اخبار

۱۳۹۷/۰۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۱۸۵

انتصاب‌های جدید در بانک مرکزی

گروه بانک و بیمه| در روز 14 فروردین 97 و روز نخست بعد از تعطیلات نوروزی، ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی با انتصاب‌های جدید در بانک مرکزی، خبر از تغییراتی در سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی می‌دهد.

به گزارش «تعادل»، سیف در احکام جداگانه‌یی، معاون امور بین‌الملل، مدیرکل بین‌الملل و مدیر اداره تامین اعتبارات ارزی بانک مرکزی را منصوب کرد. اگرچه این انتصاب‌ها به معنای جابه‌جایی در مدیران بانک مرکزی است و چهره جدیدی در بین اسامی اعلام شده نیست اما می‌توان گفت که مهم‌ترین این تغییرات انتخاب غلامعلی کامیاب به عنوان مشاور رییس کل بانک مرکزی است زیرا کامیاب قبل از معاون امور بین‌الملل معاون ارزی بانک مرکزی بوده و در سال 96 جای خود را به عراقچی معاون فعلی ارزی بانک مرکزی داده است. در نتیجه سیف در نظر دارد که از کامیاب به عنوان مشاور خود در نظارت بر بازار ارز و شبکه بانکی و پولی کشور استفاده بهتری داشته باشد و خود را برای تحولات عمده ارزی سال 97 آماده کند.

این انتصاب‌ها که به دنبال انتخاب عراقچی در سمت معاونت ارزی بانک مرکزی در پایان سال 96 رخ داده، حکایت از تغییراتی در سیاست‌ها و تحولات مدیریتی بانک مرکزی است و نشان می‌دهد که بانک مرکزی خود را برای مقابله با مشکلات و سختی‌های سال 97 در بازار ارز و شبکه بانکی آماده می‌کند تا با مدیرانی تازه نفس در حوزه مسوولیت خود، بتواند مشکلات را بررسی و راهکارهایی برای آن ارائه دهد.

در انتصاب‌های جدید، «غلامعلی کامیاب»، معاون پیشین امور بین‌الملل بانک مرکزی با حکم سیف از این پس به عنوان مشاور رییس کل این بانک فعالیت خواهد کرد و «حسین یعقوبی‌میاب» که پیش از این به عنوان مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی مشغول به فعالیت بود به سمت معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی به جای غلامعلی کامیاب منصوب شد.

رییس کل بانک مرکزی همچنین «افسانه لک‌تبریز» را به سمت مدیرکل بین‌الملل و به جای حسین یعقوبی‌میاب انتخاب کرد و «حمید قنبری» را به سمت مدیر اداره تامین اعتبارات ارزی منصوب کرد. لک‌تبریز و قنبری پیش از این به عنوان مدیر و معاون اداره تامین اعتبارات ارزی فعالیت می‌کردند. در حکم غلامعلی کامیاب آمده است: به موجب این حکم جنابعالی به سمت مشاور رییس کل منصوب می‌شوید. امید است با اتکال خداوند متعادل و استفاده از تجربیات ارزنده خود در انجام وظایف محوله و پیشبرد اهداف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موفق باشید.

شاپرک و شتاب واگذار نمی‌شود

درحالی که برخی رسانه‌ها اخباری را درباره واگذاری شاپرک و شتاب به بخش خصوصی منتشر کرده‌اند اما به گفته مسوولان مربوطه چنین بحثی مطرح نشده است.

برخی رسانه‌ها طی روزهای گذشته اخباری را مبنی بر واگذاری شبکه‌ شتاب و شاپرک به بخش خصوصی منتشر کرده‌ و مدعی شده‌اند که هماهنگی‌هایی برای این واگذاری صورت گرفته است. این رسانه‌ها همچنین تاکید کرده‌اند در جلسه‌یی که ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی در واپسین روزهای سال ۹۶ با مدیران شرکت‌های ملی و خدمات انفورماتیک و شاپرک داشته درباره این موضوع بحث و هماهنگی انجام داده است.

محسن قادری، مدیرعامل شاپرک در گفت‌وگو با ایبنا درباره جلسه پایان سال با رییس کل بانک مرکزی اظهار کرد: در جلسه‌یی که پایان سال گذشته با رییس کل بانک مرکزی برگزار شد هیچ‌گونه صحبتی درباره واگذاری شتاب و شاپرک مطرح نشد و موضوع واگذاری شرکت شاپرک به بخش خصوصی صحت ندارد.

همچنین در اخبار رسانه‌ها آمده است که شورای عالی بانک‌های دولتی و کانون بانک‌های خصوصی درباره چگونگی انتقال دو سامانه شتاب و شاپرک و نحوه اداره آنها با بانک مرکزی جلساتی را برگزار و مدل اجرایی را استخراج کرده‌اند. در همین ارتباط محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری در این باره گفت: هر چند سیاست کلی دولت واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی است اما هیچ‌گونه هماهنگی با کانون در این زمینه انجام نشده و بحث انتقال دو سامانه شتاب و شاپرک فعلا در دستور کار نیست.

فعالیت در بازار خاکستری ارز مجازی؛ ممنوع

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به خرید و فروش غیرقانونی ارزهای مجازی در بازار خاکستری و عرضه این پول توسط پیام‌رسان تلگرام گفت: تصمیم‌گیرنده نهایی در حوزه ارز رمزها بانک مرکزی است.

ابوالحسن فیروزآبادی در گفت‌وگو با ایبنا درباره عرضه پول دیجیتالی توسط پیام‌رسان تلگرام گفت: هیچ‌گونه لزومی وجود ندارد که یک پیام‌رسان یا شبکه اجتماعی در زمینه پول مجازی که در بسیاری از کشورها مقررات خاصی ندارد، فعالیت کند و فعالیت تلگرام در این زمینه درگیری با قانون است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: یکی از مسائل مهم که نیاز به توجه ویژه دارد، عدم قابلیت استخراج پول مجازی تلگرام است که طبیعت ذاتی ارزهای مجازی را نقض می‌کند.

رییس مرکز ملی فضای مجازی تاکید کرد: عرضه پول دیجیتالی توسط تلگرام و ارائه خدمات غیرمعمول که در سایر شبکه‌های اجتماعی مطرح دنیا وجود ندارد به عنوان خط قرمز فضای مجازی کشور برای حفاظت از امنیت مردم به شمار می‌رود و در صورتی که روند فعالیت تلگرام با چنین شرایطی ادامه پیدا کند باید مقامات واکنش نشان دهند. وی افزود: تلگرام پیام‌رسانی محبوب با تعداد کاربر بسیار زیاد در ایران است و اعتقاد دارم با این وجود که ایران در لیست تحریم خرید پول دیجیتالی تلگرام با نام «گرام» قرار گرفته اما مشتری اصلی پول مجازی پیام‌رسان تلگرام کاربران ایرانی هستند چراکه تا به امروز حتی در صورت نبود قوانین مشخص برای خرید و فروش پول‌های مجازی توسط رگولاتور بانکی همچنان مردم از بازار خاکستری ارزهای مجازی استقبال می‌کنند.

فیروزآبادی با اشاره به وضعیت پول‌های مجازی در ایران اظهار کرد: نگاه به استفاده از پول‌های مجازی در کشور مثبت است و رگولاتور ارتباطات و فناوری اطلاعات به بانک مرکزی کمک‌های فراوانی را داشته اما نخستین و آخرین تصمیم‌گیرنده نهایی در حوزه ارز رمزها بانک مرکزی است و صرفا وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دیگر می‌توانند به بانک مرکزی کمک کنند.

 

ارسال نظر