سیاست

۱۴۰۱/۰۶/۲۴ - ۰۱:۰۲:۲۳
کد خبر: ۱۹۲۶۶۲

مقدمات سفر رییسی به نیویورک فراهم شده است

رییس دفتر رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه رییس‌جمهوری قصد حضور در مجمع عمومی سازمان ملل را دارد اعلام کرد که مقدمات این امر هم انجام شده است. غلامحسین اسماعیلی در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر سیدابراهیم رییسی به ازبکستان، اظهار کرد: این سفر چندوجهی است. هم یک سفر دوجانبه در ازبکستان انجام می‌شود و هم وزرای همراه وی با همتایان خود در آن کشور دیدار خواهند کرد. وی افزود: جلسات مربوط به کمیسیون مشترک دو کشور برگزار می‌شود و حدود ۱۸ سند و تفاهم همکاری بین دو کشور به امضاء می‌رسد. اسماعیلی یادآور شد: بعد دیگر سفر ملاقات‌های دوجانبه‌ای است که با سران کشورهای حاضر در اجلاس شانگهای انجام می‌شود، از جمله رییس‌جمهوری روسیه، چین و سایر روسای جمهوری حاضر در این اجلاس. رییس دفتر رییس‌جمهوری ادامه داد: بعد سوم این سفر که اصل آن است، شرکت در اجلاس سازمان همکاری اقتصادی شانگهای است که یک سازمان مهم منطقه‌ای و بین‌المللی محسوب می‌شود. همچنین چون فرایند عضویت جمهوری اسلامی ایران در این سازمان کلیاتش به تصویب رسیده است و امسال هم سند عضویت جمهوری اسلامی ایران براساس مصوبه هیات وزیران به تصویب آنان رسیده است، از سوی وزیر خارجه ایران و وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان شانگهای به امضاء می‌رسد و یک موفقیت خوبی برای ما خواهد بود. وی در پاسخ به پرسشی درباره شایعات مربوط به صادر نشدن ویزا برای رییس‌جمهوری جهت حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک امریکا، تصریح کرد: اجازه دهید توضیح موارد مربوط به سازمان ملل را برای بعد از سفر ازبکستان بگذاریم. آقای رییسی قصد حضور در مجمع عمومی سازمان ملل را دارد و مقدمات این امر هم انجام شده است.

پایان جلسه شورای حکام بدون قطعنامه

موضوع فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران از سال ۲۰۰۳ در دستور کار شورای حکام قرار داشته و در دوران اجرای کامل برجام نیز مدیرکل به صورت دوره‌ای در مورد وضعیت برنامه هسته‌ای ایران به شورای حکام گزارش داده است و اتفاق جدیدی در این ارتباط رخ نداده است. برخی رسانه‌ها با برداشتی نادرست از توییت میخاییل اولیانوف، مذاکره‌کننده روسیه و نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، وجود موضوع پرونده هسته‌ای ایران در دستور کار نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را با تیتر گمراه‌کننده «پرونده ایران به شورای حکام رفت» منتشر کردند. در حالی که در این ارتباط باید اشاره کرد که موضوع فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۰۳ در دستور کار شورای حکام قرار داشته و در دوران اجرای کامل برجام نیز مدیرکل به صورت دوره‌ای در مورد وضعیت برنامه هسته‌ای ایران به شورای حکام گزارش داده است. بر این اساس، هیچ تحول تازه‌ای در این ارتباط رخ نداده و مدیرکل طبق ماموریت محوله از سوی شورای حکام، موظف است در هر نشست فصلی، در مورد آخرین وضعیت برنامه هسته‌ای ایران گزارشی ارایه دهد. میخاییل اولیانوف روز سه‌شنبه در توییتی نوشت: امروز شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بررسی دستور کار با عنوان «راستی‌آزمایی و نظارت بر جمهوری اسلامی» را در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل (۲۰۱۵) آغاز خواهد کرد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز در نشست خبری روز دوشنبه خود در پاسخ به این سوال که آیا این احتمال وجود دارد که قطعنامه ضد ایرانی در این نشست از سوی اعضا منتشر شود، گفت: در رابطه با نشست شورای حکام تا جایی که اطلاع دارم تا الان قطعنامه‌ای برای نشست ارایه نشده است. ما معتقدیم که هر گونه تکرار اقدام غیر سازنده مشابه اقدام غیر سازنده قبلی در آژانس، مجددا نتیجه غیر سازنده‌ای خواهد داشت. امیدواریم برخی از کشورهایی که اعتبار آژانس برای آنها اهمیت دارد اعتبار این سازمان بین‌المللی را به عنوان سازمانی تخصصی، فنی و غیر سیاسی، قربانی دیدگاه‌ها و منافع سیاسی خودشان نکنند. این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه ما امیدواریم مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز نقش حرفه‌ای خودش را در این زمینه ایفا کند و به حفظ اعتبار و جایگاه این سازمان بین‌المللی توجه بیشتری کند، گفت: ما انتظار یک رویکرد سازنده از آژانس و اعضای شورای حکام داریم. ایران هر گونه اقدام و واکنش خود را در ارتباط با تحولات آتی متناسب با تحولی که در آژانس و شورای حکام رخ خواهد داد تنظیم می‌کند.

زاهدی وفا همچنان وزیر پیشنهادی کار

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی انتشار برخی اخبار درباره تقاضای دولت جهت پس گرفتن نامه معرفی زاهدی وفا به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را رد کرد. احمد نادری در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر اینکه دولت نامه معرفی زاهدی وفا به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را از مجلس پس گرفته است، گفت: دولت تاکنون نامه‌ای به مجلس برای معرفی نکردن زاهدی وفا برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نداده و مجلس چنین نامه‌ای را واصل نکرده است. پیش از این در ۱۵ شهریور، سیدنظام موسوی سخنگوی هیات رییسه مجلس در گفت‌وگویی با ایسنا اعلام کرده بود که نامه معرفی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس تحویل داده شده است. دیروز برخی از رسانه‌ها خبری منتشر کردند که محمدهادی زاهدی وفا در نامه‌ای به رییس‌جمهور استعفای خود را از کاندیداتوری و سرپرستی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است.

 

ارسال نظر