اقتصاد کلان

۱۴۰۱/۰۸/۱۷ - ۰۸:۳۸:۴۸
کد خبر: ۱۹۴۱۴۹

افزایش تورم خدمات  در سال جاری

شاخص قیمت تولیدکننده در بخش‌های خدمات در تابستان امسال نسبت به فصل قبل ١٦.٢ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٥٦.١ درصد و در چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ٤٩.٧ درصد افزایش داشته است.

بر اساس گزارش اخیر مرکز آمار ایران با عنوان «شاخص قیمت تولیدکننده بخش‌های خدمات- فصل تابستان ١٤٠١ (بر مبنای سال پایه ١٣٩٥)» آمده است که در تابستان سال جاری درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش‌های خدمات نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ١٦,٢ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (١٣.٨درصد)، ٢.٤ واحد درصد افزایش داشته است.

به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط ارایه‌دهندگان خدمات به ازای تولید خدماتشان در داخل کشور، در فصل تابستان ١٤٠١ نسبت به فصل قبل، ١٦.٢ درصد افزایش دارد. در این فصل بیشترین تورم فصلی با ٣٠.٧ درصد مربوط به گروه «فعالیت‌های خدماتی مربوط به تامین جا و غذا» و کمترین تورم فصلی با ٤.٨ درصد مربوط به گروه «اطلاعات و ارتباطات» است.

همچنین درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش‌های خدمات نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در فصل تابستان امسال ٥٦,١ درصد بوده که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٤٩.٤ درصد)، ٦.٧ واحد درصد افزایش داشته است.

به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط ارایه‌دهندگان خدمات به ازای تولید خدماتشان در داخل کشور، در فصل تابستان ١٤٠١ نسبت به فصل دوره مشابه سال قبل، ٥٦.١ درصد افزایش دارد. در این فصل بیشترین تورم نقطه به نقطه با ١١٧.١ درصد مربوط به گروه «فعالیت‌های خدماتی مربوط به تامین جا و غذا» و کمترین تورم نقطه به نقطه با ٢٥.٨ درصد مربوط به گروه «اطلاعات و ارتباطات» است.

در فصل تابستان ۱۴۰۱، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش‌های خدمات در چهار فصل منتهی به تابستان امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل ٤٩,٧ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٤٧.٣ درصد)، ٢.٤ واحد درصد افزایش داشته است.

به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط ارایه‌دهندگان خدمات به ازای تولید خدماتشان در داخل کشور، در چهار فصل منتهی به تابستان ١٤٠١ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ٤٩.٧ درصد افزایش دارد. در این فصل بیشترین تورم سالانه با ٩٦.٤ درصد مربوط به گروه «فعالیت‌های خدماتی مربوط به تامین جا و غذا» و کمترین تورم سالانه با ٢٥.٥ درصد مربوط به گروه «اطلاعات و ارتباطات» است.

درگاه قدیمی مجوزها غیرفعال می‌شود

وزارت اقتصاد در نامه‌ای به وزارت صمت خواستار تسریع در تعیین تکلیف پروانه‌های صنفی شد و تأکید کرد: با توجه به تعدد شکایات و اعتراضات که از بزرگ‌ترین فعالان اقتصادی کشور محسوب می‌شوند، آخرین مهلت اتصال سامانه ایرانیان اصناف به درگاه ملی مجوزها ۱۵ آذر ۱۴۰۱ تعیین شده و بعد از این تاریخ درگاه قدیم مجوزها  (asnaf.g۴b.ir) غیرفعال خواهد شد.

هادی سبحانیان - معاون سیاست‌گذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی - در نامه‌ای به سید مهدی نیازی - معاون هماهنگی محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت - با موضوع آخرین مهلت بروز رسانی و غیر فعال شدن درگاه قدیمی مجوزهای اصناف از آخرین مهلت این دستگاه برای اتصال به درگاه جدید خبر داد.

در این نامه تأکید شده است: پس از ابلاغ قانون اصلاح مواد (۱) و (۷) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) مصوب اسفند ۱۳۹۹، رویکرد درگاه ملی مجوزها (asnaf.g۴b.ir قدیم) براساس این قانون، تغییر و فرآیند ثبت و درخواست مجوز برای متقاضیان با ملاحظات جدید در نسخه جدید درگاه ملی مجوزها (mojavez.ir) طراحی و پیاده‌سازی شد که از اسفند۱۴۰۰، ۵۲ مجوز وزارت صمت به این درگاه متصل شد.

وی همچنین در ادامه این نامه خطاب به معاون هماهنگی محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: پس از تغییر زیرساخت درگاه ملی مجوزها به نسخه جدید (mojavez.ir)، نسخه قدیم آن صرفا به دلیل ارایه خدمات به مجوزهای صنفی کشور (احراز هویت و دسترسی به سرویس گواهی ۱۸۶‌مالیاتی) فعال ماند. لذا، ضرورت اتصال مجوزهای صنفی به درگاه جدید مجوزها و مهلت تعیین شده برای تحقق این موضوع طی مکاتبات در تاریخ 16/11/1400 و  5/2/1401 به مراجع مربوطه در وزارت صمت و اتاق اصناف ایران اعلام شده، اما به دلیل تاخیر و عدم پاسخ به درخواست‌ها و مکاتبات اشاره شده، به نظر می‌رسد، برنامه‌ریزی مناسبی برای این منظور انجام نشده است.

سبحانیان در این نامه همچنین تأکید کرد: با توجه به تعدد شکایات و اعتراضات متقاضیان مجوزهای صنفی که از بزرگ‌ترین فعالان اقتصادی کشور محسوب می‌شوند؛ آخرین مهلت اتصال سامانه ایرانیان اصناف به درگاه ملی مجوزها از تاریخ 15/9/1401 تعیین و بعد از این تاریخ درگاه قدیم مجوزها (asnaf.g۴b.ir) غیرفعال خواهد شد.

 

ارسال نظر