اخبار

۱۳۹۷/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۸۵۲

فعالیت ارزی صرافی‌ها متوقف شد

رییس کل بانک مرکزی از مدیران عامل بانک‌ها خواست در اجرای طرح یکسان‌سازی نرخ ارز اهتمام ویژه‌یی داشته باشند چراکه فرصت مناسبی برای انتقال فعالیت‌های ارزی از صرافی‌ها به شبکه بانکی ایجاد شده است. سیف روز پنج‌شنبه، در جلسه با مدیران عامل بانک‌ها ضمن اشاره به اینکه تمام تلاش دشمنان ما برای ایجاد عدم اطمینان نسبت به آینده است، اظهار داشت: عدم اطمینان به نوبه خود منجر به افزایش تقاضای خرید ارز می‌شود و خود را در قیمت ارز نشان می‌دهد؛ بنابراین تصمیم اتخاذ شده در حال حاضر منجر به این شد که اقتصاد کشور بتواند مقاومت‌پذیری بیشتری داشته باشد و از نوسانات جلوگیری شود.

رییس کل بانک مرکزی افزود: این تصمیم، همچنین منجر به ایجاد شفافیت در تجارت خارجی می‌شود چراکه حضور پررنگ صرافی‌ها در تسویه‌حساب‌های بین‌المللی، ابهاماتی را با خود به همراه دارد.

رییس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه انتقال بخشی از عملیات ارزی از صرافی‌ها به بانک‌ها، مقاومت‌هایی را با خود همراه دارد، خاطرنشان کرد: با وجود این مقاومت‌ها، شفافیتی که این تصمیم در تجارت خارجی ما ایجاد می‌کند مثبت و مفید است. علاوه بر این، تصمیم اتخاذ شده منجر به تسهیل و تقویت اجرای مقررات مبارزه با پولشویی می‌شود.

سیف خاطرنشان کرد: با تصمیم اتخاذشده، فرصت مناسبی برای انتقال فعالیت‌های ارزی از صرافی‌ها به بانک‌ها ایجاد شده است.

به گفته رییس کل بانک مرکزی، تصمیم اخیر ستاد اقتصادی دولت منجر به یکسان‌سازی نرخ ارز شد و نرخ 42000 ریال برای همه اقلام استفاده خواهد شد. این نرخ باتوجه به واقعیت‌های اقتصاد تغییر می‌کند و ثابت نخواهد ماند. سیف ضمن تاکید بر اینکه هیچ ارزی برای خروج سرمایه و قاچاق تخصیص داده نخواهد شد، افزود: با تامین تمام نیازهای واقعی و‌ منطقی، با ایجاد بازار سیاه هم مقابله می‌شود.

رییس شورای پول و اعتبار افزود: سامانه «نیما»-نظام یکپارچه مدیریت ارزی- ظرف هفته آینده تکمیل می‌شود و این سامانه، با انعطاف‌پذیری بالایی که دارد، منجر به افزایش کارایی در پاسخگویی به نیازهای ارزی خواهد شد. از بانک‌ها نیز انتظار داریم که حداکثر همکاری و مساعدت را در اجرای ضوابط جدید داشته باشند.  رییس کل بانک مرکزی، تصمیم اتخاذ شده توسط ستاد اقتصادی دولت و بانک مرکزی را بهترین تصمیم در شرایط کنونی خواند و گفت: بانک مرکزی ماه‌هاست به‌دنبال راهکارهایی برای جلوگیری از خروج سرمایه از کشور است که خوشبختانه با تصمیم اخیر ستاد اقتصادی دولت برای یکسان‌سازی نرخ ارز، این مهم عملیاتی شد.

افزایش قیمت سکه و طلا

بازار آزاد روز پنج‌شنبه 23فروردین 97 شاهد افزایش قیمت انواع مختلف سکه همچنین یورو و پوند بود. براساس اعلام بانک مرکزی، قیمت هر دلار امریکا بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۴هزار و ۲۰۰تومان تعیین شده بود. همچنین هر یورو با ۱۹تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۵ هزار و ۱۹۲تومان و هر پوند نیز با ۱۹تومان رشد در مدت مشابه ۵ هزار و ۹۵۴تومان تعیین شده بود. فعالان بازار ارز معتقدند که با محدود شدن فعالیت صرافی‌ها طبق مقررات جدید و ممنوع شدن آنها در خرید اسکناس ارز و انجام حواله در صرافی‌ها، اعلام نرخ آزاد و حاشیه نرخ‌های رسمی امکان‌پذیر نیست.

به گزارش«تعادل» از سوی دیگر، رییس سازمان تعزیرات به صرافی‌ها هشدار داد از مصوبات هیات دولت درخصوص ارز تخطی نکنند. به صرافانی که در این بازار فعال هستند، تاکید می‌کنیم که پیگیر اجرای مصوبات هیات دولت درخصوص ارز باشند چراکه آن دسته از صرافی‌هایی که برخلاف این مصوبات عمل کنند؛ متخلف هستند و برابر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با آنان برخورد می‌شود.

وی افزود: در این شرایط بازار ارز که شدیدا آرامش بازار و مردم را تحت تاثیر قرار داده؛ دستورات لازم برای برخورد با تخلفات صادر شده و حتی شعب ویژه رسیدگی به این تخلفات به صورت شبانه‌روزی در بازار ارز مستقر هستند. تمامی افراد حقیقی و حقوقی که اخلالی بر نظم بازار ارز و بر هم خوردن آرامش این بازار دارند؛ تحت تعقیب و پیگیری دستگاه‌های نظارتی هستند و بدون چشم‌پوشی و برابر قانون با این افراد برخورد می‌شود.   به دنبال افزایش نرخ اونس جهانی که روز شنبه 25فروردین 97 معادل 1345دلار اعلام شده، انتظار می‌رود که نرخ طلا و سکه افزایش یابد. روز پنج‌شنبه هر گرم طلای ۱۸عیار نیز تحت تاثیر افزایش قیمت اونس با ۳هزار و ۷۷۰تومان افزایش ۱۶۶هزار و ۳۰۰تومان ارزش‌گذاری شده بود.

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۳۱هزار تومان افزایش یک میلیون و ۷۸۱هزار تومان در بازار تعیین شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۱۰هزار تومان رشد در مدت مشابه یک میلیون و ۷۱۳هزار تومان داد و ستد می‌شد. هر قطعه نیم بهار آزادی نیز با ۴۱هزار تومان افزایش نسبت به روز چهارشنبه ۸۷۶ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی با یک هزار تومان رشد در مدت مشابه ۵۴۵ هزار تومان معامله شد.

هر قطعه سکه گرمی نیز با ۱۱هزار تومان افزایش ۳۵۲هزار تومان فروخته شد و پیش‌بینی می‌شود که روز یک‌شنبه 26فروردین 97 نرخ طلا و سکه با روند افزایشی همراه باشد.

از سوی دیگر محمد کشتی‌آرای با اشاره به تبعیت قیمت طلا و سکه از نرخ‌گذاری بانک مرکزی روی این کالا افزود: هم‌اکنون قیمت سکه تحویل یک ماهه از سوی بانک مرکزی یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان اعلام شده که واحدهای صنفی نیز با توجه به این نرخ سکه را عرضه می‌کنند. وی تاثیر کاهش نرخ ارز را در طلا بلافاصله دانست و گفت: قیمت سکه با کمی تاخیر و در چند روز آینده به ثبات می‌رسد.

رییس کمیسیون تخصصی طلا و سکه با اشاره به تاثیر عملکرد بانک مرکزی بر بازار طلا و سکه ادامه داد: نظارت اتحادیه بر واحدهای صنفی وجود دارد و در صورت دریافت شکایت درخصوص گران فروشی و تقلب در وزن و عیار طلا به آن رسیدگی خواهیم کرد. شفافیت در قیمت طلا و سکه در چند روز آینده بیشتر خواهد شد.

 

ارسال نظر