همکاری دولت با وزارت اطلاعات برای برخورد با مدیران فاسد

۱۴۰۱/۰۶/۱۶ - ۰۲:۲۰:۵۰
کد خبر: ۱۹۲۴۰۰
همکاری دولت با وزارت اطلاعات برای برخورد با مدیران فاسد

سخنگوی دولت در واکنش به مساله دستگیری قاسم مکارم شیرازی به عزم جدی دولت در مبارزه با فساد بدون توجه به هیچ خط قرمزی اشاره کرد و از همکاری دفتر بازرسی رییس‌جمهوری و وزارت اطلاعات با نهادهای نظارتی خارج از دولت در امر مبارزه با فساد در بدنه اجرایی کشور خبر داد.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت ساخت راه‌آهن رشت - آستارا اظهار کرد: یکی از سیاست‌های جدی دولت فعال کردن مسیرهای تجاری شرق و غرب است و برخی از مسیرهای غیرفعال یا مسیرهایی که چندان مورد استفاده نبودند، فعال شده‌اند. مسیر رشت - آستارا ۴۰ کلیومترش اجرا شده و بقیه مسیر هم در حال انجام مقدمات برای اجراست.

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره وضعیت سلامت رستم قاسمی اظهار کرد: وزیر راه به دلیل ضربه‌ای که در جریان حادثه‌ای در منزل به کمر وی وارد شده بود، بستری شد و تزریقی هم به ستون فقرات داشت. اما وضعیت سلامت خوبی دارد و از شنبه به وزارتخانه خواهند رفت. هرچند در دوران بستری هم پیگیر کارهای وزارتخانه بودند. سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره موضع دولت درباره پرونده قاسم مکارم شیرازی، تصریح کرد: رییس‌جمهوری پیش از این اعلام کرد که دولت خط قرمزی برای مقابله با فساد ندارد و یکی از برنامه‌های دولت این بوده است که اولویت خود را به پیشگیری از فساد اختصاص دهد.

وی افزود: ما تاکید داریم که مسیر مبارزه با فساد را به خود قوه مجریه بیاوریم تا نتیجه مطلوب حاصل شود. یعنی جلوی بروز فساد را از خود دولت آغاز کنیم.

بهادری جهرمی ادامه داد: آقای رییس‌جمهوری هم تاکید کردند که تاکنون بسیاری از اقدامات در این زمینه انجام شده است، اما اعلام نشده است. این اقدامات هم از سوی خود نهادهای درون دولت بوده است یعنی هم دفتر بازرسی رییس‌جمهوری و هم وزارت اطلاعات که البته با نهادهای نظارتی خارج از دولت و دولت هم همکاری دارند.

وی تاکید کرد: دولت همانطور که تصریح کرده است اغماضی در زمینه مبارزه با فساد ندارد و آمادگی کامل برای رسیدگی به ابعاد کامل آن در دولت وجود دارد.

بهادری جهرمی همچنین یادآور شد: همانطور که می‌دانید نهادهای نظارتی، نهادهای قضایی نیستند و در نتیجه برای انجام وظایف خود با ارایه گزارش‌های موثق، بدون اغماض ورود می‌کند و وظیفه خود را انجام می‌دهند و کار به دست قوه قضاییه سپرده می‌شود. ما معتقدیم که این روند زمینه‌ساز بازگشت دولت به ریل خدمت صادقانه خواهد بود.

رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت در پاسخ به پرسشی درباره روند مذاکرات اظهار کرد: گفت‌وگوها در خصوص توافق ادامه دارد و طرف مقابل هم باید از زیاده خواهی دست بردارد چراکه مسیر سازنده‌ای طی شده است.

بهادری جهرمی گفت: چهار موضوع در توافق دنبال شده که شامل تضمین‌ها و راستی‌آزمایی، رفع تحریم‌ها ‌و بسته شدن ادعاهای سیاسی در مورد مسائل پادمانی است و جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگوها را ترک نکرده و نخواهد کرد.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از نشست خبری درپاسخ به سوالی درباره وضعیت آب استان همدان و اقدامات دولت برای جلوگیری از تکرار آن در استان‌های دیگر، گفت: بحران کم آبی و خشکسالی جهانی است و تدابیر برای مواجهه با این بحران باید پیش از این صورت می‌گرفت و اقدامات انجام شده تناسبی با بحران‌ها ندارد و پیش‌بینی تنش‌های گسترده وجود داشت.

وی ادامه داد: اما از ابتدای تشکیل دولت، وزارت نیرو برای ۳۰۰ نقطه پیش‌بینی تنش آبی داشت. همچنین مجموعه وزارت نیرو هم طرح‌های متوقف شده را تسریع و هم طرح «میانبری» را تدوین کرد. در حوزه همدان نیز طرح میانبری در نظر گرفته شد تا 

ضرب الاجلی تنش آبی را جبران کنند و به تدریج طرح‌های بلندمدت‌تری در نظر گرفته شود.

سخنگوی دولت اظهار امیدواری کرد: با همراهی مردم برای اصلاح شیوه آبیاری و سایر موارد شاهد کاهش بحران‌ها و تنش‌های آبی باشیم.

رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت درباره وجود تخلف‌های نرخ بلیت هواپیما با وجود نرخ مصوب شده اظهار کرد:« متاسفانه در ایام شلوغی مانند اربعین شاهد تخلفات هواپیمایی و شرکت‌های حمل و نقل هستیم. یکی از تدابیر وزارت راه مصوب کردن نرخ قابل قبول بود و از طرفی هم امکان فروش بلیت را فقط از سوی شرکت هواپیمایی مجاز می‌داند.»

وی اظهار کرد: البته ظرفیت ناوگان هوایی و پذیرش فرودگاه نجف و بغداد ظرفیت تقاضای زائران را ندارد و بخشی از این مشکلات برای تأمین بلیت باید از مسیرهای جایگزین انجام شود. البته در تمامی فرودگاه‌ها نیز میز خدمتی از خود وزارت راه جانمایی شدند که به تخلفات رسیدگی کنند. از شرکت‌های هواپیمایی می‌خواهم با مردم و زائرین همراهی داشته باشند.

سخنگوی دولت افزود: درباره آمار و ارقام پیوستن دستگاه‌ها به درگاه مشترک خدمات الکترونیک دولت، باید بگویم که پیوستن به این درگاه دو دهه است که مطرح است و دولت مصمم است این‌بار زمین مانده را نیز بردارد مانند قانون مربوط به آزادسازی سواحل.

وی ادامه داد: دولت مصمم است تا درگاه دولت الکترونیک را به صورت پنجره واحد اجرایی کند و گزارش آمار پیوستن‌ها در جلسه هیات دولت قرائت می‌شود و رییس‌جمهور هم تأکید برای پیوستن به درگاه دارد تا دستگاه‌هایی که امکان و زیرساخت پیوستن ندارند به صورت شفاف آن را به مردم اعلام کنند.

سخنگوی دولت در بخش دیگری درباره راهکار دولت برای تحقق سریع‌تر ساخت مسکن و کنترل اجاره‌بها تاکید کرد که دولت برای جبران‌کسری‌های تولید مسکن‌ گذشته و عقب ماندگی در حوزه مسکن، مصمم است و این موضوع به صورت فرابخشی پیگیری می‌شود و جلسه‌ای در دولت نیست که به موضوع مسکن‌ پرداخته نشود اگر کمبود تولید سال‌های گذشته برطرف نشود، مشکل اجاره‌بها هم برطرف نخواهد شد؛ معاون جدید در این باره منصوب شد و امید داریم با این تغییر مدیریتی شاهد یک انرژی و امید مضاعف در وزارت راه باشیم.

وی درباره تدوین ایین‌نامه برای تولید گوشی‌های ایرانی گفت: آیین نامه بند ۹ تبصره ۷ قانون بودجه در جلسه اخیر هیات دولت به تصویب رسید و مطابق این آیین‌نامه از محل حقوق ورودی واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار، منابع آن به صورت ۱۰۰ درصد به حمایت از گوشی‌های ایرانی تخصیص می‌یابد و فرایند و جزییات آن در آیین‌نامه منتشر می‌شود.

 

ارسال نظر