تغییرات قیمت دلار، خودرو و طلا موقتی است

۱۴۰۱/۰۹/۳۰ - ۰۲:۲۵:۲۴
کد خبر: ۱۹۵۵۴۸

سخنگوی دولت سیزدهم گفت: کسانی که برای افزایش قیمت دلار تلاش می‌کنند تکلیف خود را با مردم و حاکمیت مشخص کردند. علی بهادری‌جهرمی در برنامه «بدون واسطه با دولت» که در دانشگاه بوعلی‌سینا در حال برگزاری است، اظهار کرد: گروه‌های مختلف، برخی پیشرو و برخی پیرو هستند؛ کسی که بعد از جنگ جهانی خودش را بالا نشانده و دلارش را مبنا گذاشته و نهاد حقوق و سیاسی خود را مبنا قرار داده و اجازه نمی‌دهد کسی که مصرف‌کننده است، جای پیشرو را بگیرد. بهادری‌جهرمی تصریح کرد: این تفکر تمام توان خود را پای کار می‌آورد تا ایران مصرف‌کننده و پاسبان آن در منطقه باشد. پس از ناامیدی در جنگ نظامی، مسیر را به سمت فشار اقتصادی عوض می‌کند تا سایر شؤون زندگی زیرسوال برود. ۴۰ سال است با تمام قوا سعی می‌کند ما را با تحریم‌ها فلج کند. وی ادامه داد: ما در قبال این تفکر سیاست‌های مختلفی داشتیم؛ برخی اوقات فکر کردیم با تعامل می‌توانیم به خواسته‌هایمان برسیم و برخی اوقات نپذیرفتیم. ورق حرکت در ۱۰ سال گذشته که رو به پاسخگویی بود، در نتیجه منجر به تورم ۶۰ درصدی، فوت روزانه ۷۰۰ نفر در کرونا و غیرحضوری بودن فعالیت دانشجویان شد. سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: با تغییر رویه، دولت شروع کرد یکی یکی دردهای حاصل شده را درمان کردن و در همین راستا رشد اقتصادی صفر درصد مهار شد تا به مسیر انقلاب بازگردد و نتیجه بازگشت به ریل انقلاب، تکرار حرکت تاریخی دشمن است.  بهادری‌جهرمی ادامه داد: در همین راستا دشمنان جلوگیری از نمایش دستاوردها در کنار دست گذاشتن روی نقاط ضعف را درنظر گرفتند. به جای ۵۰ سال پیش که از خدمات بهداشتی هندی و پاکستانی استفاده می‌کردیم، امروز دانشجویان این کشورها متقاضی تحصیل در کشور ما هستند. وی با بیان اینکه امروز رشد علمی کشور در حوزه‌های نانو و تکنولوژی ایران را تحسین می‌کنند، گفت: این آمارها نباید دیده شود چراکه دشمن نمی‌خواهد اعتماد به نفس احیاء شود. سخنگوی دولت ادامه داد: در سه ماهی که سعی کردند تلخی حادثه ناگوار را با آتش لحظه‌ای تلخ کنند، طرح آبرسانی به سنندج بعد از ۱۱ سال تکمیل شد و آبرسانی به همدان بعد از ۱۷ سال در شرف افتتاح است همچنین به فناوری درمان سرطان خون با ژن‌درمانی رسیدیم و نیروگاه اتمی کارون افتتاح شد. از طرفی، ماهواره‌بر قائم تست شد و موفق بود. خبر رشد خرید تضمینی گندم ۶۰ درصدی شد و ما به ۱۰ کشور صاحب بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های جهانی ملحق شدیم که در کنار مشکلات دیده نشد. سخنگوی دولت در رابطه با افزایش قیمت‌ها، بیان کرد: دشمن ما سعی کرد با ایجاد ناامنی رشد علمی را تعطیل کند و طبیعتا جلوی حل مشکلات و درمان دردها گرفته شد. دشمنان، فوت خانم امینی را برای آشوب آفرینی، بهانه کردند. بهادری‌جهرمی ادامه داد: اعتراض را در ادوار مختلف داشتیم و پیش‌تر تجمعات اعتراضی مانند اعتراض معلمان و کارگران دیده می‌شد اما دشمن سعی کرد در این فقره مانع شود تا آشوب ایجاد کند.

وی با بیان اینکه دشمن وقتی دید بدنه مردم به آشوب‌ها نپیوستند، دوباره در مسیر اقتصادی قرار گرفت، گفت: دشمن با فشار بر نرخ ارز آن را افزایش داد تا قیمت طلا و خودرو نیز افزایش پیدا کند. این تغییرات مقطعی و موقتی است و تلاش‌های دشمن با اقدامات پیشگیرانه و طراحی عملیات قرارگاه جنگی ناکام خواهد ماند. سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: متاسفانه رشد اقتصادی در طول ۱۰ سال تعطیل و خلق نقدینگی ۴۴ درصد بود به‌طوری که تورم ۶۰ درصدی را در شهریور ۱۴۰۰ تحویل گرفتیم. دولت سیزدهم مثل دولتی نیست که قیمت دلار طی هشت سال رکورد افزایش بیش از ۱۰ برابری را بزند بنابراین افزایش مقطعی قیمت‌ها را نباید مبنای قضاوت قرار بدهیم، اگر بتوانیم خلق نقدینگی را مهار کنیم، تاثیرش به زودی قابل لمس خواهد بود. بهادری‌جهرمی در رابطه با اقدامات دولت، مطرح کرد: حداقل حقوق از سه به شش میلیون رسید، سربازان این کشور حداقل پنج میلیون تومان حقوق می‌گیرند، در همین یک سال نرخ بیکاری از دو رقم به یک رقم رسیده، رشد اقتصادی شش ماهه در صنعت ۵.۱ بوده، در حوزه خودرو تعداد تولید در سال پایانی دولت قبل ۶۰۰ هزار خودرو بود اما امروز به بیش از دو برابر رسیده است.وی در رابطه با جراحی اقتصادی دولت، گفت: شیوه تخصیص یارانه در گذشته به صورتی بود که افراد هر چه بیشتر مصرف می‌کردند، یارانه بیشتری داشتند. امروز ۴۰۰ هزار تومانی که پرداخت می‌شود، قابل مقایسه با مقدار یارانه قبلی نیست.سخنگوی دولت در پاسخ به شعار « بی‌شرف» 

دانشجویان، گفت: بی‌شرف کسی است که ۱۷ هزار نفر را در کشور ترور می‌کند، کاپیتولاسیون تصویب می‌کند، به صدام لبخند می‌زند، از تحریم‌ها حمایت می‌کند، از حمله نظامی حمایت می‌کند و ۳۵ میلیارد دلار را برمی‌دارد و از کشور می‌رود.وی با بیان اینکه کسی به‌خاطر سطل آشغال اعدام نشده است، پرسید: وحشیانه کشتن «عجمیان»ها و «علی‌وردی»ها را نمی‌خواهید ببینید؟ باید از آنها تشکر کرد؟ باید چشم‌هایمان را باز کنیم! می‌توانید تصور کنید عربستان ۲۵ میلیون دلار برای شبکه‌ای هزینه کند که واقعیت را منعکس کند؟ وی در پاسخ به سوال یک دانشجو در رابطه با بازداشت « عرفان زارعی» پس از صحبت با سخنگوی دولت در دانشگاه خواجه نصیر، مطرح کرد: این آقا دو ماه پس از گفت‌وگو با من و در جریان دیگری و در خارج از دانشگاه بازداشت شده است.

 

ارسال نظر