سیاست

۱۴۰۱/۰۶/۱۵ - ۰۰:۴۶:۵۲
کد خبر: ۱۹۲۳۶۱

رفتار مسوولانه ایران  در مذاکرات برجام

ناصر کنعانی در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره لغو تحریم‌ها در جریان توافق احتمالی و آخرین روند مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: لغو کامل تحریم‌ها علیه دولت و ملت ایران از اهداف اساسی مذاکرات جاری بین ایران و طرف‌های مقابل است.

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید تاکنون، نشست‌های مختلفی در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها برگزار شده و آخرین دور آن نیز در وین بوده است و پس از آن متن پیشنهادی از سوی هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی به طرف‌های مذاکره‌کننده داده شده است. پاسخ ایران در موعد مقرر ارایه شد و متعاقبا پاسخ طرف امریکایی با تاخیر قابل توجهی باز از طریق هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا دریافت شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ایران برای اینکه نقش متعهدانه و مسوولانه خودش را در ارتباط با توافق برجام و مذاکرات رفع تحریم‌ها ایفا کند، دیدگاه‌های خودش را در این زمینه مجددا به هماهنگ‌کننده منتقل و منعکس کرد و در این ارتباط منتظر دریافت پاسخ طرف‌های مقابل و مشخصا دریافت پاسخ دولت امریکا هستیم، گفت: ما در این زمینه برای اینکه کمک کنیم به پایان خوش این ماراتن و به اهداف مدنظر جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مصالح و منافع ملی دست یابیم و در عین حال روند را برای شکل‌گیری فضای سازنده در حوزه مناسبات بین‌المللی مهیا کرده و به تثبیت چارچوب‌های چندجانبه بین‌المللی و سیاسی به عنوان چارچوب مناسب برای حل وفصل بحران‌های پیچیده کمک کنیم، مسوولانه عمل کردیم. ایران دیدگاه‌های خود را به طرف اروپایی منتقل کرده و منتظریم دیدگاه و پاسخ طرف مقابل را بشنویم.

وی اظهار کرد: پاسخ ایران سازنده، شفاف و قانونی بود و می‌تواند در صورت وجود اراده سیاسی متقابل زمینه‌ای را فراهم کند در زمان کوتاه جمع‌بندی مذاکرات انجام و توافق صورت گیرد. کنعانی تاکید کرد: لغو تحریم‌ها و انتفاع اقتصادی ملت ایران از اهداف اساسی ماست و ایران در این خصوص تلاش می‌کند و این از اولویت‌های اساسی تیم مذاکره‌کننده ایران است. سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد مذاکرات رفع تحریم‌ها و پاسخ ایران گفت: متعاقب دریافت پاسخ طرف امریکایی از طریق هماهنگ‌کننده پاسخ خود را ارایه کردیم. پاسخ ما به لحاظ محتوا با دو هدف اساسی صورت گرفت یکی اینکه ما تلاش کردیم از بندهای دریافتی از طریق هماهنگ‌کننده ابهام زدایی کنیم و همچنین تلاش کردیم متن را شفاف کنیم و یک متن قوی‌تری ارایه کنیم. این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: این امر با هدف پایدار کردن توافق احتمالی آتی صورت گرفت. به این معنا که در صورت شکل‌گیری توافق از سوء تفسیرهای احتمالی آتی که می‌تواند روند اجرای توافق را با اخلال مواجه کند، پیشگیری کنیم. کنعانی با تاکید بر اینکه پاسخ ما سازنده و حرکتمان رو به جلو بود، خاطرنشان کرد: این انتظار را داریم که طرف مقابل هم سازنده عمل کند. وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد پیگیری موضوع تضمین‌ها از سوی ایران در جریان مذاکرات و توافق احتمالی آینده نیز گفت: بحث تضمین‌ها یکی از مهم‌ترین موارد مورد توجه ما در این روند است . اگر چارچوب تضمین محکم نباشد، در هر زمانی ممکن است شاهد اتفاقات ناگوار در ارتباط با توافق باشیم، موضوعی که در مرحله قبل شاهد آن بودیم . کنعانی در این ارتباط توضیح داد: موضوع تضمین برای ما دو وجه دارد، یک وجه آن تضمین لغو تحریم‌هاست به گونه‌ای که ایران از منافع اقتصادی برجام به صورت کامل منتفع شود. بحث دیگر موضوع هسته‌ای است و دور کردن آژانس از رفتار و بازی‌های سیاسی است و اتهامات سیاسی در مناسبات ایران با آژانس باعث ایجاد خلل و اخلال در روند اجرای توافق نشود. وی مجددا تاکید کرد: بحث تضمین برای ایران مهم است هم در حوزه انتفاع اقتصادی و رفع تحریم‌های اقتصای و هم در رفع مشکلات مرتبط با همکاری‌های شفاف و قانونی و سازنده ایران با آژانس. سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره همکاری ایران با آژانس نیز اظهار کرد: ماهیت صلح آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران در جمع‌بندی سال ۲۰۱۵ و انعقاد توافق برجام در این سال به صورت کامل مورد تأکید قرار گرفت و متعاقبا براساس همکاری سازنده ‌ای که ایران با آژانس داشته، به دفعات بازرسان آژانس به ایران سفر کرده‌اند و اماکن مورد نظر را مورد بازرسی قرار داده و بارها بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های ایران تاکید کرده‌اند .

مشکلی در رابطه با زائران اربعین نداریم

وزیر کشور گفت: دولت عراق به ایران اطمینان داده است که وضعیت و امنیت خوبی برای زائران اربعینی برقرار خواهد بود.

احمد وحیدی در حاشیه مراسم ترحیم آیت‌الله ناصری در جمع خبرنگاران درباره تدابیر وزارت کشور برای زائران اربعین، گفت: به لطف خدا کارهای خوبی در مرزهای کشور برای خروج زائران در دست انجام قرار گرفته و وضع خوبی برقرار است، زائران می‌توانند به راحتی از مرزهای زمینی از کشور خارج شوند و مشکل خاصی در این زمینه نداریم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه وزارت کشور در بحث فروش بلیت‌های هواپیما برای زائرین اربعین دخالتی کرده است؟ گفت: بلیت‌های سفرهای هوایی توسط وزارت راه و سازمان هواپیمایی کنترل و قیمت‌گذاری شده و کنترل انجام می‌شود.

وزیر کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به ناامنی اخیر در عراق، در حال حاضر امنیت در این کشور برقرار شده است؟ گفت: بله، دولت عراق به ایران اطمینان داده است که وضعیت و امنیت خوبی برای زائران اربعینی برقرار خواهد بود.

 

ارسال نظر