سیاست

۱۴۰۱/۰۶/۲۱ - ۰۳:۱۸:۱۸
کد خبر: ۱۹۲۵۳۲

رفع ابهام بودجه محرومیت‌زدایی

رییس‌جمهور قانون اصلاح ذیل جدول (۴-۲۴) محرومیت‌زدایی تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را برای اجرا به سازمان برنامه و بودجه و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ابلاغ کرد. سید ابراهیم رییسی در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «قانون اصلاح ذیل جدول (۴-۲۴) محرومیت‌زدایی تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور» را که در جلسه علنی ۲ شهریور ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۹ شهریور به تایید شورای نگهبان رسیده، برای اجرا به سازمان برنامه و بودجه و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ابلاغ کرد. پیش از این سخنگوی شورای نگهبان از تایید طرح اصلاح ذیل جدول (۴-۲۴) محرومیت‌زدایی تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور خبر داده بود. طحان نظیف در حساب توییتری خود نوشته بود: «طرح اصلاح ذیل جدول (۴-۲۴) محرومیت‌زدایی تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور » که در مراحل قبل با ابهاماتی مواجه شده بود، پس از اصلاح در مجلس، مجددا در جلسه شورای نگهبان بررسی و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی چهارم مرداد مجلس، گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد طرح دوفوریتی اصلاح جدول ۴-۲۴محرومیت‌ زدایی (جداول منابع و مصارف تبصره۱۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را بررسی کرده و به منظور تامین نظر شورای نگهبان با اصلاحات صورت گرفته موافقت کردند. بر اساس اصلاحات صورت گرفته در ماده واحده این طرح؛ متن ردیف (۸) جدول (۴-۲۴) محرومیت‌‌زدایی جداول تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ به شرح زیر اصلاح می‌شود: 

اعتبار ستون تبصره (۱۴) جدول (۱۰- ج) استانی به صورت صددرصد (۱۰۰%) تخصیص یافته و به‌طور مساوی (هر استان یک هزار میلیارد ریال) در اختیار شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها قرار می‌گیرد.

این اعتبار با لحاظ عدم برخورداری روستاهای بالای بیست خانوار پس از تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، جهت تهیه، بازنگری و اجرای طرح‌های هادی، بهسازی و آسفالت معابر روستایی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هزینه می‌شود.

توافق وین معطل امریکاست

یک کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است: اگر امریکا منافعش اقتضا کند که با ایران توافق کند، منتظر نتیجه انتخابات کنگره یا پارلمان اسراییل نمی‌شود، اگر هم منافعش اقتضا نکند چه بایدن شکست بخورد چه پیروز شود، توافق نمی‌کند. حسن بهشتی‌پور با اشاره به تحولات اخیر مرتبط با برجام و مذاکرات میان ایران و امریکا و کم شدن انتظارها از اینکه در این مقطع طرف‌ها به نتیجه برسند گفت: اینکه مذاکرات متوقف شده باشد درست نیست. به هر حال تلاش‌هایی دارد می‌شود که به شکلی طرف‌ها به ویژه ایران و امریکا انعطاف بیشتری نشان دهند. وی ادامه داد: این طرف امریکایی است که بلاتکلیف است و با توجه به فشارهای داخل به بایدن انعطاف و اراده لازم را برای توافق نشان نمی‌دهد اما روشن است که طرف‌های مختلف سعی دارند راه‌حلی برای این گره باز کنند. این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به اینکه گفته می‌شود با توجه به انتخابات کنگره و پارلمان اسراییل، امریکا تصمیم به تعویق مذاکرات تا بعد از این انتخابات گرفته است، گفت: به نظر من انتخابات کنست ربطی به برجام ندارد چون اسراییل در مجموع مخالف کل برجام است، بعید می‌دانم این موضوع تاثیر منطقی بر برجام داشته باشد. بهشتی‌پور درباره تاثیر مذاکرات احیای برجام بر روند پیروزی بایدن در انتخابات کنگره اظهار کرد: معتقدم سیاست خارجی دولت‌ها در امریکا یا اصلا تاثیر ندارد یا اگر هم دارد آن بخشی از آن مهم است که روی سیاست داخلی تاثیر می‌گذارد. به‌طور مثال اگر اقدامی از امریکا باعث گشایش بازار انرژی این کشور شود، آن مساله روی انتخابات تاثیر می‌گذارد. اما از منظر سیاست خارجی فرض کنیم بایدن به توافق برسد اینگونه نیست که فکر کنیم لزوما شانسش برای پیروز شدن در انتخابات افزایش می‌یابد.

وی گفت: اگر امریکا منافعش اقتضا کند که توافق کند، منتظر نتیجه انتخابات نمی‌شود. اگر هم منافعش اقتضا نکند چه بایدن شکست بخورد چه پیروز شود، توافق نمی‌کند. این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه خطای راهبردی و تحلیلی است که برخی می‌گویند امریکا برای توافق با ایران و بازگشت به برجام منتظر انتخابات آبان می‌ماند افزود: گیر اصلی این است که در شرایط فعلی بایدن حاضر به توافق نیست.

بهشتی‌پور تاکید کرد: الان مشکل توافق و بازگشت به برجام، امریکاست. ایران هر آنچه می‌توانست انعطاف نشان داد. معتقدم ایران خیلی معقول و منطقی برخورد کرده است اما مشخص نیست طرف امریکایی در این میان دنبال چیست که برای توافق وقت کشی می‌کند؟

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به اینکه برخی معتقدند برجام دیگر ماهیت استراتژیک خود را از دست داده است اظهار کرد: این اظهارنظرها، حرف‌های مخالفان برجام است که به روز شده و می‌گویند که برجام دیگر فایده استراتژیک ندارد. برجام جنبه سیاسی، اقتصادی، امنیتی دارد اینکه ما در ایران بیشتر به بعد اقتصادی مخصوصا در یکی دو سال اخیر پرداختیم دلیل نمی‌شود که ابعاد دیگر آن از بین رفته باشد. اساسا از اول هم برجام ابعاد سیاسی و امنیتی‌اش برای منطقه قابل توجه بود.

وی گفت: هر چه زودتر ایران بر سر برجام به نتیجه برسد، بهتر است. به هر حال داریم برای دور زدن تحریم‌ها هزینه می‌دهیم، البته نه اینکه به هر قیمتی بخواهیم مذاکره کنیم. از سوی دیگر به نظر می‌رسد به نفع طرف اروپا و امریکا است که الان توافق شود اما مشخص نیست که چرا امریکا اینقدر معطل می‌کند و معتقدم توافق لنگ اراده سیاسی و انعطاف امریکایی‌هاست.

 

ارسال نظر