برنامه کاهش سود بانکی در دولت

۱۳۹۶/۰۴/۱۵ - ۰۰:۰۱:۲۵
کد خبر: ۱۰۲۴۷۶

موضوع کاهش نرخ سود بانکی این روزها در حالی مورد تاکید مقامات اقتصادی کشور قرار گرفته که برخی مسوولان خبر از تشکیل ستادی برای اصلاح کاهش نرخ سود بانکی می‌دهند.

به گزارش تسنیم، این روزها موضوع کاهش نرخ سود بانکی مورد تاکید مسوولان ارشد اقتصادی کشور قرار گرفته و آنها خواستار بازنگری و تشکیل گروه‌هایی برای اصلاح و ساماندهی نرخ سود بانکی شده‌اند و این درحالی است که چندی پیش نیز ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی مطرح کرد که گزارشی را به شورای پول و اعتبار ارائه خواهیم داد که براساس آن، ممکن است نرخ سود بانکی در سال جاری کاهش یابد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری نیز چند روز پیش با بیان اینکه انتظار این است که این نرخ سود بانکی کاهش یابد، گفت: انتظار داشتیم شاهد کاهش نرخ سود بانکی همگام با نرخ تورم شویم، همواره اقتصاددانان ما اعلام می‌کردند که سود بانکی از تورم کمتر است و باید بیشتر باشد و ما نخواستیم در این زمینه دستوری عمل کنیم.  جهانگیری در عین حال تصریح کرد که نباید این موضوع را عدم توفیق توصیف کرد و افزود: نرخ سود بین بانکی در ابتدای دولت یازدهم حدود 30درصد بود که تا 17درصد هم پایین آمد ولی اخیرا مقداری بالاتر رفته ولی حتما انتظار این است که این سود کاهش یابد.

وی تصریح کرد که با چنین نرخ سود بانکی سرمایه‌گذاری، تولید و فعالیت‌های اقتصادی بسیار دشوار خواهد بود، زیرا وقتی به‌طور جدی می‌توانیم انتظار رشد داشته باشیم که نرخ سود بانکی متناسب با آن کاهش یابد.

همچنین دیروز محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت گفت: نرخ سود بانکی باید کاهش یابد و دولت باید ساز و کار کاهش آن را فراهم کند. در حال حاضر که نرخ تورم یک‌رقمی است باید نرخ سود کم شود، اما این اقدام به دو طریق اجباری و از طریق دولت یا از طریق فراهم آوردن ساز و کارهای کاهش نرخ سود بانکی انجام می‌شود.

 

 

ارسال نظر