اقتصاد کلان

۱۴۰۱/۰۷/۱۶ - ۰۱:۱۵:۰۸
کد خبر: ۱۹۳۱۱۸

اجرای کالابرگ همچنان در مرحله آزمایش

معاون اقتصادی وزارت اقتصاد با اشاره به اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیکی گفت: چنانچه اجرای آزمایشی طرح نتیجه مثبتی داشته باشد، دولت در سطح گسترده کالابرگ الکترونیکی را اجرا می‌کند. یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم در سال نخست فعالیت خود حذف و اصلاح سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که بسیاری از کارشناسان آن را اصلاح اقتصادی کشور دانستند. پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی از ابتدای سال 97 آغاز شد و در تمام این سال‌ها به اذعان بسیاری از کارشناسان موجب فساد و ایجاد رانت در کشور شده بود. افرادی که دغدغه شفافیت و مبارزه با فساد را داشتند همواره خواهان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بودند. در زمان تنظیم لایحه بودجه ۱۴۰۱، زمانی که دولت سیزدهم بر حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی اصرار داشت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک شرط برای این موضوع قرار دادند. شرط نمایندگان عرضه کالاهای مشمول با کالابرگ الکترونیکی و با قیمت‌ها شهریور ۱۴۰۰ بود. بر اساس تصمیم دولت، مقرر شد طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت آزمایشی اجرا شود و نتیجه طرح به اطلاع ستاد اقتصادی دولت برسد تا در این باره تصمیم لازم اتخاذ شود. حال با گذشت چهار ماه از اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها و پرداخت یارانه نقدی به دهک‌های یکم تا نهم درآمدی و برچیده شدن صف‌ها، بسیاری از افراد جامعه ترجیح می‌دهند یارانه را نقدی دریافت کنند تا اینکه برای دریافت کالا در صف‌ها منتظر بمانند.  «هادی سبحانیان» معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد در خصوص سرانجام طرح کالابرگ الکترونیکی گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تمهیدات لازم را در این مورد اندیشیده است و آمادگی لازم برای این موضوع وجود دارد. وی افزود: به دلیل حساسیت موضوع مقرر شد که ابتدا به صورت آزمایشی برای برخی گروه‌های خاص در کشور اجرا شود. سبحانیان تصریح کرد: با در نظر گرفتن تمام جوانب اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیکی چنانچه نتیجه مثبتی حاصل داشت، دولت در سطح گسترده‌ای انجام می‌دهد.

دولت مکلف به تامین یارانه مصرف‌کنندگان مرغ

منصورعلی زارعی کیاپی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص کاهش میزان تولید و افزایش قیمت گوشت مرغ، گفت: در کشور از نظر تولید گوشت مرغ علیرغم نیاز به واردات نهادهای دامی باید به خودکفایی دست پیدا کنیم اما دولت باید با نظارت جدی عدم تعادل بین مصرف و تولید این محصول را مدیریت کند. نماینده مردم ساری و میان‌دورود با اشاره به اینکه نگاه وزارت جهاد کشاورزی باید به تولیدکننده و مصرف‌کننده گوشت مرغ باشد، ادامه داد: مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه و یارانه‌ها دولت را مکلف کرده است که باید به مصرف‌کنندگان یارانه پرداخت کنند. در حال حاضر متاسفانه میزان مصرف گوشت مرغ بخشی از جامعه به دلیل وجود مشکلات معیشتی کاهش پیدا کرده است. وی با تاکید بر اینکه کاهش میزان مصرف پروتئین باعث بروز بیماری‌هایی در جامعه می‌شود، عنوان کرد: اگر هزینه تولید و قیمت گوشت مرغ در بازار افزایش پیدا کرده است دولت باید به مصرف‌کنندگان یارانه و کالابرگ پرداخت نماید تا با کاهش قدرت خرید مواجه نشوند. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه میزان تولید ماهانه گوشت مرغ کشور حدود 210 هزار تن بود و تقریبا به همین میزان نیز مصرف وجود داشت، تصریح کرد: متاسفانه تعادل بین میزان مصرف و تولید گوشت مرغ حفظ نشده و به واسطه افزایش قیمت نهاده‌ها هزینه تولید افزایش پیدا کرده و تولیدکنندگان آسیب دیدند. برای جبران کسری بازار گوشت مرغ مسوولان مجبور به واردات مرغ شده‌اند.  زارعی کیاپی با اشاره به اینکه متاسفانه حدودا 40درصد از مرغداران استان مازندران به عنوان استانی که تولید‌کننده 40 درصد از جوجه یک روزه کشور است، اقدام به جوجه‌ریزی نکرده‌اند، ادامه داد: کاهش جوجه‌ریزی‌ها جای نگرانی دارد و باید مسوولان اجرایی کشور اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند.

همکاری برای کریدور شمال به جنوب

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان گفت: بهره‌برداری از ظرفیت کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب که می‌تواند با همکاری نزدیک سه کشور ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان دسترسی آسان‌تر محصولات کشاورزی را از روسیه و دیگر کشورها به مقاصد مختلف فراهم کند نقش این کریدور را برجسته‌تر خواهد کرد. سید عباس موسوی در همایش تولید و انتقال غلات در باکو گفت: ایران به عنوان یک محور ترانزیتی منطقه‌ای و جهانی آمادگی دارد تا ضمن توسعه زیرساخت‌های موجود خود از جمله سیلوها، انبارها و شبکه‌های حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای از تمام ظرفیت‌های خود برای همکاری با سایر کشورها برای تسهیل ترانزیت غلات و سایر محصولات کشاورزی از روسیه به خلیج فارس و فراتر از آن استفاده کند. وی تصریح کرد: بدون شک بهره‌برداری کامل از ظرفیت کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب که می‌تواند با همکاری نزدیک سه کشور ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در کوتاه‌ترین زمان و کمترین هزینه، دسترسی آسان‌تر و حمل سریع‌تر غلات و سایر محصولات کشاورزی را از روسیه و دیگر کشورها به مقاصد مختلف در جهان را فراهم کند نقش این کریدور را برجسته‌تر خواهد کرد. این دیپلمات کشورمان خاطرنشان کرد: اخیراً و با پیوستن کامل ایران به معاهده شانگهای، فرصت‌های جدیدی برای همکاری بهتر و نزدیک‌تر منطقه‌ای در زمینه ترانزیت غلات و سایر کالاها از طریق کریدور شمال - جنوب و شرق-غرب ایجاد شده است.

 

 

ارسال نظر