سکه در مرز یک‌میلیون و ششصد

۱۳۹۶/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۴۶۳

گروه بانک و بیمه   

تحولات هفته‌های اخیر بازار ارز و سکه باعث شده که قیمت سکه تمام بهار آزادی در بازار تهران از مرز یک‌میلیون و ۵۹۰ هزار تومان گذشته و نرخ دلار نیز به 4491 تومان و در مرز 4500 تومان رسیده است. به گزارش «تعادل»، صرافی‌های پایتخت روز شنبه هر دلار امریکا را بدون تغییر قیمت نسبت به پنج‌شنبه گذشته ۴هزار و ۴۹۱ تومان فروختند. همچنین هر یورو بدون تغییر ۵ هزار و ۶۲۴ تومان و هر پوند نیز با ۸ تومان افت قیمت نسبت به پنج‌شنبه گذشته به قیمت ۶ هزار و ۸۹۵ تومان معامله شد.

براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار امریکا برای روز شنبه نوزدهم اسفند ماه با ۵۹ ریال افزایش نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته ۳۷ هزار و ۴۹۹ ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۱۳۴ ریال کاهش نسبت به روز پنج‌شنبه ۵۱ هزار و ۹۲۹ و هر یورو نیز با ۳۱۰ ریال افت ۴۶ هزار و ۱۴۶ ریال ارزش‌گذاری شد. اگرچه تفاوت 2 نرخ ارز

741 تومان رسیده اما فاصله نرخ‌های حاشیه بازار بیش از 1000 تومان است. هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید امامی در بازار تهران با یک‌هزار تومان افزایش نسبت به پنج‌شنبه گذشته یک‌میلیون و ۵۹۰ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۴ هزار تومان رشد قیمت یک‌میلیون و ۵۵۷ هزار تومان معامله شد.

همچنین نیم سکه بهار آزادی با ۵ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به پنج‌شنبه گذشته ۷۷۲ هزار تومان به فروش رسید و ربع سکه ۴۸۹ هزار تومان قیمت خورد که نسبت به روز پنج‌شنبه 3هزار تومان افت داشت. سکه گرمی روز شنبه در بازار با یک‌هزار تومان رشد قیمت در مدت مشابه ۳۴۲ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با یک‌هزار و ۱۰۰ تومان افزایش ۱۵۰ هزار و ۸۰۰ تومان داد و ستد شد.

 هشدار درباره دستکاری وکیوم سکه‌های یک گرمی

همچنین رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: به وکیوم سکه‌های یک گرمی که از فروشگاه‌های مجاز خریداری می‌کنید، دست نزنید چون ارزش آنها پایین می‌آید. محمد کشتی‌آرای اظهار داشت: سکه‌های یک گرمی تنها سکه‌هایی هستند که با وکیوم بانک مرکزی وارد بازار می‌شوند و در صورتی که اطراف این وکیوم دستکاری «قیچی شود» از ارزش این سکه‌ها کاسته می‌شود، پس به مردم توصیه می‌کنیم به وکیوم این سکه‌های یک گرمی دست نزنند.

وی ادامه داد: وکیوم این سکه‌ها شماره سریال آنهاست و شناسنامه‌یی است که از طرف بانک مرکزی برای این سکه‌ها درنظر گرفته می‌شود، به همین دلیل مردم نباید به وکیوم آن دست بزنند.

رییس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت هر سکه یک گرمی حدود ۳۴۰ هزار تومان است، گفت: باتوجه به اینکه قیمت هر گرم طلا حدود ۱۵۰ هزار تومان است و قیمت این سکه‌های یک گرمی تقریبا دوبرابر هر گرم طلاست، پس این قیمت به‌دلیل وکیومی است که از طرف بانک مرکزی برای این سکه‌ها درنظر گرفته شده و اگر از وکیوم خارج شود یا این وکیوم دستکاری شود سکه یک گرمی در حکم یک گرم طلا درنظر گرفته می‌شود و قیمت آن نصف می‌شود.

کشتی‌آرای افزود: سکه‌های دیگر یعنی نیم سکه، ربع سکه و تمام سکه بدون وکیوم وارد بازار می‌شود و هر کسی به سلیقه خود آنها را ساماندهی می‌کند، در صورتی که سکه‌های یک گرمی تنها سکه‌هایی است که با وکیوم بانک مرکزی به‌طور رسمی وارد بازار می‌شود.

 علت توقف ثبت سفارش با دلار

همچنین رییس کمیسیون بازار پول اتاق ایران با بیان اینکه توقف ثبت سفارش با دلار باید زودتر انجام می‌شد، گفت: استفاده از مکانیسم‌های تسویه چندجانبه یا پیمان‌های پولی می‌تواند جایگزین دلار شود. کوروش پرویزیان در گفت‌وگو با ایبِنا، درباره ممنوعیت ثبت سفارش با دلار امریکا اظهار داشت: این اقدام شاید باید زودتر انجام می‌شد، چراکه یک‌سری شرایط بیرونی درباره این ارز خاص وجود دارد.

وی با بیان اینکه دلار حتی پس از توافق برجام باتوجه به اینکه مربوط به تحریم‌های اولیه بود، مستثنا شد، گفت: موضوع U-Turn دلار همیشه مطرح بود و مسائل مربوط به قفل شدن این منابع و مشکلات تبدیل و هزینه‌هایی که برای ذی‌نفعان اتفاق می‌افتد، دغدغه تصمیم‌گیران است و باید راه‌حل‌هایی به‌عنوان جایگزین انتخاب شود.

رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران

با اشاره به اینکه اگر مسائل مربوط به نیازهای کسب و کار را تقسیم‌بندی کنیم، دقیق‌تر می‌توان به آنها پرداخت، تصریح کرد: برای مثال در رابطه با عراق این روابط در دو بخش از نظر اقتصادی قابل تقسیم است، یک بخش مربوط به زوار است که از ایران به عراق یا عراق به ایران سفر می‌کنند که اگر سوییچ کارت بانکی ایران با عراق به هم وصل شود و زائران بتوانند با کارت شتابی هزینه را پرداخت کنند نیاز به ارز ثالث نخواهد بود که این مساله به توافقات بانک مرکزی دو کشور برمی‌گردد.

 

ارسال نظر