فعالیت ارزی صرافی‌ها محدود شد

۱۳۹۷/۰۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۹۳۵
فعالیت ارزی صرافی‌ها محدود شد

گروه بانک و بیمه|

به دنبال تغییراتی که طی روزهای اخیر در نحوه فعالیت صرافی‌ها صورت گرفته و تا اطلاع ثانوی مجاز به خرید و فروش اسکناس به صورت فیزیکی نبوده و این امر از طریق بانک‌ها انجام خواهد شد، بانک مرکزی در اطلاعیه اخیر خود اعلام کرد که عملیات مجاز صرافی‌ها شامل انتقال ارز به دستور هر یک از بانک‌های دارای مجوز ارزی و خرید ارز ناشی از صادرات کالاهای غیرنفتی از صادر‌کنندگان است و فروش ارز خریداری شده به متقاضیان باید از طریق سیستم بانکی انجام شود.

به گزارش «تعادل» در اطلاعیه اخیر بانک مرکزی تاکید شده که تمام دارندگان ارز به صورت اسکناس می‌توانند نسبت به سپرده‌گذاری آن نزد بانک‌ها اقدام کنند و بازپرداخت سپرده‌های مزبور و سود آنها توسط بانک مرکزی تضمین می‌شود.

 همچنین نحوه تامین ارز برای متقاضیان، ضوابط فعالیت صرافی‌ها، تامین ارز برای واردات کالا و خدمت، تامین ارز برای واردات کالا و خدمات در مناطق آزاد و ویژه، حواله‌ها و اعتبارات اسنادی در بخشنامه‌های مختلف به شبکه بانکی اعلام شده است.

 تامین ارز برای واردات کالا و خدمات

همچنین تامین ارز برای واردات کالا و خدمات به کشور صرفا پس از انجام ثبت‌سفارش و ثبت خدمات امکان‌پذیر است. انتقال ارز از طریق سیستم بانکی یا صرافی‌های مجاز با تقاضای بانک عامل انجام خواهد شد.

 حواله‌ها و اعتبارات اسنادی

از سوی دیگر در نحوه تامین ارز حواله‌ها و اعتبارات اسنادی به این نکته اشاره دارد که در مواردی که ارز حواله قبل از تاریخ 21 فروردین 97 توسط بانک مرکزی تامین و حواله صادر شده و اسناد حمل در مهلت مقرر به بانک عامل ارائه شود، نرخ ارز تسویه همان نرخ ارز تامین شده است. در صورتی که اسناد مزبور پس از مهلت مقرر واصل شود، پذیرش اسناد ارائه شده منوط به موافقت بانک مرکزی و پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز از زمان صدور حواله تا تاریخ تحویل اسناد حمل به بانک عامل (در صورت افزایش نرخ ارز) خواهد بود. در مواردی که ارز مربوطه به نرخ مبادله‌یی توسط بانک مرکزی تامین، لیکن حواله صادر نشده باشد، حداکثر 6ماه از تاریخ تامین ارز ‌‌باید اسناد حمل به بانک عامل ارائه شود و در این صورت نرخ ارز تامین شده ملاک تسویه خواهد بود. در صورت انجام حواله و عدم ارائه اسناد حمل ظرف مهلت مزبور، پذیرش اسناد منوط به موافقت بانک مرکزی و پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز زمان تامین ارز تا تاریخ ارائه اسناد حمل به بانک عامل (در صورت افزایش نرخ ارز) خواهد بود. در صورت عدم انجام حواله ظرف مهلت مذکور بانک عامل موظف است، ارز مربوطه را به بانک مرکزی برگشت دهد. تامین ارز بابت باقیمانده تمام اعتبارات اسنادی گشایش یافته و بروات اسنادی ثبت شده قبل از تاریخ 21 فروردین 97 به نرخ روز اعلامی از سوی بانک مرکزی است. جزئیات و ضوابط مربوط به تامین ارز برای نحوه تامین ارز جهت حواله‌ها و اعتبارات اسنادی طی بخشنامه به بانک‌های عامل ابلاغ شده است.

 تامین ارز برای واردات کالا و خدمات

در مناطق آزاد

واردات کالا و خدمت از خارج از کشور به مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی مشمول بخش اول مجموعه مقررات ارزی است. رفع تعهد ارزی وارد‌کنندگان کالا و خدمت به مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی منوط به ارائه پروانه ترخیص قطعی کالا یا اصل صورت حساب‌های قطعی انجام کار و ارائه تاییدیه کارفرما (در موارد خدماتی) است. همچنین چنانچه سررسید اعتبارات اسنادی / بروات اسنادی مدت‌دار که به مقصد مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی گشایش /ثبت شده‌اند بعد از تاریخ 21 فروردین 97 باشد، تامین ارز آنها پس از انجام ثبت خدمت در بانک عامل امکان‌پذیر خواهد بود. جزئیات و ضوابط مربوط به تامین ارز طی بخشنامه به بانک‌های عامل ابلاغ شده است.

 نحوه تامین ارز برای متقاضیان

همچنین مقررات مربوط به شرایط و نحوه تامین ارز شامل 33 مورد از ارز مسافرتی و درمانی و ماموریت و دانشجویی تا هزینه تبدیل حساب ریالی ایرانیان مقیم خارج است. بر این اساس نحوه ارز مسافرتی- ارز درمانی- ارز ماموریت- ارز دانشجویی و... در این بخشنامه به شبکه بانکی اعلام شده است.

 

ارسال نظر