ماه سال جاری پیش‌فروش سکه یک ماهه نیز متوقف شده بود. از روز ۲۲فروردین ماه و همزمان با اجرای سیاست جدید دولت و بانک مرکزی برای یکسان‌سازی نرخ ارز پیش‌فروش سکه در تمامی شعب بانک ملی ایران نیز آغاز شده بود.

مسعود رحیمی، مدیرکل نشر و ریالی بانک مرکزی روز گذشته اعلام کرد: با توجه به استقبالی که از پیش‌فروش با موعد یک ماهه شده است و محدودیت‌های خطوط تولید سکه طلا در ضرابخانه، پیش‌فروش با سررسید یک ماهه متوقف شد. وی افزود: بانک مرکزی از ماه‌های پایانی سال قبل با اتخاذ اقداماتی برای مدیریت نقدینگی و تنظیم بازار ارز به صورت کلی و خاصه ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای سکه بهار آزادی در کشور، اقداماتی ازجمله برگزاری حراج سکه طلا از طریق بانک کارگشایی و متعاقب آن ارائه طرح پیش‌فروش سکه بهار آزادی با سررسیدهای زمانی مختلف را انجام داد. به گفته این مقام مسوول در بانک مرکزی از ابتدای برگزاری حراج سکه در بانک کارگشایی تا تاریخ ۲۰فروردین‌ ماه سال جاری در مجموع تعداد ۲۶۰هزار سکه تمام بهار آزادی و ۲۲۵هزار سکه نیم بهار آزادی در بازار عرضه شد. به عبارت دیگر 485هزار سکه در بانک کارگشایی تا 20فروردین فروخته شده است.

 900 هزار پیش ‌فروش و 500 هزار حراج سکه

آمارهای منتشر شده در فروردین 97 نیز نشان می‌دهد که از ابتدای بهمن 96 تا اواخر فروردین حدود 900هزار پیش‌فروش سکه و نزدیک به 500 هزار حراج سکه صورت گرفته است.

قبل از 28بهمن و در طرح اولیه پیش‌فروش بیش از 56 هزار قطعه سکه با پیش‌دریافت 10میلیون ریال به ازای هر قطعه سکه پیش‌فروش شده بود تا مابه‌التفاوت قیمت آن در زمان تحویل دریافت شود. طرح پیش‌فروش سکه در قالب جدید نیز که از 28بهمن ماه 96 آغاز شد در بیش از 1131شعبه منتخب بانک ملی و حراج سکه در بانک کارگشایی در دستور کار قرار گرفت و براساس برآوردهایی که تاکنون در مورد تعداد پیش‌فروش و حراج سکه صورت گرفته نزدیک به 900هزار پیش‌فروش و بیش از 500 هزار حراج سکه صورت گرفته که روی هم رقمی بیش از یک میلیون و 400هزار قطعه سکه را شامل می‌شود.

برآوردها نشان می‌دهد که حدود 820 هزار قطعه سکه از 28بهمن تا 18فروردین در واحدهای بانک ملی ایران پیش‌فروش شده است. در این مدت حدود ۲۲۸هزار قطعه سکه تمام بهار آزادی به صورت 6 ماهه و حدود ۵۹۲ هزار قطعه سکه تمام بهار آزادی به صورت یک ساله پیش‌فروش شده است. این تعداد سکه را ۱۶هزار و ۹۸۹نفر خریداری کرده‌اند. به گفته مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی حدود 600 هزار سکه در 15روز اول اجرای طرح پیش‌فروش شده است. بر این اساس مردم در 15روز اول به میزان 800 میلیارد تومان سکه خریده‌اند. آمار فروش در روزهای اول پیش‌فروش سکه متفاوت و از ۲۸هزار فقره تا ۱1۰هزار سکه اعلام شده است. مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی در این زمینه گفت: برخی از روزها 27تا 30هزار سکه و برخی از روزها تا 110هزار سکه پیش‌فروش شده است. پیش‌فروش سکه برای سررسید 6 ماهه به نرخ ۱۴میلیون ریال و برای سررسید یک ساله به نرخ ۱۳میلیون ریال انجام می‌شد.همچنین در حراج‌های بانک کارگشایی نیز بیش از ۴۰۰هزار قطعه سکه به فروش رفته و 3روز در هفته انجام می‌شود.

 ثبات قیمت سکه و ارز در بازار

روز یک‌شنبه 2 اردیبهشت 97 درحالی که اونس جهانی به 1335دلار کاهش یافته، سکه بهار آزادی طرح جدید بدون تغییر نسبت به روز شنبه یک میلیون و ۸۴۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۱۰هزار تومان افت قیمت نسبت به مدت مشابه یک میلیون و ۷۶۵هزار تومان داد و ستد شد.

همچنین هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۳هزار تومان افزایش قیمت ۸۹۴ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی بدون تغییر قیمت در مدت مشابه ۵۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. هر قطعه سکه گرمی نیز بدون تغییر قیمت در مدت مشابه ۳۵۶هزار تومان فروخته شد. هر گرم طلای ۱۸عیار نیز با یک هزار و ۶۰۰ تومان افت ۱۷۰هزار و ۴۰۰تومان ارزش‌گذاری شد. در بازار ارز نیز براساس اعلام بانک مرکزی، قیمت هر دلار امریکا بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۴هزار و ۲۰۰تومان تعیین شده بود. همچنین نرخ یورو ۵ هزار و ۱۶۱تومان و هر پوند نیز ۵ هزار و ۸۸۱ تومان تعیین شد که تغییری نسبت به روز گذشته نداشت.

 خرید و فروش ارزهای مجازی ممنوع

براساس بخشنامه بانک مرکزی خرید و فروش انواع ارزهای رمزنگاری شده یا دیجیتال توسط شبکه بانکی و پرداخت یا از طریق ابزارهای این نهادها رسما ممنوع شد. حوزه مدیریت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی اواخر فروردین ماه این بخشنامه را به شبکه بانکی ابلاغ کرده است. تا پیش از این ارزهای رمزنگاری شده از مسیر کانال‌های فضای مجازی و سایت‌ها معامله می‌شد.

 

ارسال نظر