اقتصاد کلان

۱۴۰۱/۰۹/۲۰ - ۰۲:۰۷:۰۸
کد خبر: ۱۹۵۱۸۹

این ماه یارانه استانی قطع می‌شود؟

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: پرداخت یارانه به صورت کالابرگ اختیاری است و قرار نیست یارانه قطع شود. «سیده طیبه حسینی» درباره پرداخت یارانه آذرماه خانوارها و انتشار برخی اخبار مبنی بر حذف یارانه نقدی، افزود: بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پرداخت یارانه به صورت کالابرگ اختیاری است و قرار نیست یارانه نقدی هیچ فردی قطع شود. وی اظهار داشت: پرداخت یارانه آذرماه طبق روال ماه‌های گذشته ادامه دارد و در صورت اجرا شدن این طرح در ماه‌های آینده افراد می‌توانند به صورت اختیاری کالابرگ الکترونیکی را انتخاب کنند، در غیر این صورت پرداخت یارانه به صورت نقدی ادامه دارد. سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها تاکید کرد: در ماه جاری یارانه هیچ استانی قطع نمی‌شود. یارانه نقدی کمک معیشتی بر اساس دهک‌بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مطابق معمول، روز ۲۰ هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. بر همین اساس، در صورتی که سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم هستند، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتی در دهک‌های چهارم تا نهم قرار دارند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر به حساب آنان واریز خواهد شد.گفتنی است در صورتی که این سرپرستان خانوار پیش از این نسبت به دریافت تسهیلات قرض الحسنه ۱۰ میلیون ریالی کرونا اقدام کرده‌اند، اقساط این تسهیلات از مبلغ واریزی به حساب آنان کسر خواهد شد. یارانه نقدی خانوارها روز ۲۰ هر ماه به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

سهم خانه‌های خالی از مالیات چقدر است؟

آخرین آمار درمورد مالیات وصول شده از منابع مختلف نشان می‌دهد که میزان مالیات دریافتی از مالکان خانه‌های خالی در هشت ماه سال جاری نسبت به هفت ماه سال جاری افزایش چندانی نداشته اما نسبت به شش ماه نخست سال ۱۴۰۱ حدود سه برابر شده است.هرچند طبق آخرین اطلاعات شناسایی خانه‌های خالی که بر اساس قانون مالیات خانه‌های خالی مصوب آذرماه سال گذشته، مشمول مالیات شده‌اند (اگر واحد مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد، مشمول مالیات می‌شود و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه خواهد شد.) موفقیت آمیز نبوده است، اما همچنان این خانه‌ها یکی از منابع درآمدی مالیاتی دولت محسوب می‌شوند. وظیفه شناسایی خانه‌های خالی بر عهده وزارت راه و شهرسازی از طریق سامانه املاک و اسکان گذاشته شده است که این وزارتخانه با راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان نسبت به ثبت اطلاعات سکونتی افراد اقدام کرد و کسانی که در مهلت تعیین شده نتوانستند این اطلاعات را ثبت کنند، خانه آنها به عنوان خاله خالی به سازمان امور مالیاتی از سوی وزارت راه و شهرسازی معرفی شد. با این حال به نظر می‌رسد این روند موفقیت آمیز نبوده است و داوود منظور، رییس سازمان امور مالیاتی نیز داوود منظور، رییس سازمان امور مالیاتی نیز اخیرا اعلام کرده است با خود اظهاری نمی‌توان خانه‌های خالی را شناسایی کرد. به گفته وی، تاکنون ۵۲۰ هزار رکورد خانه خالی توسط وزارت راه و شهرسازی ثبت شد که از این میزان ۲۱۶ اعتراض صورت گرفت که همگی وارد بوده است. در هر حال این خانه‌ها همچنان یکی از پایه‌های درآمدی دولت محسوب می‌شوند. به‌طوری‌که درآمد حاصل از مالیات بر واحدهای مسکونی خالی از سکنه در شش ماه نخست سال جاری، ۴۸۵ میلیون تومان بود که در هفت ماه سال جاری به یک میلیارد و ۴۰۲ میلیون تومان رسید. آمار هشت ماهه نیز نشان می‌دهد که میزان مالیات دریافتی از این خانه‌ها به یک میلیارد و ۴۳۸ میلیون تومان رسیده است.

مدیریت ناترازی انرژی نیازمند فرماندهی واحد است

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: تا زمانی که یک فرماندهی واحد برای مدیریت ناترازی انرژی و بهینه‌سازی مصرف در سطح کشور ایجاد نشده، راهی جز صرفه جویی در مصرف نداریم. فریدون عباسی با اشاره به ناترازی گاز در سطح کشور درباره راهکارهای مدیریت آن، بیان کرد: مشکل اصلی امروز کشور در این حوزه انسجام مدیریت است. بایستی در مسائل مهم کشور فرماندهی واحد داشته باشیم، بنده به این دلیل از لغت نظامی فرماندهی استفاده می‌کنم چراکه این فرد باید دارای اختیارات ویژه‌ای باشد تا زمانی که نظرات کارشناسی را گرفت دستور دهد و کار را جلو ببرد. مساله ناترازی در حوزه انرژی چه در حوزه برق و گاز و چه حوزه بنزین به میزان تولید و مصرف آن باز می‌گردد، زمانی که تولید به هر دلیلی محدود شده و ما نتوانیم در حوزه توسعه‌ای سرمایه‌گذاری کنیم و میزان مصرف نیز رشد داشته باشد با ناترازی روبه رو خواهیم شد. وی در ادامه اظهار کرد: ما باید همواره به دنبال منابع جدید جایگزین نیز باشیم. ما در هر دولتی به همه خانه‌ها گاز می‌دهیم. در برخی از مناطق منطقی است که گاز رسانی انجام شود اما تا چه حد باید این مسیر ادامه یابد؟ آیا زمانی که خانه‌ها را گاز کشی کردیم باید صرفا از همین منبع انرژی گاز استفاده کنیم؟ سیمان و فولاد خود را نیز با گاز آن هم با قیمت پایین تولید کنیم و سپس این محصولات را در بازارهای جهانی بفروشیم و سود بیشتری را به جیب شرکت‌های خاصی بریزیم.

 

ارسال نظر