اعتماد مجلس به صولت مرتضوی

۱۴۰۱/۰۷/۲۸ - ۰۲:۱۵:۰۳
کد خبر: ۱۹۳۵۶۵

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی صلاحیت سیدصولت مرتضوی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداختند و در نهایت با ۱۷۶ رای موافق به او اعتماد کردند.

در جلسه علنی امجلس شورای اسلامی احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رییسه مجلس نامه رییس‌جمهور برای معرفی سیدصولت مرتضوی به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به شرح زیر قرائت کرد: 

«در اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بدین وسیله جناب آقای صولت مرتضوی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به همراه مشخصات و سوابق و رئوس برنامه ایشان برای اخذ رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شود.»

در این جلسه، بررسی صلاحیت وزیر بدون حضور رییس‌جمهور انجام شد. وزیر پیشنهادی اعلام کرد همانطور که مستحضرید در چنین ساعتی هیات وزیران و دولت جلسه برگزار می‌کنند و مسائلی امروز در دستور کار دولت بود که حضور رییس‌جمهور در آن جلسه بسیار ضرورت داشت.

پیش از این محمدهادی زاهدی‌وفا به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی شده بود که صلاحیت وی در جلسه ۱۲ مهر بررسی شد اما وی موفق به اخذ رأی اعتماد از مجلس نشد. در جلسه دیروز مجلس که با دستور بررسی صلاحیت سیدصولت مرتضوی برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، جمعی از اعضای کابینه از جمله محمد مخبر معاون اول رییس‌جمهوری، غلامحسین اسماعیلی رییس دفتر رییس‌جمهوری، سیدمسعود میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه، محسن رضایی معاون اقتصادی رییس‌جمهوری، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، محمدرضا قرایی آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سید محمد حسینی معاون پارلمانی رییس‌جمهوری در صحن مجلس حضور یافتند که رییس مجلس به آنها خیر مقدم گفت.

پس از انجام مقدمات لازم، مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی دلایل خود را برای نمایندگان تشریح کردند. مهدی طغیانی در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تصدی این وزارتخانه و در مخالفت با وی بیان کرد: قرآن به ما یک معیار داده و آن هم ادای امانت و دادن امانت به اهل آن است. امروز باید ببینیم که آیا آقای صولت مرتضوی اهلیت لازم را برای گرفتن این امانت را دارد یا خیر؟ نمایندگان دقت کنید به چه چیزی توجه دارید. آیا تحت لابی، فشار، جوسازی و قبیله‌گرایی رای می‌دهید یا تعهد، تخصص و تحول‌گرایی مدنظر است.

وی در ادامه اظهار کرد: صولت مرتضوی انسان شریف، باشخصیت و دوست‌داشتنی است اما آیا این معیارها برای اداره وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کافی است؟ ایشان در دانشگاه حقوق عمومی خوانده و در پردیس خودگردان دانشگاه بهشتی ادامه تحصیل داده، جست‌وجوی بنده در خصوص مقاله و کتابی از ایشان تقریبا هیچ بوده است. انتخاب چنین وزیری چه پیامی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دارد؟ نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کدام یک از نمایندگان از اداره سفرهای استانی توسط ایشان راضی هستند وزیری که باید در حوزه آب کار کند به بخش‌های پرآب فرستادند و آن وزیری که در حوزه محرومیت‌زدایی باید کار کند به جاهای با امکانات فرستادند. تمام سوابق ایشان به وزارت کشور باز می‌گردد حال ما می‌خواهیم سکان وزارتی را به ایشان بدهیم که ۳۰ درصد داروی کشور، ۱۰ درصد نفت و گاز کشور و ۱۲ درصد بازار سرمایه در دست این وزارتخانه است. زمانی که وزیر با اصطلاحات تخصصی آشنا نباشد دورش می‌زنند. وی در ادامه تاکید کرد: این وزارتخانه دو بانک دارد آیا وزیر پیشنهادی اصلا با بانکداری آشنایی دارد؟ وزارتخانه در سال گذشته ماه‌ها با یک تصمیم اشتباه برای کشور چالش درست کرد، آیا آقای مرتضوی توانایی تحول‌گرایی را در این وزارتخانه دارد؟ یک‌بار وجدان خود را خطاب کنید همین تصمیمات سیاسی است که منجر شده وضعیت تعاون، کار و بنگاه‌های شستا به چنین روزی بیفتد که حتی توان پرداخت حقوق بازنشستگان خود را نداشته باشد.

حبیب‌الله دهمرده در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: قسم می‌خورم که هر چه می‌گویم برای مردم است؛ آقای مرتضوی دوست درجه یک من است و وقتی که من در دولت احمدی‌نژاد استاندار شدم او هم استاندار بود. من کاملا ایشان را می‌شناسم. وی با بیان اینکه عشق من رهبر است و با بقیه خط قرمزی ندارم، گفت: من در دوران استانداری حقوق نگرفتم و خدمتم برای نظام مقدس بود؛ امروز روز سرنوشت ساز برای دولت است، وزارت کار وزارت عادی نیست.

وی با بیان اینکه در زمان احمدی‌نژاد آخرین نفری بوده که نامش برای تصدی وزارت کار خط خورده است، گفت: اگر الان مشکلاتی در کشور داریم و تعداد زیادی به کف خیابان می‌آیند درصد زیادی از آن متوجه وزارت کار است. قسم جلاله می‌خورم که اگر مردم مشکل معیشت دارند وزن زیاد آن به وزارت کار بر می‌گردد. این نماینده مجلس با بیان اینکه در نمازجمعه تهران آقای مرتضوی به او گفته که قرار است به عنوان وزیر کار معرفی شود، گفت: همان موقع به آقای مرتضوی گفتم که برای وزارتخانه گزینه پیشنهادی نشو، این وزارتخانه کار سنگینی دارد و تو نمی‌توانی در آن موفق شوی. اولین دلیل آن است که سوابق تحصیلی او با کارکرد این وزارتخانه تناسبی ندارد. این همان حرف‌هایی است که آقای طغیانی زد و من هم آن را قبول دارم. من شکی در خوب بودن آقای مرتضوی ندارم اما او تناسبی با وزارت کار ندارد.

سید حمزه امینی در جریان رسیدگی به صلاحیت صولت مرتضوی برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (تکاور) در موافقت با وزیر پیشنهادی گفت: تنوع و گستردگی ماموریت‌های وزارت تکاور که تا دولت دهم ۳ وزارتخانه بود می‌طلبد فردی کارآزموده، باتجربه و آشنا با حوزه‌های گوناگون در راس این وزارتخانه مهم قرار گیرد که انتخاب آقای سید صولت مرتضوی بر این اساس صورت گرفته است. نماینده هشترود و چاواریماق افزود: آقای مرتضوی از نظر تدین، تعهد، روحیه جهادی و انقلابی، پاکدستی، ساده زیستی و مردم داری سابقه‌ای روشن دارد؛ روستازاده‌ای است که با تلاش و همت در مسیر انقلاب و امام(ره) قرار گرفته است؛ در دوران دفاع مقدس در جبهه دفاع از تمامیت ارضی ایران اسلامی تلاش کرده و به خوبی از مسوولیت‌های محوله برآمده است. او با درد و رنج مردم محروم جامعه آشناست و سختی‌ها برای او ملموس است و انگیزه کافی برای کاهش آلام طبقات آسیب‌پذیر جامعه را دارد و سلسله مراتب مدیریت را به خاطر شایستگی و توانمندی پشت سر گذاشته است و هر منصب و مسوولیت، تجربه و مهارت جدید بر صلاحیت او افزوده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوابق کاری صولت مرتضوی تاکید کرد: روحیه و مشی تحول گرایی از جمله ویژگی‌های مورد توجه برای مدیران است که آقای مرتضوی این ویژگی‌ها را دارد. او در هر مسوولیتی تلاش کرده است که وضع موجود را به وضع مطلوب برساند. امینی با بیان اینکه «وزارت تکاور بیشتر نیاز به مدیر دارد نه به تخصص و آقای مرتضوی یک مدیر لایق و شایسته است»، اظهار کرد: آقای مرتضوی در پیشگاه نمایندگان مردم قدردان و نجیب کشور قول داده است که اصلاحات واقعی را در وزارت عریض و طویل تکاور انجام دهد.

معین الدین سعیدی در جریان رسیدگی به صلاحیت سیدصولت مرتضوی برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در موافقت با برنامه‌های این وزیر پیشنهادی گفت: آقای طغیانی سوال کردند که آیا سیدصولت مرتضوی اهلیت لازم برای تصدی وزارت کار را دارند؟ من از این برادرم و سایر منتقدین سیدصولت مرتضوی می‌پرسم اگر ایشان با آن سوابق درخشان اجرایی و مدیریتی چنین اهلیتی را ندارند، پس چه کسی داراست؟ وی افزود: نمایندگان گفتند ایشان چه آشنایی با بانکداری دارند، آیا صرفا یک بانکدار مشکلات حوزه کارگران را می‌فهمد؟ اگر صرفا یک متخصص پتروشیمی را بگذاریم برای چنین جایگاه رفیعی، آیا می‌تواند مشکلات جامعه معلولین را حل کند؟ ما برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیازمند یک مدیر راهبردی هستیم و چه مدیری راهبردی‌تر از سید صولت مرتضوی؟ این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: ایشان از سربازی به ژنرالی رسیدند و مسیر ترقی را بدون رانت و پلکانی طی کرده است. آقای مرتضوی بخشدار، معاون فرماندار، استاندار، معاون سیاسی وزیر، معاون رییس‌جمهور، رییس نهاد ریاست‌جمهوری و شهردار دومین کلان‌شهر کشور با هزاران کارگر بوده است. ایشان با سازوکار اقتصادی آشنا است.

در ادامه زمان به وزیر پیشنهادی رسید تا از برنامه‌های خود دفاع کند. وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه تصریح کرد: مشکل بیکاری، موضوع ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی، عدم انتفاع و سوددهی شرکت‌های وابسته از جمله چالش‌های این وزارتخانه است که برای برون رفت از این مباحث بنده رویکردهایی دارم. دال مرکزی رویکرد ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عدالت محوری بوده و عدالت در تمام ماموریت‌ها و برنامه‌های ما مورد توجه است. مبحث دوم مساله محوری است که در تدوین و اجرای تمام طرح‌ها مورد توجه خاصی قرار گرفته است. توجه به توازن منطقه‌ای، توجه به مناطق محروم، توجه به آمایش سرزمین از سایر رویکردهایی است که مورد توجه قرار دارد. وی در ادامه تاکید کرد: توجه به ظرفیت‌های کارشناسی، عنایت به مشورت‌های نخبگانی مخصوصا نمایندگان مجلس و کمیسیون‌های تخصصی در دستور کار ما قرار دارد. همچنین توجه به تشکل‌های صنفی و کارفرمایی، اهتمام به مقوله سه جانبه گرایی، تعامل مستمر و همراهی با نمایندگان از دیگر رویکردهای بنده است. بنده بر این باورم جاده دولت و مجلس جاده دو طرفه بوده و امیدواریم در این وزارتخانه بتوانیم تعامل حداکثری را رقم بزنیم. انتخاب تیم مدیریتی توانمند به همراه مردم از دیگر رویکردهایی است که بنده پای آن ایستاده‌ام. وی افزود: استفاده از مباحث دانش بنیان، حرکت به سمت مطالعات دانش بنیان، استفاده از نبوغ جوانان، توجه به برنامه‌های علمی، پرهیز از تصمیمات خلق الساعه از دیگر رویکردهایی است که مورد توجه قرار گرفته است.

مرتضوی افزود: رویکرد اساسی بنده مبارزه کامل و همه‌جانبه با فساد در تمام سطوح و نهادینه کردن نظارت دستگاه‌های نظارتی و توجه به سه جانبه گرایی واقعی بوده و بنده معتقدم که باید به نظرات نماینده کارگران، کارفرمایان توجه شده و دولت همراه آنها باشد. تقویت همکاری‌های منطقه‌ای در این وزارتخانه مورد توجه است. شعاری را که بنده نهادینه خواهم کرد دسترسی آسان آحاد مردم بوده و شفافیت و پاسخگویی شعار همیشگی ما خواهد بود. بنده یک برنامه تحولی تقدیم کردم و انتظار دارم از همه عزیزان به خصوص مخالفان بنده به نقد برنامه‌ها بپردازند. اکنون هم توقع بنده این است اگر به فضل الهی توفیق پیدا کردم حتما هر از چندگاهی ما را در حوزه نقد قرار دهید. چرا که بنده معتقدم نقد منصفانه به توفیقات وسیع ما را می‌رساند.

به این ترتیب با رای اعتماد مجلس، پس از چند ماه سرانجام یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های اقتصادی کشور صاحب وزیر شد. این در حالی است که همزمان مجلس استیضاح وزیر صمت را نیز نهایی کرده است. 

 

ارسال نظر