در ایران دموکراسی کامل وجود دارد

۱۴۰۱/۰۷/۰۶ - ۰۲:۱۶:۵۶
کد خبر: ۱۹۲۹۳۰
در ایران دموکراسی کامل وجود دارد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری‌ اسلامی ایران در گفت‌وگو با این وبگاه خبری در پاسخ به اینکه به نظر می‌رسد تحقیقات پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران یکی از موضوعات بحث‌برانگیر در احیای توافق هسته‌ای [برجام] است و آیا توافقی برای تعامل با آژانس در مسیری جداگانه نمی‌تواند راه‌حل این مساله باشد؟ گفت: ما هیچ مشکلی در همکاری یا تعامل با آژانس نداریم. شما می‌دانید که همکاری ما هنوز ادامه دارد، به ویژه در زمینه موضوعات پادمانی. دوربین‌های آژانس در محل بوده و آنها در حال نظارت بر ما هستند. می‌دانید ما چه کار کرده‌ایم؟ ما دوربین‌هایی را خاموش کرده‌ایم که داوطلبانه موافقت کرده بودیم نصب شوند. ما این دوربین‌ها را به‌طور داوطلبانه نصب کردیم. امیرعبداللهیان ادامه داد: این موضوع هیچ ارتباطی به دیگر نظارت‌های پادمانی ندارد که روی ما انجام می‌گیرد. این کار اقدامی تلافی‌جویانه در قبال قطعنامه‌ای بود که حدود چهار ماه پیش علیه ما در آژانس صادر شد. از نظر ما کار اشتباهی بود که توسط امریکایی‌ها و سه کشور اروپایی انجام شد. ما وسط مذاکرات بودیم و آنها یک‌باره علیه ایران قطعنامه صادر کردند. ما قطعا همکاری‌مان با آژانس را ادامه خواهیم داد. آژانس سوالاتی درباره سه محل دارد که می‌گوید در آن اورانیوم پیدا کرده است و ما آماده‌ایم به این سوالات پاسخ دهیم. وزیر امور خارجه ایران در این راستا بیان کرد: اما ما قویا بر این باوریم که آژانس باید در عین حال رفتار و عملی مطابق اصول فنی داشته باشد. مشکل ما با آژانس این است که آنها سیاسی عمل می‌کنند. بنابراین، اگر آژانس انتخاب کند که فقط روی مسائل فنی تمرکز کند، ما قطعا تلاش خواهیم کرد همکاری‌مان را تقویت و بیشتر کنیم.

او ادامه داد: در سال ۲۰۱۵، چیزی رخ داد. اراده‌ای سیاسی وجود داشت و آن موقع تصمیمی سیاسی اتخاذ شد. بین ایران و سه کشور اروپایی و امریکا بود و به نهایی شدن برجام کمک کرد. از یک طرف، ما قصد داریم و مشتاقیم که با آژانس همکاری کنیم تا به آن اتهامات و ادعاها پاسخی ارایه بدهیم. از طرف دیگر، ما به اراده‌ای سیاسی نیاز داریم، به همان چیزی که گفتم در سال ۲۰۱۵ بود تا این‌بار هم وجود داشته باشد. امیرعبداللهیان درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: احتمالا می‌دانید که تمامی فعالیت‌های ما، فعالیت‌های هسته‌ای‌مان، حدود ۲ درصد فعالیت‌های هسته‌ای جهان را تشکیل می‌دهد که تمامش در چارچوبی صلح‌آمیز قرار دارد. اما نظارتی که بر ما انجام می‌شود چطور؟ ۳۷ درصد کل نظارت آژانس است. این یعنی پس از آنکه تمامی طرفین به برجام بازگردند، ما باز هم باید دسترسی کامل را برای آژانس ایجاد کنیم. منظورم دسترسی‌ای فراپادمانی است. رییس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین گفت: مسلما، اول باید اتهامات بی‌اساس فعلی که از سوی آژانس در این باره مطرح شده‌اند، برطرف شوند. اما ما باور داریم و قبول داریم برای عملی کردن این، برخی فعالیت‌های فنی باید انجام بگیرد. اما به موازات این، درست مانند سال ۲۰۱۵، اراده‌ای سیاسی باید برای بستن پرونده این اتهامات وجود داشته باشد. امیرعبداللهیان در پاسخ به اینکه آیا منظورش این است که آیران آماده همکاری فنی با آژانس برای حل‌وفصل این مساله است، گفت: مطمئنا.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی درباره موضوع تضمین‌خواهی ایران در مذاکرات وین برای جلوگیری از بدعهدی دولت‌های آینده امریکا و خروج دوباره از توافق و اینکه آیا نمی‌توان به موضوع تضمین از زاویه همکاری‌های منطقه‌ای ایران با امریکا و شرکای منطقه‌ای آن در زمینه مسائل کشورهایی از جمله یمن، لبنان، عراق و سوریه نگاه کرد تا نشانی از حسن نیت و به نوعی تضمینی در این مذاکرات باشد، توضیح داد: وقتی از تضمین صحبت می‌کنیم، در واقع به تجربه‌ای اشاره داریم که در گذشته کسب کرده‌ایم. تصمیم ترامپ برای خارج شدن از توافق، نقض قوانین و مقررات بین‌المللی بود. آن‌چه با آن مواجهیم این است که امریکایی‌ها به ما می‌گویند نمی‌توانند به جای دولت آتی امریکا تضمین بدهند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: این هم با قواعد و عرف بین‌المللی مغایرت دارد. وقتی چیزی میان کشورهای متعددی امضا می‌شود، به این معناست که فقط بین حکومت‌ها و دولت‌ها نیست؛ بین نظام‌های حاکم در آن کشورها انجام شده است. همکاران من چندین ماه است که مشغول این مذاکرات در وین بوده‌اند. من هم مدام با بسیاری از افراد بر سر چگونگی بازگشت به برجام در تماس و در ارتباطم. هر بار که از تضمین حرفی زده می‌شود، امریکایی‌ها به ما می‌گویند حداکثر یا بیشترین تضمینی که می‌توانیم به شما بدهیم، تا پایان دولت بایدن است. او در این راستا مطرح کرد: بنابراین، این چه پیامی به شرکت‌های ما و به افرادی می‌فرستد که پس از اجرایی شدن دوباره برجام، می‌خواهند در ایران سرمایه‌گذاری کنند؟ این پیام را به آنها می‌فرستد که فرصت زیادی برای سرمایه‌گذاری در ایران ندارید. در کنفرانس امنیتی‌ مونیخ که مدتی پیش در آن شرکت کرده بودم، با مدیران شرکت‌های بزرگ اروپایی دیدار کردم. معاون من در امور اقتصادی هم در مونیخ بود. نشستی با بسیاری از شرکت‌های بزرگ غربی، بیشتر اروپایی داشتیم. همگی به ما گفتند که اگر شرایط[پس از بازاجرای برجام] تا مدت کوتاهی دوام بیاورد، ما نمی‌توانیم سرمایه‌گذاری خوبی در ایران انجام دهیم. امیرعبداللهیان گفت: در هفته‌های اخیر و در نتیجه پیام‌هایی که میان ما و امریکایی‌ها رد و بدل شده است، پیشرفت‌هایی در این زمینه انجام گرفته، یعنی در زمینه تضمین‌ها و مدت توافق‌ها اما هنوز با نقطه ایده‌آل فاصله داریم. امیرعبداللهیان در پاسخ به اینکه چرا ایران با امریکا به‌طور مستقیم مذاکره نمی‌کند تا این مسائل آخر را حل کند، چرا ایران از مذاکرات رو در رو با امریکا «می‌ترسد»، گفت: ما از مذاکرات رو در رو با امریکا نمی‌ترسیم. اما باید احساس کنیم که این کار می‌تواند تغییری در رویه ایجاد کند و این مذاکرات دستاوردی برای ما در بر داشته باشد، احتمال بدهیم که اتفاق بزرگی قرار است در نتیجه این مذاکرات بیفتد، مسیر و افقی روشن پیش رویمان است. اگر مذاکرات مستقیمی انجام دهیم، باید سودی برای ما، برای ملت ما در پایان مذاکرات وجود داشته باشد. در نتیجه چنین مذاکراتی، بهترین سناریو این است که فقط تحریم‌های ثانویه لغو شوند. تحریم‌های اولیه و اصلی سر جایشان خواهند ماند. فکر می‌کنم اگر امریکایی‌ها جدی باشند و حاضر باشند آمادگی و تمایلشان را برای بازگشت به برجام نشان دهند، این پیام‌ها کافی خواهند بود، یعنی پیام‌های شفاهی آنها و برخی پیام‌های کتبی‌شان.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به اتفاقات اخیر رخ‌داده در ایران در پی مرگ مهسا امینی و اظهارات مداخله‌جویانه مقامات امریکایی در این باره گفت: اما به خاطر اتفاقی که اخیرا در ایران افتاد، دختری جان خود را از دست داد و ما همه متاثر شدیم. رییس‌جمهور من با پدر این دختر صحبت کرد. تمامی شاخه‌های حاکمیت در ایران، از جمله قوه قضاییه، دولت و مجلس تلاش می‌کنند ببینند چه اتفاقی برای این دختر افتاده است، تلاش می‌کنند حقیقت را آشکار کنند. اما از احساسات پاک مردم ایران استفاده می‌شود. فراموش نکنیم که امریکا تحریم‌های تازه‌ای در ماه گذشته علیه ایران اعمال کرد. اما الان می‌گویند قصد دارند تحریم‌ها را علیه چیزهایی که به ارتباطات و اینترنت مربوط است، لغو کنند. چرا؟ چون می‌خواهند در امور داخلی ما مداخله کنند. چند سال پیش، آقای اوباما هم همین اشتباه را مرتکب شد. آقای اوباما نامه‌ای خطاب به بلندپایه‌ترین مقام کشور من نوشت. از دوستی حرف زده بود. از گفتمان و مذاکره. اما اتفاقی در خیابان‌های تهران رخ داد و او یک سخنرانی انجام داد و در امور داخلی ما مداخله کرد. از تغییر حکومت در ایران حرف زد. الان، ما حس می‌کنیم برخی از مقامات و رسانه‌های امریکایی مردم ایران را تحریک به ایجاد آشوب می‌کنند. می‌دانید که موارد و رخدادهای بسیار بدتری در امریکا اتفاق افتاده است، ده‌ها مورد. در کشورهای غربی دیگر هم این طور بوده است. درباره بسیاری از آنها حتی تحقیقاتی هم انجام نمی‌شود. بنابراین، برای هر گونه مذاکره با امریکا، باید شاهد منفعتی در آن باشیم. امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی دیگر درباره برخی اعتراضات شکل گرفته در ایران به دنبال مرگ مهسا امینی و این ادعا که در این اعتراضات، «بیش از ۵۰ نفر در ایران توسط نیروهای امنیتی کشته شده‌اند»، گفت: پیشنهاد من به شما این است که به ایران سفر کنید تا ببینید در خیابان‌های تهران چه می‌گذرد؛ آزادی بیان، آزادی عمل مردم و همچنین [آزادی] حجاب. مردم حجاب را جوری که دوست دارند رعایت می‌کنند. البته چارچوبی کلی وجود دارد. من مطمئنم خود به خود پاسختان را خواهید گرفت. هر توضیحی که من سعی کنم به شما بدهم، برایتان کافی نخواهد بود، چون شما تا حد زیادی تحت تاثیر برخی افسانه‌بافی‌های رسانه‌های شبکه‌های اجتماعی قرار دارید. آن را تماما باور نخواهید کرد. اما می‌گویم که در ایران دموکراسی کامل وجود دارد. خودتان باید ببینید.

 

ارسال نظر