ادعاهای پهپادی به دنبال متوقف کردن برجام است

۱۴۰۱/۱۰/۱۷ - ۰۶:۴۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۲۴۹
ادعاهای پهپادی به دنبال متوقف کردن برجام است

نماینده روسیه در وین در پیامی از رویکرد امریکا و شرکای اروپایی آن نسبت به حل‌وفصل مساله هسته‌ای ایران انتقاد کرد.

میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییترش نوشت: ادعاها مبنی بر عرضه پهپادها [از سوی ایران به روسیه] بهانه‌ای ناشیانه برای متوقف کردن (اگر نگوییم برچیدن) مذاکرات وین درباره برجام است.

اولیانوف ادامه داد: به نظر می‌رسد که امریکا و تروئیکای اروپا وسوسه به جریان انداختن «پلان B» [نقشه دوم] را در سر دارند. اشتباه بزرگی است. مشکل می‌توان انتظار داشت که چنین برنامه‌ای یک گزینه باورپذیر باشد. احتمالا فقط یک برنامه از پیش‌شکست‌خورده است.

ادعای غرب مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین با ارایه پهپادهای جنگی «شاهد» به آن کشور، از سوی مقامات ایران و روسیه رد شده است. مقامات روسیه می‌گویند، این کشور از پهپادهای ساخت داخل در جنگ اوکراین استفاده می‌کند و اتهامات علیه روابط روسیه و ایران را «بی‌اساس» خوانده‌اند.

در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری این هفته خود، در بخشی از اظهاراتش در این باره گفت: همانطور که بارها از سوی وزارت خارجه ایران اعلام شده است همکاری‌های دفاعی ایران با روسیه مبتنی بر منافع و مسائل مشترک و با رعایت قوانین و مقررات انجام می‌شود و سابقه این همکاری‌ها به پیش از آغاز جنگ بر می‌گردد.

اشاره اولیانوف به تمایل امریکا و کشورهای اروپایی عضو توافق هسته‌ای برای به کار بستن «پلان B» علیه ایران، به رویکردی قهری شامل تحریم‌های اقتصادی، فشارهای دیپلماتیک و حتی گزینه نظامی جهت حل‌وفصل مساله هسته‌ای ایران اشاره دارد که نخست در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین امریکا و با حمایت تندروهای داخل امریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح شد. ترامپ در سال ۲۰۱۸ با تشویق نتانیاهو که از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای بود، امریکا را از این توافق خارج کرد.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین که از مارس ۲۰۲۱ و با روی کار آمدن دولت جو بایدن در امریکا آغاز شد، به دلیل برخی مسائل باقی‌مانده نتایج ملموسی به دنبال نداشته و با وقفه روبرو شده است.

 

ارسال نظر