اقتصاد کلان

۱۴۰۱/۰۸/۲۹ - ۰۲:۳۲:۴۳
کد خبر: ۱۹۴۵۱۷

فعالیت دانش‌بنیانی نهادهای مالی افزایش می‌یابد

مشاور وزیر اقتصاد در امور دانش‌بنیان‌ها از تدوین آیین‌نامه‌ای برای تسهیل‌گری در حوزه نهادهای مالی حوزه دانش‌بنیان‌ها خبر داد. روح‌الله ابوجعفری در همایش ملی رونمایی از گزارش سالانه زیست بوم شرکت‌های دانش‌بنیان گذر از اقتصاد نفتی به دلیل چالش‌های آن در حوزه فروش به دلیل اعمال تحریم‌ها را از الزامات کشور دانست و افزود: در آینده پارادایم نفت جابه‌جا شده و دیگر این منبع به عنوان تامین انرژی مطرح نیست. وی اظهار کرد: از سوی دیگر در دنیای امروز رقابتی، چالش‌های جدی در فرایند تولید ایجاد شده که این امر مشکلاتی را برای بنگاه‌های اقتصادی ایجاد کرده به گونه‌ای که هر روز شاهد افزایش نوآوری در فرایند تولید کالاها و محصولات هستیم. ابوجعفری، با بیان اینکه اگر به دنبال اقتصاد دانش‌بنیان هستیم باید فرایند تولید دگرگون شود، ادامه داد: در این راستا در سال ۱۳۸۲ به سمت اولین استراتژی سیاست‌های صنعتی رفتیم ولی مکانیزم انتخاب به گونه‌ای نبود که اولویت‌ها به دانش‌بنیان‌ها اختصاص یابد. مشاور وزیر اقتصاد در حوزه دانش‌بنیان‌ها توسعه دانش‌بنیان‌ها را نیازمند تامین مالی عنوان کرد و یادآور شد: از این رو در این وزارتخانه آیین نامه‌ای را به تصویب هیات وزیران رساندیم تا مسیر تامین مالی حوزه دانش‌بنیان‌ها تسهیل شود. تامین مالی این شرکت‌ها تنها منوط به نظام بانکی نبوده، بلکه شامل نهادهایی چون بازار سرمایه و سازمان‌های سرمایه‌گذاری خارجی نیز می‌شود. وی، خاطرنشان کرد: در ایران از ۱۵ سال قبل در زمینه تنوع بخشی به منابع تامین مالی اقدام شد و راه‌اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی به منظور تامین مالی طرح‌های دانش‌بنیان و جایگزین شدن با نظام بانکی بر اساس قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تاسیس شد. ابوجعفری، تاسیس صندوق‌های جسورانه و بورسی را از دیگر اقدامات برای تامین مالی حوزه دانش‌بنیان‌ها عنوان کرد و ادامه داد: بیمه دانش‌بنیان‌ها از دیگر چالش‌های اقتصاد دانش‌بنیان است که در این زمینه برنامه‌هایی یرای توسعه بیمه این حوزه در حال تدوین است. وی ارایه خدمات تخصصی برای حوزه دانش‌بنیان را از دیگر چالش‌ها نام برد و گفت: برای این منظور شرکتی برای اعتبار سنجی راه‌اندازی شد و ارایه خدمات تخصصی اعتبار سنجی نهادهای مالی از ماموریت‌های آن است. مشاور وزیر اقتصاد با بیان اینکه انتظار می‌رفت شرکت‌های دانش‌بنیان بخشی از توسعه کشور را به دوش بگیرند، اظهار کرد: به منظور ترسیم درستی از وضعیت این شرکت‌ها، گزارش‌های واقع بینانه از وضعیت این شرکت‌ها در این شرکت اعتبار سنجی تهیه کردیم. به گفته وی این گزارش مبتنی بر داده‌های همه شرکت‌های دانش‌بنیان، صندوق‌های پژوهش و فناوری، بانک‌ها و کلیه نهادهای مالی در یک سال گذشته است.

آخرین وضعیت طرح مالیات بر مجموع درآمد

رییس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی مالیاتی کشور آخرین وضعیت طرح مالیات بر مجموع درآمد را اعلام کرد.مهدی موحد درمورد طرح مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی توضیح داد: لایحه مالیات بر مجموع درآمد که تحت عنوان لایحه اصلاحاتی بر قانون مالیات‌های مستقیم صورت گرفت و بحث اجرای مالیات بر جمع درآمد و هم ساماندهی معافیت‌ها و مشوق‌ها را هدف‌گذاری کرده است، در ابتدای دولت سیزدهم در سازمان امور مالیاتی مورد توجه قرار گرفت. وی ادامه داد: در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ آخرین اصلاحات مد نظر سازمان بر این لایحه صورت گرفت و این لایحه به وزارت اقتصاد ارسال شد و این وزارت‌خانه هم اصلاحات مد نظر خود را انجام داد. در نهایت در ابتدای سال جاری لایحه مذکور همراه با اصلاحات به کمیسیون اقتصادی دولت رسید و درحال حاضر آخرین بررسی‌ها و اصلاحات در کمیسیون اقتصادی دولت روی لایحه صورت می‌گیرد. امیدواریم تا پایان سال جاری آخرین اصلاحات صورت گرفته و لایحه در نوبت صحن مجلس قرار بگیرد. رییس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی مالیاتی کشور تاکید کرد که اجرای لایحه منوط به تصویب در مجلس است و لایحه هنوز در مرحله تدوین قرار دارد. بر اساس این گزارش، پیش از این اعلام شده بود که در این طرح هر فرد ایرانی یا هر فرد مقیم ایران که دارای یک شناسه هویتی یکتا مانند شماره ملی یا شماره گذرنامه باشد، یک مودی بالقوه مالیاتی است و هر نوع فعالیت اقتصادی را شروع کند و درآمدی داشته باشد، به یک مودی بالفعل مالیاتی تبدیل خواهد شد و به اتکای این موضوع امکان وصول مالیات فراهم می‌شود.

طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت به کجا رسید؟

نایب‌رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: در آخرین پیگیری‌های صورت گرفته قرار شده تا جلسه مشترکی بین مجلس و دولت درباره طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت برگزار شود تا در مسیر اجرای این قانون با مشکل مالی مواجه نشویم. ولی اسماعیلی درباره آخرین وضعیت طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت بیان کرد: جزییات این طرح چکش کاری شده و آخرین جلسه مهمی که پیرامون این طرح برگزار شد روز سه‌شنبه هفته گذشته با حضور رییس مجلس بود که در این جلسه اعضای کمیسیون اجتماعی به رییس مجلس تاکید داشتند که نمایندگان با ۱۶۰ امضا درخواست دارند که این طرح برای بررسی با اولویت در دستور کار مجلس قرار گیرد. وی در ادامه اظهار کرد: رییس مجلس شورای اسلامی نیز درخواست داشتند که جلسه مشترکی با دولت برگزار شود تا این طرح با مشکل بار مالی از سوی دولت مواجه نشود. اعضای کمیسیون قانع شدند تا جلسه مشترکی با دولت در این موضوع تشکیل شود. بنا شد در همین هفته که نمایندگان برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه رفته‌اند، اگر امکان پذیر بود این جلسه تشکیل شود در غیر این صورت در هفته بعدی در اولین فرصت این جلسه تشکیل شود. نایب‌رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه تصریح کرد: قرار شد بعد از این جلسه، طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت در صحن مجلس رسیدگی شود.

 

ارسال نظر