اقتصاد کلان

۱۴۰۱/۰۷/۲۳ - ۰۰:۵۳:۴۵
کد خبر: ۱۹۳۳۴۹

حق مسکن کارگران چه شد؟

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه کارگران منتظر ابلاغ مصوبه ۶۵۰ هزار تومانی حق مسکن هستند گفت: طبق مصوبه شورای عالی کار حق مسکن باید ۶۵۰ هزار تومان و از فروردین واریز می‌شد.هادی ابوی، نماینده کارگران در شورای عالی کار بااشاره به حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانی گفت: کارگران منتظر ابلاغ مصوبه ۶۵۰هزار تومانی حق مسکن خود از دولت هستند.این مصوبه طبق مصوبه شورای عالی کار باید از فروردین ماه اجرا شود. دولت بزودی باید مصوبه جدید را ابلاغ کند. پس از ابلاغ کارفرمایان باید عقب‌ماندگی مزدی را به کارگران بپردازند.وی ادامه داد: حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانی کمکی به شرایط مسکن کارگران نمی‌کند. اما در شرایط دشوار زندگی کمک هزینه است. در صورتی که دولت به زودی اصلاحیه مصوبه حق مسکن را ابلاغ کند, کارگران حدود ۶ ماه از کارفرما ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان طلب دارند. چرا که اکنون در تمام مجموعه‌های تحت پوشش وزارت کار حق مسکن ۵۵۰ هزار تومان واریز می‌شود که این رقم طبق مصوبه پایان سال ۱۴۰۰ در شورای عالی کار باید ۶۵۰ هزار تومان باشد.ابوی بیان کرد:  نامه رییس مجلس تنها عمل به وظیفه قوه مقننه در زمینه نظارت بر اجرای قانون بود. دولت باید بزودی اجرای مصوبه ۶۵۰هزارتومانی را ابلاغ کند.وی گفت: رقم حق مسکن چشمگیر نیست و حتی هزینه کارمزد مشاور املاک را هم برای کارگر پوشش نمی‌دهد و به عنوان یک کمک‌هزینه مطرح است. عمده تمرکز شورای عالی کار روی حقوق و معیشت است و ما هنوز از نقطه مطلوب برای کارگر که در وضع اقتصادی موجود یک زندگی آبرومندانه و در رفاه داشته باشد، فاصله داریم.اما با افزایش ۵۷ درصدی دستمزد ۱۴۰۱ امید به کار در کارگران افزایش یافت و ماندگاری آنها در مشاغل زیاد شد.

احتمال تمدید برنامه ششم توسعه

به اعتقاد رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، برنامه ششم توسعه احتمالا یک سال دیگر تمدید می‌شود و استان کرمان باید برنامه‌ریزی لازم برای استفاده از ظرفیت برنامه هفتم توسعه را داشته باشد، ضمن آنکه لازم است اتاق بازرگانی کرمان برنامه ششم توسعه و نقاط ضعف و قوت و نحوه اجرا و تحقق آن را در استان کرمان آسیب‌شناسی کند.طبق اعلام رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ۱۵ آذرماه متن لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس ارایه می‌شود این در حالی است که دولت سیزدهم در سال گذشته نتوانست روی محتوای بودجه به صورت کامل و دقیق کار کند زیرا تازه شروع به کار کرده بود.او با بیان این مطلب که تحول در ساختار بودجه کشور انتظار امسال مجلس از دولت است عنوان کرد: قیمت‌های دستوری اقتصاد کشور را رنج می‌دهند و باید در این زمینه تامل بیشتری از سوی دولتمردان صورت گیرد.نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی خطاب به اتاق بازرگانی کرمان می‌گوید: کارگروهی تشکیل دهید و بسته پیشنهادی بودجه ۱۴۰۲ استان را حداکثر تا یک ماه دیگر به مجمع نمایندگان استان ارایه دهید تا رایزنی‌های لازم با وزرا در راستای بودجه سال ۱۴۰۲ استان کرمان داشته باشیم.به اعتقاد رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، برنامه ششم توسعه احتمالا یک سال دیکر تمدید می‌شود و استان باید برنامه‌ریزی لازم برای استفاده از ظرفیت برنامه هفتم توسعه را داشته باشد، ضمن آنکه لازم است اتاق بازرگانی کرمان برنامه ششم توسعه و نقاط ضعف و قوت و نحوه اجرای و تحقق آن را در استان کرمان آسیب‌شناسی کند.

زمان اعمال افزایش حقوق کارمندان

نایب‌رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: به پیشنهاد دولت و با تصویب مجلس، افزایش حقوق کارکنان دولت، بازنشستگان و مددجویان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد از نیمه دوم امسال اعمال می‌شود.محسن زنگنه افزود: بر اساس لایحه پیشنهادی دولت با عنوان «لایحـه متناسـب‌سازی حقـوق کارکنـان دولـت و بازنشستگان کشوری و لشکری» از ابتدای مهر ماه امسال حقوق تمامی کارکنان دولتی که مشمول قانون خدمات کشوری و لشکری هستند در حقوق پایه حدود سه هزار امتیاز که معادل بیش از یک میلیون تومان است اعمال خواهد شد.وی با بیان اینکه حق عائله‌مندی ۲ برابر و تقریباً بین پنج تا ۲۰ درصد حقوق‌های مختلف افزایش خواهد یافت ادامه داد: در حوزه اقشار آسیب‌پذیر که از طرف بهزیستی و کمیته امداد حمایت می‌شوند، بین ۱۵ تا ۳۰ درصد کمک معیشت افزایش خواهد یافت.نایب‌رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به فقدان عدالت در پرداختی سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: بر این اساس فوق‌العاده ویژه همه دستگاه‌ها تا ۳۵ درصد افزایش می‌یابد.زنگنه در ارتباط با میزان افزایش دریافتی حقوق بازنشستگان نیز گفت: حداقل ۹۰۰ هزار تومان به حقوق بازنشستگان اضافه خواهد شد.وی در خصوص منابع مالی این میزان افزایش اظهار کرد: به همین منظور افزون بر ۵۰ هزار میلیارد تومان در بودجه امسال دولت پیش بینی شده‌ است.همچنین سردار تقی مهری درباره میزان حقوق سربازان در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: حقوق سربازان سال‌های گذشته و به عنوان مثال سال‌های ۹۷ و ۹۸، حدود ۲۵۰ یا ۲۰۰ هزار تومان بود که البته به درجه و مدرک تحصیلی فرد بستگی داشت. اما خوشبختانه کف حقوق سربازی دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سقف آن نیز تا هشت میلیون تومان است. رییس سازمان وظیفه عمومی فراجا اظهار کرد: در ایام اربعین من از چند استان مرزی خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی بازدید داشتم و با سربازان صحبت می‌کردیم. از میان افرادی که در مناطق مرزی خدمت می‌کنند مجردها تقریبا بالای چهار میلیون و متاهل‌ها نیز حدود شش میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافتی دارند. 

 

ارسال نظر