حباب ۱۰۰ هزار تومانی قیمت سکه

۱۳۹۶/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۹۱۹

گروه بانک و بیمه  

 خبرهای بازار ارز و سکه در روز پنج‌شنبه 10 اسفند ماه 96 نشان می‌دهد که نرخ مبادله‌یی دلار 3733تومان، یورو 4551.7 تومان و پوند 5131.7 تومان اعلام شده است. در بازار آزاد نیز در صرافی‌های مجاز و توزیع‌کننده نرخ اعلام شده بانک مرکزی هر دلار امریکا ۴۴۶۹تومان، یورو ۵۴۴۹ تومان، پوند ۶۸۰۰ تومان، درهم امارات ۱۳۴۰تومان و لیر ترکیه ۱۳۰۷تومان اعلام شد و متقاضیان در صف و نوبت دریافت ارز مقابل صرافی‌ها به دنبال خرید ارز بودند اما سایر صرافی‌ها در تابلو صرافی‌ها نوشته بودند که خرید و فروش ارز نداریم و تعدادی از صرافی‌ها نیز معامله نداشتند یا تعطیل بودند. این شرایط نشان می‌دهد که عملا خرید و فروش ارز در خیابان و بخشی از صرافی‌ها متوقف شده و تنها معاملات ارز توسط صرافی‌های مرتبط با بانک‌ها و بانک مرکزی درحال معامله به نرخ اعلام شده هستند.

به گزارش «تعادل» در بازار طلا نیز نرخ اونس جهانی روز جمعه به 1321دلار رسیده و روز پنج‌شنبه نیز قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با کاهش مواجه بود. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۱۰هزار تومان، طرح جدید ۵۸۰۰ تومان، نیم سکه ۵ هزار تومان، ربع سکه ۱۰ هزار تومان کاهش یافت. بر این اساس هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۵۲۰ هزار تومان، طرح جدید یک میلیون و ۵۴۹ هزار و ۲۰۰تومان، نیم سکه ۷۶۵هزار تومان، ربع سکه ۴۸۵هزار تومان و سکه یک گرمی ۳۲۶هزار تومان معامله شد. از سوی دیگر، رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر ایران با بیان اینکه قیمت طلا در کشور هیچ‌گونه حبابی ندارد اما سکه ۸۰ تا ۱۰۰هزار تومان حباب دارد، گفت: بازار طلا همچنان در رکود قرار دارد.

 محمد کشتی‌آرای درباره افزایش قیمت سکه در هفته‌های اخیر اظهار کرد: طی این هفته قیمت جهانی طلا بر خلاف هفته‌های گذشته با کاهش مواجه بود این درحالی است که قیمت‌های داخلی افزایش یافت. علت اصلی افزایش قیمت در بازار داخل به دلیل قیمت ارز و افزایش تقاضایی است که در بازار برای خرید سکه ایجاد شده است.

وی با اشاره به قیمت طلا در کشور گفت: قیمت طلا در کشور هیچ‌گونه حبابی ندارد و با نوسان معمول بازار افزایش یا کاهش می‌یابد اما قیمت سکه روند افزایشی داشته و دارای حباب است. هم‌اکنون قیمت سکه ۸۰ تا ۱۰۰هزار تومان حباب دارد. توقف حراج سکه در افزایش قیمت در بازار نمود پیدا کرد هر چند مجددا بانک مرکزی اعلام کرد که پیش فروش را ادامه خواهد داد. وی درباره نواقص حراج تصریح کرد: حراج سکه در یک منطقه از تهران صورت می‌گیرد و در مناطق دیگر کشور صورت نمی‌گیرد دوم اینکه بانک مرکزی سکه‌ها را در بسته‌های ۲۰عددی عرضه می‌کند و افرادی که تعداد کمتری نیاز داشته باشند، نمی‌توانند تهیه کنند در نتیجه تقاضا در مناطق مختلف ایجاد و کمبود مصنوعی به وجود می‌آید و عدم تعادل در عرضه و تقاضا، قیمت‌ها افزایش می‌یابد. افزایش قیمت در قطعات کوچک سکه مانند ربع، نیم و گرمی چشمگیرتر است. رییس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با میزان گفت: افزایش تقاضا به مناسبت روز زن موجب افزایش قیمت طلا نخواهد شد. طی 3ماه اخیر بازار با رکود مواجه بوده اما طی چند روز اخیر کمی روند بازار بهتر شده اما کماکان با رکود مواجه هستیم. پیش‌بینی درباره قیمت طلا امکان‌پذیر نیست اما هر چه به پایان سال نزدیک‌تر می‌شویم، تقاضا برای سکه بیشتر خواهد شد و همین عامل می‌تواند موجب نوسان قیمت سکه شود.

 در همین حال بانک مرکزی برای تامین مسکوک مورد نیاز هموطنان، سکه‌های رایج یک هزار ریالی، ۲هزار ریالی و ۵ هزار ریالی را در استان تهران از طریق شعب منتخب بانک‌های ملی، صادرات، ملت، شهر، اقتصاد نوین و پارسیان توزیع می‌کند.

گفتنی است، اطلاع‌رسانی درخصوص نحوه توزیع مسکوک ‌رایج در‌ سایر استان‌ها با هماهنگی ناظران پولی در شعب منتخب هر استان انجام می‌شود.

 

ارسال نظر