پیشنهاد ایجاد حساب سپرده‌گذاری سکه در ستاد ارزی

۱۳۹۷/۰۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۰۲۰

گروه بانک و بیمه

روز دوشنبه 27فروردین 97 نرخ رسمی دلار بدون تغییر 4200تومان درج شد اما پوند با 111ریال افزایش 5990.8 تومان و یورو با رشد 16ریالی 5182.4 تومان قیمت‌گذاری شد. به گزارش «تعادل» هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۴۳هزار تومان افزایش یک میلیون و ۸۲۶هزار تومان در بازار تعیین شد همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم بدون تغییر قیمت یک میلیون و ۷۳۹هزار تومان داد و ستد شد.

هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۱۰هزار تومان افزایش ۸۸۶ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی با ۵ هزار تومان رشد در مدت مشابه ۵۶۰ هزار تومان معامله شد. همچنین هر قطعه سکه گرمی بدون تغییر نسبت به مدت مشابه ۳۵۲هزار تومان فروخته شد. هر گرم طلای ۱۸عیار نیز با افزایش ۵ هزار و ۱۰۰تومانی به قیمت ۱۷۲هزار و ۶۰۰ تومان ارزش‌گذاری شد.

 پیشنهاد ایجاد حساب سپرده‌گذاری سکه

 از سوی دیگر معاون اول رییس‌جمهور در جلسه ستاد اقتصادی ساماندهی مسائل ارزی کشور اظهار کرد: حفظ ذخایر و منابع بانک مرکزی به عنوان پس‌انداز ملی از اولویت‌های دولت است که با اجرای سیاست‌های ارزی اتخاذ شده این مقصود حاصل خواهد شد.

معاون اول رییس‌جمهور از بانک مرکزی خواست با ایجاد حساب سپرده‌گذاری سکه همانند سپرده‌گذاری ارزی در بانک‌ها اقدام لازم را انجام دهد تا مردم بتوانند با سپرده‌گذاری طلا و سکه نزد بانک‌ها، سود این سپرده‌گذاری‌ها را نیز دریافت کنند. ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی نیز با اشاره به میزان پیش‌فروش سکه و استقبال مردم در روزهای اخیر گفت: برای از بین بردن حباب قیمت در بازار طلا و سکه بانک مرکزی به پیش‌فروش سکه ادامه خواهد داد.

در این جلسه که وزرای امور اقتصادی و دارایی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت و روسای سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی و معاون اقتصادی رییس‌جمهور و دستیار ارشد اقتصادی رییس‌جمهور حضور داشتند پیرامون نحوه عرضه و قیمت سکه در بازار و تخصیص مابه‌التفاوت واردات دارو و کالاهای اساسی بحث و تبادل نظر و تصمیمات لازم اتخاذ شد. در این جلسه همچنین مقرر شد، قیمت دارو با توجه به پرداخت مابه‌التفاوت ۴۰۰تومانی به ازای هر دلار برای واردات دارو افزایش پیدا نکند.

 نوسان دلار ۵ تا ۶ درصد

 همچنین رییس کل بانک مرکزی پس از جلسه ستاد اقتصادی دولت گفت: نرخ ۴۲۰۰تومان برای دلار ثابت نخواهد بود و براساس مدل مدیریت شناور شده با متغیرهای اقتصادی تغییر خواهد کرد اما این نوسانات حدود ۵ تا ۶ درصد است. این طرح در همین مدت کم نیز اثربخشی خود را نشان داده البته در برخی زمینه‌ها هنوز ابهاماتی وجود دارد که به این معنا نیست که در مدل دیده نشده باشد. وی افزود: به همین علت یک کمیته دایمی در بانک مرکزی تشکیل شده تا با رصد مداوم بازار، ابهامات و مشکلات این طرح را رصد و حل کند. سیف با بیان اینکه درحال حاضر تعادل خوبی بین منابع و مصارف ارزی داریم، گفت: به غیر از دو عامل قاچاق و انتقال سرمایه که اختلالاتی در بازار ارز ایجاد کرده بود در بقیه موارد در شرایط مطلوبی به سر می‌بریم و این مدل جدید با این نرخ تعیین شده، پاسخگوی همه نیازهای کشور خواهد بود. از سوی دیگر مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی درباره منع صرافی‌ها از خرید و فروش ارز براساس سیاست‌های جدید ارزی گفت: تا اطلاع ثانوی فقط دو نقش عمده برای صرافی‌ها در نظر گرفته شده که یکی بحث انتقال ارز و دوم خرید ارز حاصل از صادرات غیرنفتی است. صرافی‌های مجاز در سامانه یکپارچه معاملات ارزی تعریف شده‌اند و ارز حاصل از صادرات غیرنفتی را به صورت حواله خریداری می‌کنند. همچنین مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی درباره ارز مسافرتی گفت: هزار یورو برای یک ‌بار در سال به کشورهای دور و ۵۰۰ یورو برای یک سفر در سال برای کشورهای نزدیک با قیمت ۴۲۰۰تومان در نظر گرفته شده که این سیاست فعلا فقط برای یک ‌بار سفر در سال است. وی درباره اختصاص نیافتن ارز ۴هزار و ۲۰۰تومانی در مرزهای زمینی افزود: این مساله به امکانات مبادی خروجی کشور بازمی‌گردد و اکنون این سازوکار کنترلی فقط در ۶ فرودگاه دایر است و در آینده برای مرزهای زمینی و دریایی نیز تمهیداتی انجام می‌شود. کسرایی‌پور درباره ارز مربوط به فرصت‌های مطالعاتی نیز افزود: درخواست‌کنندگان باید مستندات خود را از وزارت علوم دریافت و به بانک عامل تحویل دهند و بانک عامل نیز از بانک مرکزی ارز مورد نظر را دریافت خواهد کرد. کسرایی‌پور گفت: اکنون بانک‌هایی با نرخ سود بیش از ۴درصد ارز جذب می‌کنند و نرخ سود بانک مرکزی نیز با توجه به نرخ‌های سود جهانی برای بانک‌ها جذاب است. در بند ۱۵ ابلاغیه هیات وزیران برای کالاهای اساسی و دارو ۳هزارمیلیارد تومان یارانه در نظر گرفته شده که منابع آن از محل یکسان‌سازی نرخ ارز تامین می‌شود. مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی گفت: افرادی که برای واردات کالاهای اساسی برای دریافت ارز به بانک مراجعه می‌کنند، ارز را با نرخ ابلاغیه بانک مرکزی دریافت می‌کنند اما مابه‌التفاوت آن را نیز دریافت خواهند کرد. کسرایی‌پور با بیان اینکه واردات کالاهای اساسی همه باید از طریق شبکه بانکی وارد شود، گفت: صادر‌کنندگان کالاهای غیرنفتی براساس ابلاغیه جدید هیات دولت می‌توانند، ارز خود را در سامانه نیما بفروشند یا واردات انجام دهند یا بابت بدهی ارزی هزینه یا به مدت کوتاه سپرده‌گذاری کنند.

 موج خروج سرمایه

همچنین حمید زمان‌زاده در این برنامه گفت: در دو سال گذشته با موج خروج سرمایه از کشور روبه‌رو بوده‌ایم که فشار بزرگی روی بازار ارز داشته است. وی با بیان اینکه، یکی از دستاوردهای سیاست‌های جدید ارزی جلوگیری از خروج سرمایه از کشور است، تصریح کرد: در زمان تحریم‌ها صرافی‌ها به عامل خروج ارز از کشور تبدیل شده بودند که جلو این موضوع باید گرفته می‌شد و نقل و انتقال ارز به شبکه بانکی بازمی‌گشت. با مقررات جدید ارزی، سرمایه‌ها کنترل می‌شود و بخش اصلی نقل و انتقال منابع ارزی به بانک‌ها بازمی‌گردند و صرافی‌ها نقش محدود خود را ایفا خواهند کرد.

 

ارسال نظر